Paczocha Janusz – Obywatel partnerem administracji 08.06.2011r.pdf

(87 KB) Pobierz
Obywatel partnerem administracji
w
sprawnym i słuŜebnym państwie
Janusz Paczocha
janusz.paczocha@nbp.pl
Prezentacja zawiera rozszerzoną wersję koncepcji unowocześnienia postępowań administracyjnych, opublikowanej w:
„Ocena skutków regulacji – poradnik OSR, doświadczenia i perspektywy”, Warszawa 2007, str. 183
Prezentacja przedstawia poglądy autora, które nie mogą być utoŜsamiane ze stanowiskiem instytucji, dla której pracuje.
Diagnoza: niezadowolenie z pracy urzędników na poziomie 50%
Dlaczego wyniki badań opinii interesantów są aŜ tak złe?
Przyczyny formalne:
a) nierównoprawność stron w urzędzie,
b) duŜa liczba postępowań administr.,
c) uznaniowość rozstrzygania,
d) niedostępność przepisów,
e) niejasność przepisów,
f) niejawność postępowań,
g) nieuzasadnione zróŜnicowanie
procedur w poszczególnych
postępowaniach administracyjnych.
Inne przyczyny:
1. Po stronie administracji:
a) wymagania pozaprawne,
b) asekuracyjność działań,
c) złe nawyki biurokratyczne,
c) niedostateczna informatyzacja.
2. Po stronie interesantów:
a) nieznajomość prawa i procedur,
b) niechęć do wykorzystywania
elektronicznych skrzynek
podawczych.
Źródło: J. Paczocha, 8.06.2011 r.
Diagnoza: przyczyny uciąŜliwości postępowań administracyjnych
Dlaczego postępowania adm. uwaŜa się za skomplikowane i uciąŜliwe?
1. Bezmiar procedur –
obowiązuje ok. 1000 róŜnych postępowań administracyjnych.
2. Urzędowy język obcy – przepisy są pisane językiem niezrozumiałym dla
interesantów.
3. Wiedza dla wtajemniczonych – w urzędach rzadko udostępnia się objaśnienia,
instrukcje postępowań.
4. MnoŜenie przeszkód – otwarte listy zaświadczeń, opinii, uzgodnień i innych
potwierdzeń stanów faktycznych, które są powiększane przez urzędników.
5. Niejednolitość procedur postępowań – analogiczne przepisy w poszczególnych
ustawach róŜnią się w zaleŜności od ministerstwa, w którym powstały.
6. Zapóźnienie informatyczne – niski poziom wykorzystania technologii
teleinformatycznych w postępowaniach administracyjnych.
7. Brak motywacji do rozstrzygania spraw bez zbędnej zwłoki.
Źródło: J. Paczocha, 8.06.2011 r.
Terapia:
ZałoŜenia terapii:
Pozytywne:
1. SłuŜebność administracji zawsze moŜe być większa!
2. KaŜde postępowanie administracyjne moŜe być mniej uciąŜliwe dla kaŜdej
ze stron postępowania!
Negatywne:
1. Wiedza prawna interesanta jest i zawsze będzie niedostateczna!
2. KaŜdy zniesiony przejaw biurokracji moŜe się odrodzić!
Źródło: J. Paczocha, 8.06.2011 r.
Terapia: rozwiązanie doraźne
NaleŜy przeprowadzić powszechny przegląd postępowań administracyjnych!
Źródło: J. Paczocha, 8.06.2011 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin