Katecheza 33 - Poznaję Jezusa i cuda, które uczynił.odt

(24 KB) Pobierz

Katecheza 33

 

POZNAJĘ JEZUSA I CUDA, KTÓRE CZYNIŁ

 

Ogólne cele katechetyczne

Poznanie prawdy, że Jezus jest Bogiem.

Kształtowanie wiary w Jezusa i zaufania Mu.

 

Cele szczegółowe

Wiedza

Dziecko:

wyjaśni, co to jest cud

wie, że Jezus czynił cuda.

Umiejętności

Dziecko:

potrafi omówić jedno z cudownych działań Jezusa

potrafi pokolorować ilustrację obrazującą cud dokonany przez Jezusa.

Postawy

Dziecko:

           ufa, że Jezus ma moc czynienia cudów.

 

Metody i techniki: rozmowa kierowana, opowiadanie biblijne, film, praca z ilustracją, udźwiękowienie opowiadania.

Środki dydaktyczne:Pismo Święte, tekst opowiadania, kaseta z nagraniem odgłosów burzy, ilustracja (uciszenie burzy), film o uciszeniu burzy.

 

I. WPROWADZENIE

K. wita dzieci, podprowadzając je do wspólnego „Ojcze nasz”, a potem odtwarza z kasety magnetofonowej

efekt odgłosów burzy (mogą one stopnio

wo narastać – od deszczu aż po gwałtowne grzmoty).

Po chwili K. nawiązuje na ten temat rozmowę:

Co to było?

Kto z was boi się burzy?

Nie tylko dzieci jej się boją. Dorośli również, nawet ja. Tak było i z apostołami. Oni również bali

się burzy. Posłuchajmy.

 

II. AKTYWIZACJA

1. Czytanie Pisma Świętego

K. może wykorzystać tę

samą kasetę jako tło przy odczytywaniu fragmentu z Pisma Świętego (Mk 4,35-41):

Gdy zapadł wieczór owego dnia, rzekł do nich: «Przeprawmy się na drugą stronę». Zostawili

więc tłum, a Jego zabrali, tak jak był w łodzi. Także inne łodzie płynęły z Nim. Naraz zerwał

się gwałtowny wicher. Fale biły w łódź, tak że łódź już się napełniała. On zaś spał w tyle łodzi

na wezgłowiu. Zbudzili Go i powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, nic Cię to nie obchodzi,

że giniemy?» On wstał, rozkazał wichrowi i rzekł do jeziora: «Milcz, ucisz się!». Wicher się

uspokoił i nastała głęboka cisza. Wtedy rzekł do nich: «Czemu tak bojaźliwi jesteście? Jakże

wam brak wiary?» Oni zlękli się bardzo i mówili jeden do drugiego: «Kim właściwie On jest,

że nawet wicher i jezioro są Mu posłuszne?”.17

 

 

2. Rozmowa na temat słowa Bożego (lub filmu)

Gdzie dobry Jezus wypłynął ze swoimi przyjaciółmi?

Co robił w łodzi?

Co się stało, gdy Jezus spał?

Jak zachowywali się przyjaciele Jezusa?

           Co uczynił Jezus, kiedy usłyszał wołanie przyjaciół?

 

3. Nowe pojęcie

Uciszając burzę, dobry Jezus dokonał cudu. Cudem jest takie niezwykłe zjawisko, którego nie może

wywołać żaden człowiek, bo potrafi to tylko Bóg.

Dobry Jezus czynił wiele cudów. Umiał zamienić wodę w wino, uzdrawiać chorych, rozmnażać

chleb. Pamiętamy z ostatniego spotkania, że przywrócił wzrok niewidomemu. I to też był cud. Cudów

może dokonywać tylko Bóg.

Kim jest Jezus, jeżeli może sprawiać cuda?

(Bogiem)

 

4. Zabawa ruchowa

Odtworzenie opowiadania ze ścieżki dźwiękowej. Odczytanie tekstu Pisma Świętego. Można naśladować

odgłosy burzy: szeleszcząc papierem, folią, chlapiąc wodą itp.

 

5. Ćwiczenie origami

Dzieci wykonują łódkę z papieru (metoda origami – schemat znajduje się w podręczniku). Gotowe łódki

można puścić na wodę, jeśli to możliwe – nad rzeką, a jeśli nie, to wystarczy zwykła miednica.

 

III. ZAKOŃCZENIE

1. Rymowanka

Nauczmy się rymowanki:

Kiedy Jezus żył tu z nami, zadziwiał wszystkich cudami.

 

2. Modlitwa

Wiemy, jakich cudów dokonywał dobry Jezus. Czynił je po to, aby ludzie mogli Go bardziej pokochać. Jeżeli są w życiu człowieka trudne rzeczy, z którymi sam już sobie nie radzi, to może poprosić dobrego Jezusa o pomoc.

O co moglibyśmy się teraz zwrócić do Niego.

K. prowadzi modlitwę w intencjach podanych przez dzieci.

 

KĄCIK KATECHETY

1. Rozważanie

Gdy zapadł wieczór owego dnia, rzekł do nich: «Przeprawmy się na drugą stronę». Zostawili więc

tłum, a Jego zabrali, tak jak był w łodzi. Także inne łodzie płynęły z Nim. Naraz zerwał się gwałtowny

wicher. Fale biły w łódź, tak że łódź już się napełniała. On zaś spał w tyle łodzi na wezgłowiu. Zbudzili Go i powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, nic Cię to nie obchodzi, że giniemy?» On wstał, rozkazał wichrowi i rzekł do jeziora: «Milcz, ucisz się!». Wicher się uspokoił i nastała głęboka cisza. Wtedy rzekł do nich: «Czemu tak bojaźliwi jesteście? Jakże wam brak wiary?» Oni zlękli się bardzo i mówili jeden do drugiego: «Kim właściwie On jest, że nawet wicher i jezioro są Mu posłuszne?»”(Mk 4,35-41)

 

 

2. Okruch mądrości

Gdzie jest wielka miłość, tam cuda są zawsze możliwe”.

(Willa Cather)

 

3. Psalm

Chwalę Cię, Panie, całym sercem,

opowiadam wszystkie cudowne Twe dzieła.

Cieszyć się będę i radować Tobą,

psalm będę śpiewać na cześć Twego imienia, o Najwyższy.

Niech Pan będzie ucieczką dla uciśnionego,

ucieczką w czasach utrapienia.

Ufają Tobie znający Twe imię,

bo nie opuszczasz, Panie, tych, co Cię szukają.

(Ps 9,2-3.10-11)

4. Warto przeczytać

F. Boscione, Gesty Jezusa , Kraków 2004.

A. Erkert, Zabawy rozwijające zmysły, Kielce 2002.

W. Hoffsümmer, 3 x 30 pomysłów na nabożeństwa, katechezy w przedszkolu i w szkole

, Kielce 200

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin