Psychologia 2016 04 17.docx

(19 KB) Pobierz

Psychologia 2016 04 17

Pojęcie postawy

 

Wyuczona (warunkowanie, ekspozycja, modelowanie)

Trwała (stabilna dyspozycja)

Ocena obiektu (silna komonenta emocjonalna)

Wywiera wpływ na zachowanie

Zawiera różne przekonania dotyczące rzeczywistości

Uzyskiwana bezpośrednio i pośrednio

 

Ocena = emocje + poznanie

 

Socjologiczne: stan umysłu jednostki wobec wartości o społecznym charakterze, stopień natężenia pozytywnego lub negatywnego uczucia związanego z przedmiotem

 

Struktura złożona z:

Elementów poznawczych, elementów afektywnych (kierunek i siła), indywidualne działania związane z przedmiotem postawy

 

Względnie trwałą strukturę lub dyspozycję do pojawienia się takiej struktury, procesów poznawczych, emocjonalnych i tendencji do zachowań, w której wyraża się określony stosunek wobec danego przedmiotu

 

Cechy:

Przedmiot postawy, przekonania traktowane jako oceny, stosunek: kirunek i siła, struktura postawy – komponenty.

 

Wymiary:

Znak postawy (nie może być w pełni neutralna), siła postawy, treść przedmiotowa, zakres postawy, złożoność postawy, zwartość/zgodność postawy, stopień powiązania, trwałość postawy, stopień internalizacji

 

Postawa pełna lub cząstkowa

 

Zgodność – czynniki osobościowe:

Inne postawy, sprzeczne motywy, umiejętności werbalne, umiejętności społeczne

 

Czynniki sytuacyjne:

Obecność innych osób, przepisy dotyczące roli, zachowanie alternatywne, poziom ogólności postawy, przewidywane konsekwencje wydarzeń, zmiana warunków

 

Zgodniej człowiek się zachowa mając szczegółową postawę

 

Teorie wyjaśniające zgodność zachowania z postawą:

Przekonanie, że dane zachowanie prowadzi do danych efektów, ocena tych efektów, przekonania innych o sposobie zachowania się w danej sytuacji, motywacja do ulegania innym

 

Zachowanie zależeć może też od spostrzeganej kontroli zachowania – przekonanie o możliwości wykonania danego działania, świadomy kontrolowany przebieg decyzji o podjęciu działania

 

Badanie postaw:

Obserwacja zachowań motorycznych, badanie objawów fizjologicznych – galwanometr, przecenianie opinii, np. konsekwencji, właściwości, cech w kierunku pozytwności bądź negatywności, interpretacja niejasnych sytuacji, zachowania werbalne: analiza treści, wywiady, pytania otwarte, pytania skategoryzowane

 

Identyfikacja jest procesem automatycznym – jeśli kogoś lubię, to przyjmuję jego poglądy

 

Uleganie, identyfikacja, internalizacja, trudność zmiany postaw już ukształtowanych

 

Cechy nadawcy:

Autorytet i wiarygodność

 

Cechy przekazu – manipulacje emocjami:

Huśtawka emocjonalna, wzbudzenie poczucia winy

 

Najlepiej łączyć argumenty racjonalne i emocjonalne – wywołać silny lęk i dać receptę na coś (np. choroba i szczepionka, lek)

 

Technika objawu – np. jeśli wprowadzisz kogoś w dobry nastrój, to łatwiej mu zmienić poglądy, można np. poprzez podanie czegoś dobrego do jedzenia

 

Manipulacja poczuciem sporzeganej kontroli:

·         Bezlitosny parner – ja nie mogę zmienić swoich poglądów ze względu na kogoś, ale mój partner może, bo nie ma kogoś przez kogo nie może.

 

·         Wszystko albo nic – osoba świadomie pozbywa się całej kontroli nad zdarzeniami, ogłasza że nie idzie na żadne ustępstwa

 

·         Fakty dokonane

 

·         Zachowania irracjonalne – informacja nie kontroluję tego zachowania, udawanie wariata w celu uniknięcia odpowiedzialności, wywoływanie wrażenia niezrównoważenia, zdesperowania, by zyskać na czasie lub ustępstwo, by wykazać nieporadność czy bezradność parnera, lub stworzyć naturalną barierę dymną

 

Manipulacja przebiegiem interakcji:

Wykorzystanie obecności świadka, reorientacja po wybiciu z rutyny, efekt dotknięcia – dotykając kogoś ten ktoś ma poczucie bliskości, konsekwencja zapamiętania imienia, nawiązanie dialogu, zadawanie pytania jako technika wpływu, szybkość mówienia, efekt rozcieńczenia

 

Metody projekcyjne w badaniu postaw:

Testy zdań niedokończonych, historyjki obrazkowe, opis obrazków, metody quasi-faktograficzne, metody zabawowe, analiza rysunków, efekty związane z kolejnością argumentacji – pierwszeństwa i świeżości, przerwa w komunikacie – zapowiedź+relacja rozbudowana – wyraźne rozdzielenie tych części może sprawiać żę pierwsza informacja zostanie uznana za istotniejszą – opinia słuchacza staje się nieobiektywna, efekt śpiocha – zmiana postaw po wysłuchaniu komunikatu perswazyjnego zależy od użytych argumentów i wiarygodności źródła – im większa wiarygodność tym większa zmiana, proszenie w sposób nietypowy – zmniejsza szansę automatycznej odmowy w sytuacjach o pomoc gdy typową rekcją jest odmowa, suplementacja – wykorzystanie kilku sposobów dotarcia do adresata poprzez różne zmysły prezentacje itp., propaganda faktów – wszystkie możliwe sposoby pozwalające na potraktowanie nadawdy jako wiarygodego – przekazu jako informacji – odbiorcy jako godnego by te informacje otrzymać, symplifikacja – upraszczanie – dzielenie ludzi na lepszych i gorszych, jednostronna i dwustronna argumentacja – zależy od adrestata poziomu intelektualnego siły argumentów – jedn: gdy nie weryfikujemy założenia lecz szukamy argumentów potwierdzających, polega na wywołaniu efektu i podaniu wyjaśnienia, dwu – fakty docierane w celu wytworzenia złudzenia że prezentowana jest wszechstronna analiza zjawiska lecz argumenty są odpowiednio dobrane, strategia małych kroków – wprowadzenie małej ilości informacji niezgodnych z systemem wartości, technika liczy się każdy grosz – im mniejsza prośba tym trudniej odmówić

 

Stopień rozbieżności z poglądami – większe zmiany wywołują przekazy które są mniej rozbieżne

Ocena umiarkowanego przekazu zależna od poglądów odbiorców – wzrost w kierunku zgodnym z poglądami

Pojęcie wrogich mediów – obiektywne, gdy nie potwierdzają w stu procentach naszych poglądów

 

Dostosowywanie się do partnera w celu nawiązania kontaktu/dostrojenia:

Przyjęcie postawy i naśladowanie gestów partnera, dostosowanie tempa mówienia, oddechu i używanego słownictwa do specyfiki partnera, rozpoznawnie systemu reprezentacji, wzrokowcy – słowa używane: patrzeć, widzieć, wyobrażać, obraz, wygląd, mówią szybko, oddychają szybko i płytko, słuchowcy – słyszeć, brzmi nieźle, ton, harmonia, mówią wolniej, oddychają głęboko, kinestetycy – przedstawiają rzeczywistość w postaci uczuć i wrażeń, czuć, dotykać, obejmować, trzymać, kontakt, mówią wolno, oddychają głęboko.

 

Oczy a kłamanie:

Obrazy niegdy przedtem nie oglądane – w górę i w prawo

Obrazy z pamięci – w górę w lewo

Dźwięki lub słowa, nigdy przedtem nie słyszane – w poziomie w prawo

Dźwięki z pamięci – w poziomie w lewo

Wrażenia kinestetyczne z pamieci lub wyobrażanie sobie przyszłych – w dół i w prawo

Dialog wewnętrzny – w dół i w lewo

Oczy rozbiegane, nieruchomy wzork obrazy

 

Manipulacja przestrzenią:

Mężczyzna wpływający na mężczyznę – 0,9 – 1,8m

Kobieta na kobietę – 0,45 – 1,2m

Kobieta na mężczyznę – 0,45 – 1,2m

Mężczyzna na kobietę – 0,6 – 2,4m

 

Części działa których wolno dotykać podczas manipulacji:

M na m: dłoń, bark, przedramię, ramię

K na k: dłonie, przedramię, ramię, kolano

M na k: dłonie, przedramię

K na m: całe ciało

 

Cechy odbiorcy przekazu perswasyjnego:

Bierność lub aktywność odbioru przekazu, słuchanie lub przygotowanie pogadanki samodzielność dojścia do wniosków (improwizacja), zewnętrzna kontrola, samoocena niska wyższa podatność, mniej inteligentne lub bardziej introwertywne najbardziej podatne na zmiany, najłatwiej zmieniać postawy oparte na … , najtrudniej na wartościach i zachowaniu, nawykach

Osobowość autorytarna: etnocentryzm, konserwatyzm, uprzedzenia,

Przemieszczanie agresji: uprzedzenia etniczne

antyintracepcja

projekcja, cyniczny stosunek do innych

osoby autorytarne nie doceniają emocji, uważają że ludzie którzy są emocjonalni są mniej rozwinięci, nie lubią aby mówić o seksie i stosują ograniczenia w tym zakresie, nie analizują uczuć i własnych emocji, uważają że to jest dla ras niższych

 

teorie prawicowego autorytaryzmu:

·         wartości prawicowe – homofobia, seksizm

·         autorytarna agresja

·         autorytarna submisja – podporządkowanie się

·         spiskowa teoria dziejów

 

osobowość dogmatyczna:

·         umysł zamknięty, zawartość treściowa różna – dogmatyczny wierzący lub dogmatyczny antyklerykał

·         cechy: czarno-białe widzenie rzeczywistości, sztywność, niespójność

·         dogmatyzm a przetwarzanie inf społecznych: ważniejsza spójność afektywna niż deskryptywna

·         wiara w absolutny autorytet, nieumiejętność rozpatrywania rzeczywistości jak gdyby,

·         funkcja dogmatycznego systemu przekonań jest obrona przed lękiem

·         wiara w poszukiwanie autorytetu – np. świętego, ale najlepiej aby nie miał skaz, a jeśli ma, to nie dopuszczać tego

 

Osobowość autorytarna jest wariantem/przykładem osobowości dogmatycznej

 

Teorie zmiany postaw:

·         Teoria równowagi poznawczej

·         Teoria dysonansu poznawczego – lepiej zmieniać coś co do nas dociera niż to co jest wokół nas

·         Teoria uodparniania na zmianę postaw

·         Teoria uczenia się, powtarzanie, nagradzanie np. zapachy, jedzenie

 

Oddziaływanie za pomocą kar i nagród

Przekazywanie informacji

Postawy jako obrona ego

Katharsis – rozładowanie negatywnych emocji

Bezpośrednia interpretacja źródeł konfliktów

 

Hovland – uniwersytet w Yale – perswazyjnt model zmiany postaw:

1.       Uwaga (najlepiej jeśli dot. to naszych własnych potrzeb)

2.       Zrozumienie treści

3.       Uleganie autorytetom, argumentom (wiarygodność źródła)

4.       Utrzymanie zmienionej postawy

5.       Wykorzystanie postawy w zachowaniu

 

Wiliam McGuire – procesualny model perswazji:

Model dwuczynnikowy:

1.       Odbiór – uwaga i zrozumienie

2.       Uleganie

Utrzymywanie postawy i zachowanie jako wynikowy dalszy ciąg procesu.

 

Teoria zmiany postaw:

Teoria dwutorowości zmiany postaw model szans rozpracowania przekazu

Centralny tor perswazji

Peryferyczny tor perswazji

 

Model szans rozpracowywania przekazu:

Sposób przetwarzania jest zależny od motywacji i możliwości intelektualnego przetworzenia argumentów +

Wskaźniki ulegania – peryferyczna zmiana postawy

Wskaźniki ulegania + argumentacja wywołująca zmianę przekonań – centralna zmiana postawy

 

Shelly Chaiken: teoria dwutorowości zmiany postaw, przetwarzanie systematyczne i przetwarzanie heurystyczne

Sposób przetwarzania jest zależny od motywacji i możliwości intelektualnego przetworzenia argumentów

 

Skale postaw:

Pytania Liketa – ok 20 pytań które są oceniane w jakiejś skali np. 1-5. Suma punktów świadczy o sile postawy. Ta skala nie różnicuje postawy średniej i ambiwaletnej.

Skala Thurstone’a – skala równych deferencjałów – np. 11 twierdzeń i każda ma jakąś pozycję i zakłada się że jeżeli ktoś odpowie pozytywnie na dane twierdzenie, to zgadzać się będzie ze wszystkimi niżej postawionymi w skali. Równych interwałów.

Skala Bogardusa – skala dystansu społecznego. Na podstawie tego jak blisko pozwalamy na przebywanie z daną osobą czy przedmiotem, to wystarczy dla określenia wartości postawy.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin