Jolanta Karbowniczek
Małgorzata Kwaśniewska
Barbara Surma
Podstawy pedagogiki przedszkolnej
z metodyką
53
.54
..65
143
158
165
214
231
237
251
263
Reformowanie systemu oświaty realizowane w Polsce od września 2009 roku w znacznym stopniu dotyczy szczebla edukacji przedszkolnej. Po wielu latach debat nad obniżeniem wieku rozpoczynania przez dzieci nauki szkolnej od szóstego roku życia, mamy aktualnie sytuację, kiedy to stopniowo (do 2012 roku) uszczuplać się będzie wiek dzieci objętych oddziaływaniem wychowania przedszkolnego. Fakt ten musiał pociągnąć za sobą istotne zmiany programowe i organizacyjne. Nie ulega więc wątpliwości, że przemiany dotyczyć muszą także samej pedagogiki przedszkolnej, w jej teoretycznym, ale także metodycznym wymiarze. Ogólny stan tej subdyscypliny naukowej, ocenić można aktualnie pozytywnie, biorąc pod uwagę ostatnie publikacje oraz wzrastającą jakość funkcjonowania placówek przedszkolnych. Wiele mówi się o wartości dzieciństwa, znaczeniu edukacji, optymalizacji praktyki pedagogicznej, poszukiwaniu i tworzeniu nowatorskich rozwiązań metodycznych. Pomimo satysfakcjonującego poziomu teoretycznej wiedzy oraz realnych działań i dokonań, pierwszoplanowym obiektem zainteresowań musi się stać współcześnie przedszkole traktowane w nowym wymiarze, odpowiadającym najnowszym rozporządzeniom ministerialnym, dążeniom do pełnej demokratyzacji, tendencjom humanizacyjnym, przemianom „ku nowoczesności”.
Włączając się do dyskusji o aktualnych problemach edukacji przedszkolnej, widząc jednocześnie potrzebę konkretyzacji dorobku naukowego z tej dziedziny, autorki prezentowanej publikacji podjęły się próby zaprezentowania swojego, teoretyczno-metodycznego punktu widzenia na dotychczasowe osiągnięcia, ale także i wyzwania współczesności w tym zakresie. Mając bezpośredni kontakt z dziećmi, nauczycielami i kandydatami do pracy w przedszkolu, dostrzegając i traktując poważnie potrzeby wszystkich wymienionych grup osób, autorki poszczególnych rozdziałów przedstawiają podstawowe zagadnienia pedagogiki przedszkolnej, akcentując jednocześnie nowy ich kontekst wynikający z przeobrażeń mających miejsce w ostatnich latach. Należy podkreślić, że prezentowane opracowanie w zamyśle autorek miało mieć charakter syntetyczny, dlatego też poruszane w nim zagadnienia są typowe i zwięzłe, a ich ramy wyznaczyły głównie potrzeby dydaktyki akademickiej. Książka ta bowiem w głównej mierze traktowana może być jako lektura obowiązkowa dla studentów studiujących pedagogikę na specjalnościach przygotowujących do pracy w roli nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym. Jej odbiorcami mogą być także czynni zawodowo nauczyciele oraz rodzice chętni do pogłębiania i systematyzacji wiedzy z dziedziny pedagogiki przedszkolnej. Tematyka poszczególnych rozdziałów ściśle związana jest z praktyką edukacyjną, co, zgodnie z oczekiwaniami autorek, może przyczynić się do lepszego organizowania procesu stawania się przez dziecko podmiotem własnych działań oraz zapewni młodym nauczycielom głębszą refleksję nad możliwościami wspomagania rozwoju wychowanków.
Dla dobrze zorganizowanej edukacji przedszkolnej, przyczyniającej się do rozwoju dzieci, warto podejmować każdą próbę, która być może zainspiruje i tym samym zapewni lepszą jakość. Autorki takiej próby wyrażają więc nadzieję na życzliwy odbiór tego opracowania i życzą czytelnikom udanych zmian w przekształcaniu rzeczywistości.
- Jolanta Karbowniczek - WSF-P „Ignatianum” – Kraków
...
dumka03