Ksi±żka Pedagogika przedszkolna z metodyk± 24.05.201 0 (2).doc

(2117 KB) Pobierz
Aktualny stan wychowanie przedszkolnego w Polsce

Jolanta Karbowniczek

Małgorzata Kwaśniewska

Barbara Surma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawy pedagogiki przedszkolnej

z metodyką

 

53

 


Wstęp…………………………………………………………………………….

…4

Rozdział 1. Z historii wychowania przedszkolnego
– JOLANTA KARBOWNICZEK…………………………………………

 

 

….6

1.1.

Sylwetki wybranych postaci-ich koncepcje, fakty z działalności edukacyjnej oraz poglądy na wychowanie przedszkolne.........................................................

…6

1.2.

Ważne daty w rozwoju pedagogiki przedszkolnej………………………………..

..47

1.3.

Programy wychowania przedszkolnego w ujęciu historycznym (od okresu powojennego do transformacji ustrojowej)……………………………………..

 

.54

Rozdział 2. Aktualny stan wychowania przedszkolnego w Polsce

– MAŁGORZATA KWAŚNIEWSKA…………………………..………

 

 

..65

2.1.

Przeobrażenia paradygmatyczne w pedagogice przedszkolnej – od technologii do humanizmu………………………………………………………...………….

 

..65

2.2.

Najnowsze tendencje w edukacji przedszkolnej……………………...………….

..82

2.3.

Regulacje prawne funkcjonowania placówek przedszkolnych………...………..

..91

2.4.

Dane statystyczne dotyczące wychowania przedszkolnego w Polsce……………

105

Rozdział 3. Uczestnicy (podmioty) procesu edukacyjnego w przedszkolu

– BARBARA SURMA………………………………………………….

 

 

115

3.1.

Główne cechy rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym………………….……

115

3.2.

Nauczyciel przedszkola – status zawodowy i pożądane cechy osobowościowe

120

3.3.

Personel przedszkola jako element środowiska społecznego dzieci…………….

130

3.4.

Udział rodziców w edukacji małych dzieci…………………..…………………..

134

3.5.

Współpraca z instytucjami wspomagającymi wychowanie dzieci………………

138

Rozdział 4.

Placówki wychowania przedszkolnego w Polsce

– BARBARA SURMA……………………………………………………

 

 

 

143

4.1.

Rodzaje przedszkoli……………………………………………………………..

143

4.2.

Organizacja przestrzeni w przedszkolu………………………………………….

147

4.3.

Ramowy rozkład dnia w przedszkolu…………………………………………….

155

4.4.

Zasady funkcjonowania placówek wychowania przedszkolnego w systemie
M. Montessori…………………………………………………………………….

 

158

Rozdział 5.

Założenia metodyczne pracy pedagogicznej przedszkola
– JOLANTA KARBOWNICZEK……………………………………..

 

 

 

165

5.1.

Cele i zadania edukacji przedszkolnej………………………………………….

165

5.2.

Metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym………………………………

182

5.3.

Formy pracy w edukacji przedszkolnej………………………………………..

193

5.4.

Zasady pracy pedagogicznej w przedszkolu………………………………….

205

Rozdział 6.

Planowanie pracy pedagogicznej w przedszkolu
– MAŁGORZATA KWAŚNIEWSKA………………………………….

 

 

 

214

6.1.

Podstawa programowa jako dokument regulujący pracę wychowawczo-dydaktyczną w przedszkolu………………………………………………………

 

214

6.2.

Programy wychowania przedszkolnego…………………………………………

220

6.3.

Plany miesięczne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu……………

226

6.4.

Konstruowanie scenariuszy zajęć wychowawczo-dydaktycznych
w przedszkolu…………………………………………………………………….

 

231

Rozdział 7.

Diagnozowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym ……………….

 

 

237

7.1.

Etapy diagnozowania – BARBARA SURMA………………………………...

237

7.2.

Metody i narzędzia diagnostyczne - BARBARA SURMA

242

7.3.

Przejawy typowych nieprawidłowości w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym MAŁGORZATA KWAŚNIEWSKA…………………….

 

251

7.4.

Indywidualizacja we wspomaganiu rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym – JOLANTA KARBOWNICZEK………………………………………………

 

263

Bibliografia ……………………………………………………………………………..

269

 

 

 

 


Wstęp

 

Reformowanie systemu oświaty realizowane w Polsce od września 2009 roku w znacznym stopniu dotyczy szczebla edukacji przedszkolnej. Po wielu latach debat nad obniżeniem wieku rozpoczynania przez dzieci nauki szkolnej od szóstego roku życia, mamy aktualnie sytuację, kiedy to stopniowo (do 2012 roku) uszczuplać się będzie wiek dzieci objętych oddziaływaniem wychowania przedszkolnego. Fakt ten musiał pociągnąć za sobą istotne zmiany programowe i organizacyjne. Nie ulega więc wątpliwości, że przemiany dotyczyć muszą także samej pedagogiki przedszkolnej, w jej teoretycznym, ale także metodycznym wymiarze. Ogólny stan tej subdyscypliny naukowej, ocenić można aktualnie pozytywnie, biorąc pod uwagę ostatnie publikacje oraz wzrastającą  jakość funkcjonowania placówek przedszkolnych. Wiele mówi się o wartości dzieciństwa, znaczeniu edukacji, optymalizacji praktyki pedagogicznej, poszukiwaniu i tworzeniu nowatorskich rozwiązań metodycznych. Pomimo satysfakcjonującego poziomu teoretycznej wiedzy oraz realnych działań i dokonań, pierwszoplanowym obiektem zainteresowań musi się stać współcześnie przedszkole traktowane w nowym wymiarze, odpowiadającym najnowszym rozporządzeniom ministerialnym, dążeniom do pełnej demokratyzacji, tendencjom humanizacyjnym, przemianom „ku nowoczesności”. 

Włączając się do dyskusji o aktualnych problemach edukacji przedszkolnej, widząc jednocześnie potrzebę konkretyzacji dorobku naukowego z tej dziedziny, autorki prezentowanej publikacji podjęły się próby zaprezentowania swojego, teoretyczno-metodycznego punktu widzenia na dotychczasowe osiągnięcia, ale także i wyzwania współczesności w tym zakresie. Mając bezpośredni kontakt z dziećmi, nauczycielami i kandydatami do pracy w przedszkolu, dostrzegając i traktując poważnie potrzeby wszystkich wymienionych grup osób, autorki poszczególnych rozdziałów przedstawiają podstawowe zagadnienia pedagogiki przedszkolnej, akcentując jednocześnie nowy ich kontekst  wynikający  z przeobrażeń mających miejsce w ostatnich latach. Należy podkreślić, że prezentowane opracowanie w zamyśle autorek miało mieć charakter  syntetyczny, dlatego też poruszane w nim zagadnienia są typowe i zwięzłe, a ich ramy wyznaczyły głównie potrzeby dydaktyki akademickiej. Książka ta bowiem w głównej mierze traktowana może być jako lektura obowiązkowa dla studentów studiujących pedagogikę na specjalnościach przygotowujących do pracy  w roli nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym. Jej odbiorcami mogą być także czynni zawodowo nauczyciele oraz rodzice chętni do pogłębiania i systematyzacji wiedzy z dziedziny pedagogiki przedszkolnej. Tematyka poszczególnych rozdziałów ściśle związana jest z praktyką edukacyjną, co, zgodnie z oczekiwaniami autorek, może przyczynić się do lepszego organizowania procesu stawania się przez dziecko podmiotem własnych działań oraz zapewni młodym nauczycielom głębszą refleksję nad możliwościami wspomagania rozwoju wychowanków.

Dla dobrze zorganizowanej edukacji przedszkolnej, przyczyniającej się do rozwoju dzieci, warto podejmować każdą próbę, która być może zainspiruje i tym samym zapewni lepszą jakość. Autorki takiej próby wyrażają więc nadzieję na życzliwy odbiór tego opracowania i życzą czytelnikom udanych zmian w przekształcaniu rzeczywistości.

 

-        Jolanta Karbowniczek  -  WSF-P „Ignatianum” Kraków

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin