pojęcia używane przez poradnie.doc

(205 KB) Pobierz
ADD – zaburzenie koncentracji uwagi, bez nadpobudliwości ruchowej

1. ADD – zaburzenie koncentracji uwagi, bez nadpobudliwości ruchowej

i impulsywności, które występują przy ADHD.

2. ADHD – zespół zaburzeń koncentracji uwagi, impulsywności i nadruchliwości;

zaburzenie psychiczne okresu dzieciństwa, prowadzące do istotnego upośledzenia

funkcjonowania oraz zwiększające ryzyko wystąpienia innych zaburzeń psychicznych,

takich jak zaburzenia zachowania i nadużywanie substancji psychoaktywnych; dla

postawienia prawidłowego rozpoznania wymagane jest, aby objawy występowały

przed 7 rokiem życia w co najmniej dwóch środowiskach (np. szkoła-dom).

3. AFAZJA – częściowe lub całkowite zaburzenie mechanizmów programujących

czynności mowy u człowieka, który uprzednio je opanował, spowodowane

organicznym uszkodzeniem odpowiednich struktur mózgowych; może dotyczyć

rozumienia lub mówienia albo rozumienia i mówienia.

4. AGNOZJA – upośledzenie lub utrata zdolności rozpoznawania bodźców, zjawisk

i przedmiotów na skutek nieprawidłowego pojmowania i przetwarzania wrażeń,

odbieranych za pośrednictwem któregoś ze zmysłów, przy braku uszkodzeń

organicznych tych zmysłów; może być: czuciowa, słuchowa lub wzrokowa.

5. AGRAMATYZMY – budowanie wypowiedzi z samych symboli (słów), bez użycia

reguł gramatycznych.

6. ALALIA – zaburzenie rozwoju mowy, powstałe w wyniku uszkodzenia struktur

korowych mózgu przed opanowaniem mowy u dziecka, które ma prawidłowy rozwój

psychomotoryczny, dobrą ruchomość narządów mowy i nie ma uszkodzenia słuchu.

7. ANALIZA GŁOSKOWA I SYLABOWA – umiejętność rozkładania słów na głoski

i na sylaby.

8. ANALIZA I SYNTEZA – ogół czynności dokonywania rozkładu całości

na poszczególne elementy składowe oraz scalania tych elementów w całość.

9. ANALIZATOR – neurofizjologiczna struktura, której zadaniem jest odbiór, analiza

oraz przekształcanie na wrażenia zmysłowe różnorodnych bodźców działających

na organizm, pochodzących ze środowiska zewnętrznego lub wewnętrznego.

10. ANALIZATOR KINESTETYCZNO-RUCHOWY – odbiera z powierzchni skóry,

mięśni i ścięgien bodźce nerwowe, które informują o położeniu ciała, ruchach kończyn,

dotyku, ucisku i innych doznaniach płynących z ciała.

11. ANALIZATOR SŁUCHOWY – służy do odbioru, organizacji i zapamiętywania

bodźców słuchowych, w tym dźwięków mowy.

12. ANALIZATOR WZROKOWY – odpowiada za percepcję, czyli odbiór, analizę

i interpretację informacji wizualnych.

13. ANARTRIA – brak rozwoju mowy lub utrata wcześniej nabytych umiejętności

artykulacji na skutek uszkodzenia układu pozapiramidowego, ośrodków pnia mózgu

i dróg nerwowych unerwiających narząd mowy; mowa jest bełkotliwa, niezrozumiała.

14. ANKYLOGLOSJA – skrócenie (niedorozwój) wędzidełka podjęzykowego; utrudnia

funkcje jedzeniowe, pionizację języka i realizację niektórych głosek.

15. APARAT SŁUCHOWY – urządzenie elektroniczne, które może znacznie

zrekompensować ubytek słuchu, ale nie przywróci normalnej zdolności słyszenia;

aparat analogowy odbiera wszystkie dźwięki z otoczenia w równym stopniu, również

hałas, zniekształcenia i zakłócenia; aparat cyfrowy może efektywnie eliminować hałas

i wzmacniać mowę; daje dobre możliwości ilościowego odbioru mowy, pozwala

słyszeć wyraźniej, jednak nie zawsze umożliwia rozumienie mowy; konieczna jest

specjalistyczna terapia.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Gliwice

16. APRAKSJA – niezdolność do wykonywania złożonych i wcześniej wyuczonych

precyzyjnych i zamierzonych ruchów czy gestów, przy czym nie występują

tu zaburzenia koordynacji ruchowej, osłabienie siły mięśniowej czy zaburzenia czucia.

17. ARTYKULACJA – układ i ruchy narządów mowy (wiązadeł głosowych,

podniebienia, języka, zębów, warg) przy wypowiadaniu głosek.

18. ASTYGMATYZM – wada wzroku polegająca na zniekształceniu widzenia, wskutek

niedokładnie kulistej powierzchni rogówki lub soczewki oka; jeżeli promień krzywizny

rogówki oka w płaszczyźnie pionowej jest inny niż w płaszczyźnie poziomej,

to promienie świetlne padające na różne części rogówki załamywane są w różnym

stopniu, co powoduje, że widziany obraz jest nieostry.

19. AUDIOGRAM TONALNY – graficzne przedstawienie badania słuchu, które polega

na określeniu słyszenia progowego tonów czystych w zakresie częstotliwości od 125

Hz do 10000 Hz, dla każdego ucha oddzielnie.

20. AUTYZM – całościowe zaburzenie rozwojowe, mające swój początek przed 3 r.ż;

charakteryzują go współwystępujące trzy grupy cech: upośledzenie funkcjonowania

społecznego, zaburzenia komunikacji oraz ograniczony i powtarzający się wzorzec

aktywności.

21. BADANIA PRZESIEWOWE – badania przeprowadzane wśród osób, które nie mają

jawnych objawów trudności rozwojowych, w celu ich wykrycia i wczesnej stymulacji.

22. BLINDYZMY – specyficzne formy aktywności występujące najczęściej

u niewidomych lub głęboko niedowidzących, polegające na uciskaniu gałek ocznych,

kręceniu się w kółko lub podskakiwaniu, co ma na celu zwolnienie napięcia

nerwowego.

23. ĘDY FLEKSYJNE – błędy językowe popełniane w odmianie wyrazów w mowie

lub w pisowni.

24. ĘDY FONETYCZNE – nieuzasadnione odejście od normy w zakresie wymowy

lub akcentowania wyrazów czy artykulacji głosek.

25. ĘDY INTERPUNKCYJNE – błędy w pisowni polegające na nieodpowiednim

użyciu lub pominięciu znaków przestankowych.

26. ĘDY KLASYCZNE – najczęściej popełniane błędy ortograficzne, polegające

na myleniu liter o zamiennym zastosowaniu, np.: u-ó, rz-ż, ch-h.

27. ĘDY ORTOGRAFICZNE – błędy polegające na pisaniu wyrazów lub wyrażeń

w sposób niezgodny z obowiązującą normą ortograficzną, utrwaloną w zasadach

pisowni.

28. ĘDY SEMANTYCZNE, znaczeniowe, leksykalne, słownikowe – błędy językowe

w mowie lub w pisowni polegające m.in. na: nieprawidłowym zastosowaniu znaczenia

wyrazu w danym kontekście, myleniu wyrazów podobnych brzmieniowo.

29. ĘDY SPECYFICZNE – błędy charakterystyczne dla dysleksji rozwojowej,

symptomatyczne dla różnych przyczyn ich powstania, zależnie od tego, jaka funkcja

rozwija się nieprawidłowo; występują przy zaburzeniach funkcji wzrokowych,

słuchowo-językowych, deficytach rozwoju funkcji ruchowych, zakłóceniach

lateralizacji, zaburzeniach orientacji.

30. ĘDY STYLISTYCZNE – błędy polegające na nieodpowiednim doborze

słownictwa i środków stylistycznych pod względem treści lub formy.

31. ĘDY SYNTAKTYCZNE, składniowe – błędy językowe popełniane w budowie

zdań, polegają na niewłaściwym łączeniu wyrazów w związkach międzywyrazowych.

32. BRAK DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ – nieosiągnięcie przez dziecko, mające

rozpocząć naukę w szkole, takiego poziomu rozwoju intelektualnego, emocjonalnego

i społecznego, jaki jest niezbędny do sprostania wymaganiom stawianym przez szkołę.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Gliwice

33. CAŁOŚCIOWE ZABURZENIA ROZWOJOWE – grupa zaburzeń, która

charakteryzuje się jakoś...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin