Wyjściowe funkcjonalności portalu medycznego IPM z perspektywy wymogu jego najwcześniejszego zarabiania po uruchomieniu.
A. ile kosztuje gotowy do zarabiania portal?B. ile potrzeba na zabezpieczenie pierwszego działania, tzn jakie będą koszty wypromowania portalu, utrzymania jego działania pod względem obsługi użytkowników i treści (nie chodzi tutaj o hosting) przez kolejne miesiące po starcie. --> określić kwotę i zadania à pkt. 4 à str. 25C. Określenie udziału każdego z udziałowców w zależności od kwoty, wkładu pracy i zasług. --> Potrzeba określenia się, kto czym inwestuje (własna praca, pieniądze, inne) .
---------------------------------------------------------
Wstęp:Wymóg inwestorów (jak najwcześniejszego) zarabiania (w celu zwrotu inwestycji inwestorów i dalszego utrzymania się portalu) przez portal medyczny koresponduje z docelową funkcjonalnością portalu POI - możliwością dorabiania przez jego użytkowników. Zatem w niniejszym opracowaniu będziemy starali się połączyć interesy inwestorów i przyszłych użytkowników portalu na zasadzie: „dajmy innym zarobić aby samemu zarobić”.Użytkowanie portalu medipoi.com :- nieodpłatny dla użytkowników fizycznych (tylko funkcje automatyczne)- odpłatny dla użytkowników biznesowych, na przedstawiciela fizycznego (brak opcji na firmę).
Rys.0. Wyciąg z wcześniejszej kalkulacji POI.
Rys. 1. Ostatnio przygotowana wizualizacja strony Parku Nazwy (szkic bez szlifu graficznego) dla przykładowej nazwy : Gry logiczne.Po lewej stronie widać pionowy panel nawigacyjno-komunikacyjny.W górnej części Panelu znajdują się ikonki odpowiadające za poszczególne i dostępne widgety. Ikonki widgetów w tym podglądzie monitora stacjonarnego są identyczne z wyświetlanymi na urządzeniach mobilnych i otwierającym się po kliknięciu na ikonkę (na niewielkim ekranie urządzeń mobilnych ) pojedynczym widgetem. Wizualizacja dotyczy ogólnego portalu POI ( nie medycznego).
Główne elementy strony PN:1. MOD aktualności (w tle FREE)2. MOD dane techniczne, śmieszne, praktyczne (w tle FREE)3. Rodzina, Klony, katalog ABCDE4. MOD Audio5. Komentarze7. Panel z ikonkami widgetów.8. Przejście do innych języków9. Funkcje społecznościowe, statystyki10. Panel Moderatora/opiekuna PN
Rys. 1A. Wizualizacja ikonek w smartfonie odpowiadającym ikonkom w panelu nawigacyjnym Parku Nazwy (pkt. 7 na rys. 1)
« - mimimum funkcjonalności portalu
1. Sposoby zarabiania portalu: * szczegóły w pliku: kalkulacja_medipoi.com.xls
1.1. «sprzedaż płatnych opcji do zaprzyjaźnionych firm z branży symulacji medycznej (wizytówki, reklama, abonament, inne) - np: lmp.pl . Analogicznie spodziewamy się tu uczestnictwa konkurencji mediline.pl.
· kalkulacja: budget ok. 9000 PLN z 3 różnych firm.
1.2. «Sprzedaż nazw własnych i potocznych do dużych portali i firm medycznych obecnych w sieci:Np.: - tanie leki, leki promocja, leki refundowane, tanie okulary, sprzęt medyczny, apteka warszawa, sprzęt rehabilitacyjny, odchudzanie, bezsenność, - domeny portali medycznych: medline.pl, doz.pl, av.pl, .... - symulacja medyczna, szpital, poradnia okulistyczna,
· kalkulacja: przychód. 2000 PLN przy jednostkowej cenie 20 x 100 PLN
1.3. «sprzedaż wstępnie zredagowanych wizytówek najważniejszych nazw portali, firm, produktów i marek firm i instytucji branży medycznej (abonament).
Na podstawie listy ok. 310 firm: http://medipment.pl/CompanyList.aspx. Wcześniejszy wywiad z jednym z inwestorów w portal medipment.pl ujawnił informację o opłatach dokonanych przez firmy z przytoczonej listy w wysokości 1500,- PLN od firmy. à załącznik 9
Np: Aspiryna, glaxosmithkline products, Bayer AG,
· kalkulacja: przychód. 20 000 PLN przy jednostkowej cenie 20 firm x 1 000 PLN
1.4. «sprzedaż nazw firm do mniejszych firm i instytucji branży medycznej, z bazy adresów i poprzez pośredników.
· kalkulacja: przychód. 5 000 PLN przy jednostkowej cenie 100 x 50 PLN
1.5. «sprzedaż powierzchni reklamowych, z posiadanych baz adresów i poprzez pośredników.- udział w dochodach z klikniętej lub wyświetlonej reklamy mają użytkownicy, którzy ją oglądają lub klikają.
· kalkulacja: przychód. 5 000 PLN przy jednostkowej cenie 10 x 500 PLN
1.6. działania biznesowe podejmowane przez użytkowników – systemy partnerskie
1.6.183.1. pierwsze pozyskanie reklamodawcy do danego PN – użytkownikowi umożliwia się pozyskanie pierwszego reklamodawcy tematycznego w taki sposób, że na podstawie udostępnianych mu informacji o sposobach i warunkach reklamy w IPM przygotowuje on ofertę dla reklamodawcy. Praktycznie chodzi o to aby reklamodawca złożył zapytanie do danego użytkownika (opiekuna danego PN) i poprzez jego panel zamówił reklamę. Wtenczas reklamodawca otrzyma rabat a użytkownik zagwarantuje sobie 50% udział w dochodzie z reklamyobliczenia orientacyjne:
założeniem było aby pozyskujący reklamodawcę do portalu uzyskał 50% udziału w dochodach od pierwszej transakcji w danym PN. Nie więcej jednak niż 2 000 PLN za 1 m-c, 1000 PLN za drugi m-c, 500 PLN za 3 i 250 za 4 m-c wykupionej kampanii reklamowej. Z możliwości udziału w dochodach ma tylko 1 opiekun PN.
Takie rozwiązanie będzie się marketingowo dobrze sprzedawało a nasz portal się przez to ustabilizuje. Oferta nie dotyczy reklamodawców bez orientacji tematycznej zamawiających reklamę w miejscach najbardziej odwiedzanych (np. nieruchomości, finanse, turystyka) za wyjątkiem tematów, których reklama dotyczy.
· kalkulacja: dochód 2 500 PLN przy jednostkowej cenie 50 x 100 PLN (- 50%)
1.7. «budowa PN przez użytkowników fizycznych + dodawanie treści. Związane są z tym wydatki polegające na tym, że użytkownicy mogą zarabiać.
· za budowę PN i za różne dodatkowe czynności (oprócz przeglądania ) związane z dodawaniem treści, z komentowaniem, oceną, punktowaniem itp. użytkownik zbiera punkty. Budowa PN jest priorytetem gdyż jest to budowa powierzchni miejsca reklamowego, do którego przychodzą zainteresowani.
· w zależności od rankingu wśród użytkowników (pod względem ilości punktów i oglądalności PN), użytk. plasuje się lub nie do wypłaty środków w danym okresie czasu (np. tydzień, miesiąc) z puli środków IPM (w częściach po 125 PLN). Punkty zawsze wymienia się na giełdzie puktów z tymi którzy chcą je zakupić.
· w zależności od kasy i etapu IPM istnieje lub nie zapotrzebowanie na budowę PN lub innych czynności, które mogą być premiowane.
· punkty za budowę PN są uzależnione od oglądalności PN (potencjał dla reklamy) i zanim nie osiągnie ona wyznaczonego progu, użytkownik nie otrzyma punktów.- na ilość otrzymanych punktów mają dodatkowo wpływ: - ocena PN i pojedynczych wpisów: linków, treści, fotek - punktacja oddana na wpisy, komentarze - ocena użytkownika i stopień jego kompetencji.
· dokładny mechanizm zostanie wypracowany i wyjustowany w pierwszych miesiącach działania IPM.- użytkownicy biznesowi nie otrzymują punktów za budowę PN. Ewentualnie przyznane punkty po rozpoznaniu, że użytkownik jest uż. biznesowym zostają odjęte i obciążają konto uż.
· kalkulacja: wydatki -19 000 PLN dla 100 osób
1.8. «dodawanie treści i użytkowników przez użytkowników. Związane są z tym wydatki polegające na tym, że użytkownicy mogą zarabiać.
· pozostałe jak w pkt. 1.7.
· użytkownik nie musi posiadać PN aby zarabiać. Każde dodanie treści lub pozyskanie kolejnego użytkownika jest punktowane. - na ilość otrzymanych punktów mają dodatkowo wpływ: - ocena wpisów, komentarzy - punktacja oddana na wpisy, komentarze - ocena użytkownika i stopień jego kompetencji. - co wykonał polecony użytkownik i jaki odniosło to skutek (np. pozyskał reklamodawcę, jego wpisy są wysoko oceniane).
- dokładny mechanizm zostanie wypracowany i wyjustowany w pierwszych miesiącach działania IPM.
· kalkulacja: wydatki -9 000 PLN dla 100 osób
1.9. «Rejestracja nazwy PN, większej ilości nazw w celu odsprzedaży PN lub samych nazw do firm i uż.- pierwsza rejestracja jest darmowa ( na początku IPM dopuszczamy promocyjnie rejestrację do 3 nazw darmowo)- każda kolejna również o ile została poprzedzona publikacją PN- koszt rejestracji w zależności od rodzaju nazwy. - nazwa firmowa 3,-PLN - nazwa marki 3,-PLN
- nazwa produktu, usługi 2,-PLN- nazwa modelu 1,-PLN- nazwa własna 1, PLN- sprzedaż nazw odbywa się poprzez wewnętrzną aukcję- 50% wartości uzyskanej kwoty na aukcji jest dochodem portalu.
· kalkulacja: przychód 1000 PLN przy jednostkowej cenie za operację 500 x 2 PLN
1.10. «Abonament - utrzymywanie PN przez użytkowników biznesowych.
·...
POIEA