Wykład 1 14.10.2015
alphonse bertilion
zasługi:
· „portrait parle” opis przestępcy w słowach
· Księga ściganych
· Fotografia miejsca przestępstwa
· Specjalne krzesła do wykonywania zdjęć podejrzanym
Wpadka: sprawa Dreyfusa i ekspertyza pisma -„pismo jest rodzajem twierdzy; w której Dreyfus pragnie sie ukryć przed sprawiedliwością. To broni się przed literą <M>, kryje w okopie przed <o> i szuka osłony w bastionie przed <b> albo w lochu przed <k>”. wypowiedział się na temat ekspertyzy pisma, mimo, że się na tym nie znał. Z czasem przywrócono i przeproszono Dreyfusa. A Bertilion nie chciał się przyznać do błędu
Hans Gross- ojciec kryminalistyki. W 1893 opublikował pierwszy podręcznik kryminalistyki.
Daktyloskopia święci tryumfy na płaszczyźnie identyfikacji sprawców przestępstw juz ponad 100 lat.
Ojcowie: William J Herschel, Henry Faulds, Francis Galton, Juan Vucetic
Herschel-przed 12 lat prowadził badania w Indiach. Początkowo odbitki linii papilarnych służyły mu, jako „podpisy” zabobonnych i niepiśmiennych hindusów, co badacz skrzętnie wykorzystał
Faulds- w swoich listach z Japonii, opisywał Darwinowi podobieństwo linii papilarnych człowieka, małpy i lemurów.
Galton, ojciec daktyloskopii, to on w swoim dziele z 1892 udowodnił słuszność zasady, 3N. niezmienność nie usuwalność i niepowtarzalność- związany z daktyloskopią, w której Galton wykazał, że linie papilarne sa niezmienne nieusuwalne i niepowtarzalne.
Vucetic- pionier zastosowania w daktyloskopii w identyfikowaniu sprawców przestępstw. W 1892 zidentyfikował mordercę, który pozostawił na miejscu zbrodni swoje odciski palców. Twórca i dyrektor pierwszego Centrum Daktyloskopii w Buenos Aires.
Edmond Locard: lekarz twórca i dyrektor pierwszego laboratorium kryminalistycznego we Francji. „każde działanie pozostawia ślad”. Siedmiotomowy system kryminalistyki- Twórca. „Laboratorium stało się przedsionkiem sądu”. Badania mikrograficzne, fotograficzne, spektrograficzne, toksykologiczne.
Twórca Zakładu Kryminalistyki w Toruniu dr Mariusz Kulicki.
Kryminalistyka jest nauką:
· O rozpoznawaniu środowisk kryminalnych
· O wykrywaniu przestępstw i ustaleniu osób mogących być ich sprawcami
· O uzyskaniu środków dowodowych
· Udowadnianiu sprawstwa
· Zapobieganiu przestępstwom
Źródła dowodowe: przesłuchanie(od osób) oględziny( od rzeczy, miejsca) - od nich uzyskujemy
Środki dowodowe: wiedza organu procesowego dotycząca faktów dowodowych i służąca dowodzeniu. Ta wiedza jest wykorzystywana w procesie dowodzenia.
Dowodzenie osiągnięcie dowodu(dowód) - rezultat prawidłowego wnioskowania.
Osobowe źródła dowodowe: świadkowie, pokrzywdzeni, podejrzani i oskarżeni, biegli. Od nich organ procesowy dowiaduje się o zdarzeniach. Świadkami mogą być różne osoby: dzieci, starsi, zaburzone psychicznie. Jakie znasz osobowe źródła dowodowe? Możliwe pytanie. Świadek składa zeznania, podejrzany oskarżony wyjaśnienia, biegły opinię na piśmie lub ustna.
Nośnikami środków dowodowych są zeznania świadków, wyjaśnienia oskarżonych, opinie biegłych, wyniki oględzin, wyniki eksperymentów procesów kryminalistycznych, wyniki przeszukań.
Sposoby uzyskiwania środków dowodowych- czynności organów procesowych: przesłuchanie, oględziny, prowadzenie eksperymentów, odczytanie treści dokumentów, przeszukanie.
W przesłuchaniu występują:
· Podmiot przesłuchujący i jego czynność polegająca na przesłuchaniu
· Przedmiot przesłuchiwany i jego czynność będąca relacjonowaniem
· Zeznanie lub wyjaśnienie będące treścią wypowiedzi i nośnikiem Śródków dowodowych utrwalanych protokolarnie
· Dokumentacja- protokół będący pisemnym utrwaleniem środków dowodowych
· Ewentualna ilustracja fotograficzna istotnych elementów, relacji będąca integralna częścią protokółu
· Ewentualny zapis audiowizualny
W oględzinach występują:
Przeszukanie:
Eksperyment:
Ekspertyza w strukturze źródeł i środków dowodowych
Szeroko rozumiana ekspertyza obejmuje ona opinii także badanie, którego taktyka i technika a odmienne- ta opinia jest środkiem dowodowym.
Różnica miedzy świadkiem a biegłym polega na tym ze biegły wypowiada sie o pewnych elementach które sa niezbędne do oceny materiału dowodowego a świadek relacjonuje co sie stało.
Czynności procesowe zachowania uczestników procesu karnego z którymi prawo łączy skutki procesowe
Czynności operacyjno-rozpoznawcze:
· Rozpoznanie środowisk kryminogennych i kryminalnych
· Wykrywanie czynników sprzyjających przestępczości
· Zdarzeń mających cechy przestępstw
· Osób, które mogą okazać sie sprawcami
· Wykrywanie źródeł dowodowych
· Zapobieganie przestępstwom i innym działaniom godzącym w bezpieczeństwo państwa i porządek publiczny.
Psychologia formowania się zeznań oraz przesłuchanie.
Pamięć nie jest procesem autonomicznym, ale zbiorem skomplikowanych procesów umysłowych, ale występuje 9 faz procesu pamięciowego:
Powstanie wrażenia zmysłowego uzależnione jest od: sytuacji zewnętrznej, uwagi, stanu psychofizjologicznego organizmu.
Stan psychofizyczny organizmu : trwały i aktualny
Trwały stan psychofizyczny związany jest z: budową analizatorów liczbą funkcjonujących zmysłów, trwałymi odchyleniami od normy, poziomem wiedzy i inteligencją
Na aktualny stan psychofizyczny wpływa: bieżący stan organizmu, ogólny stan psychofizyczny, nastawienie
Dokładniejszych i bardziej złożonych informacji dostarczają człowiekowi spostrzeżenia
Spostrzeżenie jest procesem poznawczym, który polega na odzwierciedleniu przez człowieka przedmiotów i zjawisk świata zewnętrznego oraz procesów zachodzących wewnątrz jego organizmu.
Człowiek odbiera wrażenia i spostrzeżenia za pośrednictwem zmysłów:
Wzroku, słuchu, powonienia, smaku, dotyku, równowagi itd.
28.10.2015 Wykład 2
Kodowanie - zmiana spostrzeżenia w ślad pamięciowy. Pamięć jest właściwością człowieka która pozwala na gromadzenie i wykorzystanie informacji docierających do niego zarówno ze świata zewnętrznego jak i wewnętrznego- własnego organizmu
Ludzie różnią się cechami pamięci: gotowością, łatwością, pojemnością trwałością itd.
„grzechy pamięci- schactera
1. Grzechy pomijania: nietrwałość(nie zapamiętujemy wszystkiego na trwale) roztargnienie(nie skupimy sie na wszystkim), blokowanie(nie potrafimy sobie przypomnieć)
Grzechy przewarzania: błędna atrybucja(trudność w określeniu źródła informacji), podatność na sugestie, tendencyjność(nieumiejętność oceny zdarzeń bieżących i minionych), uporczywość(.
Stadia procesu pamięciowego:
1 pamięć sensoryczna( 1 etap pamięci przez który przechodzi każdy impuls.2.Pamięć krótkotrwała( świeża, jest pierwszym etapem przetwarzania informacji otrzymanej z pamięci sensorycznej, pośrednik między etapami. Tutaj zatrzymywane sa w gotowości struktury pamięci długotrwałej.
3. Pamięć długotrwała- magazyn zakodowanych śladów pamięciowych, podobno nieograniczoną pojemność i czas przechowywania.
Pamięć autobiograficzna przechowywanie 3 kategorii informacji:
1. Doświadczenia osobiste- pamięć epizodyczna
2. Wiedza ogólna o świecie - pamięć semantyczna
3. Opanowanie czynności motorycznych- pamięć proceduralna.
Przechowywanie śladu zakodowanego
Faza przechowywania jest fazą utajoną, możliwość jej odtworzenia jest miarą przechowania, brakiem przechowania jest zapomnienie.
Zapominanie- nie! Ślady pamięciowe trudne do wydobycia i niedostępne
Podczas rekodowania dochodzi do interferencji (dwa rodzaje) tj. nakładania sie jednych śladów pamięciowych na drugie:
1. Interferencja retroaktywna nowszy ślad działa na stary ślad
2. Interferencja pro aktywna stary ślad działa na nowy ślad.
Rekodowanie, czyli modyfikacja zakodowanego i przechowanego materiału pamięciowego dochodzi do niego wielokrotnie
Przechowywanie śladu rekodowanego, aż do momenty bodźca, w którym uruchamia się zasoby pamięciowe
Wydobywanie- poszukiwanie informacji w pamięci. Proces wydobywania pamięci wynika z interakcji informacji zarejestrowanej w pamięci z informacja, która została zawarta w pytaniu.
Możliwość odtworzenia czegokolwiek jest miarą efektywności procesów pamięciowych wyróżniamy:
Przypominanie może przejawić sie w formie reprodukcji tego, co zostało zapamiętane oraz przypomnienie tego, co przeżyliśmy
Rozpoznawanie to identyfikacja bodźca sytuacji, która wystąpiła uprzednio, przy jednoczesnym pojawieniu sie tego bodźca,
Uczenie sie na nowo.
Wybór informacji zawartej w śladzie rekodowanym, odpowiadający wskazówkom dla procesu wydobycia.
Decyzja o zachowaniu na tym etapie człowiek podejmuje decyzję o tym, cyz ujawnić zasoby swojej pamięci. Może być pozytywna lub negatywna.
Zaburzenia pamięci:amnezjezaburzenia rozpoznawania
Agnozjaparemne...
Agrarose