APG-13 - Toyota Corolla E12(3).pdf

(10817 KB) Pobierz
KATALOG
www.noweauto.com.pl
ISSN 1644-8812
ROK 2012
WYDANIE BEZPŁATNE
NR 13
TOYOTA COROLLA E12
HISTORIA MODELU, DANE EKSPLOATACYJNE, ROZWIĄZANIA TECHNICZNE, CZĘŚCI ZAMIENNE
®
WEWNĄTRZ ZNAJDZIECIE
NUMERY REFERENCYJNE
NAJPOPULARNIEJSZYCH
CZĘŚCI
!
Oryginalna jakość
kluczem do sukcesu!
DYSTRYBUCJA:
Katalog Auto Po Gwarancji
jest dostępny w sieciach:
AD PolSKA, GRoUP AUTo Union PolSKA,
hAnDloPex, inTeRCARS, inTeR-TeAm,
moTo-PRofil i PolCAR.
Od Wydawcy:
Tym razem autem numeru jest Toyota
Corolla IX. Dobór części do tego modelu
jest dość prosty, a alternatywnych referencji
w zależności od numeru nadwozia lub
miesiąca produkcji - niewiele. Należy
jedynie zwracać uwagę na miejsce produkcji
– egzemplarze japońskie i europejskie mogą
różnić się detalami.
Można go także czytać na stronie:
www.noweauto.com.pl
www.adpolska.pl
AD Polska działa na krajowym rynku od października 2000 roku,
skupiając obecnie trzy regionalne hurtownie partnerskie, 40 lokal-
nych filii sprzedaży, ok. 150 placówek AD Serwis oraz 260 warsz-
tatów Auto Primo.
www.groupautounionpolska.pl
Groupauto Polska obecnie zrzesza 11 firm, powstała w 1999 r. jako
platforma wspólnych zakupów i polityki marketingowej dla niezależ-
nych dystrybutorów części samochodowych, zorientowanych na
obsługiwanie rynków lokalnych, i jako taka stała się oficjalnym, pol-
skim członkiem Groupauto International. Groupauto Polska realizuje
międzynarodową koncepcję sieci warsztatowej EuroGarage pod na-
zwą EuroWarsztat. Aktualnie do sieci przynależy ponad 4000 warsz-
tatów na terenie Europy, w tym przeszło 90 serwisów w Polsce.
www.handlopex.pl
Handlopex S.A. to firma zajmująca się dystrybucją opon i ogumie-
nia. Działa w branży od 1992 roku, przez cały ten okres dynamicznie
rozwija się, poszerza swoją ofertę i podnosi jakość usług. Obecnie
posiada ogólnopolską sieć obejmującą 16 oddziałów oraz ponad
100 skupionych wokół nich firm dystrybucyjnych.
Handlopex gwarantuje wszystkie dostępne rodzaje opon, zapewnia
dostępność dużych partii towaru, fachowe wsparcie i doradztwo,
szybką oraz terminową dostawę a także możliwość negocjacji cen.
www.intercars.com.pl
Inter Cars SA to największy dystrybutor części zamiennych do
samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie
Środkowo - Wschodniej. Posiada obecnie 147 filii w kraju oraz
93 oddziały w Europie. W ofercie Spółki znajduje się ponad milion
różnych części zamiennych do samochodów osobowych, ciężaro-
wych, motocykli.
Inter Cars SA jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce olejów marki
Comma, znanych i cenionych w całej Europie, dzięki najnowocze-
śniejszym technologiom, bazom produktowym oraz najlepszym
dodatkom uszlachetniającym.
www.inter-team.com.pl
Posiadająca 40-letnią tradycję firma Inter-Team Sp. z o.o. jest
jednym z czołowych ogólnopolskich dystrybutorów części za-
miennych do samochodów osobowych i ciężarowych. Oferta
firmy obejmuje wyroby renomowanych producentów krajowych
i zagranicznych. Szeroki asortyment pozwala wszystkim klientom
dokonać wyboru pomiędzy częściami oryginalnymi a tańszymi
zamiennikami. W ofercie firmy znajdują się także narzędzia i wypo-
sażenie warsztatów. Inter-Team Sp. z o.o. zatrudnia obecnie ponad
800 pracowników w 39 oddziałach na terenie całego kraju.
Inter-Team Sp. z o.o. jest również organizatorem partnerskiej sieci
O.K. SERWIS, w skład której wchodzi obecnie ponad 300 warszta-
tów na terenie całej Polski.
www2.moto-profil.pl
Od 1993 roku specjalizuje się w imporcie i dystrybucji samocho-
dowych części zamiennych. Jako jedyna firma dystrybucyjna w
Polsce nie zaopatruje bezpośrednio warsztatów samochodowych,
a dociera do nich jedynie poprzez sieć swoich partnerów handlo-
wych, czyli sklepów i hurtowni na terenie całego kraju. W ofercie
firmy można znaleźć także: wyposażenie warsztatowe, rozwiązania
informatyczne oraz szkolenia dla mechaników. Sieć: 850 partne-
rów handlowych.
www.polcar.com.pl
Polcar obecny jest na rynku części samochodowych już od 1986
roku. Dziś jest jedną z największych firm europejskich w segmen-
cie części nadwoziowych.
Posiada największy w Polsce magazyn o unikalnych rozwiązaniach
przeznaczony m.in. do dystrybucji części nadwozia o łącznej po-
wierzchni składowania 61 000 m2.
Jacek Ambrozik
Auto po gwarancji:
Prezentacja modelu
W numerze m.in:
Toyota Corolla E12
4-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
®
Jak rozkodować VIN
Oświetlenie
Filtry
Zawieszenie
Amortyzatory
hamulce
Ukł. napędowy, sprzęgło
Łożyska
oleje
Układ zapłonowy
Klimatyzacja, akumulatory
Układy wydechowe
Pompy cieczy
Mix techniczny
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-41
Zdjęcie orientacyjne, nagroda może się minimalnie
różnić ze względu na modyfikację modelu.
Skorzystaj z jakości oryginalnych produktów
trzech uznanych marek!
LuK jest producentem najwyższej jakości
elementów układu napędowego, INA dostarcza
niezawodne części silników, a FAG jest
wiodącym liderem w technologii łożysk kół.
Trzy marki wprowadzające zaawansowane
technologicznie rozwiązania, zarówno dla
samochodów osobowych, pojazdów użytkowych
i traktorów.
LuK, INA, FAG – innowacyjne produkty
w oryginalnej jakości!
Portal warsztatowy:
KonKurs
KaTalogu auTo po gwarancji
Wyślij opis typowych usterek dowolnej
wersji samochodu marki
E-Mail: aaminfo.pl@schaeffler.com
www.schaeffler-aftermarket.com
www.schaeffler-aftermarket.pl
HONDA CIVIC VII
(zrób to mailem,
na adres autopogwarancji@wp.pl).
W TYTUle mAilA
NAPISZ SŁOWO „KONKURS”!
W mailu podaj swoje dane adresowe
(kod, miasto, ulica,)
oraz numer telefonu komórkowego.
NajciekaWszy i Najbardziej
wyczerpujący opis nagrodzimy
radiem cB midland alan 102.
SPONSOREM NAGRODY JEST FIRMA DIAMOND CAR. Maile można nadsyłać do 15.12 2012.
Toyota Corolla E12
PREZENTACJA
SAMOCHÓD
OŚWIETLENIE
FILTRY
ZAWIESZENIE
AMORTYZATORY
HAMULCE
SPRZĘGŁA
ŁOŻYSKA
OLEJE
ZAPŁON
KLIMATYZACJA
TECH-MIX
od 12 tys. zł
Cena:
Corolla
COrOllA IX w skróCIe:
SkrÓCIE:
Lata produkcji
Silniki benzynowe
Diesle
Moce
2001-2007
1.4-1.8
1.4-2.0
90-225 KM
Okiem mechanika
Korozja
Toyota Corolla jest generalnie
dość dobrze zabezpieczona
przed korozją, ale ma dwa słabe
punkty: tylną klapę, na której
pojawiają się rdzawe punkty
oraz belki pod zderzakami.
Te ostatnie rdzewieją akurat
na potęgę, ale w niczym
to nie przeszkadza.
Badanie lakieru
Wszystkie elementy karoserii
można badać tradycyjnym
czujnikiem do pomiaru grubości
lakieru.
SILNIKI
Przyrząd do jeżdż enia
HISTORIA MODELU
2001:
premiera Toyoty Corolli IX
(oznaczenie E12).
2002:
rozpoczyna się sprzedaż
wszystkich pięciu wersji
nadwoziowych (3d, 5d,
sedan, kombi, Verso).
2004:
modernizacja modelu.
Wyraźnie zmienił się
hatchback. Sedan i kombi
- tylko nieznacznie. Gamę
silnikową uzupełniła
jednostka 1.4 D-4D.
2005:
wersja TS ze sprężarką.
2007:
nowa generacja modelu.
Koszt
eksploatacji:
NIskI
2001
Nie jest ideałem, ale na tle rywali i tak
wypada bardzo dobrze. Zdecydowana
większość nabywców wybiera Corollę IX
ze względu na jej niezawodność.
2004
P
4d, kombi
oprzednia, ósma generacja
modelu była samochodem
trwałym, ale na tle europej-
skich konkurentów wyglądała mało
atrakcyjnie. Dalekowschodnie linie
nadwozia, typowe dla tego mode-
lu problemy z korozją i przyciasne
wnętrze z pewnością utrudniały jej
pozyskiwanie nabywców. Następ-
ca zaprezentowany w 2001 roku
był olbrzymim krokiem naprzód.
Zupełnie nowa stylizacja nadwozia
i nowa jakość wykończenia nie
osiągnęły jeszcze poziomu typo-
wego dla aut ze Starego Konty-
nentu, ale dystans się wyraźnie
zmniejszył. Na dodatek nowa Co-
rolla została wyposażona w gadżet:
oryginalne podświetlenie zegarów
Optitron. Kiedy auto stoi zapar-
kowane, zegary są niewidoczne.
Rozbłyskują dopiero po przekręce-
niu kluczyka w stacyjce. Niby nic,
ale jest pretekst aby o tym napisać.
I skutecznie zwrócić uwagę poten-
cjalnego klienta.
Silniki uchodzą za trwałe i bezawaryjne.
Najlepszą opinią cieszą się jednostki
benzynowe 1.4 VVT-i oraz 1.6 VVT-i.
Zaskakująco trwały jest także mocny
silnik 1.8 z modelu TS (słabsza 135-
konna wersja nie była oferowana na
naszym rynku). W gamie diesli pole-
camy silnik 1.4 D-4D. 2.0 D-4D to już
niestety jednostka bardziej zaawanso-
wana, droższa w serwisowaniu.
silniki benzynowe oraz diesel 1.4 D-4D
mają
łańcuch rozrządu.
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Koszt
eksploatacji:
NIskI
3d, 5d
2007: Corolla X (sedan)
Corolla IX (e12)
była produkowana
w trzech głównych
fabrykach:
w Anglii, Turcji
i w Japonii
Corolla jest starannie zabezpieczo-
na przed korozją. Rdzewieją tylko
wzmocnienia zderzaków, ale w niczym
to nie przeszkadza. Są tak grube, że
i tak przetrzymają cały samochód.
Wnętrze jest wykonane bardzo sta-
rannie, ale zużywa się dosyć szybko.
Widać to szczególnie po egzempla-
Z przodu producent zastosował prosty
układ McPherson. W wahaczach
możemy wymieniać zarówno sworznie
jak też silentbloki. Zawieszenie jest
bardzo trwałe. Ciekawostka: wersje
benzynowe mają elektryczne wspoma-
ganie kierownicy, a diesle - hydrauliczne.
Przednie zawieszenie jest bardzo
proste.
Wszystkie elementy można
wymieniać oddzielnie.
ZAWIESZENIE TYLNE
Koszt
eksploatacji:
NIskI
2007: Auris (3d, 5d)
W przeciwieństwie do poprzedniej
generacji modelu, w której zastosowano
układ wielowahaczowy, w Corolli E12
zastosowano belkę skrętną.
Jest wyjątkowo wytrzymała. Nawet
silentbloki belki wytrzymują 200 tys. km.
Szkoda, że amortyzatory i sprężyny
nie są zamocowane oddzielnie.
4
5
Toyota Corolla E12
PREZENTACJA
WERSJE NADWOZIA
Pojemność bagażnika:
289/1190 l
Toyota Corolla IX 3d
rzach flotowych, które zazwyczaj są
już opłakanym stanie. Z drugiej jednak
strony - jeśli trafi się auto od prywat-
nej osoby, wciąż może wyglądać jak
nowe.
Pakiety wyposażenia dzielą się na
pięć poziomów: Base, Terra, Luna,
Sol i Prestige. Po liftingu dołączył do
nich jeszcze jeden - Dynamic. Pierw-
szy z wymienionych obejmuje jedy-
weszły do jej wyposażenia. Prestige
jest wprowadzoną pod koniec pro-
dukcji bardzo bogato skompletowaną
wersją. Po liftingu z 2004 roku gama
wyposażeniowa rozszerzyła się o
wersję Dynamic (midzy Terra i Luna)
z klimatyzacją manualną.
Samochód by modernizowany raz,
w 2004 roku. Modyfikacje ogra-
niczyły się do detali. Z zewnątrz
belkę skrętną. Jest ponadprzecięt-
nie wytrzymała. Nawet jej tulejki
wytrzymują 200 tys. km, stąd trud-
no je kupić w ofercie zamienników
– producentom nie opłaca się ich
produkować.
Nieco droższym rozwiązaniem są
amortyzatory zamocowane wspól-
nie ze sprężynami (jako kolumny).
Całość jest trwała, ale w razie ko-
nieczności wymiany droższa niż
np. w Oplu Astrze II.
Silniki benzynowe
Wszystkie silniki benzynowe mają
łańcuch rozrządu, system zmien-
nych faz zaworowych VVT-i oraz
- niestety - mechaniczną regula-
cję luzu zaworowego. Takie, a nie
inne rozwiązanie wynika z faktu, że
jednostki te lubią wysokie obroty,
a jak wiadomo w górnych zakre-
sach obrotomierza hydrauliczne
popychacze nie nadążają.
Już podstawowa jednostka 1.4 VVT-
-i ma 97 KM i wystarcza do spraw-
nego napędzania tego lekkiego
samochodu. Mocniejszy silnik 1.6
VVT-i ma moc 110 KM i jest kon-
strukcyjnym krewniakiem jednostki
1.4 VVT-i. Niestety za nieco lepsze
osiągi karze sobie płacić wyraźnie
wyższym zużyciem paliwa. Jest
to szczególnie widoczne w eks-
ploatacji miejskiej. Uwaga: typo-
wą cechą silników benzynowych
TOYOTA COROLLA IX: WYBRANE BENZYNOWE WERSJE SILNIKOWE
1.4
1.6
1.8
1.8 TS
1796
192
225
8,4
6,9
2.0 D-4D
1995
110
185
10,9
5,2
pojemność
moc (KM)
prędkość maks. (km/h)
przysp. 0-100 km/h (s)
zuż. paliwa (l/100 km)
(cm
3
)
SAMOCHÓD
OŚWIETLENIE
FILTRY
ZAWIESZENIE
AMORTYZATORY
HAMULCE
SPRZĘGŁA
ŁOŻYSKA
OLEJE
ZAPŁON
KLIMATYZACJA
TECH-MIX
2.0 TS (kompresor)
1796
225
235
6,9
9,0
2.0 D-4D
1995
116
185
10,6
5,3
1398
97
185
12,0
6,0
1.4 D-4D
1364
90
180
14,5
4,8
1598
110
190
10,2
6,1
2.0 D-4D
1995
90
182
12,6
4,8
1794
135
185
9,9
6,4
TOYOTA COROLLA IX: WYBRANE WERSJE WYSOKOPRĘŻNE
pojemność
moc (KM)
prędkość maks. (km/h)
przysp. 0-100 km/h (s)
zuż. paliwa (l/100 km)
(cm
3
)
Dł./szer./wys.: 418/171/147 cm, rozstaw osi: 260 cm.
Pojemność bagażnika:
289/1190 l
Toyota Corolla IX 5d
Polecamy wersje SOL – są nie tylko bardzo
dobrze wyposaone, ale mają także nieco
wyższej jakości tapicerkę. Niezły jest także
pakiet LUNA – z automatyczną klimatyzacją
nie wspomaganie kierownicy, dwie
poduszki powietrzne i układ ABS.
Terra ma 4 poduszki, ABS, komputer
pokładowy, elektrycznie sterowane
lusterka i szyby przednie oraz radio z
CD. Za dopłatą montowano tu ręczną
klimatyzację W Luna klimatyzacja
była wyposażeniem "obowiązko-
wym". Ten poziom obejmuje także
elektryczne sterowanie szyb tylnych
i czujnik deszczu. W Sol pojawia się
klimatyzacja automatyczna, a także
oprócz elementów wymienionych
wcześniej - także układ ESP Sol przed
.
liftingiem nie posiadała ESP alufelg i
czujnika deszczu, a po liftingu przy
zachowaniu nazwy Sol te elementy
najłatwiej zauważyć nowe światła
(w hatchbackach różnią się bar-
dzo, w sedanach i w kombi tylko
nieznacznie). Wewnątrz minimalnie
zmieniła się kierownica.
Zawieszenie
Podwozie Corolli jest proste , trwałe
i dość tanie w naprawach. Z przo-
du producent zastosował układ
McPherson. W wahaczach można
wymieniać zarówno sworznie jak
też tulejki. Z tyłu w przeciwieństwie
do poprzedniej generacji modelu,
która miała zaawansowany układ
wielowahaczowy,
zastosowano
ZDJĘCIA I OPISY NAJBARDZIEJ POPULARNYCH WERSJI:
1.4 VVT-i (97 KM)
1.6 VVT-i (110 KM
Dł./szer./wys.: 418/171/147 cm, rozstaw osi: 260 cm.
Pojemność bagażnika:
440 l
Toyota Corolla IX Sedan
Silniki 1.4 VVT-i oraz 1.6 VVT-i są wykonane ze stopów lekkich i mają podobną konstrukcję:
zmienne fazy rozrządu, łańcuch rozrządu, wielopunktowy wtrysk paliwa i mechaniczną regulację
luzu zaworowego. Egzemplarze z pierwszego roku produkcji zużywały zbyt dużo oleju silnikowe-
go. Producent początkowo zmodyfikował pierścienie, później cały blok.
Dł./szer./wys.: 438/171/147 cm, rozstaw osi: 260 cm.
Pojemność bagażnika:
400/1480 l
Toyota Corolla IX Kombi
1.8 VVT-i (135 KM), (TS 192 KM)
1.8 VVT-i Compressor (225 KM)
Dł./szer./wys.: 438/171/150 cm, rozstaw osi: 260 cm.
Pojemność bagażnika:
410/1700 l
Toyota Corolla Verso
Opcjonalnie – czerwone podświe-
tlenie zegarów.
Jednostka opracowana wspólnie z Yamahą.
jest mocna, a jednocześnie dość wytrzymała.
Wersję TS można polecić każdemu, kto szuka
szybkiego, trwałego niepozornego auta.
Rozwinięcie silnika 1.8 VVT-i. Dołożenie
sprężarki mechanicznej istotnie poprawiło
osiągi. Jest jednak mało popularny i z tego
względu nie warto się nim interesować.
1.4 D-4D (90 KM)
2.0 D-4D (90, 110, 116 KM)
Dł./szer./wys.: 438/170/161 cm, rozstaw osi: 260 cm.
Dwukolorowa tapicerka i skórzane fotele – tylko w najlepszych
wersjach. W podstawowych wnętrze jest czarno-szare, smutne
i zazwyczaj mocno zużyte. Jakość wykończenia nie imponuje.
Na niektórych rynkach wnętrze
Corolli wygląda zupełnie inaczej
– na zdjęciu Corolla japońska.
Doskonały silnik. Ma układ common rail
i łańcuch rozrządu, ale nie ma filtra cząstek
stałych i dwumasowego koła zamachowego.
Większy diesel ma lepsze osiągi i mniejszą tur-
bodziurę, ale ma pasek rozrządu i w mocniej-
szych wersjach dwumasowe koło zamachowe.
6
7
Toyota Corolla E12
PREZENTACJA
Toyota Corolla TS (1.8 VVTL-i)
z początkowego okresu produkcji
jest ponadnormatywne zużycie
oleju silnikowego. W niektórych
w ramach gwarancji producent
wymieniał pierścienie lub bloki
(short block-i). Najbezpieczniej dla
kupującego jest ograniczyć się do
egzemplarzy po liftingu, w których
ten problem nie występuje.
Kolejną propozycją jest silnik
1.8 VVT-i, który stosowany był
tylko w modelu Verso. W zwykłej
Corolli jednostka 1.8 jest ozna-
czona jako 1.8 VVTL-i i ma a 192
KM. Rozszerzona nazwa wynika
z faktu, że oprócz zmiennych
nego doładowania (kompresora).
Na rynku wtórnym takie samo-
chody trafiają się sporadycznie. Z
zakupem nie należy się spieszyć,
ponieważ mogą występować pro-
blemy z zaopatrzeniem w części
zamienne. Dla przykładu: kompre-
sor jest rozwiązaniem trwałym, ale
kiedy się zużyje – nadaje się tylko
do wymiany na nowy.
Diesle
Podstawowym silnikiem wysoko-
prężnym w modelu Corolla E12
jest jednostka dwulitrowa 2.0
D-4D z paskiem rozrządu. Była
wersjach wyposażenia. Drugi
oferowano do czerwca 2003 roku
wyłącznie w hatchbackach, tylko w
wersji Sol. Ostatni 116-konny po-
jawił się przed wakacjami w 2003
roku. Początkowo tylko w hatch-
backach, później także w sedanie
i kombi. Najsłabsza, 90-konna
wersja może nie mieć dwumasowe-
go koła zamachowego. Wersje 110
i 116 KM - mają.
W 2004 do gamy dołączyła nowa jed-
nostka 1.4 D-4D. W przeciwieństwie
do większej ma łańcuch rozrządu.
Nie zastosowano w niej ani dwuma-
sowego koła zamachowego ani filtra
cząstek stałych. Jest silnikiem bar-
dzo oszczędnym i wyjątkowo mało
awaryjnym. Idealnie nadaje się do
łagodnej jazdy w mieście. Podczas
gwałtownego przyspieszania odczu-
wa się wyraźną turbodziurę.
UWAGA:
niektóre Corolle eksplo-
atowane we flotach jeździły na oleju
mineralnym zamiast na zalecanym
syntetycznym. Takie przypadki są
opisane na forach internetowych.
Nabywca ryzykuje zatem, że kupi
bardzo zaniedbany egzemplarz.
Skrzynie biegów
Wszystkie popularne wersje mają
ręczne skrzynie pięciobiegowe. Mo-
dele TS - ręczne "szóstki".
Opcjonalnie do auta montowano
także przekładnie automatycz-
ne. Początkowo o czterech za-
kresach (do silnika 1.6 VVT-i),
później także skrzynię ręczną
ze zautomatyzowanym syste-
mem przełączania biegów MMT
(do 1.6 VVT-i) oraz 1.4 D-4D. Nie
polecamy żadnej z nich – klasyczny
automat znacznie pogarsza osiągi
i podnosi zużycie paliwa, przekład-
nia zautomatyzowana MMT – jest
awaryjna i kłopotliwa w serwiso-
waniu.
Toyota Corolla E12 – typowe usterki
NADMiErNE zużyCiE olEJu SilNiKoWEgo
Największą typową usterką modelu jest ponadnormatywne zużycie
oleju silnikowego w silnikach benzynowych 1.4 oraz 1.6 z początko-
wego okresu produkcji. Problem był na tyle poważny, że niektórym
użytkownikom producent w okresie gwarancji wymieniał pierścienie
a nawet całe doły silników, czyli tzw. short-block-i.
PrzEPAlANiE Się żAróWEK
Wielu użytkowników narzeka na to, że dość
szybko przepalają się przednie żarówki. Na
dodatek dość trudno się je wymienia. Pewnym
rozwiązaniem jest zastosowanie wzmocnionych
żarówek, np. Philips LongLife EcoVision. Swoją
trwałość zawdzięczają grubszej i wzmocnionej
skrętce oraz specjalnej domieszce gazu halogeno-
wego.
PrzEDWCzESNE zużyCiE łożySK W SKrzyNi BiEgóW
W celu naprawy zazwyczaj nie trzeba na szczęście demontować
całej skrzyni - wystarczy zdjąć tylną obudowę.
rozWArSTWiANiE Się KolEKTorA SSĄCEgo
Problem dotyczy wersji benzynowych. Obja-
wem jest denerwujący dźwięk między 2000
a 3500 obr./min. Kolektor można wymienić,
lub doraźnie naprawić za pomocą wkrętów
(skręcić rozwarstwione kawałki plastiku, żeby
nie brzęczały) lub... zaakceptować akustyczną
niedogodność, ponieważ można z tym jeździć.
SAMOCHÓD
OŚWIETLENIE
FILTRY
ZAWIESZENIE
AMORTYZATORY
HAMULCE
SPRZĘGŁA
ŁOŻYSKA
OLEJE
ZAPŁON
KLIMATYZACJA
TECH-MIX
Najmocniejszą Corollą w gamie E12 był
model TS. Auto występuje w dwóch
wersjach: wolnossącej oraz mecha-
nicznie doładowanej (TS Compressor).
Pierwsza jest wyposażona w wol-
nossący silnik 1.8 o mocy 192 KM ze
zmiennym czasem otwarcia zaworów
i zmiennym ich wzniosie, który pozwala
na osiągnięcie setki w niespełna 8,5 se-
kundy. Prędkość maksymalna Corolli TS
wynosi 225 km/h. Druga, mocniejsza
wersja osiąga 100 km/h w niespełna
7 sekund i rozpędza się do 235 km/h.
Godna polecenia wydaje się pierwsza
z wymienionych. Jest trwała i - jeśli
można tak powiedzieć - dość popularna.
Wersja z kompresorem to dla odmiany
całkowita egzotyka. Oba silniki opraco-
wała firma Yamaha.
W polskich ogłoszeniach najtańsze wer-
sje TS kosztują ok. 20 tys. zł. Najdroższe
ok. 30 tys. zł.
Sporadycznie pojawiające się egzem-
plarze z kompresorem są wyceniane na
ok. 30-40 tys. zł. Warto w tym miejscu
przypomnieć, że wolnossące TS-y były
produkowane od 2002 roku, a modele
doładowane dopiero od 2005 roku, co
ma oczywiście niebagatelny wpływ na
ceny minimalne.
Silnik wersji TS uzyskuje moc
maksymalną przy 7800 obr./min.
Turbodiesel 1.4 D-4D to jeden
z ostatnich współczesnych silników
benzynowych, w których nie ma ani
dwumasowego koła zamachowego
ani filtra cząstek stałych
faz rozrządu jednostka ma także
zmienny wznios zaworów. Cieka-
wostka: to konstrukcja Yamahy.
Logo firmy jest wytłoczone na obu-
dowie wałków rozrządu od strony
łańcucha rozrządu.
W ofercie jest jeszcze mocniejsza
wersja tego silnika – 225 KM. Uzy-
skano ją przez dodanie mechanicz-
oferowana od początku produk-
cji tego samochodu. Na rynku
dostępne są trzy wersje mocy:
2,0 D-4D 90 KM bez intercoolera,
2,0 D4-D 110 KM - z intercoolerem
oraz 2,0 D4-D 116 KM - z interco-
olerem. Pierwszy z wymienionych
dostępny był we wszystkich wer-
sjach nadwoziowych w niższych
Toyota Corolla IX: ceny (w tys. zł)
Model
2007
2006
2005
2004
2003
2002
HATCHBACK, SEDAN
benzynowe
25
22
18
16
12
11
diesle
28
25
20
17
15
14
KoMBi
benzynowe
27
25
21
18
14
12
diesle
30
27
23
20
16
15
Ewentualna rozbieżność cen w ogłoszeniach wynika nie tylko z różnic w pozio-
mie wyposażenia, ale także z historii samochodu. Najdroższe są egzemplarze
krajowe. Najtańsze – sprowadzone na handel.
Toyota Corolla IX i LPG
Silniki benzynowe Toyoty Corol-
li E12 źle znoszą zasilanie gazem.
Wszystkie
mają
mechaniczną
regulację luzu zaworowego. Niektó-
re firmy zalecają montaż instalacji
z systemem lubryfikacji gniazd za-
worowych. Jest to jakieś rozwiąza-
nie, jednak nie idealne. Na dodatek
– jeśli ktoś zapomni uzupełnić płyn
w zbiorniczku lubryfikatora, do układu
dostaje się lewe powietrze i zawory
wypalają się jeszcze szybciej.
regulacja zaworów wymaga demontażu wałków i łańcucha. Nie trzeba
w tym celu rozbierać całego rozrządu. Wystarczy zdemontować dekiel
zaworowy oraz napinacz. Ciekawostka: podczas tej operacji łańcuch nie
spada z dolnego koła rozrządu i łatwo później ustawić wszystkie znaki.
Wnętrze wyróżniają białe tarcze zegarów, aluminiowe nakładki na pedały,
sportowe fotele i seryjna sześciobiegowa ręczna skrzynia.
Wersja TS była oferowana w dwóch wersjach nadwoziowych:
trzydrzwiowej (od 2002 r.) i praktycznej pięciodrzwiowej (od 2004 r).
Egzemplarz przystosowany
do wyścigów WTCC.
Wersja rajdowa. Nie odegrała
istotnej roli w sporcie.
Wiele osób uważa, że z generacji na generację jakość
samochodów marki Toyota jest coraz gorsza. Jeśli tak
jest faktycznie, to wynika to raczej z postępującego
zaawansowania technicznego poszczególnych modeli
niż z obniżenia poprzeczki jakości. Na szczęście
Corolla E12 to jeszcze model dość trwały. Nie grzeszy
urodą, nie gwarantuje zbyt wysokiego komfortu jazdy,
nie daje także zbyt dużej przyjemności z prowadzenia.
Ale wersje 1.4 VVT-i, 1.6 VVT-i oraz 1.4 D-4D nie psują
się co wynagradza wszelkie powyższe niedogodności.
PODSUMOWANIE
8
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin