2011_06_91(2).pdf

(4196 KB) Pobierz
C
Z
E
R
W
I
E
C
2
0
1
1
Fiat
Czasopismo pracowników spółek koncernów Fiat i Fiat Industrial w Polsce • Rok XV/2 • Numer 91 • Czerwiec 2011
wokół nas
CZASOPISMO PRACOWNIKÓW FIAT I FIAT INDUSTRIAL
LUDZIE
/
PRODUKT
/
AKTUALNOŚCI
/
CZAS WOLNY
Nowa Lancia Ypsilon
ORKIESTRA GRA
FIAT ZWIĘKSZA UDZIAŁY W CHRYSLERZE DO 52%
W teorii
im więcej elementów, tym więcej komplikacji.
W praktyce
im bogatsze wyposażenie, tym większy komfort.
Fiat Punto MyLife
nawigacja TomTom, klimatyzacja,
radio CD/MP3, Blue&Me z USB,
cztery poduszki powietrzne,
wspomaganie kierownicy
Fiat Panda MyLife
klimatyzacja,
radio CD/MP3,
wspomaganie kierownicy,
o 25% mocniejszy silnik
CENTRUM SPRZEDA˚Y FIAT AUTO POLAND: Bielsko-Biała, ul. Katowicka 24, tel. (33) 813 44 42
POZNAJ KOMFORTOWE ROZWIÑZANIA
DOST¢PNE TERAZ W STANDARDZIE W WERSJI
MYLIFE
PUNTO: silnik benzynowy 1.2 8v 69 KM, zu˝ycie paliwa (l/100 km): cykl miejski – 6,7; cykl pozamiejski – 4,4; cykl mieszany – 5,2; emisja CO
2
w cyklu mieszanym (g/km) – 123,0.
PANDA: silnik benzynowy 1.2 ECO, zu˝ycie paliwa (l/100 km): cykl miejski – 6,4; cykl pozamiejski – 4,0; cykl mieszany – 4,9; emisja CO
2
w cyklu mieszanym (g/km) – 113,0.
Fiat. Producent samochodów z najni˝szà emisjà CO
2
w Europie – êródło: JATO Dynamics, na podstawie Êredniej emisji CO
2
(g/km) w najlepiej sprzedajàcych si´ samochodach
w Europie w 2010 roku. Prezentowane samochody sà jedynie ilustracjà. Oferta wa˝na do wyczerpania zapasów. Szczegóły w salonach.
www.fiat.pl
rok 15/2
numer 91
czerwiec 2011
Odpowiedzialny za edycję
w Grupie Fiat
Ettore Gregoriani
Dyrektor Wydawniczy
Enrico Pavoni
Redaktor Naczelny
Jerzy Piekarczyk
Z-ca Redaktora Naczelnego
Francesco Novo
Zespół redakcyjny
Filippo Gallino
Mirosława Malich
Studio graficzne
Barbara Juraszek
Irena Nycz-Imielska
Maciej Feodorów
Wydawca
Fiat Auto Poland SA
Redakcja
Satiz Poland
ul. 11 Listopada 60/62,
43-300 Bielsko-Biała
www.satiz.pl
e-mail: redakcja@satiz.pl
Reklama
Gabriela Kolonko
tel.: 033/813 27 61
kolonko@satiz.pl
Opracowanie, łamanie
i przygotowanie do druku
Satiz Poland, Bielsko-Biała
Druk
Dimograf, Bielsko-Biała
Nakład
16.300 egz.
Oddano do druku:
7 czerwca 2011 r.
w numerze
FIRMA
LUDZIE
PRODUKT
AKTUALNOŚCI
CZAS WOLNY
54 In vino veritas,
czyli prawda o winie
58
Filmy i książki
60
Osobliwości
34
36
38
66
Alfa Romeo Giulia – konkurs rozstrzygnięty
XIX Bieg Fiata
Młodzież ze Skoczowa we Włoszech
Fiat to my
8 Prezentacja nowej Lancii Ypsilon
28 Fiat Industrial na wystawie w Weronie
62
Cennik samochodów
44 Jacek Balicki
4
6
14
20
25
32
40
Wyniki Grupy Fiat za I kwartał 2011 rok
Fiat zwiększa udziały w Chryslerze
Spawalnia, czyli I akt Lancii Ypsilon
Światła kierujemy na Automotive Lighting Polska
Fiat Powertrain Polska i Comau w kierunku oszczędności
Zintegrowany System Zarządzania w Teksid Iron
Newsy
48
Danie specjalne
Magia białych żagli
3
FIRMA
STRATEGIA
Fiat zwiększa udziały
w Chryslerze do 52
%
Spotkanie
prezydenta Stanów
Zjednoczonych
i dyrektora
pełnomocnego
Fiata i Chryslera,
Sergio Marchionne,
przy okazji wizyty
Baracka Obamy
w zakładzie Jeepa
w Toledo,
w stanie Ohio
Fiat, który na skutek spłacenia przez Chrylsera
pożyczek udzielonych przez rządy Stanów
Zjednoczonych i Kanady zdobył 46% udziałów
firmy amerykańskiej, postanowił skorzystać
z opcji na zakup dodatkowych 6% znajdujących
się w posiadaniu Departamentu Skarbu USA.
Cena, jaką wspólnie ustaliły obie strony,
to 500 milionów dolarów, a wynikiem tej
operacji jest osiągnięcie przez Fiata
w sumie 52% akcji Chryslera. W przeciągu
roku będzie miała miejsce realizacja ostatniego
z określonych wcześniej celów ekonomiczno-
przemysłowych, jakim jest wejście
w posiadanie 57% udziałów amerykańskiego
giganta. Obok przedstawiamy pismo przesłane
przez Marchionne do pracowników Fiata oraz
komentarze Baracka Obamy i Johna Elkanna.
4
KOMENTARZE
Barack
Obama
Prezydent Stanów Zjednoczonych do pracowników
Chryslera: „Firma stanęła na własne nogi, spłaciła
swe długi i ponownie zaczęła funkcjonować. Jestem
niesłychanie dumny z tego, co dokonaliście”.
John
Elkann
Prezes firmy Fiat po spotkaniu z Departamentem
Skarbu USA: „Jeśli chodzi o mnie i moją rodzinę,
pragnę potwierdzić nasze zaufanie w działalność
Sergio Marchionne i jego drużyny, a także udzielić
naszego wsparcia wszystkim ludziom z Fiata
i Chryslera, dzięki którym możliwe było odzyskanie
zaufania rządu amerykańskiego, jakie pokładł
w nas zaledwie 23 miesiące temu. Będziemy ich
nadal wspierać, aby jeszcze bardziej umocnić ten
historyczny sojusz i wspólnie utworzyć
międzynarodową grupę motoryzacyjną, będącą
w stanie konkurować z najlepszymi producentami
samochodów na rynku”.
„GRUPA STAŁA SIĘ SILNIEJSZA I BARDZIEJ KONKURENCYJNA”
List prezesa zarządu Sergio Marchionne przesłany do pracowników Fiata 24 maja br.
Dzisiaj dla Fiata i dla Chryslera nastał ważny dzień, dlatego chciałbym się z Wami podzielić tą
doniosłą informacją.
Dzisiaj rano nasz amerykański partner zwrócił rządom Stanów Zjednoczonych i Kanady wszystkie
pożyczki, które zostały mu udzielone prawie dwa lata temu, by uchronić przedsiębiorstwo przed
niechybnym bankructwem.
Pożyczki te nie tylko dały Chryslerowi jeszcze jedną szansę na udowodnienie własnej wartości, ale
także były wyrazem zaufania wobec naszego sojuszu przemysłowego oraz wiary, że Fiat i Chrysler
razem mogły stworzyć coś lepszego i trwałego.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy amerykańska firma dokonała wręcz spektakularnego odrodzenia,
które pozwoliło w krótkim czasie odmienić jej los: finanse firmy zostały uzdrowione do tego stopnia,
że za ostatni kwartał pojawił się długo oczekiwany zysk netto, firma odnowiła linię produktów, znowu
wzrasta jej udział na wszystkich rynkach.
Dzisiaj, kiedy Chrysler dotrzymał danego słowa, spłacając nie tylko kredyty, ale także nie zawodząc
pokładanego w nim zaufania, zostaje zamknięty ważny rozdział w historii tej firmy i otwiera się nowy,
związany z naszym sojuszem.
Nabycie przez Fiata kolejnej części udziałów pozwalającej na przejęcie pakietu większościowego
w Chryslerze, jest tylko i wyłącznie zabiegiem finansowym i technicznym. To, co naprawdę się liczy,
to fakt, że teraz możemy znacznie przyspieszyć realizację projektu stworzenia producenta samocho-
dów na poziomie światowym, który z pełną determinacją dążyć będzie do zajęcia miejsca wśród
liderów w tej branży.
Jesteśmy więc świadkami wydarzenia, które trudno przecenić. Jesteśmy u progu jedynego w swoim
rodzaju zwrotu biegu wydarzeń. W ciągu najbliższych kilku miesięcy możemy przyspieszyć i dokoń-
czyć wielki projekt przemysłowej integracji naszych obu firm. Istnieją ku temu wszelkie warunki.
Ale – jak mówią artyści malarze – każdy obraz na początku jest tylko zbiorem kolorów farby na płót-
nie. Stworzenie działa sztuki to nie tylko kwestia techniki, ale coś więcej, to kwestia natchnienia,
pasji i wizji.
Podobnie jest z sojuszem pomiędzy Fiatem a Chryslerem, który tak naprawdę znajduje się dopiero
na wstępnym etapie prac. Czeka nas jeszcze wiele pracy, bo większość kolorów musimy jeszcze
nanieść na płótno. Prawdziwa integracja dwóch przedsiębiorstw oznacza dzielenie się wszystkim
i podzielanie wszystkiego. Chodzi o kompetencje i zasoby, projekty i cele, wyzwania i ambicje. Naj-
ważniejsze jednak to dzielenie się system wartości oraz wiara w podejmowane działania.
Mam na myśli uczciwość zawodową, powagę przyjętej odpowiedzialności, umiejętność dotrzymywa-
nia zaciągniętych zobowiązań, przejrzystość w działaniu i wzajemny szacunek. Mam na myśli także
przestrzeganie ustalonych zasad, wiarygodność i pasję.
Wszystko to stanowi fundament, na którym odbudowaliśmy pozycję Fiata siedem lat temu,
a dzisiaj zasady te – tak jak nigdy przedtem – musimy nadal kultywować i realizować. To zresztą te
same zasady, które przyjął jako swoje Chrysler. Dzisiaj stanowią one integralną część filozofii obu
przedsiębiorstw.
Mamy możliwość uczestniczenia w nadzwyczaj ważnym projekcie, za który ponosimy wielką odpo-
wiedzialność i który, aby stał się rzeczywistością, wymagać będzie od nas wielkiego zaangażowania.
Kładziemy podwaliny pod jedno z najsilniejszych i najbardziej konkurencyjnych przedsiębiorstw
branży motoryzacyjnej. Grupę, która będzie mogła zagwarantować wszystkim swoim pracownikom
pewną i obiecującą przyszłość w środowisku, gdzie wymiana kultur i kompetencji stanowić będzie
źródło zawodowego i osobistego rozwoju dla wszystkich. Tą drogą powinniśmy podążać razem,
natchnieni tym samym entuzjazmem i kierowani tą samą wizją firmy, jaką chcemy stworzyć: nie naj-
większej, ale po prostu najlepszej.
Życzę wszystkim miłej pracy.
Sergio Marchionne
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin