ryzyko.doc

(225 KB) Pobierz
8

Zarządzanie ryzykiem - Dorota Kuchta

 

RYZYKO jest to zdarzenie zidentyfikowane, którego prawdopodobieństwo wystąpienia można dość dokładnie określić

 

Ryzyko trzeba identyfikować i analizować przed rozpoczęciem projektu, potem jest za późno – realizacja projektu się przeciąga. Ale ten proces trwa aż do zakończenia projektu!

 

Zarządzaj ryzykiem – inaczej ryzyko będzie zarządzało Tobą! (J.P. Lewis)

 

Są ludzie, którzy mówią: “Co tam torpedy, cała naprzód!”, “I tak nie da się nic przewidzieć!”, “W końcu się na tym znamy! Taki sposób myślenia dominował w japońskim sektorze bankowości w latach 90. Wynik – krach gospodarczy.

 

Grupy, zwłaszcza młode zespoły są szczególnie podatne na lekceważenie ryzyka, zwłaszcza jeśli mają mało czasu lub są zbyt entuzjastycznie nastawione, a nie mają za sobą złych doświadczeń.

To, czego się spodziewamy, rzadko się zdarza. To, czego się najmniej spodziewamy, najczęściej będzie miało miejsce. (B. Disraeli)

 

ZARZĄDZANIE RYZYKIEM: dostrzeganie zagrożeń, określanie wielkości i zakresu ryzyka oraz podejmowanie prób uniknięcia go lub zmniejszenia jego wpływu. Umiejętność przewidywania tego, co nieoczekiwane, i radzenia sobie z tym, co nas spotyka.

 

Akceptujemy tylko te projekty, które mają akceptowalny poziom ryzyka. Projektów bez ryzyka nie ma! Zarządzanie ryzykiem może pomóc w uzyskaniu pewności, że osiągniemy wyznaczony cel. Nie można zrezygnować z projektu, który ma dużą wartość, tylko dlatego, że jest ryzykowny.

 

Ryzykiem trzeba zarządzać – dzięki temu jego skutki są mniej znaczące. Istnieje wiele technik i narzędzi, ale najważniejsze w zarządzaniu ryzykiem są: wiedza, doświadczenie, intuicja, pokora, otwartość , krytycyzm (też samokrytycyzm), świadomość ograniczeń ludzkiej natury (percepcji, pamięci, pola widzenia) – a to wszystko ma doprowadzić do ŚWIADOMOŚCI zagrożeń.


Proces zarządzania ryzykiem:

1.    Identyfikacja ryzyka

2.    Kwantyfikacja i hierarchizacja ryzyka

 

3.    Planowanie przeciwdziałania ryzyku

4.    Kontrola ryzyka i przeciwdziałania ryzyku w trakcie realizacji projektu

5.    Dokumentacja (kapitalizacja) doświadczeń

 

 

Każda metodologia zarządzania ryzykiem (PRINCE, RAMP) oznacza również robotę papierkową (formularze, wyniki testów, przekazywanie aktualnych informacji). Trudno! To się opłaci. Natomiast małe firmy muszą znaleźć kompromis między rozbudowanym zarządzaniem ryzykiem a swoimi możliwościami i rzeczywistymi potrzebami.

 

1 Identyfikacja ryzyka

Narzędzia: checklisty, pamięć, doświadczenie, bazy danych

Cel: UŚWIADOMIENIE SOBIE I ZAPISANIE W CZYTELNEJ, PRZEJRZYSTEJ FORMIE tego, co – według naszej wiedzy – może nam grozić i z JAKIEJ PRZYCZYNY.

 

Checklista (lista kontrolna) jest stale uaktualniania (na podstawie doświadczeń, intuicji), specyficzna dla branży, firmy, projektu.

 

Jej baza to wyróżnienie podstawowych typów (obszarów) ryzyka

 

Ryzyko techniczne

Ryzyko prawne

Ryzyko finansowe

Harmonogram

- ....

- ....

„kruczki” w umowie

zmiany kursu

Awarie

-....

-....

Zmiany prawne i podatkowe

finansowanie

technologia

 

Płatności

Zasoby

 

 

......................................

 

 

 


Ryzyko zewnętrzne

Ryzyko wewnętrzne

Ryzyko narzucone

Ryzyko wprowadzone

sfera polityczna, prawna

sposób planowania przedsięwzięcia

 

wymagania klienta

błędny harmonogram

Rynek

czynnik ludzki, działania uczestników

typ klienta

Niestosowanie metodyki zarządzania projektami

instytucje państwowe

zawodność technologii,

zasoby zewnętrzne

kierownik projektu

Ekologia

umiejętności, zdolności ludzi

warunki umowy

zespół

Inflacja

motywacje

 

podwykonawcy

stopy procentowe

system jakości

 

finansowanie

konkurencja, dostawcy, klient

płynność finansowa

 

 

surowce, materiały

 

 

 

interesy władz lokalnych społeczeństwo

 

 

 

...........................

 

 

 

 

 

 


Przykład – fragment checklisty dla projektów informatycznych

Obszar kontaktów z klientem

Umowy

·         Jak jest skonstruowana umowa?

·         Jaka jest wymagana dokumentacja?

·         Czy dokonano przeglądów umowy?

·         Czy określono wystarczająco dokładnie wszystkie warunki płatności, przyjęcia prac itp.?

Wymagania

·         Czy użytkownik uczestniczył w ustalaniu wymagań?

·         Ilu było rozmówców ze strony użytkownika?

·         Czy wymagania są jednoznacznie określone?

Obszar oprogramowania

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin