Ustawa 1066 - Dziennik Ustaw.pdf

(269 KB) Pobierz
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 11 marca 2014 r.
Poz. 295
USTAWA
z dnia 7 lutego 2014 r.
o udziale zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnych operacjach
lub wspólnych działaniach ratowniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
1), 2)
Art. 1.
1. Ustawa określa zasady udziału zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnej operacji lub 
wspólnym działaniu ratowniczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzonych przez funkcjonariuszy lub pra-
cowników Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu lub Państwowej Straży Pożarnej. 
2. Ustawy nie stosuje się do wspólnych operacji koordynowanych przez Europejską Agencję Zarządzania Współpracą 
Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej „FRONTEX” oraz wspólnych działań 
ratowniczych prowadzonych przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa. 
3. Służby, o których mowa w ust. 1, prowadzą wspólną operację lub wspólne działanie ratownicze z zagranicznymi 
służbami odpowiadającymi im zakresem kompetencji, chyba że szczególny charakter prowadzonych działań wskazuje na 
potrzebę udziału także innych służb.
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) 
wspólna operacja – wspólne działania prowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z udziałem zagranicznych 
 
funkcjonariuszy lub pracowników państw członkowskich Unii Europejskiej lub innych państw stosujących dorobek 
Schengen:
w
a)     formie wspólnych patroli lub innego rodzaju wspólnych działań w celu ochrony porządku i bezpieczeństwa 
publicznego  oraz  zapobiegania  przestępczości  –  prowadzone  przez  funkcjonariuszy  lub  pracowników  Policji, 
Straży Granicznej lub Biura Ochrony Rządu,
b)      związku  ze  zgromadzeniami,  imprezami  masowymi  lub  podobnymi  wydarzeniami,  klęskami  żywiołowymi 
w
oraz poważnymi wypadkami, w celu ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz zapobiegania prze-
stępczości – prowadzone przez funkcjonariuszy lub pracowników Policji, Straży Granicznej lub Biura Ochrony 
Rządu,
w
c)     ramach udzielania pomocy przez specjalną jednostkę interwencyjną, o której mowa w decyzji Rady 2008/617/WSiSW 
z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie usprawnienia współpracy pomiędzy specjalnymi jednostkami interwencyj-
nymi  państw  członkowskich  Unii  Europejskiej  w  sytuacjach  kryzysowych  (Dz.  Urz.  UE  L  210  z  06.08.2008, 
str. 73) – prowadzone przez funkcjonariuszy lub pracowników Policji;
  Niniejsza  ustawa  dostosowuje  przepisy  do:  decyzji  Rady  2008/615/WSiSW  z  dnia  23  czerwca  2008  r.  w  sprawie  intensyfikacji 
współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008, 
str. 1), decyzji Rady 2008/616/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie inten-
syfikacji  współpracy  transgranicznej,  szczególnie  w  zwalczaniu  terroryzmu  i  przestępczości  transgranicznej  (Dz.  Urz.  UE  L  210 
z 06.08.2008, str. 12) oraz decyzji Rady 2008/617/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie usprawnienia współpracy pomiędzy 
specjalnymi jednostkami interwencyjnymi państw członkowskich UE w sytuacjach kryzysowych (Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008, 
str. 73).
2)
  Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji, ustawę z dnia 21 czerwca 2002 r. o materia-
łach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego i ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej 
finansowanych ze środków publicznych.
1)
Dziennik Ustaw 
2) 
– 2 –  
Poz. 295
  spólne działanie ratownicze – działania ratownicze, o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. 
w
o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.
3)
), prowadzone na terytorium Rzeczy-
pospolitej Polskiej przez funkcjonariuszy lub pracowników Państwowej Straży Pożarnej z udziałem zagranicznych 
funkcjonariuszy lub pracowników;
p
  aństwo wysyłające – państwo, którego funkcjonariusze lub pracownicy uczestniczą we wspólnej operacji lub wspól-
nym działaniu ratowniczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 
o
  rgan państwa wysyłającego – organ, któremu na mocy prawa państwa wysyłającego podlegają służby właściwe do 
udziału we wspólnej operacji lub wspólnym działaniu ratowniczym;
z
  agraniczni funkcjonariusze lub pracownicy – funkcjonariuszy lub pracowników służb państwa wysyłającego uczest-
niczących we wspólnej operacji lub wspólnym działaniu ratowniczym;
  łużbowe środki transportowe – pojazdy samochodowe, statki powietrzne i jednostki pływające zagranicznych funk-
s
cjonariuszy lub pracowników, przeznaczone do użycia we wspólnej operacji lub wspólnym działaniu ratowniczym.
3) 
4) 
5) 
6) 
Art. 3.
Z wnioskiem do organu państwa wysyłającego o udział zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we 
wspólnej operacji lub wspólnym działaniu ratowniczym, zwanym dalej „wnioskiem”, można wystąpić, w przypadku gdy:
1) 
2) 
3) 
4) 
  koliczności uzasadniające przeprowadzenie wspólnej operacji lub wspólnego działania ratowniczego mają charakter 
o
transgraniczny;
z
  e  względu  na  charakter  zdarzenia  uzasadniającego  przeprowadzenie  wspólnej  operacji  lub  wspólnego  działania 
ratowniczego użycie wyłącznie sił i środków krajowych jest niemożliwie lub może okazać się niewystarczające;
w
    zdarzeniu  uzasadniającym  przeprowadzenie  wspólnej  operacji,  w  szczególności  w  imprezie  masowej  lub  innym 
podobnym wydarzeniu, przewiduje się udział znacznej liczby obywateli innych państw;
u
  dział  obywateli  innych  państw  w  zdarzeniu  uzasadniającym  przeprowadzenie  wspólnej  operacji,  w  szczególności 
w imprezie masowej lub innym podobnym wydarzeniu, ze względu na jego charakter może powodować istotne zagro-
żenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego;
  rzeprowadzenie wspólnego działania ratowniczego jest niezbędne dla ratowania życia lub zdrowia obywateli albo 
p
zapobieżenia szkodom w mieniu w znacznych rozmiarach;
w
  ykorzystanie we wspólnym działaniu ratowniczym sił i środków będących w dyspozycji innego państwa w sposób 
znaczący ułatwi prowadzenie działań ratowniczych.
Art. 4.
1. Z wnioskiem występuje:
1) 
K
  omendant Główny Policji albo Komendant Główny Straży Granicznej albo Komendant Główny Państwowej Straży 
Pożarnej  –  za  uprzednią  zgodą  ministra  właściwego  do  spraw  wewnętrznych  –  jeżeli  przewidywany  okres  pobytu 
zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników państw członkowskich Unii Europejskiej, zwanej dalej „UE”, lub 
innych państw stosujących dorobek Schengen nie przekracza 90 dni od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej 
Polskiej, a ich liczba nie przekracza 200 osób,
m
  inister właściwy do spraw wewnętrznych – z urzędu lub na wniosek Komendanta Głównego Policji albo Komendan-
ta Głównego Straży Granicznej albo Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej albo Szefa Biura Ochrony 
Rządu, jeżeli:
a)    rzewidywany  okres  pobytu  zagranicznych  funkcjonariuszy  lub  pracowników  państw  członkowskich  UE  lub 
p
innych państw stosujących dorobek Schengen przekracza 90 dni od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej 
Polskiej lub ich liczba przekracza 200 osób,
b)    e  wspólnej  operacji,  o  której  mowa  w  pkt  1,  biorą  udział  funkcjonariusze  lub  pracownicy  więcej  niż  jednej 
w
służby,
c)    niosek dotyczy przedłużenia pobytu lub zwiększenia liczby funkcjonariuszy lub pracowników, o których mowa 
w
w pkt 1,
3)
5) 
6) 
2) 
  Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2010  r.  Nr  57,  poz.  353,  z  2012  r.  poz.  908  oraz 
z 2013 r. poz. 1635. 
Dziennik Ustaw 
– 3 –  
Poz. 295
d)    rzewidywany okres pobytu zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników z państw niebędących członkami 
p
UE  lub  państw  niestosujących  dorobku  Schengen,  uczestniczących  we  wspólnym  działaniu  ratowniczym,  nie 
przekracza 90 dni od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a ich liczba nie przekracza 20 osób,
e)    e wspólnej operacji, o której mowa w pkt 1, po polskiej stronie biorą udział wyłącznie funkcjonariusze lub pra-
w
cownicy Biura Ochrony Rządu,
3) 
R
  ada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych, jeżeli:
p
a)    rzewidywany okres pobytu zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników z państw niebędących członkami 
UE lub państw niestosujących dorobku Schengen, uczestniczących we wspólnym działaniu ratowniczym, prze-
kracza 90 dni od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ich liczba przekracza 20 osób,
b)    niosek dotyczy przedłużenia pobytu lub zwiększenia liczby funkcjonariuszy lub pracowników, o których mowa 
w
w pkt 2 lit. d
– zwani dalej „organem wnioskującym”. 
2. Organ wnioskujący kieruje wniosek do organu państwa wysyłającego: 
1) 
2) 
b
  ezpośrednio – w przypadku wspólnej operacji, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. b; 
z
  a pośrednictwem punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 145j ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. 
o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, ze zm.
4)
) albo w art. 147v ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży 
Granicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675, z późn. zm.
5)
) – w przypadku wspólnej operacji, o której mowa w art. 2 
pkt 1 lit. a i c;
za pośrednictwem stanowiska kierowania, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. 
o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1340 i 1351) – w przypadku wspólnego działania ratowniczego.
3. We wniosku określa się:
1) 
2) 
3) 
4) 
5) 
6) 
cel i rodzaj wspólnej operacji lub wspólnego działania ratowniczego;
rodzaj pomocy, jakiej państwo wysyłające ma udzielić Rzeczypospolitej Polskiej;
obszar, na którym wspólna operacja lub wspólne działanie ratownicze mają być prowadzone;
przewidywany okres pobytu zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
rodzaj służb, które mają uczestniczyć we wspólnej operacji lub wspólnym działaniu ratowniczym;
przewidywane koszty wspólnej operacji lub wspólnego działania ratowniczego oraz zasady ich finansowania.
3) 
4. W przypadku gdy wspólna operacja jest prowadzona w związku z zaistnieniem lub w celu zapobieżenia zdarzeniu 
terrorystycznemu w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. 
poz. 1166) lub gdy zachodzi konieczność bezzwłocznego prowadzenia wspólnego działania ratowniczego, wniosek, o któ-
rym mowa w ust. 1 pkt 1, kierowany jest przez właściwy organ do organu państwa wysyłającego, w trybie określonym 
w ust. 2, równocześnie z wnioskiem do ministra właściwego do spraw wewnętrznych o wyrażenie zgody. W przypadku 
braku zgody wspólna operacja lub wspólne działanie ratownicze nie mogą być prowadzone, a jeżeli zostały rozpoczęte, 
muszą zostać zakończone w terminie nie dłuższym niż 24 godziny od otrzymania przez organ wnioskujący informacji o bra-
ku zgody.
5.  Minister  właściwy  do  spraw  wewnętrznych  niezwłocznie  powiadamia  Prezesa  Rady  Ministrów  o  skierowaniu  do 
organu państwa wysyłającego wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. d.
Art. 5.
1. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez organ państwa wysyłającego organ wnioskujący do-
konuje  z  organem  państwa  wysyłającego  ustaleń  dotyczących  wspólnej  operacji  lub  wspólnego  działania  ratowniczego 
i sporządza wykaz ustaleń, zwany dalej „wykazem”.
4)
 
 
5)
Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2012  r.  poz.  627,  664,  908,  951  i  1529,  z  2013  r. 
poz. 628, 675, 1351, 1635 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 24. Tekst jednolity nie uwzględnia zmian ogłoszonych w Dz. U. z 2011 r. 
Nr 217, poz. 1280 i Nr 230, poz. 1371.
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 677, Nr 170, poz. 1015, Nr 171, 
poz. 1016 i Nr 230, poz. 1371, z 2012 r. poz. 627, 664, 769 i 951 oraz z 2013 r. poz. 628, 675, 829, 1351 i 1650.
Dziennik Ustaw 
2. W wykazie określa się w szczególności: 
1) 
2) 
3) 
4) 
5) 
6) 
7) 
8) 
9) 
nazwę państwa wysyłającego;
organy państwa wysyłającego;
– 4 –  
Poz. 295
cel i rodzaj wspólnej operacji lub wspólnego działania ratowniczego;
rodzaj pomocy, jakiej państwo wysyłające ma udzielić Rzeczypospolitej Polskiej;
obszar, na którym wspólna operacja lub wspólne działanie ratownicze mają być prowadzone, i przewidywaną trasę 
przejazdu zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
przewidywany okres pobytu zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
datę i przewidywane miejsce wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wyjazdu z jej terytorium; 
sposób przemieszczania się zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
rodzaj służb uczestniczących we wspólnej operacji lub wspólnym działaniu ratowniczym;
10)  liczbę zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników, ich imiona, nazwiska i stopnie, oraz w przypadku realizacji 
zadań związanych z dostępem do informacji niejawnych – numery dokumentów uprawniających do dostępu do infor-
macji niejawnych; 
11)  imię, nazwisko oraz stopień funkcjonariusza lub imię i nazwisko pracownika koordynującego wspólną operację lub 
wspólne działanie ratownicze; 
12)  imię, nazwisko oraz stopień dowódcy zagranicznych funkcjonariuszy lub przełożonego pracowników;
13)  imiona i nazwiska oficerów łącznikowych;
14)  potrzebę używania w służbowych środkach transportowych atrybutów pojazdów uprzywilejowanych albo sygnalizacji 
specjalnej; 
15)   iczbę i rodzaj wwożonej broni palnej, amunicji i środków przymusu bezpośredniego; w przypadku broni palnej nale-
l
ży dodatkowo określić jej serię, numer oraz model i kaliber każdego egzemplarza;
16)   iczbę  i  rodzaj  sprzętu  niezbędnego  do  przeprowadzenia  wspólnej  operacji  lub  wspólnego  działania  ratowniczego, 
l
w  tym  służbowych  środków  transportowych,  środków  łączności,  środków  obserwacji  technicznej,  środków  leczni-
czych oraz zwierząt;
17)  warunki zakwaterowania zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników;
18)  częstotliwości radiowe, których będą mogli używać zagraniczni funkcjonariusze lub pracownicy;
19)  język lub języki komunikowania się zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników z polskimi funkcjonariuszami 
lub pracownikami;
20)  przewidywane koszty wspólnej operacji lub wspólnego działania ratowniczego oraz zasady ich finansowania. 
3. Organ wnioskujący niezwłocznie przekazuje wykaz organowi państwa wysyłającego oraz właściwym jednostkom 
organizacyjnym  Policji,  Straży  Granicznej,  Państwowej  Straży  Pożarnej  lub  Biuru  Ochrony  Rządu  uczestniczącym 
we wspólnej operacji lub wspólnym działaniu ratowniczym.
Art. 6.
1. Wspólną operację lub wspólne działanie ratownicze koordynuje właściwy miejscowo komendant wojewódzki 
Policji albo komendant oddziału Straży Granicznej albo komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej albo osoba 
wskazana przez Szefa Biura Ochrony Rządu albo osoba wyznaczona przez Komendanta Głównego Policji albo Komendan-
ta Głównego Straży Granicznej albo Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej – w zależności od rodzaju służby, 
której funkcjonariusze lub pracownicy biorą udział we wspólnej operacji lub wspólnym działaniu ratowniczym.
2. Jeżeli we wspólnej operacji uczestniczą funkcjonariusze lub pracownicy więcej niż jednej służby, osobę koordynują-
cą wspólną operację wyznacza minister właściwy do spraw wewnętrznych.
Art. 7.
1. Nadzór nad wspólną operacją lub wspólnym działaniem ratowniczym sprawuje Komendant Główny Policji 
albo Komendant Główny Straży Granicznej albo Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej albo Szef Biura Ochrony 
Rządu  –  w  zależności  od  rodzaju  służby,  której  funkcjonariusze  lub  pracownicy  biorą  udział  we  wspólnej  operacji  lub 
wspólnym działaniu ratowniczym. 
Dziennik Ustaw 
– 5 –  
Poz. 295
2. Jeżeli we wspólnej operacji uczestniczą funkcjonariusze lub pracownicy więcej niż jednej służby, nadzór nad wspól-
ną operacją sprawuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.
Art. 8.
Zagraniczni  funkcjonariusze  lub  pracownicy  biorący  udział  we  wspólnej  operacji  lub  wspólnym  działaniu 
ratowniczym korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. 
Art. 9.
1. Zagraniczni funkcjonariusze biorący udział we wspólnej operacji mają prawo do: 
1) 
2) 
3) 
noszenia munduru służbowego;
wwozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiadania broni palnej, amunicji i środków przymusu bezpośred-
niego;
  życia lub wykorzystania broni palnej w sposób i w trybie określonych w ustawie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach 
u
przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628 i 1165 oraz z 2014 r. poz. 24):
a)     celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie, zdrowie lub wolność zagranicznego funkcjo-
w
nariusza lub pracownika albo innej osoby,
b)    a rozkaz dowódcy:
n
–   w przypadkach określonych w art. 45 pkt 1 lit. b–e, pkt 2, 3 i 4 lit. a i b ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środ-
kach przymusu bezpośredniego i broni palnej,
–   w celu przeciwdziałania czynnościom zmierzającym bezpośrednio do zamachu określonego w lit. a; 
4) 
5) 
  życia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego w sposób i w trybie określonych dla funkcjonariuszy 
u
Policji;
  ykonywania czynności, o których mowa w:
w
a
a)    rt. 15 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji – w przypadku gdy koordynującym wspólną operację jest ko-
mendant wojewódzki Policji albo osoba wyznaczona przez Komendanta Głównego Policji,
b)    rt. 11 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej – w przypadku gdy koordynującym wspólną 
a
operację jest komendant oddziału Straży Granicznej albo osoba wyznaczona przez Komendanta Głównego Stra-
ży Granicznej,
a
c)    rt. 13 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. z 2014 r. poz. 170) – w przypadku gdy 
koordynującym wspólną operację jest osoba wskazana przez Szefa Biura Ochrony Rządu
– w sposób i w trybie określonych w tych ustawach; 
6) 
7) 
podejmowania  w  stosunku  do  uczestników  ruchu  drogowego  działań,  o  których  mowa  w  art.  129  ust.  2–4  ustawy 
z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.
6)
);
  osiadania i użycia sprzętu, o którym mowa w art. 5 ust. 2 pkt 16, służącego do wykonania czynności, o których mowa 
p
w pkt 5 i 6.
2. Zagraniczni funkcjonariusze biorący udział we wspólnej operacji korzystają z uprawnień, o których mowa w ust. 1 
pkt 3–6, pod dowództwem i w obecności polskiego funkcjonariusza. 
3.  Uprawnienia,  o  których  mowa  w  ust.  1  pkt  7,  przysługują  również  zagranicznym  pracownikom  biorącym  udział 
we wspólnej operacji.
Art. 10.
1. Zagraniczni funkcjonariusze biorący udział we wspólnym działaniu ratowniczym mają prawo do:
1) 
2) 
3) 
noszenia munduru służbowego;
posiadania i użycia sprzętu, o którym mowa w art. 5 ust. 2 pkt 16;
korzystania z dróg, gruntów i zbiorników wodnych państwowych, komunalnych i prywatnych oraz z komunalnych 
i  prywatnych  ujęć  wodnych  i  środków  gaśniczych  –  w  zakresie  niezbędnym  do  prowadzenia  wspólnego  działania 
ratowniczego.
6) 
  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1448 oraz z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 
i 1611. 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin