-10-SZTUKA RENESANSU-MALARSTWO.docx

(22194 KB) Pobierz

............. RENESANS - MALARSTWO..........

CHRONOLOGIA

RENESANS 1400 - 1600

 

WŁOCHY

FRANCJA

NIEMCY

wczesny

1400 - 1460

1490 - 1520

1520 - 1555

dojrzały

1460 - 1530

1520 - 1550

1555 - 1590

manieryzm

1520 - 1600

1550 - 1610

1560 - 1610

 

 

 

W odróżnieniu od architektury i rzeźby, starożytność nie stworzyła wielkiej tradycji malarskiej i jeśli doszukiwać się antycznej inspiracji malarstwa renesansowego, to dawała ją właśnie rzeźba. Jednak tym, co skierowało przynajmniej niektórych renesansowych artystów ku realizmowi, było opanowanie perspektywy. Zwracając uwagę artystów na to, jak oko ludzkie widzi rzeczywistość, siłą rzeczy zmusiło ich do obserwacji tej rzeczywistości i poznania jej struktury we wszelkich przejawach (anatomia, portret, pejzaż).
Pod wieloma względami malarstwo renesansowe było kontynuacją malarstwa średniowiecznego - przede wszystkim ze względu na tematykę koncentrującą się na wątkach religijnych, ale i na rozwój techniki malarskiej. Udoskonalona przez malarzy niderlandzkich technika malarstwa olejnego przejęta została w końcu XV w. przez malarzy włoskich i przyczyniła się do usamodzielnienia się gatunku - jego "oderwania od ściany".
Wątki czerpane z mitologii klasycznej nie odgrywały decydującej roli. Początkowo traktowane były podejrzliwie z powodu skojarzeń z tradycją pogańską, później (w dojrzałym renesansie) pojawiły się w dekoracjach prywatnych apartamentów, a jednym szerzej dostępnym cyklem były freski Rafaela z apartamentów papieskich (Stanze Rafaela). Tam zresztą pojawiły się również w cyklu łączącym filozoficzną tradycję antyku z rozwijającą się filozofią chrześcijańską (w Szkole Ateńskiej Rafaela przedstawieni są Platon i Arystoteles, a nawet antyczni materialiści, nie na natomiast Sokratesa).
Jakkolwiek początków nowego stylu można doszukiwać się we dziełach Giotta, prawdziwym przełomem był cykl fresków Masaccia w kaplicy Brancacci przy florenckim kościele Santa Maria del Carmine (1425-27). Również Masaccio namalował w 1427 r. fresk "Święta Trójca" w kościele Santa Maria Novella (do którego podobno perspektywę kreślił Filippo Brunelleschi). W obrazach Masaccia jest już wszystko, co odnaleźć można w późnym malarstwie Michała Anioła - perspektywa, nagość, realizm, cierpienie.

Do głównych cech malarstwa renesansowego zalicza się perspektywę linearną (jako metodę konstrukcji), anatomię i pejzaż (jako elementy doczesnej, materialnej rzeczywistości), światłocień (jako sposób określania formy trójwymiarowej), portret (jako uzyskujący samodzielność gatunek malarski) i realizm rozumiany jako próba oddania charakterystyki psychologicznej postaci. Należy również wymienić skrót perspektywiczny (czasami bardzo agresywny, jak w Opłakiwaniu Chrystusa Mantegny), sfumato (delikatna technika światłocieniowa), i pierwsze przykłady chiaroscuro (technika skontrastowanego światłocienia, typowa dla baroku, ale stosowana już np. przez Leonarda w obrazie Madonna w grocie (1483).

Chronologicznie historię włoskiego malarstwa renesansowego dzieli się zwykle na trzy okresy: renesans wczesny i renesans dojrzały. Kwestią kryteriów jest określenie malarstwa takich mistrzów jak Giotto mianem proto-renesansu, oraz wyodrębnienie samodzielnego stylu nazywanego manieryzmem. W okresie wczesnego renesansu dominowała szkoła florencka. W drugiej połowie XV w. powstawały samodzielne ośrodki sztuki renesansowej w innych częściach Italii. W Mantui działał Andrea Mantegna, w Ferrarze Cosme Tura. W Neapolu Antonello da Messina zapoznał się ze sprowadzonymi tam obrazami mistrzów flamandzkich (Jan van Eyck) i po przybyciu do Wenecji wpłynął na powstanie tamtejszej, weneckiej szkoły malarskiej (Giovanni Bellini) i upowszechnienie techniki olejnej. Zamówienia papieskie z początku XVI w. przyczyniły się do powstania najsłynniejszych arcydzieł renesansowych w Rzymie, ale trudno tu mówić o specyfice regionalnej. Po prostu potężny mecenat ściągał do Rzymu najwybitniejszych artystów z całych Włoch. Natomiast w Wenecji rozwinął się talent Giovanni Belliniego, który z kolei wpłynął na styl dwóch wielkich malarzy późnego renesansu - Giorgione i Tycjana.

Prekursorzy:
Giotto di Bondone, 1266-1337
Taddeo Gaddi, 1290-1366

Wczesny renesans:
Masaccio, 1401-1428
Filippino Lippi, 1457-1504
Paolo Uccello, 1397-1475
Piero della Francesca, 1415-1492
Fra' Filippo Lippi, 1406-1469
Andrea del Verrocchio, 1435-1488
Domenico Ghirlandaio, 1449-1494
Cosimo Tura, 1430-1495

Dojrzały renesans:
Sandro Botticelli, 1445-1510
Pietro Perugino, 1450–1523
Leonardo da Vinci, 1452-1519
Michelangelo Buonarroti, 1475-1564
Rafael Santi, 1483-1520

Szkoła wenecka:
Antonello da Messina, 1430-1479
Giovanni Bellini, 1430–1516
Andrea Mantegna, 1431-1506
Giorgione, 1477-1510
Tiziano Vecelli , 1490-1576

Wybitne dzieła malarstwa renesansowego stworzyli artyści Niemiec i Niderlandów, ale, ponieważ rozwój malarstwa w tych krajach przebiegał w izolacji od wczesnorenesansowych nurtów Italii, sztuka tych regionów zachowała stylistyczną odrębność, wpływy malarstwa gotyckiego i wydała dzieła wymykające się prostej klasyfikacji, jak obrazy Boscha czy Bruegela.

Petrus Christus, 1410-1476
Hieronymus Bosch, 1450-1516
Albrecht Dürer, 1471-1528
Lucas Cranach Starszy, 1472-1553
Hans Holbein Młodszy, 1497-1543
Pieter Bruegel, 1525-1569

Renesans kontynuował wspaniałe tradycje gotyckiego malarstwa ołtarzowego. W tej dziedzinie tworzyli niemal wszyscy renesansowi artyści: Masaccio, Fra Angelico, della Francesca, Bellini, Mantegna, da Vinci, Rafael, del Sarto. Renesansową specjalnością stały się wielkie cykle freskowe, którym początek dał cykl Giotta w kaplicy Scrovegni, a kontynuwali je Massaciio (kaplica Brancacci), della Francesca (San Francesco, Arezzo), Francesco del Cossa (dla rodziny d'Este), Ghirlandaio (kaplica Sassetti), Botticelli i Michelangelo (Sykstyna), Rafael (Stanze di Rafaello). W dziedzinie malarstwa świeckiego usamodzielnił się portret (della Francesca, Botticelli, da Messina, Ghirlandaio, da Vinci, Bellini, Tycjan, Rafael), akt (Botticelli, Bellini, Giorggione, Tycjan) i wspomniana już tematyka mitologiczna (Botticelli, Rafael, Bellini, Tycjan).

 

 

SANDRO BOTTICELLI

1445 - 1510

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN060-Bott1483-85Magnifica.jpg
Sandro Botticelli, Madonna Magnificat, 1481 a 1485, tempera na desce, tondo 118 cm, Galeria Uffizi

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN061-Botticelli1477-78Pri.jpg
Sandro Botticelli, Wiosna, 1482, tempera na desce, 203 × 314 cm, Galeria Uffizi

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN061a-Bot1485Venus.jpg
Sandro Botticelli, Narodziny Wenus, 1485, tempera na płótnie, 172,5 × 278,5 cm, Galeria Uffizi

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN062-Bott-Oplakiwanie1496.jpg
Sandro Botticelli, Opłakiwanie Chrystusa, 1490-1500, tempera na desce, 106 × 71 cm, Muzeum Poldi Pezzoli, Mediolan

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN063-Bott1495Calumnia.jpg
Sandro Botticelli, Oszczerstwo, ok. 1495, tempera na desce, 62 × 91 cm, Galeria Uffizi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PIETER BRUEGEL STARSZY

1525/30 - 1569

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN127-Cocaigne.jpg
Kraina lenistwa (Cockaigne), 1567, olej na desce, 52 x 78 cm, Alte Pinakothek, Monachium

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN128breugel_zabawy_dzieci.jpg
Zabawy dziecięce, 1560, olej na desce, 118 x 161 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN129-bruegel_slepcy.jpg
Ślepcy, 1568, olej na płótnie, 86 x 154, Galleria Nazionale di Capodimonte, Neapol

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN130-bruegel_chlopskie_we.jpg
Wesele chłopskie, 1568, olej na desce, 114 x 164 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN131-bruegel_wieza_babel.jpg
Wieża Babel, 1563, olej na desce, 114 x 155 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN132a-bruegel_walka_postu.jpg
Walka karnawału z postem, 1559, olej na desce, 118 x 164 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN134-bruegel_pory_roku_luty.jpg
Luty- Pochmurny dzień, 1565, olej na desce, 118 x 163 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN135a-bruegel_pory_roku_s.jpg
Siepień - Żniwa, 1565, olej na desce, 118 x 163 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN135b-bruegel_pory_roku.jpg
Styczeń - Powrót myśliwych, 1565, 117 x 162 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN139-herd.jpg
Październik - Powrót trzody, 1565, 117 x 159 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN136-bruegel_upadek_ikara.jpg
Upadek Ikara, 1558, olej na płótnie, 74 x 112 cm, Musée des Beaux-Arts, Bruksela

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN137-bruegel_przyslowia_n.jpg
Przysłowia niderlandzkie, 1559, olej na desce, 117 x 163 cm, Gemäldegalerie, Berlin

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN138-bruegel_kaleki.jpg
Kaleki, 1568, olej na desce

 

MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI

1475 - 1564

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN040-MA-Donitondo.jpg
Tondo Doni, 1504 - 05, olej i tempera na desce, 120 cm, Galeria Uffizi

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN041-MA-Last_Judgement.jpg
Sąd Ostateczny, 1537 - 1541, fresk, Kaplica Sykstyńska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANDREA CASTAGNO

1419 - 1457

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN049-Castagno.jpg
Ostatnia Wieczerza, 1445-50, fresk, 453 x 975 cm, Sant'Apollonia, , Florencja

 http://www.zsplast.gdynia.pl/historia_sztuki/kanon_dziel_obrazy/renesans_europ/castagno_ostatnia_wieczerza.JPG

Ostatnia Wieczerza

CORREGGIO

1489 - 1543

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN104-Correggio_1527-30.jpg
Święta noc, 1529-30, olej na desce, 256 x 188 cm, Gemäldegalerie, Drezno

LUCAS CRANACH STARSZY

1472 - 1553

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN114-Cranach-Venus-Cupido.jpg
Wenus i Amor, 1509, olej na płótnie przeniesionym z deski, 213 x 102 cm, Ermitaż, Petersburg

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN115a-Luther1535.jpg

portret Marcina Lutra

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN115-Luther.jpg
Portret Marcina Lutra

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN116-Cranach_AE.jpg
Adam i Ewa, 1528, Uffizi, Florencja

 

ALBRECHT DÜRER

1471 - 1528

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN117durer_autoportret_z_r.jpg
Autoportret z rękawiczką, 1498, olej na desce, 52 x 41 cm, Prado, Madryt

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN118-durer_autoportret_ja.jpg
Autoportert, 1500, olej na desce, 67 x 49 cm, Alte Pinakothek, Monachium

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN119-Melancholia.jpg
Melancholia, 1514, miedzioryt, 31 x 26 cm, Galeria Albertina, Wiedeń

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN120-AdamEwa.jpg
Adam i Ewa, 1504

 http://www.zsplast.gdynia.pl/historia_sztuki/kanon_dziel_obrazy/renesans_europ/durer_adam_i_ewa.jpg

graficzna wersja Adama i Ewy,

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN121-durer_oltarz_paumgar.jpg
Ołtarz Paumgartnerów, 1503, olej na desce, 157 x 61, 155 x 126, 157 x 61 cm, Alte Pinakothek, Monachium

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN122-Apok.jpg
Jeźdźcy Apokalipsy, 1497-98, drzeworyt, 39 x 28 cm, Staatliche Kunsthalle, Karlsruhe

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN123-durer_rycerz_smierc_.jpg
Rycerz, śmierć i diabeł, 1513, miedzioryt, 25 x 19 cm, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN124-durer_madonna_rozanc.jpg
Madonna różańcowa, 1506, olej na desce, 162 x 195 cm, Národni Galerie, Praga

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN125-durer_marek_pawel_pi.jpg
Apostołowie, 1526, olej na desce, 215 x 76 cm (x2), Alte Pinakothek, Monachium

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN126-durer_filip_i_jakub.jpg
Apostoł Jakub, Apostoł Filip, 1516, olej na płótnie, 46 x 38 cm, Uffizi, Florencja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PIERO DELLA FRANCESCA

1420 - 1492

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN055-Zmartwychwstanie.jpg
Zmartwychwstanie, 1465, fresk, 225 × 200 cm, Museo Civico w Sansepolcro

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN056-Piero_1455Flagellazi.jpg
Biczowanie, 1460, olej i tempera na desce, 58 x 81 cm, Galleria Nazionale delle Marche

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN057-Piero1465-66-Mont.jpg
Portret Federica da Montefeltro i jego żony, Battisty Sforza, 1465-70, tempera na desce, 47 x 33 cm (każda deska), Uffizi

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN058-Piero_1448-50Chr.jpg
Chrzest Chrystusa, lata 50. XV w., tempera na desce, 167 x 116 cm, National Gallery w Londynie

 

http://www.historiasztuki.com.pl/ilustracje/KANON/KANON_REN/REN059-PdF-Konst-1452-66.jpg
Sen Konstantyna, 1452 - 66, fresk, ko...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin