Krąpiec A. O polskiej kulturze humanistycznej (rozmawiał P. Marur).pdf

(3621 KB) Pobierz
"
r o z m o w y
------
z OJCEM
KRĄPCEM
0 POLSKIEJ
KULTURZE
HUMANISTYCZNEJ
O POLSKIEJ
KULTURZE
HUMANISTYCZNEJ
Z Ojcem prof. M ieczysław em A . Krąpcem
rozm aw ia
Pio tr S . M azur
Lublin 2 0 11
Spis treści
Narody żyją kulturą
5
Rola chrześcijaństwa w dziejach
formowania się państwa polskiego
Akademia Krakowska a polska
średniowieczna myśl polityczna
41
13
Polska w dobie panowania Jagiellonów
Polska w dobie baroku i m it o Sarmacji
Czas reform i nowych prądów umysłowych
W alka o niepodległość Polski
101
131
Problem mniejszości narodowych
55
75
85
Sytuacja Polski po II wojnie światowej
Lubelska szkoła filozoficzna w służbie
kultury polskiej 145
Stan kultury we współczesnej Polsce
Lektury
179
137
157
Narody żyją kulturą. Każdy naród
ma swoiste akcenty kulturowe, które
wyróżniają go na tle innych narodów.
Naród polski uformował się jako
jeden z pierwszych w średniowiecznej
Europie. Ukształtował się w kulturze
chrześcijańskiej
przyjmując
wraz
z chrztem tradycję kultury rzymskiej.
Ten typ kultury w ciągu dziejów był
bardzo intensywnie pogłębiany i umac­
niany w naszym narodzie. Byliśmy
narodem, który jako jedyny w tej części
Europy zachował cywilizację łacińską.
Naród żyje kulturą i jeśli zniszczy się
źródła tej kultury, zniszczy się również
naród. Specyfika kultury polskiej
wynika z religii jako tej, która syntety­
zuje całokształt dorobku kulturowe­
go. poznanie, moralność, twórczość
artystyczną i techniczną. W takim typie
kultury człowiek czuje się bezpieczny
i wolny, a swoje życie może ułożyć
w sposób sensowny. Powrót do kultury
narodowej może dokonać się tylko przez
religię.
POLSKIE TOWARZYSTWO TOMASZA Z AKWINU
Słowo wstępne
Narody żyją kulturą
R ozm ow a z Ojcem Profesorem Mieczysławem
A. Krąpcem zawarta w niniejszej książce to zwięzła
synteza rozumienia człowieka i kultury, ukazana
na tle dziejów narodu polskiego. Jest to zarazem
świadectwo doświadczeń pokolenia Jana Pawła II,
któremu przyszło żyć w niepodległej Polsce, ale
jednocześnie zdominowanej przez wielkie totali-
taryzmy
XX
wieku: socjalizm w wydaniu interna-
cjonalistycznym (komunizm) i nacjonalistycznym
(nazizm niemiecki).
O strze obydwu totalitaryzmów wymierzone
było w człowieka i jego osobową suwerenność
względem przyrody i świata społecznego. Dzieląc
ludzi na kategorie rasowe (nazizm) lub klasowe
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin