spychologia.odt

(44 KB) Pobierz

Wstęp do psychologii wyklad 1, michal.wierzchon@uj.edu.pl

 

egzamin testowy jednokrotny,70% podręcznik, 30% wykładów.

 

Psychologia ma długą przeszłość, ale krótką historię. Zajmuje się problemami sformułowanymi dosyć dawno temu, w stosunkowo nowy sposób.

 

              Arystoteles rozważał istotę duszy. Zastanawiał się, czym dusza różni się od duszy zwierząt, na ile jest powiązana z ciałem. Jest najdoskonalszą formą w przyrodzie. Mówił o duszy wegetatywnej – związana z codziennym funkcjonowaniem, duszy zmysłowej – czyni nas zdolnymi do postrzegania i poruszania się, najwyższą formą duszy jest rozum, występujący tylko u ludzi, który jest powiązany z ciałem. 

 

Czym tak naprawdę jest dusza?

 

Problem

Stanowiska

psychologia

Problem relacji duszy i ciała

Monizm vs dualizm

świadomość

Problem wrodzonej wiedzy

Empiryzm vs natywizm

np. język

 

Co nam daje psychologia w kontekście debaty filozoficznej?

Podsuwa metody, które mają te problemy filozoficzne rozwiązać 'naukowo'.

 

Chomsky

              Dysponujemy systemem językowym. Fonologicznie jesteśmy zaprogramowani na głoski, ale używając jednego z języków, musimy o części dźwięków zapomnieć, aby posługiwać się językiem poprawnie.

 

Psychologia została pod koniec XIX wieku zaproponowana jako nauka.

 

Filozofia + psychofizjologia= psychologia

 

pierwsze laboratorium psychologiczne Lipsk 1879 r Wilhelm Wundt, badał części składowe psychologii, zadawał pytanie co?

 

Niematerialny byt – dusza – Platon, Kartezjusz

poruszacz ciała – Arystoteles.

Znaczenie teologiczne duszy

 

Świadomość badana – pytamy ludzi, o to, co przyjmuje ich percepcja, czyli czego doznają, z czego                                           zdają sobie sprawę.

                      podstawowa metoda – introspekcja

- brak obiektywności -

                      metoda wpływa na przebieg badanego zjawiska

                      mechanizm – introspekcja czy retrospekcja

Pytając osobę o to, co się dzieje przerywamy dany proces,ona musi użyc procesu pamięciowego, żeby to opisać.

 

  1. Rodzaje świadomości
    1. ekstraspekcyjna – świadomosć = przytomność
    2. intraspekcyjna – zdaję sobie sprawę, co się dzieje w moim umyśle
    3. metapoznawcza – zdajemy sobie sprawę, że coś wiemy, ale nie możemy do tego dojść np. tzw. 'na końcu języka'
    4. subiektywna – każdy z nas widzi jakieś zjawisko trochę inaczej, a język jest zbyt ubogi, żeby te różnice zobrazować.

 

O czym jest psychologia?

 

                      o nieświadomości?

Świadomość jako czubek góy lodowej Freud

                      przedmiot badania: nieświadome procesy psychiczne

                      trzy sfery psychiki (Id, Ego, Superego – to co ogranicza nasze ego)

                      ukryte motywy (Eros – popęd życia, Thanatos- popęd śmierci)

                      metoda badania: analiza (marzeń, snów, pomyłek)

 

 

Mechanizmy obronne – pozwalają nam przebywać w środowisku tak, żeby nie przejmować się informacjami, które mogą niszczyć nam obraz samego siebie

 

rodzaje:

racjonalizacja – bezpieczne, niezbyt głębokie wytłumaczenie

wyparcie – jesteśmy w stanie zracjonalizować sobie naszą decyzję odchodząc daleko od prawdziwej przyczyny – atrakcyjność kobiety za mostem, po którym przechodzimy.

Przeniesienie – próbujemy znaleźć w innych przyczyny tego, że coś nam się nie udaje

projekcja – przypisywanie innym swoich poglądów i zachowań

kompensacja – wynagradzanie sobie braków i defektów czymś przyjemnym

regresja – zrzucanie odpowiedzialności

fiksacja – kluczowe trzymanie się jednego mechanizmu, jednej postawy, unikając rozbudowanej stymulacji

 

Carl Gustaw Jung

nieświadomość zbiorowa (kolektywna) pamięć zbiorowa, wspólnota losu

 

archetypy i symbole

 

animus i anima

strona kobieca mężczyzny, męska strona kobiety

 

cień

mało szlachetne alter ego

 

John Watson 1905

                      Psychologia jak ją widzi behawiorysta

                      behawioryzm próbuje opisywać przyczyny zachowania, ale tylko w wyniku procesu uczenia na zasadzie bodziec-reakcja

                      przedmiot badania – zachowanie

                      metoda badania – obserwacja, eksperyment

 

Czy to nas interesuje?

 

Klopoty behawioryzmu:

                      uczenie się typu S-R czy uczenie się poznawcze? Szczur w labiryncie nie uczy się w stylu: skręc w prawo, skrec w lewo, idz prosto, tylko jak mu się zmieni labirynt to ogarnia, co się dzieje. Istnieją więc mechanizmy poznawcze

 

dwa behawioryzmy:

                      teoretyczny – zachowanie jako podmiot poznania, umysł i świadomość – kategorie zbędne

                      metodologiczny – wnioskowanie z zachowania o umyśle.

 

Człowiek jako system przetwarzający informacje

komputerowa metafora umysłu:

                      wejście klawiatura zmysły

                      wyjście drukarka, efektory

                      pamięć operacyjna krótkotrwała

                      pamięć zewnętrzna długotrwałą

                      procesor (system wykonawczy, podmiot)

Problem polega na tym, że każdy ten myślinik analizowano oddzielnie, a nie w zakresie powiązań jak to przechodzi między sobą.

 

 

Eklektyzm – nauka o poznawczych, społecznych, biologicznych... mechanizmach zachowania, nauka służąca zrozumieniu procesów wewnętrznych prowadzących do określonych zachowań.

 

Breivik.

Co nim powodowało?

Geny, doświadczenia z dzieciństwa, niedawny stres, problemy psychiczne, myśli, uczucia, fizjologia, czynniki kulturowe.

Nie ma jednego czynnika.

 

Czynniki na zachowanie:

                      specyficzne bodźce

                      niedawne doświadczenia

                      genetyczne czynniki

 

psychologia biologiczna, poznawcza, różnic indywidualnych, rozwojowa, społeczna, kulturowa, zaburzeń

 

Badamy:

                      zachowania normalne i patologiczne

                      zachowania człowieka i innych gatunków

                      mechanizmy podstawowe i zastosowania

 

Psychologia działanie:

opis → wyjaśnienie → przewidywanie → wpływ

 

założenie: zachowanie jest przewidywalne, przynajmniej częściowo

 

do jakiego stopnia psychologia jest nauką? Czynniki bycia naukowym

                      kontrola, obiektywność, replikowalność, weryfikowalnosć, falsyfikowalność, paradygmatyczność.

 

W2

Aby opisywać zachowanie musimy wziąć pod uwagę wiele czynników, ale do każdego musimy podchodzić inaczej.

 

Jaka powinna być psychologia naukowa?

                      dane empiryczne

                      zachowanie dostępne innym(nie introspekcja!) złudzenia powodują, że introspekcja jest do kitu.

                      definicje operacyjne - operacjonalizacja

                      waga replikacyjności – operacjonalizacja musi być na tyle uniwersalna, żeby inni mogli też przeprowadzić takie badanko

                      reprezentacyjność próby badawczej – w zależności od tego, kogo poddamy badaniu możemy mieć różne wyniki, robi się dużo badań na studentach, ale nie można tego uogólniać na całą populację

                      statystyczny charakter wiedzy

 

Żeby badać jakąś zmienną wpływającą na zachowanie, musimy zaproponować jakąś operacjonalizację. Mająć jakąś teorię musimy obczaić zmienną, która tłumaczy coś, co badamy. Nie możemy np. założyć, że nasza uwaga może być opisywana tylko poprzez deklaracje osoby badanej, że na coś patrzyła, musimy mieć jakąś miarę, która sprawdza, czy faktycznie osoba badana jest świadoma tego, co się z nią dzieje, czy nie. Można np. sprawdzać fiksacje wzroku na danym obiekcie. Każda operacjonalizacja przyjmuje jakąś teorię.

 

Metody

                      Badania opisowe

                      obserwacja – nie możemy określić przyczyny zachowania, widzimy tylko samo zachowanie

                      studia przypadków – na podstawie analizy przypadku możemy stwierdzać co powoduje dane zachowanie – 'diagnoza' nie zawsze jest jednoznaczna. Przypadek: dziewczyna deklaruje, że jest za gruba, że za dużo je, podczas wywiadu z matką dziewczyny, klinicysta dowiedział się, że jedną z przyczyn, dla których dziewczyna unika jedzenia jest lęk przed tym, że ktoś ją otruje. Postawiło to pod znakiem zapytania diagnozę anoreksji, zdiagnozowano schizofrenie.

                      metody kwestionariuszowe – zestaw pytań do określenia np. strukture osobowości osoby badanej

                      badania korelacyjne – np. korelacja między ilością przestępstw a miękkością asfaltu w parku

                      Badania eksperymentalne

                      eksperymenty kontrolowane

 

Metody związane z obserwacją

Zbieranie raportów werbalnych na dany temat, np. metoda zbierania w dzienniczkach danych – zapisywanie codziennie słów nowych dziecka.

 

Metody związane z korelacją

korelacja

                      relacja między dwoma zmiennymi

                      kierunek zależności

                      siła związku

korelacja vs relacja przyczynowa

 

 

zmienna zależna a niezależna

 

czas udzielania wskazówki zmienna zależna, zmienna niezależna – punkt miasta

 

wiek – niezależna, ilość błędów – wiek

wiek – niezależna, opinia – zależna

 

czy psychologia jest potrzebna? :D nieeeee

psychologia mówi nam to, co już wiemy

każdy jest psychologiem – zdrowy rozsądek wystarcza

dane otrzymane w laboratorium się nie generalizują

 

 

czemu to, co stwierdza psychologia odbiega od naszych przekonań?

Kilka nieintuicyjnych wyników

                      dysonans poznawczy – dysponując dwoma sprzecznymi postawami, wybierze jedną i znajdzie racjonalne wytłumaczenie. Przykład: osoby badane mają wysłuchać wykładu za pieniądze. Są dwa przeciwstawne sądy – wykład jest nudny, drugi sąd – jesteśmy na wykładzie z powodu kasy. Dopóki mamy dostać kasę to możemy stwierdzać, że wykład nie jest zły. Jak nie zapłacą nam, to powiemy, że no, spoko się siedzi na uczelni

                      halucynacje – 20% ludzi ma halucynacje raz na miesiąc, 2% raz na tydzień

                      efekt placebo – badania leków, psychoterapia, przychodzę do lekarza, źle się czuję, mówi mi, że jest ok, więc czuję się zdrowa

                      posłuszeństwo wobec autorytetów – eksperyment: aplikowanie szoków elektrycznych innym osobom znajdującym się w innym pomieszczeniu, jak się jakaś osoba myliła to miała być karana aplikowaniem szoku. Zaobserwowano, że osoby badane ulegały wpływowi autorytetu, mało osób się wyłamywano z tego aplikowania szoku.

                      Ślepota wyboru – uzasadnienia decyzji, które podejmujemy powstają dopiero po dokonaniu wyboru

 

 

                      zdrowy rozsądek nie daje koherentnego obrazu zachowania

                      nasze wierzenia często się nie sprawdzają

                      użyteczność metod wpływ opartego na badaniach psychologicznych

                      zmiana stylu życia może mieć większy wpływ n...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin