Instrukcjo-prezentacja - projekt 2 - suwnica ADAMS.pdf

(1949 KB) Pobierz
Model – najważniejsze informacje
Modelowany obiekt:
Dźwignica
Modelowane zagadnienie:
Rozruch napędu wózków pobocznic
Zadania do wykonania 1
Sprawdzić częstotliwości drgań ładunku w kierunkach osi x i z dla
następujących przypadków:
1. rolki stalowe, L = 3 m, m = 500 kg;
2. rolki PA6, L = 3 m, m = 500 kg,
3. rolki PA6, L = 3 m, m = 2000 kg,
4. rolki PA6, L = 0,5 m, m = 500 kg,
UWAGA:
Częstotliwość drgań w osi z badać w chwilach początkowych symulacji,
przed rozruchem układu jazdy.
UWAGA:
Częstotliwość drgań w osi x badać przez dokonanie rozruchu rampie
rozruchowej trwającej 3,5 s, zadana prędkość ładunku ok. 0,5 m/s.
Dla przypadku 4 (patrz pkt. wyżej)
zrealizować system antywahaniowy – rozruch
po rampie o czasie trwania dopasowanym do częstotliwości drgań własnych
ładunku przybliżonego modelem wahadła matematycznego, zadana prędkość
ładunku ok. 0.5 m/s.
Zadania do wykonania 2
Sprawdzić wpływ materiału rolek na wartość nadwyżki dynamicznej
działającej na ładunek w trakcie najazdu na przeszkodę zlokalizowaną na
torowisku.
Sporządzić podsumowanie:
1.
2.
Porównać wpływ
materiału rolek, masy ładunku, długości lin
na częstotliwość
drgań układu w osiach x i z.
Określić skuteczność systemu antywahaniowego syntezowanego metodą
przybliżoną, przy uwzględnieniu w modelu sztywności w kontaktach rolek
z torowiskiem. Jako miarę skuteczności niwelowania wahań przyjąć:
����
��������
���� =
∗ 100%
����
������������
A
aw
– amplituda oscylacji ładunku wokół położenia równowagi po rozruchu
suwnicy wyposażonej w system antywahaniowy,
A
ref
– j.w. dla rozruchu po rampie trójkątnej trwającej 3.5 s.
3. Wytypować materiał rolek korzystniejszy z punktu widzenia minimalizacji nadwyżki
dynamicznej w czasie najazdu na nierówność torowiska.
Model – najważniejsze informacje
Jednostki:
mm, kg, N, s, Hz, stopień,
Omega
max
silnika:
2,5 stopni/s,
Referencyjny czas trwania rampy rozruchowej
T
ref
: 3,5 s,
Sprężyny modelujące liny są ukryte: ich parametry
modyfikujemy w drzewku po lewej.
Parametry do wyznaczenia i/lub ustawienia przed symulacją:
Gęstość ładunku,
Długość lin (przez fizyczną zmianę wysokości ładunku),
Sztywność i tłumienie lin,
Parametry kontaktów rolki – torowisko,
Prędkość ruchu rolek napędzających pobocznice – tutaj nastawiamy
rampę rozruchową,
Modelowanie sztywności i
tłumienia w parach kontaktowych
Normal Force:
typ definicji sztywności i tłumienia w parze
kontaktowej – ustawić na Impact,
Stiffness:
Sztywność pary kontaktowej – obliczyć wg teorii
kontaktu Hertza,
Force exponent (FE):
wykładnik charakterystyki sztywności
pary kontaktowej;
0 < FE < 1.0 – sprężyna degresywna,
FE = 1.0 – sprężyna liniowa,
FE > 1.0 – sprężyna progresywna,
Obliczyć wg teorii kontaktu Hertza,
Damping:
tłumienie w parze kontaktowej – przyjąć wartość
równą 1% sztywności kontaktu,
Penetration depth:
zagłębienie elementów
współpracujących dla którego ADAMS ustawia maks.
wartość tłumienia – przyjąć 0.01 mm
UWAGA: Oprócz podanych parametrów przy zmianie
materiału kół jezdnych należy również zmienić moduł
sprężystości „partów” modelujących rolki.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin