ROSARIUM VIRGINE MARIAE O RÓŻAŃCU.TXT

(86 KB) Pobierz
     
     
                              LIST APOSTOLSKI
                         ROSARIUM VIRGINIS MARIAE
                        OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II
                                DO BISKUPÓW
                         DUCHOWIEŃSTWA I WIERNYCH
                             O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM
     
     Do Biskupów
     do Kapłanów i Diakonów,
     do Zakonników i Zakonnic
     oraz wszystkich Wiernych
     
     SPIS TREŚCI 
       Wprowadzenie  3 
       Papieże a różaniec  4 
       Październik 2002 - październik 2003: Rok Różańca  6 
       Zastrzeżenia wysuwane względem różańca  7 
       Życie kontemplacyjne  8 
       Modlitwa o pokój i za rodzinę  9 
       ® Oto Matka twoja! Ż (J 19, 27).  10 
       Śladami świadków.  11 
     ROZDZIAŁ I KONTEMPLOWAĆ CHRYSTUSA Z MARYJĄ 
       Oblicze jaśniejące jak słońce  13 
       Maryja wzorem kontemplacji  14 
       Wspomnienia Maryi.  15 
       Różaniec modlitwą kontemplacyjną  15 
       Wspominanie Chrystusa z Maryją  16 
       Uczyć się Chrystusa od Maryi  18 
       Upodabniać się do Chrystusa z Maryją  19 
       Prosić Chrystusa z Maryją  22 
       Głosić Chrystusa z Maryją  24 
     ROZDZIAŁ II TAJEMNICE CHRYSTUSA - TAJEMNICE MATKI 
       Różaniec ® streszczeniem Ewangelii Ż  25 
       Stosowne uzupełnienie  26 
       Tajemnice radosne  27 
       Tajemnice światła  29 
       Tajemnice bolesne  32 
       Tajemnice chwalebne  33 
       Od 'tajemnic' do 'Tajemnicy': droga Maryi  34 
       Tajemnica Chrystusa, tajemnica człowieka  36 
     ROZDZIAŁ III ® DLA MNIE ŻYĆ TO CHRYSTUS Ż 
       Różaniec drogą przyswajania tajemnicy  38 
       Metoda wartościowa  39 
       Metoda, którą jednak można ulepszyć  40 
       Zapowiedź tajemnicy.  42 
       Słuchanie Słowa Bożego  43 
       Milczenie  43 
       ® Ojcze nasz Ż  44 
       Dziesięć ® Zdrowaś Maryjo Ż  44 
       ® Chwała Ojcu Ż  47 
       Końcowy akt strzelisty  47 
       ® Koronka Ż  48 
       Rozpoczęcie i zakończenie  49 
       Rozłożenie w czasie  51 
     ZAKOŃCZENIE 
       ® O, błogosławiony różańcu Maryi, słodki łańcuchu, który łączysz nas 
  z Bogiem Ż..  53    Pokój  53 
       Rodzina: rodzice...  55 
       ... i dzieci  57 
       Różaniec - skarb, który trzeba odkryć  58 
     
     1. Różaniec Najświętszej Maryi Panny
     
     (Rosarium Virginis Mariae), który pod tchnieniem Ducha Bożego rozwinął 
  się stopniowo w drugim tysiącleciu, to modlitwa umiłowana przez  licznych 
  świętych, a Urząd Nauczycielski Kościoła często do niej zachęca.  W  swej 
  prostocie i głębi pozostaje ona również w  obecnym  trzecim  tysiącleciu, 
  które dopiero co się zaczęło, modlitwą o wielkim  znaczeniu,  przynoszącą 
  owoce świętości. Jest ona dobrze  osadzona  wduchowości  chrześcijaństwa, 
  które Ä po dwóch tysiącach lat Ä nic  nie  straciło  ze  swej  pierwotnej 
  świeżości i czuje, że Duch Boży pobudza je do ® wypłynięcia na  głębię  Ż 
  (Duc in altum), by opowiadać światu, a nawet 'wołać'  o  Chrystusie  jako 
  Panu i Zbawicielu, jako ® drodze, prawdzie i życiu Ż (J 14,  6),  jako  ® 
  celu historii ludzkiej,  punkcie,  ku  któremu  zwracają  się  pragnienia 
  historii i cywilizacji Ż.1
     
     Różaniec bowiem, choć ma charakter  maryjny,  jest  modlitwą  o  sercu 
  chrystologicznym.
     
     W  powściągliwości  swych  elementów  skupia  wsobie   głębię   całego 
  przesłania ewangelicznego,  którego  jest  jakby  streszczeniem.2  W  nim 
  odbija się echem modlitwa Maryi,  Jej  nieustanne  Magnificat  za  dzieło 
  odkupieńcze Wcielenia, rozpoczęte wJej dziewiczym łonie.  Przez  różaniec 
  lud chrześcijański niejako wstępuje do szkoły Maryi, dając się wprowadzić 
  w kontemplację piękna oblicza Chrystusa  i  w  doświadczanie  głębi  Jego 
  miłości.  Za  pośrednictwem  różańca  wierzący  czerpie  obfitość  łaski, 
  otrzymując ją niejako wprost z rąk Matki Odkupiciela.
     
     Papieże a różaniec
     2. Wielkie znaczenie tej modlitwy podkreślali liczni moi  Poprzednicy. 
  Szczególne zasługi miał w tym względzie Leon XIII, który 1 września  1883 
  roku  ogłosił  Encyklikę  Supremi  apostolatus  officio;3  tą   uroczystą 
  wypowiedzią  zapoczątkował  serię  wielu  innych,  które  poświęcił   tej 
  modlitwie, wskazując ją jako skuteczne narzędzie duchowe  wobec  bolączek 
  społeczeństwa. Wśród Papieży nowszych  czasów,  którzy  wyróżnili  się  w 
  promowaniu różańca, pragnę wspomnieć bł. Jana XXIII4 i  przede  wszystkim 
  Pawła VI, który w Adhortacji  apostolskiej  Marialis  cultus  podkreślił, 
  zgodnie z inspiracją  Soboru  Watykańskiego  II,  ewangeliczny  charakter 
  różańca i jego ukierunkowanie chrystologiczne. 
     Ja  sam  również  nie  pomijałem  okazji,  by  zachęcać  do   częstego 
  odmawiania różańca. Od mych lat młodzieńczych  modlitwa  ta  miała  ważne 
  miejsce w moim życiu duchowym. Przypomniała mi o tym z mocą moja niedawna 
  podróż do Polski, a przede wszystkim odwiedziny Sanktuarium  w  Kalwarii. 
  Różaniec towarzyszył mi w chwilach radości i  doświadczenia.  Zawierzyłem 
  mu wiele trosk. Dzięki niemu zawsze doznawałem otuchy. Dwadzieścia cztery 
  lata temu, 29 października 1978 roku, zaledwie w dwa tygodnie po  wyborze 
  na Stolicę Piotrową, tak mówiłem, niejako otwierając swe serce:  różaniec 
  ® to modlitwa, którą bardzo ukochałem. Przedziwna modlitwa! Przedziwna  w 
  swej prostocie i głębi zarazem. [...] Można powiedzieć, że różaniec staje 
  się jakby modlitewnym komentarzem  do  ostatniego  rozdziału  Konstytucji 
  Vaticanum II Lumen gentium, mówiącego o przedziwnej obecności Bogarodzicy 
  w tajemnicy Chrystusa i Kościoła. Oto bowiem na kanwie słów  Pozdrowienia 
  Anielskiego (Ave Maria) przesuwają się przed oczyma naszej  duszy  główne 
  momenty z życia Jezusa Chrystusa. Układają się one w całokształt tajemnic 
  radosnych, bolesnych i chwalebnych. Jakbyśmy  obcowali  z  Panem  Jezusem 
  poprzez Ämożna by powiedzieć Ä Serce Jego Matki. Równocześnie  zaś  w  te 
  same dziesiątki różańca serce nasze  może  wprowadzić  wszystkie  sprawy, 
  które  składają  się  na  życie  człowieka,  rodziny,  narodu,  Kościoła, 
  ludzkości. Sprawy osobiste,  sprawy  naszych  bliźnich,  zwłaszcza  tych, 
  którzy nam są najbliżsi, tych, o których najbardziej  się  troszczymy.  W 
  ten sposób ta prosta modlitwa różańcowa pulsuje  niejako  życiem  ludzkim 
  Ż.5
     
     Tymi słowami, drodzy Bracia i Siostry, wprowadzałem pierwszy rok  mego 
  pontyfikatu w codzienny rytm  różańca.  Dziś,  na  początku  dwudziestego 
  piątego roku posługi jako Następca Piotra, pragnę uczynić to  samo.  Ileż 
  łask otrzymałem w tych latach od Najświętszej Dziewicy poprzez  różaniec. 
  Magnificat anima mea Dominum! Pragnę wznosić dziękczynienie Panu  słowami 
  Jego  Najświętszej  Matki,  pod  której  opiekę  złożyłem  moją   posługę 
  Piotrową: Totus tuus!
     
     Październik 2002 - październik 2003: Rok Różańca
     3. Dlatego,  po  rozważaniach  podjętych  w  Liście  apostolskim  Novo 
  millennio ineunte, w którym wezwałem  Lud  Boży,  by  po  doświadczeniach 
  jubileuszowych ® na nowo rozpoczynać od Chrystusa Ż,6  odczuwam  potrzebę 
  rozwinięcia refleksji o  różańcu,  dając  tamtemu  Listowi  apostolskiemu 
  niejako maryjne  ukoronowanie,  by  zachęcić  do  kontemplowania  oblicza 
  Chrystusa w towarzystwie i w szkole  Jego  Najświętszej  Matki.  Odmawiać 
  różaniec  bowiem  to  nic  innego,  jak  kontemplować  z  Maryją  oblicze 
  Chrystusa.  By  bardziej  uwydatnić  tę  zachętę,  korzystając  z  okazji 
  zbliżającej się sto dwudziestej rocznicy ogłoszenia wspomnianej Encykliki 
  Leona XIII, pragnę, by tę modlitwę przez cały  rok  w  szczególny  sposób 
  proponowano   i   ukazywano   jej   wartość   w    różnych    wspólnotach 
  chrześcijańskich. Ogłaszam zatem okres od  tegorocznego  października  do 
  października roku 2003 Rokiem Różańca. 
     
     Powierzam  to  wskazanie  duszpasterskie  inicjatywie   poszczególnych 
  wspólnot kościelnych.  Nie  chcę,  by  było  ono  przeszkodą  dla  planów 
  duszpasterskich Kościołów partykularnych,  ale  raczej  niech  służy  ich 
  dopełnieniu i ugruntowaniu. Ufam, że zostanie przyjęte wspaniałomyślnie i 
  z gotowością. Kiedy odkrywa się pełne znaczenie różańca, prowadzi  on  do 
  samego  serca  życia  chrześcijańskiego  i  daje  powszednią   a   owocną 
  sposobność duchową i pedagogiczną  do  osobistej  kontemplacji,  formacji 
  Ludu Bożego i nowej ewangelizacji.
     
     Chętnie to zalecam, z radością wspominając jeszcze inną  rocznicę:  40 
  lat od rozpoczęcia Soboru Watykańskiego  II  (11  października  1962),  ® 
  wielkiej łaski Ż jaką Kościół naszych czasów otrzymał od Ducha Bożego.7
     
     Zastrzeżenia wysuwane względem różańca
     4.  Na  celowość  takiej  inicjatywy  wskazują  różnorakie  refleksje. 
  Pierwsza dotyczy pilnej potrzeby stawienia czoła  pewnemu  kryzysowi  tej 
  modlitwy, której w obecnym kontekście historycznym i teologicznym zagraża 
  niesłuszne pomniejszanie jej wartości i dlatego rzadko się  ją  proponuje 
  młodym  pokoleniom.  Niektórzy  sądzą,   że   nieuniknioną   konsekwencją 
  centralnego  miejsca  liturgii,  słusznie   podkreślonego   przez   Sobór 
  Watykański II, jest zmniejszenie znaczenia różańca. W rzeczywistości, jak 
  wyjaśnił Paweł VI, modlitwa ta nie tylko nie przeciwstawia się  liturgii, 
  ale jest dla niej oparciem, gdyż dobrze do niej wprowadza i  stanowi  jej 
  echo, pozwalając przeżywać ją wpełni wewnętrznego uczestnictwa i  zbierać 
  jej owoce w życiu codziennym.
     
     Być może są jeszcze tacy, którzy żywią obawę, że różaniec może  okazać 
  się mało ekumeniczny ze względu na ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin