Maria Grzegorzewska
PEDAGOG
W SŁUŻBIE DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Praca zbiorowa
pod redakcją
Ewy Żabczyńskiej
Wydanie drugie
Warszawa 1995 Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
JH,
ol/
Okładka i karta tytułowa Barbara Aumer
Redaktor Elżbieta Gogolewska
Redaktor techniczny Zofia Chyża
Korektor Marek Biegalski
Łamanie Sławomir Kaliszuk
Tytuł dotowany przez Ministra Edukacji Narodowej
' 929%,
59593
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1995
ISBN 83-02-05717-7
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1995
Ark. druk. 14,25
Papier offset, kl. III, 70g, 61x86 cm
Druk: „Gerges" Toruń
SPIS TREŚCI
1 Przedmowa do I wydania.. '* Przedmowa do II wydania
Rozdział I
HUMANISTYCZNE PODŁOŻE IDEI WYCHOWAWCZEJ MARII GRZEGORZEWSKLEJ
(Otton Lipkowski)...........................................................
.10
Rozdział II ŻYCIE MARII GRZEGORZEWSKIEJ
1. Dzieciństwo i młodość - studia (Wojciech Gasik)........................................... 20
2. Działalność w okresie międzywojennym (Grażyna Komet)............................. 28
3. Okres II wojny światowej i Polski Ludowej (GrażynaKornet).......................... 36
4. Rok z życia Marii Grzegorzewskiej (suplement do życiorysu) (Ewa Tomasik) ...... 40
Rozdział III PODSTAWOWE KIERUNKI DZIAŁALNOŚCI MARII GRZEGORZEWSKIEJ
1. Działalność pedagogiczna (I. Ewa Tomasik, II. Roman Janeczko) ....................
2. Działalność naukowa i wydawnicza (EwaŻabczyńska) ................................
3. Działalność społeczna (EugeniuszNurowski) .............................................
Rozdział IV
PROBLEMATYKA PEDAGOGIKI SPECJALNEJ W UJĘCIU MARII GRZEGORZEWSKIEJ
1. Podstawowe założenia pedagogiki specjalnej (EwaŻabczyńska) .....................
2. Osobowość nauczyciela w aspekcie pedeutologii i deontologii (Ewa Tomasik)...
3. Rewalidacja niewidomych, głuchoniewidomych i niedowidzących (Ewa Bendych).
4. Rewalidacja dzieci z uszkodzonym słuchem (Urszula Eckert)........................
5. Rewalidacja upośledzonych umysłowo (Teresa Bieniada-Krakiewicz)..............
51
69
78
105 116 136 149*
6. Rewalidacja przewlekle chorych i kalekich (Roman Janeczko) ........................ 170
7. Resocjalizacja niedostosowanych społecznie (EwaldJacekDukaczewski) ......... 173
RozdziałY
ZNACZENIE DZIAŁALNOŚCI MARII GRZEGORZEWSKIEJ DLA ROZWOJU PEDAGOGIKI SPECJALNEJ ORAZ OŚWIATY I KULTURY W POLSCE
(Otton Lipkowski) .................................................................................... 185
Kalendarium życia Marii Grzegorzewskiej (Grażyna Kornet)............................. 192
Bibliografia prac Marii Grzegorzewskiej i publikacji o niej (1916 - 1993)
(Barbara Krauze) ..................................................................................... 196
Streszczenie w języku angielskim ................................................................ 225
Streszczenie w języku niemieckim ............................................................... 227
PRZEDMOWA
DO PIERWSZEGO WYDANIA
Książka ta powstała w roku 1982, roku jubileuszowym 60-lecia Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej - dla uczczenia tego jubileuszu oraz złożenia hołdu Założycielce Szkoły.
Piętnaście lat minęło od śmierci Marii Grzegorzewskiej, przeszło pół wieku trwa i rozwija się Jej dzieło - koncepcja wychowania dzieci upośledzonych, przygotowania pedagogów do tej pracy, organizacji ich kształcenia. Działalność w tych dziedzinach przyniosła Jej powszechne uznanie i rozgłos w kraju i za granicą, w środowiskach pracujących na rzecz dzieci niepełnosprawnych - nie tylko pedagogów, ale i lekarzy, pracowników społecznych i innych. Są dowody na to, że popularność Marii Grzegorzewskiej utrzymuje się nadal: wiele szkół specjalnych przyjmuje Jej imię, niemal w każdej tego rodzaju szkole, w stowarzyszeniach i instytucjach zajmujących się sprawami upośledzonych znajdują się Jej portrety, w pracach doktorskich i magisterskich z zakresu pedagogoiki specjalnej omawia się Jej poglądy. A przy tym — o Jej działalności napisano dotąd niewiele, ukazało się tylko kilka artykułów, a w roku 1972 wydano „Materiały z sesji naukowej", która odbyła się 7 listopada 1969 roku i była poświęcona Marii Grzegorzewskiej.
Obecnie podejmujemy pierwszą próbę sysytematycznego opracowania poglądów twórczyni polskiej pedagogiki specjalnej z zaznaczeniem ich wpływu na kształtowanie się treści humanistycznych kultury polskiej XX wieku. Nie byłoby to możliwe bez podania również rysu biograficznego - życia tak bogatego i tak różnorodnego. Aktywność naukowa, dydaktyczna i społeczna Marii Grzegorzewskiej była w praktyce ściśle ze sobą związana, toteż trudno ją dzielić przy
omawianiu biografii. Wyodrębnienie tych rodzajów zainteresowań uznano jednak za wskazane dla uwypuklenia roli Marii Grzegorzewskiej w życiu naszego społeczeństwa w tych trzech aspektach. Nie do uniknięcia okazały się w związku z tym pewne powtórzenia w niektórych partiach tekstu.
Autorom zależało przede wszystkim na przedstawieniu znaczenia działalności Marii Grzegorzewskiej dla rozwoju organizacji i metod kształcenia specjalnego oraz dla rozwoju i ukierunkowania pedagogiki specjalnej, zależało im na ukazaniu Jej poglądów na osobowość nau-czyciela-wychowawcy oraz na metody pracy naprawczej w poszczególnych działach upośledzeń.
Zespół autorski jest wieloosobowy, tworzą go pracownicy naszej Szkoły różnych generacji, starsi i młodsi. Fakt ten, jak się wydaje, ma dodatkową wymowę - wskazuje na kontynuację podjętej przed laty idei, na przekazywanie jej z pokolenia na pokolenie, na trwałość zawartych w niej wartości.
Jak każda książka opracowana zespołowo, tak i ta nie mogła się uchronić przed niebezpieczeństwami związanymi z taką metodą pracy. Każdy człowiek jest indywidualnością, wyrażającą się w podejściu do omawianego zagadnienia, w sposobie jego prezentacji, w akcentowaniu tego, co uznaje w treści za ważne, ważniejsze od innych, wreszcie w stylu pisarskim. Zdajemy sobie sprawę, że nasza wspólna praca też stanowi swoiste odbicie naszych różnych osobowości, co może być odczuwane przy lekturze poszczególnych tekstów.
Uczniów swoich ma Grzegorzewska w Polsce wielu. Każdy na swój sposób realizuje to, czego się od Niej nauczył - i jeszcze się uczy. Ważne jest poczucie wspólnoty zgrupowanej wokół dziecka specjalnej troski, gotowość służenia mu najlepiej, jak się potrafi. To zawsze Grzegorzewska pokreślała przede wszystkim. Ta idea stanowiła przesłankę do napisania niniejszej książki - właśnie w taki sposób.
Praca nasza powstała z inicjatywy prof. dr. Ottona Lipkowskiego, on też opracował jej koncepcję i miał być redaktorem całości. Nagła śmierć przerwała Jego pracę w okresie wstępnego czytania tekstów. Ci, którzy ją podjęli i świadomi wszystkich trudności
doprowadzili do końca, starali się, by ostateczny jej kształt był możliwie wiernym rozwinięciem pierwotnych założeń.
Pragnę złożyć tu serdeczne podziękowanie i wyrazić wdzięczność Paniom Leokadii Frydrychowskiej i Bronisławie Urbańskiej, które służąc pomocą przy opracowaniu tekstów, umożliwiły ukończenie tej pracy.
Ewa Żabczyńska Warszawa w grudniu 1982 roku
DO DRUGIEGO WYDANIA
Po 10 latach do rąk Czytelników oddajemy drugie wydanie książki o Marii Grzegorzewskiej. Wydanie pierwsze, w liczbie 3 000 egzemplarzy, które ukazało się nakładem Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, od paru lat jest już wyczerpane. Nie ma też na rynku wydawniczym nowej monografii na ten temat. A zainteresowanie tematem nie słabnie, o czym świadczą liczne kierowane do nas zapytania w tej sprawie. Z radością powitaliśmy więc możliwość ukazania się książki w wydawnictwie ogólnopolskim - Wydawnictwach Szkolnych i Pedagogicznych. Zapewnia to pozycji odpowiedni poziom edytorski i lepsze warunki dystrybucji na terenie całego kraju.
Mimo upływu lat, rozwoju nauki i poszczególnych jej dyscyplin, postać Twórczyni polskiej pedagogiki specjalnej pozostaje nadal aktualna. Dzieje się tak wtedy, gdy ktoś reprezentuje wartości trwałe, ponadczasowe, do których odwołują się kolejne pokolenia pracujące w danej dziedzinie, rozwijające jej myśl teoretyczną i doskonalące praktykę.
Pedagogika specjalna rozwija się, rozszerza się jej zakres. Powstają nowe koncepcje kształcenia i wychowywania dzieci niepełnosprawnych w systemie integracyjnym. Tym samym powiększa się środowisko pedagogów zainteresowanych tą dyscypliną o grupę nauczycieli szkół podstawowych masowych, wychowawców przedszkoli itp. W związku z tym i do planów studiów ogólnopedagogicznych wprowadza się, jako obligatoryjny, przedmiot „pedagogika specjalna", a więc do grona zainteresowanych dołączają też studenci.
Poznając jakąś dziedzinę, chcąc poznać ją dobrze, by dobrze zrozumieć problemy, jakimi się zajmuje, zawsze sięga się do jej historii,
i
do korzeni. A postać Marii Grzegorzewskiej to nie tylko „klasyk pedagogiki specjalnej" - to również Osobowość Człowieka, która pod wieloma względami może być wzorem godnym naśladowania dla wszystkich pedagogów - wychowawców, nauczycieli, niezależnie od czasów, w jakich wypadło im żyć.
W obecnym wydaniu wprowadzone zostały tylko niewielkie uzupełnienia w stosunku do poprzedniego. Dotyczą one historii życia Marii Grzegorzewskiej („Rok z życia Marii Grzegorzewskiej" -suplement do życiorysu) i aktualizacji pozycji bibliograficznych.
Ewa Żabczyńska
Otton Lipkowski
HUMANISTYCZNE PODŁOŻE IDEI WYCHOWAWCZEJ MARII GRZEGORZEWSKIEJ
Pierwsze kontakty z pedagogiką, w szczególności z pedagogiką specjalną, a także z praktyką rewalidacyjną miała M. Grzegorzewska już w czasie studiów w Brukseli w okresie pobytu - w latach 1914 - 1919 - w Paryżu. Zasadnicza jej działalność pedagogiczna i społeczna mieści się jednak w niespełna 50-letnim okresie po powrocie do kraju.
Po I wojnie światowej zaznaczył się w pedagogice polskiej intensywny rozwój o różnorakim ukierunkowaniu. Niewątpliwie wpływ na to wywarł żywy postęp w naukach biologicznych, psychologicznych i społecznych, jaki dokonał się na przełomie XIX i XX wieku. Spowodował on również poszerzenie zakresu i pogłębienie treści pedagogiki.
W Polsce zasadniczym stymulatorem działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej była pilna potrzeba odbudowy kultury, oświaty i szkolnictwa po bardzo długim okresie zahamowania w warunkach zależności politycznej. Natomiast okolicznością sprzyjającą temu był udział w ówczesnej pedagogice wielu wybitnych osób, z których każda wywarła swoiste piętno na określonej dziedzinie pedagogiki.
W pracy społecznej, związkowej i oświatowej spotykała się M. Grzegorzewska ze swoimi niemal rówieśnikami: Stefanem Bale-yem, Ludwikiem Jaxa-Bykowskim, Ludwikiem Chmajem, Stanisławem Kotem, Mieczysławem Kreutzem, Stanisławem Łempickim, Zygmuntem Mysłakowskim, Kazimierzem Sośnickim oraz z niewiele starszymi a przejawiającymi jeszcze żywą działalność: Antonim Bolesławem Dobrowolskim, Stanisławem Kaipowiczem, Stefanią Sempołowską, Władysławem Spasowskim, Władysławem Witwickim, Lucjanem Zarzeckim i innymi, których nazwiska znaleźć można na kartach
10
dziejów oświaty. Wszyscy oni zgodnie zmierzali do osiągnięcia podstawowego celu: odbudowy i doskonalenia szkoły polskiej oraz rozwoju oświaty. Różne jednak były drogi i środki realizacji tych /.amierzeń. W zależności od prądów społecznych, politycznych, kulturalnych i naukowych, które reprezentowali, ukierunkowywali lakże swoją działalność w teorii i praktyce pedagogicznej. Na skutek lego, a także pod wpływem kierunków filozoficznych innych krajów, powstało wiele prądów w pedagogice polskiej. Były to prądy reprezentujące bardzo różnorodne tendencje i treści, nieraz kontrastowo przeciwne i zwalczające się, ale charakterystycznym ich znamieniem była duża aktywność i prężność w działaniu.
Maria Grzegorzewska nie była rzeczniczką żadnego z tych kierunków, ale akceptowała i wykorzystała w swoich pracach teoretycznych i organizacyjnych niejedną głoszoną myśl i koncepcję. Niewątpliwy był np. wpływ Jana Władysława Dawida na ukształtowanie jej poglądów na osobowość nauczyciela, Stanisława Karpowicza na sprawę badań i doświadczeń naukowych przy ustalaniu programów działań. Bliska jej była pedagogika empiryczna, z uznaniem podkreślała wartości wychowania przez sztukę, głoszonego przez Stefana Szumana. Na kształt metody ośrodków zainteresowań widoczny wpływ wywarła teoria zainteresowań Ovide Decroly'ego, a teoria Jeana Piageta, uzasadniająca znaczenie aktywności w procesach poznawczych, i teoria uczenia się przez działanie Johna Deweya, przyczyniły się do wprowadzenia zasadniczych udoskonaleń metody ośrodków zainteresowań i określenia jej jako metody ośrodków pracy. Były to wpływy zaznaczające się w różnym stopniu i na różnych odcinkach działania pedagogicznego i społecznego M. Grzegorzewskiej.
Natomiast od pierwszych kontaktów ze sprawami dzieci upośledzonych aż do kresu swojej działalności była Maria Grzegorzewska wierna idei humanizmu. I to był główny motyw zajęcia się problematyką jednostek potrzebujących pomocy specjalnej. Kształcenie kadr specjalistycznych było przedmiotem jej szczególnych starań; traktowała je jako najważniejszy w owym czasie środek do realizacji zamierzonych celów. Uważała bowiem, że trudnymi sprawami niepełnosprawnych powinni się zajmować ludzie specjalnie przygotowani. Na pomoc społeczeństwa nie bardzo można było wówczas liczyć, gdyż przejawiało ono wobec upośledzonych postawę niechętną lub obojętną. Upośledzeni stanowili wtedy margines życia społecznego, bez szans
11
rozwoju, a więc także bez możliwości aktywnego udziału w życiu zawodowym i społecznym.
Twierdzenie, że pedagogika jest w istocie swojej humanistyczna i że wszelkie działanie pedagogiczne jest w założeniu humanitarne, brzmi przekonywająco i prawdziwie, gdyż pedagoga już od zarania dziejów tego zawodu uznawano za człowieka, który „prowadzi" i pomaga w potrzebie. Temu powszechnemu pojęciu zaprzeczyła w sposób dotkliwy pedagogika faszystowska.
Przedmiotem pedagogiki niemal do końca XIX wieku było dziecko „normalne". Pierwsze szkoły dla dzieci „anormalnych" powstały w drugiej połowie XVIII wieku, a jeszcze przed kilkunastu laty Organizacja Narodów Zjednoczonych uznała za potrzebne ogłoszenie deklaracji uznającej prawa jednostki upośledzonej umysłowo na równi z innymi.
Na przełomie XIX i XX wieku w filozofii dokonał się zwrot od filozofii przyrodniczej ku filozofii humanistycznej. Wzrosło zainteresowanie sprawami człowieka i jego kulturą, a tym samym pedagogiką. Duże znaczenie miała prekursorska praca Wilhelma Diltheya, który w roku 1888 w Akademii Nauk w Berlinie przedstawił swoje poglądy na zastosowanie pojęć humanistycznych w pedagogice. Do rozwoju pedagogiki kultury przyczynił się też Sergiusz Hessen1, twórca założeń systemu pedagogicznego w duchu pedagogiki kultury.
Także psychologia w ostatnich latach XIX wieku stawała się coraz bardziej psychologią humanistyczną; zarysowało się to w różnych kierunkach psychologii: indywidualnej, strukturalnej, społecznej i innych. Psychologia zaczęła więc być ważnym czynnikiem wspierającym pedagogikę humanistyczną. W tej atmosferze Ellen Key głosiła, że wiek XX będzie „stuleciem dziecka". Żywy rozwój psychologii, pedagogiki i opieki nad dzieckiem w pierwszym ćwierćwieczu dał rzeczywiste podstawy do przyjęcia tego poglądu. B. Nawroczyński jeszcze w latach trzydziestych pisał: „wiek XX, zgodnie z jej (tzn. E. Key - przyp. red.) zapowiedzią, wygłoszoną w chwili, gdy zegary wybijały jego począ...
rutkowska-j