Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opie.doc

(4400 KB) Pobierz

Zagrożone dzieciństwo

Rodzinne i instytucjonalne formy opieki

Pod redakcją Marii Kolankiewicz

 

 

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna

Warszawa 1998


Iła   II 7aŁ •    «L^MdKv   •  ^M|B««H

rTOjCKt ooMu i •••! Tadeusz Nudumsti

Redakcja Mieczysława Decewicz

Redakcja techniczna Monika Rudnik-Kulikowska

Korekta Marek Biegalski

Publikacja jest wynikiem programu „Dziecko zagrożone w Polsce", realizowanego przez Biuro Spraw Społecznych w Kancelarii Prezydenta RP.

Program w całości został sfinansowany ze środków Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci UNICEF.

blo,

\ •

\

© Copyright by Polski Komitet UNICEF

© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna Warszawa 1998

ISBN 83-02-07136-6

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna

Warszawa 1999

Wydanie I

Arkuszy drukarskich 23,25    ,, 4   9

Skład i łamanie: Agencja Poligraficzno-Wydawnicza „AMIGO", Warszawa

Druk i oprawa: Pabianickie Zakłady Graficzne SA

Pabianice, ul. P. Skargi 40/42. Zam. 53/1101/99


SPIS TREŚCI

................................................................................     6

1. System opieki nad dzieckiem opuszczonym (1945-1988) .... 9

'i"ir»ój opieki nad dzieckiem ............................................................. 9

urny opieki całkowitej .................................................................. 29 \J

Ważniejsze ustawy i rozporządzenia ...................................................... 53

Rozdział 2. Problematyka prawna całkowitej opieki instytucjonalnej nad dzieckiem (międzynarodowe standardy prawne a prawo polskie) ....................................................   57

»*ep ....................................................................................    57

"iccza zastępcza ..........................................................................    59

• »*>rane zagadnienia prawnej ochrony dzieci długotrwale chorych i niepełnosprawnych ...    87

Rozdział 3. Sytuacja dziecka wychowywanego poza rodziną własną

- analiza wybranych badań ......................................   93

I«tBacja rodzinna dziecka w placówce opiekuńczej ........................................    93

•oowój dzieci w rodzinnych formach opieki zastępczej ....................................    94

i Bocwój dzieci w instytucjonalnych formach opieki ........................................   100

f Wychowankowie usamodzielnieni przez instytucjonalne i rodzinne formy opieki ...........   103

t Trodności we wspieraniu rozwoju dziecka w instytucjonalnych i rodzinnych formach

•piekl ....................................................................................   105

Rozdział 4. Szansę reintegracji rodziny w systemie opieki nad

dzieckiem ............................................................. 108

Wprowadzenie ........................................................................... 108

Itaebieg badań .......................................................................... 109

Wyniki badań ........................................................................... 110

Rozdział 5. Kierunki zmian w systemie opieki nad dziećmi

i młodzieżą ........................................................... 137

Wady i zalety naszego systemu opieki .................................................... 137

Problemy dzieci w rodzinach ............................................................. 141

Potrzeba tworzenia prorodzinnego systemu opieki ........................................ 141

Prorodzinne kierunki zmian w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą .................... 142

Zmiany systemowe ....................................................................... 146

Nowe podejście pedagogiczne do problemów dzieci i rodzin ............................... 148

l


Rozdział 6. Innowacje w zakresie opieki nad dziećmi

zagrożonymi ......................................................... 150

Wprowadzenie ........................................................................... 150

Badanie innowacji w zakresie opieki nad dziećmi zagrożonymi ............................ 152

Nieefektywny model pracy placówki opiekuńczo-wychowawczej ........................... 162

Podsumowanie ........................................................................... 182

Rozdział 7. Biografie i start życiowy usamodzielnianych

wychowanków różnych form opieki ........................... 193

Wprowadzenie ........................................................................... 193

Dom i rodzina ........................................................................... 194

Placówka ................................................................................ 197

Szkoła ................................................................................... 200

Zainteresowania i hobby ................................................................. 202

Przyjaciele ............................................................................... 204

Święta ................................................................................... 205

Wakacje ................................................................................. 207

Praca .................................................................................... 208

Własność ................................................................................ 209

Samodzielność ........................................................................... 210

Biografia ...............................T................................................. 211

Przyszłość ................................................................................ 213

Wnioski .................................................................................. 215

Rozdział 8. Adopcja ............................................................... 221

Przysposobienia w Polsce ................................................................. 221

Przysposobienia organizowane przy udziale warszawskich ośrodków adopcyjno-

-opiekuńczych ............................................................................ 228

Adopcje zagraniczne ..................................................................... 233

Adoptowane dzieci - adopcyjni rodzice ................................................... 237

Rodziny adopcyjne - rodziny naturalne ................................................... 252

Ośrodki adopcyjne ....................................................................... 256

Rozdział 9. Rodziny zastępcze .................................................. 259

Rodziny zastępcze jako forma opieki ..................................................... 259

Dzieci powierzone rodzinom zastępczym .................................................. 270

Rodzice i opiekunowie ................................................................... 282

Działalność ośrodków na rzecz rodzin zastępczych ........................................ 288

Rozdział 10. Opieka instytucjonalna .......................................... 292

Instytucje opieki nad dziećmi lat 90. ...................................................... 292

Wychowankowie instytucji opieki ......................................................... 307

Rodziny dzieci powierzonych opiece ...................................................... 327

Działalność i warunki życiowe w placówkach opiekuńczych ............................... 335

Charakterystyka porównawcza wychowanków różnych form opieki ....................... 346

Podsumowanie ....................................................................... 357


Książka, która trafia właśnie do Państwa rąk, zapoczątkowuje cykl publikacji '.otpraw dziecka, dotyczący różnych aspektów życia dziecka w Polsce, w tym reali-:;: jego praw.

Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci UNICEF monitoruje sytuację w krajach Europy Środkowej i Wschodniej od początku okresu transformacji; 'publikuje corocznie raporty dotyczące różnych, dziedzin życia dziecka na tle aktualnej

•ttuacji ekonomiczno-społecznej. Staraniem Międzynarodowego Centrum Rozwoju Iteecka UNICEF we Florencji opublikowano do tej pory raporty: Public Policy and %tcial Conditions, Crisis in mortality, health and nutrition, Education for Ali.

Przebywająca w 1997 r. w Polsce misja UNICEF podjęła decyzję o przyznaniu

•odków finansowych na realizację w naszym kraju pięciu ważnych programów, wśród bk±: Upowszechnianie Konwencji o Prawach Dziecka, Upowszechnianie Karmienia Piersią, miasta - rzecznikiem dziecka, Sytuacja dzieci w rejonach pogranicza, Dziecko w Polsce. Programy te powstawały w wyniku konsultacji misji UNICEF Polsce i Polskiego Komitetu UNICEF z przedstawicielami różnych instytucji życia n-'-"licznego i społecznego. Poczesne miejsce wśród nich zajmuje Kancelaria Prezydenta Łieczypospolitej Polskiej, która podjęła się wielkiego zadania, jakim jest zbadanie wTuacji dzieci, których dzieciństwo jest mniej szczęśliwe niż innych.

Tegoroczne badanie i publikacja stanowią pierwszy etap trzyletniego programu ."NICEF w Polsce i Biura Spraw Społecznych Kancelarii Prezydenta RP - dotyczącego zmian instytucjonalnych form opieki zastępczej nad dziećmi. W kolejnych latach dicielibyśmy podjąć próbę opracowania publikacji i szkolenia specjalistów oraz przygo­towania i wdrożenia systemu monitorowania zachodzących zmian.

Pozwolę sobie wyrazić wdzięczność Pani Minister Barbarze Labudzie za podjęcie tego trudnego problemu, za jej osobiste zaangażowanie; dziękuję również całemu zespołowi ftura Społecznego Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Tą drogą składam też podziękowania dla Pani Marii Kolankiewicz za merytoryczny wkład w powstanie badań i publikacji. O wysokiej ocenie jej pracy niech świadczy fakt zaproszenia Pani Kolankiewicz przez UNICEF do współpracy w ramach Komitetu Doradczego międzynarodowego programu Child in Public Care Forum.

Dziękuję serdecznie wszystkim osobom pracującym w zespołach konsultacyjnych, które zaangażowały się w realizację programu i powstanie tej publikacji.

Liczę na to, że program Dziecko zagrożone w Polsce przyczyni się w istotny sposób do poprawy sytuacji dziecka: będzie stanowił wsparcie dla wszystkich instytucji opieki nad dzieckiem, dla władz państwowych, wreszcie dla samorządów lokalnych, które nadadzą ostateczny kształt formom opieki zastępczej nad dzieckiem w Polsce w najbliższym czasie.

Lucjan Wolniewicz

Sekretarz Generalny

Polskiego Komitetu UNICEF

w Warszawie, 30 października 1998 r.


WSTĘP

 

Dziecko dla pełnego i harmonijnego rozwoju swojej osobowości powinno wychowywać się w środowisku rodzinnym, w atmosferze szczęścia, miłości i zrozumienia. Dzieci pozbawione czasowo lub na stałe swego środowiska rodzinnego oraz te, które ze względu na swoje dobro nie mogą pozostawać w tym środowisku, mają prawo do specjalnej ochrony i pomocy ze strony państwa. Takaopieka może oznaczać adopcję, polegać na umieszczeniu w rodzinie zastępczej lub, gdy jest to niezbędne, w odpowiedniej instytucji. Przy wyborze rozwiązań należy uwzględniać zachowanie ciągłości w wychowaniu dziecka oraz poszanowanie jego tożsamości. Dziecko odseparowane od rodziców ma prawo do utrzymywania regularnych stosunków osobistych i bezpośrednich kontaktów z obojgiem rodziców, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to sprzeczne z najlepiej pojętym interesem dziecka.1

Od wielu lat w Polsce oraz w innych krajach Europy Centralnej i Wschodniej używa się terminu „sieroctwo społeczne". Określa się nim, w dość nieprecyzyjny zresztą sposób, dzieci wychowywane poza rodziną, dzieci zaniedbywane, dzieci opuszczone lub przeżywające poczucie osamotnienia, wychowanków domów dziecka i rodzin zastępczych. W naszym opracowaniu celowo pomijamy ten termin. W trosce o prawo dziecka do wychowania w poczuciu prawdy i szacunku dla jego tożsamości staramy się wyjaśniać problemy wychowawcze rodzin, poznawać źródła kłopotów i niepowodzeń rodziców, by móc lepiej zrozumieć i umiejętniej pomagać.

Odrzucamy pojęcie sieroctwa społecznego, ponieważ wyklucza rodziców, nie zakłada ich wspierania. Związany z tym pojęciem system działań polega na rozbudowywaniu długookresowej opieki nad dziećmi, bez specjalnej troski o ich związki z rodziną i z pominięciem pracy z rodzicami. Sądowa decyzja o umiesz­czeniu dziecka w placówce najczęściej chroni dziecko, ale nie zobowiązuje do pracy z rodzicami. Wydawana bezterminowo, raczej zwalnia rodziców z odpowiedzialności za dziecko, niż zobowiązuje do zmiany postępowania. Z punktu widzenia rodziny jest to leczenie objawowe, nie podejmuje się działania na rzecz uzdrowienia rodziny i rozwiązania problemów leżących u podstaw jej

Konwencja o Prawach Dziecka. Dz. U. 1991 nr 120.


ikcjonalności wychowawczej. Zaburzony i na ogół niezrozumiały związek s rodzicami staje się jednak często wzorem relacji wychowanków z innymi relacji pełnych lęków, niepokoju, ogromnej potrzeby miłości oraz Bości z nawiązywaniem i utrzymywaniem stałych więzi. Długotrwała opieka^ Kiiodowisk zastępczych może przezwyciężyć te trudności, jeśli da dziecku i poczucie bezpieczeństwa, zakorzenienia i przynależności, zagwarantuje stałość [amązków oraz umiejętnie wyjaśni historię życia dla utrzymania jej ciągłości. Opieka instytucjonalna, która ma odpowiadać na zróżnicowane potrzeby wychowanków, musi być wielofunkcyjna, opierać się na współpracy wielu specjalistów, w celu rozwijania aktywności i samodzielności wychowanków oraz i integracji społecznej.

Sprawy opieki nad dziećmi - jej jakości, zasadności i organizacji - są odj> l^ dawna przedmiotem zainteresowania nie tylko specjalistów. Zmiany, jakie dokonały się w ostatnich latach w Polsce, miały też wpływ na sytuację dzieci. Zmieniały się i nadal będą ulegały zmianom realia systemu opieki nad dziećmi, w tym tych jego ogniw, które powstały dla ochrony dzieci wymagających isparcia z powodu trudnej sytuacji rodzinnej, rozwojowej czy zdrowotnej. Dlatego powstała idea badań i analizy dokonujących się przemian zarówno w kontekście całego systemu, jak i różnych jego fragmentów.

Podjęte dzięki porozumieniu Kancelarii Prezydenta RP i UNICEF badania dotyczą sytuacji dzieci, których pełny i harmonijny rozwój jest zagrożony z powodu braku atmosfery miłości, szacunku i zrozumienia, jaką dla szczęś-jwego dzieciństwa powinno tworzyć środowisko rodzinne. Dzieci te, po­zbawione okresowo bądź trwale opieki ze strony rodziców, którzy nie potrafią") bądź nie są w stanie zajmować się nimi, zostają powierzone opiece zastępczych V środowisk wychowawczych o charakterze rodzinnym lub instytucjonalnym.   ^J

Niniejszy tom tworzą opracowania specjalistów dotyczące sytuacji prawnej, historii, stanu badań, perspektyw zmian w dziedzinie opieki nad dziećmi oraz materiał z przeprowadzonych badań.

Prezentacja wyników badań i analiz obejmuje następujące elementy:

- Charakterystyka wychowanków rodzinnych i instytucjonalnych form opieki na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego w ośrodkach pośredniczących przy tworzeniu rodzinnych środowisk zastępczych oraz w in­stytucjach resortu oświaty, zdrowia i polityki społecznej opiekujących się dziećmi.

- Biografie usamodzielniających się wychowanków na podstawie wywia­dów przeprowadzonych z młodzieżą.

- Innowacje w opiece nad dziećmi na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego w instytucjach publicznych oraz w organizacjach poza­rządowych podejmujących takie działania.

Założenia badań oraz problematyka i narzędzia badawcze były konsul­towane w zespołach doradców, które tworzyli: przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości, Edukacji Narodowej, Pracy i Polityki Socjalnej, Zdrowia i Opieki Społecznej, Biura Rzecznika Spraw Obywatelskich, Głównego Urzędu


Statystycznego oraz reprezentanci aktywnych organizacji pozarządowych dzia­łających w dziedzinie opieki nad dziećmi: Polskiego Komitetu UNICEF, Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, Towarzystwa „Nasz Dom", Stowarzyszenia Rodzinnych Domów Dziecka, Komitetu Ochrony Praw Dziecka, Towarzystwa „Szansa", Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Fun­dacji „Nasz Dom".

Badania zostały zrealizowane w kwietniu i maju 1998 r. - w części doty­czącej rodzin adopcyjnych i zastępczych oraz w maju i czerwcu 1998 r. - w instytucjach opieki nad dziećmi (za pośrednictwem Instytutu Badania Opinii i Rynku PENTOR).

Książka w tym kształcie nie powstałaby bez skrupulatnej pracy nad wypełnieniem obszernych kwestionariuszy, jaką wykonali anonimowi przed­stawiciele licznych organizacji pozarządowych, instytucji opieki nad dziećmi: domów dziecka, pogotowi opiekuńczych, ośrodków szkolno-wychowawczych, ognisk, domów pomocy społecznej dla dzieci, zakładów leczniczo-wycho-wawczych oraz ośrodków adopcyjno-op...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin