Janina Doroszewska Pedagogika specjalna tom 1.doc

(4411 KB) Pobierz

Janina Doroszewska

Pedagogika specjalna

 

Tom I

Podstawowe problemy teorii i praktyki

Wydanie H uzupełnione

Wrocław • Warszawa • Kraków • Gdańsk • Łódź Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo 1989

. Ogólny zarys problematyki pedagogiki specjalnej

1. Cele pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia. Terminologia .......

Pedagogika specjalna działem pedagogiki ogólnej .............

- Cele i zadania pedagogiki specjalnej .................

Podstawowe pojęcia .......................

Pojęcie zdrowia i choroby ...................

Pojęcie normy .......................

Pojęcie adaptacji (przystosowania) . ,g;,> .............

Pojęcie integracji ....... ^y^,-- .............

Pojęcie naprawy ....... ..' ..............

Pojęcie rehabilitacji .-..................'..

Podstawowe terminy ......................

2. Jednostka odchylona od normy jako podmiot działalności pedagogiki specjalnej . . Tradycyjny podział jednostek odchylonych od normy ....... „i . . .

Kryteria klasyfikacji odchyleń od normy ........... g.,. . . .

Omówienie niektórych klasyfikacji odchyleń od normy ..... .:§<»' . . .

Podział o charakterze etiologicznym . ............ ^ ...

Podział o charakterze psychopedagogicznym .............

Klasyfikacja uwzględniająca dynamizm rozwojowy ...........

Klasyfikacja uwzględniająca typy oddziaływań rewalidacyjnych •„^ .....

Klasyfikacja o charakterze medyczno-psychologicznym . . . i,., . ....

Klasyfikacja z punktu widzenia niepowodzeń szkolnych . . . (;<,,;. ....

Klasyfikacja z punktu widzenia mechanizmów przystosowawczych ......

3. Zakres działalności pedagogiki specjalnej ...............

Ogólny zarys zakresów działalności pedagogiki specjalnej ...:.....

Pedagogika specjalna jako nauka celowościowa i jej działalność naprawcza o cha­rakterze globalnym ......................

Stosunek pedagogiki specjalnej do zaplanowanych i nie zaplanowanych wpływów na jednostkę .......................

Wyodrębnienie czy globalizacja czynności rewalidacyjnych . .......

Pojęcie socjalizacji w pedagogice specjalnej .............

Syntetycznie ujęty problem przedmiotu pedagogiki specjalnej ........

Różnicowanie się działalności rewalidacyjnej według stopnia możliwości rozwojowych wychowanków ........................

Problematyka pedagogiki specjalnej jako nierozdzielna całość ........

Współzależność badań naukowych z zakresu pedagogiki specjalnej i praktyki rewali­dacyjnej ..........................

Aktualne rozszerzanie się zakresu pedagogiki specjalnej ..........

Uzależnienie rozwoju pedagogiki specjalnej od polityki oświatowo-społecznej i eko­nomicznej .........................l. Podstawowe czynniki etiologiczne odchyleń od normy ..........    95

Wieloczynnikowe uwarunkowania etiologii człowieka ...........    95

Rozpowszechnione klasyfikacje ...................    97

k Czynniki nocyceptywne dziedziczne i wrodzone o charakterze prenatalnych

uszkodzeń genetycznych i innych endogennych ..........    98

Czynniki uszkadzające o charakterze egzogennym środowiskowym w okresie

życia prenatalnego .....................   106

• Czynniki działające uszkadzające w czasie porodu ...........   109

Czynniki wpływające uszkadzające po urodzeniu się dziecka i w dalszym życiu

osobniczym (czynniki postnatalne) ...............   109

Szkodliwe czynniki o charakterze środowiskowym związane z warunkami życia \,     współczesnego . . . . . .'• . f'.- . . .'.. . . ' . . . . . . . . 110

'. Statystyka odchyleń od normy ...................   114

Dane statystyczne dotyczące różnych rodzajów upośledzeń w skali światowej . . .   114 Wskaźniki upośledzeń ...... „i . . 1!'P.--''.-.' . . . ">'.' . '• . . .'•'. ' 115

Statystyka odchyleń od normy w Polsce' . . ;'i.1''.'^".i"; . : Witej.'. . .'S. '115 Statystyka dotycząca dzieci szkolnych w Polsce l ';'¥'<!; . .•wAw:; '••. ' . .' .' 116 Wskaźniki krajowe ................. w;.'.; . .'./i' "118

. Miejsce pedagogiki specjalnej w całokształcie dyscyplin podstawowych i praktycznych   120 Ogólna klasyfikacja nauk .....................   120

•Powiązanie pedagogiki specjalnej z poszczególnymi dyscyplinami . ... . . .   125

Związki pedagogiki specjalnej z medycyną i naukami pokrewnymi z medycyną   125 Nauki filozoficzne a pedagogika specjalna ........ 'y. ...   132

Antropologia a pedagogika specjalna ....'..... .•icrifs . .,'.'".   133

Etyka a pedagogika specjalna . . . . . .• . . . . .'(tiupwi. . .'s.   134

Prawo a pedagogika specjalna . . .. . ; 'fa>'. '.a- .' . . fltp.i'!:.:. . .ił. 135

Ekonomia polityczna a pedagogika specjalna .''^b'. '•;' . .'"U"^'^ . .'i... 135 Estetyka a pedagogika specjalna ....'.? Ą0 /w" . . '^••ft''f. ...'•' .ra.' j3(,

Prakseologia a pedagogika specjalna .  .  .  . ".-"";i1'-';' .  . '".".''('".'- . ... ;'.^1'37-

Socjotechnika a pedagogika specjalna . ... . •J'4. . . '." . . .. .   138

Pedagogika ogólna a pedagogika specjalna . . . '. .'- . . . . . . '. .   139

Swoistość cech pedagogiki specjalnej w stosunku do innych dyscyplin naukowych i działalności praktycznej .' . . . .... . . . . . . . ..•:"'.'•.. .   141

. Zarys historii wpływów pedagogiki specjalnej na ogólną i odwrotnie . ;-t.i'i.''•"!'(•. .   145 Pierwszy okres pedagogiki specjalnej ...'.. . . ..... .Ató.      ]46

Drugi okres rozwoju pedagogiki specjalnej .'. . . •'; . . .. . /J''':'1^''''. .   148

Znaczenie wpływu pedagogiki ogólnej na specjalną . . ..'•.. . „'.ri^ .   150

Syntetyczne zestawienie swoistości pracy pedagogiki specjalnej . . ."• ?•'.. .   155 Podstawowa zasada: oddziaływanie na całość psychofizyczną uszkodzonej jednostki   155 Zasadnicze kierunki postępowania naprawczego i jego dyrektywy . . . . ;. . .   158

Ogólne konsekwencje praktyczne dla pracy rewalidacyjnej ..........   160

Ogólna problematyka nauczania jednostek odchylonych od normy (tezy M. Grzego-rzewskiej)  .... . .,. ... . . . . . . . '. . . . . ; : .  161

Współpraca pedagoga specjalnego ze środowiskiem domowym i z lekarzem . •. . .   169 Wnioski dotyczące podstawowych tez rewalidacyjnych . ...."......  176

Aktualny stan pedagogiki specjalnej w Polsce w ujęciu dynamicznym i perspektywy rozwojowe .........................   180

Uwagi o rozwoju pedagogiki specjalnej w dobie obecnej w skali światowej ....   ]86

Stosunek społeczeństwa do jednostek odchylonych od normy . . . ... . .   186

Prace zmierzające do poprawy losu kalek .......... .-. . l'-'"'. .   188

Profilaktyka  .................... ';ffe5i'i;.». .   194

Profilaktyka jako przedproże pedagogiki specjalnej ...... .•.(••'.'.•liTOt-. .   194

Trzy stopnie profilaktyki ................... ; .   195f Organizacyjne ramy akcji profilaktycznej .... •i;„'ii. . ..... . . .

j Metody pracy społecznej .......... ..'ił l . . ;,. ,

' Wspólne kadry pracowników ................ .. ...

.'.„Prace badawcze pedagogiki społecznej . . . ... .; . . ( wnssKti,. . .

12. Metody pracy naukowo-badawczej pedagoga specjalnego . . .i;'i',ff!'t>!ii'S,K • • Kryteria nauk teoretycznych i praktycznych . . . . . . . .' '. . . .

Problem racjonalizacji dyrektyw celowościowych ..........

Problematyka prakseologii ..................

Prace badawcze pedagoga specjalnego w świetle praworządności logicznych . Probabilistyczny charakter nauk pedagogicznych, zwłaszcza pedagogiki specjalnej Wnioskowanie dedukcyjne .................

Wnioskowanie indukcyjne .................

Wnioskowanie przez analogię i znaczenie dowodowe modelu ....

Uwagi dotyczące techniki badań w zakresie pedagogiki specjalnej ....

Uwarunkowania pedagogiczno-spoleczne badań naukowych nad dziećmi . . . Poznawanie dziecka odchylonego od normy w toku pracy wychowawczej . . Diagnoza pedagogiczna ...................

Uwagi dotyczące technik badania dzieci odchylonych od normy .....

II. Jednostka odchylona od normy

1. Wprowadzenie do problematyki . . . . . ... . .

2. Teoria przystosowania (adaptacji) ...... A; .

 

Teoretyczne podstawy ......... . 'v;T . . .

Adaptacja w ujęciu różnych badaczy .... ••.. . . .

Swoistość procesów adaptacyjnych u człowieka . . . Klasyfikacja zjawisk adaptacyjnych ........

Zastosowanie teorii adaptacji do klasyfikacji postaw . .

Warunki dobrej adaptacji i jej odchylenia od normy

Zastosowanie teorii adaptacji' do klasyfikacji odchyleń od normy ......

3. Ogólny zarys warunków wewnątrz- i zewnątrzpochodnych jednostki odchylonej od normy  ..........................

Nierozdzielność czynników wewnątrz- i zewnątrzpochodnych .........

Sytuacje zewnętrzne: stosunek społeczeństwa do odchylonych od normy ....

Obraz samego siebie w oczach kaleki ..... „,.<,. . . . ;;>, .....

4. Zbyt trudne zadania stawiane układowi nerwowemu oti.; . . . w • ....

Klasyfikacja zbyt trudnych zadań w teorii Pawiowa ..g j . . . •,;>. ;,.....

„Trudne sytuacje" w ujęciu T. Tomaszewskiego ..;,.... -...... ....

Konsekwencje rewalidacyjne ....................

5j Przystosowawcze mechanizmy regulacyjne: potrzeba, emocja, motywacja .....

Wprowadzenie  ........................

Nierozdzielność trzech podstawowych mechanizmów regulacyjnych .......

Potrzeba i jej rola w systemie mechanizmów regulacji ...........

Znaczenie i geneza potrzeb ................. ........ .

Dynamiczny charakter potrzeb warunkujący ich ścisły związek z motywacją . .:fo, • Emocja jako ukierunkowywanie potrzeby i wzbudzanie motywacji .... .(ii-t/ .

Poglądy badaczy na rolę emocji w procesach przystosowawczych , . ... .(,(.

Teoria Pawiowa ................... ,.;;',i .

Teoria emocji w ujęciu L. Petrażyckiego, J. Konorskiego i innych badaczy :';<. . Inne teorie neurofizjologiczne, psychologiczne i socjologiczne .......

Znaczenie globalności zasięgu wpływu zjawiska emocji ..........

Uwaai terminologiczne dotyczące emocji, uczuć i nastroju ........              319

Odbiór informacji sterowany potrzebami, emocjami i motywacjami jednostki < interna-
lizacja) ..........................              321

Podstawowe znaczenie orientacji w procesach przystosowawczych .......              323

Internalizacja informacji w świetle różnych dyscyplin ...........              325

Problematyka twórczości .....................              339

Problematyka różnicowania zjawisk motywacyjnych z punktu widzenia zadań regu-
lacyjnych ..........................              342

Różne ujęcia dotyczące różnicowania zjawiska motywacji ....... :.M .              344

Rodzaje potrzeb-motywów .................. mc .              347

Zaburzenia procesów motywacyjnych w granicach normy i poza nią . . . sfW. .              352

Mechanizmy ochronne i obronne ............... ....'.' .              360

Wprowadzenie ............. i ........ . ••„ .              360

Procesy korygujące oraz homeostatyczne procesy ochronno-obronne . . .' .;.              361

Procesy obrony przeciw zaburzeniom ............ ..są;- .              361

Ochronno-obronna rola selekcji bodźców . ....... ..i;';; . ;.aw, .              363

Rola ochronno-obronna odruchowości warunkowej i uczenia się;.'';!;*. . ,,sv .              363

Elementarne sygnały alarmowe o charakterze przystosowawczym . .-i. . .I;'.! .              365

Uwagi ogólne .......................              365

Przystosowawcze mechanizmy obronne psychospołeczne .........              367

Możliwe dewiacje w odbiorze sygnałów. ..............              367

Zmęczenie jako mechanizm sygnalizacyjny i obronny ...........              369

Zmęczenie subiektywne i obiektywne oraz warunki jego występowania ....              370

Objawy zmęczenia i ich podłoże fizjologiczne ......... . „,,„i .              370

.Objawy narastającego zmęczenia, ich rola obronna . ....... i.ki. .              372

Skutki braku odciążenia wysiłkowego ......... <.</.,?.". . -sw .              374

Patologiczne zmęczenie ............ yM. uki^,. . ,u{0ł;. .              375

Lęk jako mechanizm sygnalizacyjno-ofcronny i. jego dewiacj,e»5»g3c.>-(i. . .":;»• .              376

Uwagi ogólne ...........;.... .^tifftsy- :.: . .;•;"»!;. .              376

Neurofizjologiczna podstawa lęku ........ .i'h'rt') !.«;•!;; . •; iw:".--              377

Klasyfikacja lęków według A. Kępińskiego . ,. . . . . ba .t';.-'!*.. . .,.i4>- .              378

Lęk jako czynnik dezorganizujący . . . .'.'.'. . . • . . mwsS. Si,' . .n-tw' •.              381

Lęk u dzieci . . . . . . . . . • . . .... . . ,/i>JteBt(!.- . &s ^/ .              382

Ból jako mechanizm sygnalizacyjno-obronny . . . . . . .' w .. . . . •<tt- .              384

Uwagi ogólne ....... -.'t;; . . .;.. ;. ;. . ..^ianvs» . . ...'•;&» .              384

Podłoże nęurofizjologiczne bólu . ••& . . ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin