Sustainable enterprise.pdf
(
792 KB
)
Pobierz
This copy is for personal use
MBA 1/2011
|
Artykuły
|
95
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
|
Abstrakt
JEL:
M10
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
Kluczowe kategorie przyszłości w zarządzaniu to różnorodność i elastyczność, adaptatywność,
zdolność do reagowania na otoczenie i ukierunkowanie na spełnienie oczekiwań klienta, tak aby
nasze produkty i usługi satysfakcjonowały jego potrzeby. Szybko zmieniające się technologiczno-
społeczno-ekonomiczne otoczenie stwarza nowe wyzwania dla kreowania systemów zarzą-
dzania. Ciągle wzrastająca złożoność technologiczna oraz potrzeba dyfuzji informacji i wiedzy
wymagają wdrożenia nowych rozwiązań w zakresie technologii umożliwiającej jej użytkowanie.
W obrębie istniejących organizacji okazują się one poza zasięgiem możliwości starego, sztyw-
nego, hierarchicznego systemu podejmowania decyzji (Jamali 2005: 104–105). Złożoność tech-
nologiczna współczesnych systemów wytwarzania i zarządzania implikuje potrzebę posiadania
wyższego poziomu wiedzy potrzebnej pracownikowi i zaangażowania multidyscyplinarnego
(Briges 1996; Boyett, Boyett 2000). Przedsiębiorstwa działające w gospodarce opartej na wiedzy
odczuwają potrzebę intensywnego wykorzystania efektów szybkiego rozwoju nauki, techno-
logii, organizacji i zarządzania oraz całego zakresu szczególnych umiejętności i dynamicznie
-
Th
is
co
py
is
for
|
Wprowadzenie
-
pe
rso
Artykuł prezentuje zmiany paradygmatów zarządzania i koncentruje się na szcze-
gólnym, zdaniem autorów, megaparadygmacie współczesności –
sustainability.
Sustainability
wiąże się z uelastycznieniem i podtrzymywaniem życia organizacji.
Opierając się na zasadach holistycznego, stale rozwijającego się spojrzenia na rze-
czywistość, refleksji, współpracy, otwartości na zmiany, uczenia się oraz zaufania,
zmierza do oferowania nabywcom ponadprzeciętnej wartości.
na
lu
se
on
ly
Prof. dr inż. Wiesław M. Grudzewski
|
Katolicki Uniwersytet Lubelski
|
w.grudzewski@orgmasz.pl
Prof. dr hab. Irena K. Hejduk |
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
|
ihejdu@sgh.waw.pl
-
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicu
-d
istr
Przedsiębiorstwo przyszłości.
Zmiany paradygmatów
zarządzania
ibu
tio
n
|
„Master of Business Administration” 1/2011 (116): s. 95–111, ISSN 1231-0328, Copyright by Akademia Leona Koźmińskiego
-
pro
h
This copy is for personal use
96
|
Artykuły
|
MBA 1/2011
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
|
Zmiany paradygmatów zarządzania
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
„Obecna korporacyjna koncepcja współczesnego przedsiębiorstwa znajduje się w głębokim kry-
zysie i wymaga zasadniczej zmiany czy reinwencji, aby można było uwolnić nowe źródła zasob-
ności i rozpocząć proces transformacji kapitalizmu menedżerskiego” (Krawiec 2008: 71).
Można zaryzykować stwierdzenie o pojawieniu się dysonansu między obecną teorią zarządza-
nia i naturą rzeczy. To skłania nas do podjęcia niezmiernie trudnego wysiłku sformułowania
nowych paradygmatów, które, nie będąc wszak dogmatami, mogą zostać zakwestionowane
w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Dalecy jesteśmy od fundamentalistycznego podejścia,
które dąży do formułowania aksjomatów, „cudownych zasad” w zarządzaniu. Niemniej jednak,
-
Th
is
co
py
Zarówno w zarządzaniu, jak i w innych naukach, które charakteryzuje ewolucja, następują
momenty przewartościowania dotychczasowych poglądów. Odczuwamy dziś wyraźnie kryzys
w naukach o zarządzaniu, mając nadzieję, że możemy sformułować nowe poglądy na temat zło-
żonej rzeczywistości dotyczącej współczesnego przedsiębiorstwa. Takie stanowisko jest nieobce
nie tylko nam, lecz także światowym autorytetom zarządzania. Wystarczy przywołać tu guru
zarządzania Druckera, czy Hamela, który stwierdza, że zarządzanie jest przestarzałe, że dotar-
liśmy do
końca zarządzania
(Hamel 2008: 9). Również polscy autorzy podkreślają, że współ-
czesny świat biznesu cierpi na brak wizji i porywających teorii (Jemielniak 2008). Ten nurt znaj-
duje wyraz w publikacjach poświęconych nowym kierunkom i instrumentom w zarządzaniu
(Grudzewski, Hejduk 2008; Kostera 2008; Rokita, Czakon, Samborski 2009; Trzcieliński 2005),
które stanowią odpowiedź na dezaktualizację dotychczasowych teorii. Pojawia się w nich prze-
konanie o potrzebie budowy nowych koncepcji w zarządzaniu w warunkach nowej gospodarki.
Konsekwencje współczesnego zarządzania trudno dzisiaj przewidzieć. W czasach Wielkiego
Kryzysu wrogość wobec przedsiębiorców doprowadziła do braku akceptacji dla słowa „zarządza-
nie” do tego stopnia, że dla zarządzania w sektorze publicznym przyjęto nazwę „administracji
publicznej” (Drucker 2000: 67). Dopiero w okresie powojennym termin „zarządzanie” wrócił
do łask. Dziś ponownie obserwujemy pewne niepokoje związane z zarządzaniem i naukami
o przedsiębiorstwie. Krawiec wyraża diagnozę obecnej rzeczywistości w słowach:
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
is
for
-
pe
rso
na
lu
se
on
ly
-
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicu
-d
istr
rozwijających się kompetencji. Pracownicy wiedzy słusznie traktują stary system zarządzania
jako rozwiązanie, które w niedostatecznym stopniu wykorzystuje ich wiedzę i umiejętności
i nie uwzględnia ich gotowości do kreowania nowych rozwiązań, podejmowania inicjatywy
i odpowiedzialności. Współcześni pracownicy chcieliby, aby kierownictwo w coraz większym
stopniu zwracało uwagę na ich zasługi, sukcesy, wartości, sens działania i samorealizację (Stal-
lings 2000: 3–14). Jednocześnie trzeba stwierdzić, że również klienci są coraz lepiej wykształceni,
bardziej wysublimowani, bardziej dociekliwi i krytyczni, a więc w sumie bardziej wymagający,
jeśli chodzi o wydatkowanie pieniędzy na zakup produktów i usług (Chapman 2001: 55–68).
Tak więc nowe produkty powinny charakteryzować się wysoką jakością typu i wykonania, być
wytwarzane przy niskich kosztach własnych przy równoczesnym krótkim cyklu ich życia na
nieustannie zmieniającym się rynku globalnym.
ibu
tio
n
-
pro
h
This copy is for personal use
MBA 1/2011
|
Artykuły
|
97
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
1. Pojęcie zarządzania odnosi się do istoty przedsiębiorstwa i zasad jego funkcjonowania.
2. Istnieje lub powinna istnieć jedna, idealna struktura organizacyjna.
3. Istnieje lub powinien istnieć jeden właściwy sposób kierowania ludźmi.
Wraz z zakwestionowaniem starych reguł rozpoczyna się
etap poszukiwania nowych paradyg-
matów.
W zarządzaniu jest dużo więcej paradygmatów niż w naukach przyrodniczych, gdyż systemy
społeczne i technologiczne ulegają szybszym zmianom niż świat przyrody. Czasami spotykamy
się wręcz z konkurencyjnymi paradygmatami. Różne paradygmaty odzwierciedlają różne inter-
pretacje i aspekty współczesnego zarządzania, które coraz szybciej się zmieniają. Zarządzanie
należy do dyscyplin wieloparadygmatycznych. Szczególne znaczenie mają one dla menedżerów,
gdyż zawierają się w nich zestawy praktyk czy też wytycznych, które określają zachowania oraz
wskazują, w jakim kierunku należy zmierzać. Paradygmaty te dotyczą
systemów zarządzania
rozumianych jako:
„Zintegrowany zespół procesów oraz narzędzi, których przedsiębiorstwo używa dla rozwoju
swojej strategii, jej przełożenia na działania operacyjne, oraz dla monitorowania i usprawniania
ich efektywności” (Kaplan, Norton 2008: 64).
W zarządzaniu sukces odnoszą ci, którzy uczą się szybko nowych zasad i osiągają w nich
mistrzostwo, jak również ci, którzy wykorzystują proces informatyzacji dla funkcjonowania
swoich firm w gospodarce
informacjonalizmu,
albo inaczej
paradygmat informacyjno-techno-
logiczny,
czyli globalnego, usieciowanego informacyjnego kapitalizmu (Castells 2007), kapitali-
zmu informacji (Drucker 1999).
Paradygmaty współczesnego zarządzania znakomicie przewidział już w 1982 roku Robert Nais-
bitt w
Megatrends.
Trendy, które przewidywał już wtedy, to: decentralizacja, sieciowość, wyso-
kie technologie, społeczeństwo informacyjne. W tamtym czasie były one zaskakujące, dziś są
już powszechnie znane i odczuwane na każdym kroku. Już w 1997 roku w
Asian Megatrends
(tabela 1) zapowiedział też wzrost znaczenia Azji, w tym Chin, w budowaniu sieci biznesowych.
Kobiety będą odgrywać główną rolę w azjatyckich firmach, a sama Azja stanie się centrum
świata. Naisbitt uznał, że chińska sieć stanowi model organizacyjny XXI wieku. Jej siła wynika
z następujących cech (Bjerke 2004: 179–180):
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
wiąże ona wiele firm zarządzanych autokratycznie przez właścicieli w sposób
ścisły i kontrolowany oraz niezawodny, co oznacza szybkie podejmowanie
decyzji oraz dużą wrażliwość na zmiany otoczenia,
-
Th
is
co
py
is
for
-
pe
rso
na
lu
se
on
ly
-
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicu
-d
istr
ibu
tio
n
podobnie jak Drucker, jesteśmy przekonani, „że konieczne jest przeanalizowanie i stworzenie
nowych, fundamentalnych zasad, dzięki którym rozwój teorii oraz praktyki zarządzania będzie
kontynuowany (Drucker 2000). Autor wskazuje, że poniższe tezy nie mają już racji bytu (Drucker
2000: 5):
-
pro
h
This copy is for personal use
98
|
Artykuły
|
MBA 1/2011
Chińczycy. Wzorem takiego układu jest internet: jest wysoce zdecentralizo-
wany i nikt nim nie kieruje (z wyjątkiem rynku),
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
członkowie sieci ostro rywalizują ze sobą i nie dopuszczają nikogo z zewnątrz,
ale w razie potrzeby są w stanie współpracować,
z udziałem różnych miejscowych partnerów.
Mimo że w sieci chińskiej tkwi potencjał, trudno jednak przyznać mu główną pozycję jako formy
współdziałania ze względu na jej zawężony charakter.
Tabela 1
| Megatrendy azjatyckie
Od
Gospodarek narodowych
Sieci
Głównej roli eksportu
Wpływu Zachodu
Kontroli rządu
Wiosek
Intensyfikacji pracy
Dominacji mężczyzn
Zachodu
Źródło: Naisbitt (1997).
Do
Głównej roli konsumenta
Wpływ azjatycki
Dominacji rynku
Supermiast
Wysokich technologii
Dominacji kobiet
Wschodu
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
W ostatniej dekadzie obserwowaliśmy dynamiczny rozwój nowych form organizacyjnych,
związany z różnymi fazami rozwoju społecznego. Nastąpiło przesunięcie nacisku z kapitału
finansowego i rzeczowego na kapitał wiedzy i społeczny, jako generatorów ponadprzeciętnych
przychodów przedsiębiorstwa. Podstawową funkcją zarządzania stało się czynienie wiedzy
produktywną (Drucker 1992: 152). Towarzyszą temu zmiany w zakresie zarządzania zasobami
ludzkimi. Dominującym pracownikiem pod kątem wytwarzanej wartości jest
pracownik wiedzy
albo inaczej – pracownik sektora informacyjnego. Kategoria ta jest różnie definiowana w litera-
turze. Porat wiązał ją z czynnościami wykonywanymi na symbolach (producent wiedzy, dys-
trybutor wiedzy, specjalista od koordynacji i badań rynku, przetwarzający informacje, technik
i operator sprzętu informacyjnego). Inni autorzy (Eliasson, Folster, Lindberg, Pousette, Taymaz
1990) wyróżniają cztery typy zawodów informacyjnych związanych z takimi obszarami jak:
-
Th
is
co
py
is
Morrison postuluje, że przyszłość będzie się kształtować pod wpływem paradoksów, sprzecz-
nych celów, technologii oraz absorpcji nowych zasad biznesowych i metod zarządzania (Morri-
son 1996).
for
-
pe
rso
na
lu
se
on
ly
-
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicu
-d
istr
sieć umożliwia Chińczykom włączenie się do rozmaitych przedsięwzięć
ibu
tio
n
każdy może znajdować się w centrum i być własnym szefem, do czego dążą
-
pro
h
This copy is for personal use
MBA 1/2011
|
Artykuły
|
99
-
macji),
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
przetwarzanie informacji (np. operacje biurowe),
dystrybucja informacji (np. edukacja),
obsługa infrastruktury informacyjnej.
Tabela 2
| Rozwój typów organizacji
Fazy rozwoju społecznego
Nowy typ organizacyjny
Podstawowa jednostka
organizacji ekonomicznej
Nowe formy kapitału
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
Późne społeczeństwo
przemysłowe
Hierarchia
Podmiot jednostkowy
Kapitał ekonomiczny
Wczesne społeczeństwo informacyjne
Wielowymiarowe formy organizacyjne
(organizacje macierzowe...)
Podmiot zbiorowy
Kapitał wiedzy
lu
na
Źródło: opracowanie własne na podstawie Wiesender, Cerny (2008).
This copy is for personal use only - distribution prohibited.
Przewiduje się, że będą rozwijać się społeczne normy oparte na zasadach, standardach, osobistej
odpowiedzialności. Różne obszary życia będą bardziej ustrukturyzowane oraz zorientowane na
społeczeństwo obywatelskie (Howe, Strauss 2007: 50). Ich stosunki z pracodawcą częściej będą
miały horyzont długofalowy. O ile młodzi z pokolenia X opuszczają pracodawcę, kiedy pojawi się
problem w miejscu pracy, o tyle Pokolenie Milenium („Tysiąclecia”), traktowanie niesprawiedli-
-
Th
is
Aby pracownik wiedzy mógł być efektywny, musi dysponować nowymi kompetencjami, które
są ukierunkowane na kreatywność i zdolność konstruowania nowych produktów, usług, pomy-
słów. Wymienia się ich około 30, z czego najważniejsze to: orientacja na działanie, komunikacja,
kreatywność, krytyczne myślenie, orientacja na klientów, umiejętności interpersonalne, przy-
wództwo, praca zespołowa, ekspertyza techniczna. Charakterystyka pracowników wiedzy oraz
przedmiot ich pracy sprawiają, że konwencjonalne systemy zarządzania nie spełniają swojego
zadania. O ile dziś dzięki Taylorowi, ojcu naukowego zarządzania, wiemy wiele o podnoszeniu
produktywności pracy pracowników fizycznych, o tyle podnoszenie wydajności pracowników
umysłowych stanowi nowe wyzwanie. Kluczowe pytania związane z pracownikiem wiedzy
w ciągu kilkudziesięciu lat spowodują istotne zmiany w strukturze i naturze systemu ekono-
micznego (Drucker 2000: 167). Jest w tym obszarze miejsce na obiecujące nowe koncepcje zarzą-
dzania, które będą odzwierciedlać nie tylko naturę pracy, lecz także cechy pokolenia.
co
py
is
for
-
pe
rso
se
on
ly
Sieć
Motywowanie pracowników wiedzy jest szczególnie trudne, gdyż wyników ich pracy nie można
bezpośrednio nadzorować. Pozostaje najczęściej kontrola społeczna i zaufanie (Grudzewski, Hejduk,
Sankowska, Wańtuchowicz 2008a) oraz system ideologii, a także tożsamość poszczególnych akto-
rów, określające normy, z którymi pracownicy utożsamiają się całkowicie (Jemielniak 2008: 149).
Późne społeczeństwo informacyjne
-
Sieci/Heterarchia
Kapitał społeczny
(w tym zaufanie)
Electronic PDF security powered by www.IndexCopernicu
-d
istr
ibu
tio
n
produkcja informacji (np. nauka i technika, badania rynku, gromadzenie infor-
pro
h
Plik z chomika:
twoj.inzynier
Inne pliki z tego folderu:
Sustainable enterprise.pdf
(792 KB)
W_1.pdf
(1125 KB)
W_2.pdf
(774 KB)
W_3 (1).pdf
(4140 KB)
W_3.pdf
(4140 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin