praca licencjacka pmajka.doc

(22 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zasady finansowania oświaty w miastach na prawach powiatu”

 

 

 

 

 

I.       Samorząd terytorialny po 1989 roku.

-       samorząd w III  RP.

-       reforma samorządowa

-       nowy podział administracyjny

 

II.    Zadania jednostek samorządu na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego

              - oświatowe, kulturalne

              - dobro publiczne

              - klasyfikacja zadań oświatowych w aspekcie ekonomicznym i prawnym

              - budżet gminy

              - funkcje, rodzaje i metody tworzenia budżetu jednostek samorządu terytorialnego

 

III. Organizacja placówek oświatowych w sferze publicznej

              - obowiązek szkolny

              - reforma oświaty

              - jednostka gminy

              - zakład gminy

 

IV. Oświata w gminie Zabrze.

              - schemat szkół

              - finansowanie szkół

              - zadania jednostek oświatowych

              - programy unijne

 

 

 

 

 

 

I.       Samorząd terytorialny po 1989roku.

 

              Dnia 8 marca 1990r. Uchwaleniem trzech ustaw: o zmianie konstytucji, o samorządzie terytorialnym, ordynacja wyborcza do rad gmin, przywrócono w Polsce samorząd terytorialny z dniem 27.05.1990r.

              Poprzez te zmiany stworzono podstawy prawne do nowego systemu zarządu lokalnego, opartego o dualistyczny model wykonywania administracji publicznej w terenie.

              Wpływy administracji rządowej i samorządu lokalnego zostały podzielone. Na szczeblu gminy – samorząd na szczeblu województwa – administracja rządowa.1

              Przywrócenie samorządu terytorialnego w gminie należy traktować jako pierwszy etap wprowadzenia samorządu terytorialnego w Polsce. Kolejny etap wprowadzenia samorządu terytorialnego na wyższych stopniach zasadniczego podziału nastąpił, dopiero po 8 latach. Konieczne było przywrócenie powiatów.

              Wcześniej prowadzone prace nad przygotowaniem aktów ustawodawczych, dotyczących restytucji powiatu i utworzenia samorządu powiatowego oraz na szczeblu wojewódzkim. Powstała wstępną mapa powiatów i propozycja zmniejszenia liczby województw. Dopiero ustawy z 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa wraz z innymi aktami ustawodawczymi, zwłaszcza z ustawą z 24 lipca 1998r. o zmianie niektórych ustawą określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa, stanowiącą podstawę zasadniczej reformy ustroju administracji publicznej.2

              W wyniku reformy przywrócono dualistyczny model ustroju administracji publicznej w terenie. Składa się ona aktualnie z dwóch pionów: rządowego i samorządowego.

              Pierwszy z nich zbudowany jest na zasadzie centralizmu i oparty na zawodowym aparacie urzędniczym. Drugi natomiast został ukształtowany na zasadzie centralizmu i oparty na zawodowym aparacie urzędniczym. Drugi natomiast został ukształtowany na zasadzie decentralizacji i pomocniczości.3

              Zgodnie z postanowieniami Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. Ustrój terytorialny zapewnia decentralizację władzy publicznej (art. 15 ustęp 1). Ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa współnotę samorządową. Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej i wykonuje przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych  w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.4

              Rozwinięciem norm konstytucyjnych są trzy ustawy ustrojowe.

              Z powyższych postanowień wynika, że wspólnota samorządowa powstaje z mocy samego prawa, a przynależność do niej ma charakter powszechny i przymusowy. O przynależności do danej wspólnoty przesądza fakt zamieszkiwania na terenie danej jednostki zasadniczego podziału terytorialnego państwa. Trwa ona przez czas zamieszkiwania. Nie jest możliwe odmówienie przynależności do wspólnoty ani też wykluczenie z nie np. w drodze uchwały jej organu.5

              Mimo konstytucyjnego uregulowania samorządu terytorialnego w Polsce jego ewolucja ciągle trwa, zwłaszcza w obliczu integracji Polski ze strukturami Unii Europejskiej.

 

             

             

Zgłoś jeśli naruszono regulamin