wyk 1 do druku.docx

(35 KB) Pobierz

SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU

Spotkanie pierwsze

 

Marketing społeczny – obszary zainteresowania.

 

Obszary, których dotyczy marketing w sferze społecznej to:

1.      Marketing organizacji non-profit (organizacji charytatywnej):

·         Wojsko

·         Szpitale

·         Uczelnie

·         Urzędy

·         Instytucje samorządowe

·         Biblioteki

·         Domy kultury

2.      Marketing społeczny i marketing idei –

współpraca biznesu i non-profit, np. akcja „Pij mleko -będziesz wielki”, fundacje przy firmach.

3.      Aspekty społeczne marketingu biznesowego:

·         Marketing społecznie odpowiedzialny

·         Etyka w biznesie, etyka w marketingu.

 

Aspekty społeczne w biznesie.

 

Etyka w biznesie:

Biznes społecznie odpowiedzialny:

Odnosi do moralności/uczciwości

Odnosi się do interesu społecznego

Dotyczy samego klienta

Dotyczy ogółu społeczeństwa

Dotyczy decyzji biznesowych

Dotyczy interakcji z otoczeniem firmy

Dotyczy oceny działań w kwestii moralnej (jako etycznych bądź nie)

Dotyczy wkładu firmy w działania dążące do poprawy jakości życia

 

Etyka w biznesie dotyczy każdej organizacji – można ocenić konkretne działania w zakresie marketing-mix, badania rynku, zachowania wobec konkurencji itp. jako moralnie akceptowalne lub nie.

Z kolei o społecznej odpowiedzialności firmy można mówić dopiero gdy podejmie ona pro aktywne działania na rzecz społeczeństwa, środowiska naturalnego itp.

 

Etyka w biznesie – podstawowe obszary.

 

Prawne i etyczne aspekty działań biznesowych wg Hendersona:

Etyczne i legalne

np. sprzedaż szamponu, środków czystości

Etyczne ale nielegalne

np. płatna opieka nad dziećmi bez faktur – „szara strefa”

Nieetyczne ale legalne

np. sprzedaż alkoholu osobom uzależnionym

Nieetyczne i nielegalne

np. sprzedaż narkotyków

 

Etyczny marketing-mix.

 

·         PRODUKT (product)

- bezpieczny dla konsumentów

- nietestowany na środowisku (flora, fauna)

·         CENA (prze)

- odpowiadająca wartości produktu

- uczciwa

·         DYSTRYBUCJA (place)

- produkt dostępny wszędzie w podobnej cenie

- transport minimalizujący zanieczyszczenia środowiska naturalnego

·         PROMOCJA (promotion)

- uczciwa reklama (rzetelna informacja)

- rezygnacja z manipulujących reklam adresowanych do dzieci

- reklama porównawcza zgodna z obowiązującymi przepisami.

 

Kwestionariusz etyczny.

 

Pytania kwestionariusza etycznego:

1.Czy to jest legalne? Czy będę naruszał/a prawo cywilne lub politykę firmy?

2.Czy zostaje zachowana równowaga? Czy decyzja jest fair w stosunku do wszystkich stron zarówno w krótkiej, jak i w długiej perspektywie?

3.Jak będę czuł/a się sam/a ze sobą? Czy będę dumny? Czy czułbym się dobrze, gdyby moja decyzja została upubliczniona (np. w mediach)? Czy czułbym się dobrze, gdyby dowiedziała się o tym moja rodzina?

 

Pięć kluczy zachowania etycznego.

 

1.      Celowość

2.      Cierpliwość

3.      Duma

4.      Wytrwałość

5.      Perspektywa

 

Pięć kluczy siły etycznej dla firmy.

 

1.      Cel.

Misja naszej firmy jest jasno określona i przekazywana z góry. Nasza organizacja wyznaje wartości. Ma oczekiwania i wizję, które pomagają nam określić co jest, a co nie jest akceptowalnym zachowaniem.

2.      Duma.

Jesteśmy dumni z siebie i naszej organizacji. Wiemy, że czując w ten sposób, możemy dać odpór pokusie nieetycznych zachowań.

3.      Cierpliwość.

Wierzymy, że przywiązanie do naszych zasad etycznych doprowadzi nas do długotrwałego sukcesu. Zakłada on utrzymanie równowagi pomiędzy uzyskaniem wyników a dbaniem o to, jak je zdobywamy.

4.      Wytrwałość.

Jesteśmy zobowiązani do postępowania zgodnie z etycznymi zasadami. Jesteśmy zaangażowani w nasz obowiązek. Zapewniamy zgodność naszych działań z ich celem.

5.      Perspektywa.

Nasi menadżerowie znajdują czas na zatrzymanie się i refleksję, na analizę z odpowiedniej perspektywy tego, gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy i jak tam dotrzemy.

 

Etyka w biznesie.

 

Zarządzanie tylko dla zysków to jak granie w tenisa ze wzrokiem utkwionym w tablicy wyników, zamiast w piłce.”

Etyka w biznesie” – Ken Blanchard, Norman Vincent Peale

 

Etyka w biznesie a CSR.

 

Etyka w biznesie odnosi się raczej do moralności niż do interesu społecznego.

Etyka w biznesie dotyczy raczej jednostki lub firmy niż społeczeństwa.

Etyka w biznesie dotyczy poszczególnych decyzji biznesowych, podczas gdy społeczna odpowiedzialność dotyczy działań całej organizacji.

Etyka w biznesie dotyczy identyfikacji problemu, sytuacji przez jednostkę czy organizację oraz oceny możliwych rozwiązań jako etycznych albo nieetycznych.

 

Geneza CRS.

 

Globalizacja – problemy:

Nierówność

Ubóstwo

Bezrobocie

Wzrost patologii społecznych

Dezintegracja więzi międzyludzkich

Konsumpcjonizm

Produktywizm

Degradacja środowiska przyrodniczego

Zagrożenia terrorystyczne.

Z  powyższych problemów wynika: wzrost aktywności ruchów społecznych działających na rzecz ochrony różnych grup. A z tego wynika, że: zmiana przekonania o roli biznesu w społeczeństwie, weryfikacja poglądu, że maksymalizacja zysku jest jedynym celem działalności gospodarczej.

Cel: niwelowanie przez firmy zagrożeń cywilizacyjnych, do których same się przyczyniają.

 

Koncepcja obywatelstwa przedsiębiorstw (ang. corporate citizenship) bazuje na przekonaniu, ze przedsiębiorstwa ma prawa i obowiązki w znacznym stopniu tak samo, jak ma je pojedynczy człowiek. Jako swoisty podmiot musi zatem ponosić odpowiedzialność za swoje decyzje.

Podstawa CRS.

 

Podstawą koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu jest teoria interesariuszy.

 

INTERESARIUSZE (ang. stakeholders) to każda dająca się określić grupa lub jednostka (instytucja, ale także środowisko przyrodnicze), która może wpływać lub jest pod wpływem działania przedsiębiorstwa za pośrednictwem jego strategii, produktów, procesów wytwórczych, systemów zarządzania i procedur.

 

Interesariusze:

a)      wewnętrzni

Właściciele przedsiębiorstwa

Inwestorzy / akcjonariusze

Menedżerowie

Pracownicy

Związki zawodowe

b)     zewnętrzni

Klienci

Dostawcy

Konkurenci

Wierzyciele

Władze lokalne i centralne

Rządy innych państw

Organizacje pozarządowe

Społeczność lokalna

Środowisko przyrodnicze („niemy” interesariusz)

Stowarzyszenia handlowe i branżowe

Media

Sądy

Szkoły, uczelnie

Podmioty z otoczenia .

 

Istota CRS.

 

Decyzje menedżerskie w przedsiębiorstwie powinny być podejmowane ze względu na podmiotowość interesariuszy, tj. przy traktowaniu ich jako celu, a nie tylko jako środka. Można zatem stwierdzić, ze istota koncepcji CSR jest zrozumienie faktu, że każde przedsiębiorstwo składa się z ludzi, zależy od ludzi i służy ludziom.

 

Koncepcja zrównoważonego rozwoju.

 

Zrównoważony rozwój to taki rozwój społeczno-gospodarczy, który jest zgodny z wymaganiami ochrony środowiska przyrodniczego i pozwala zaspokajać potrzeby obecne, nie pozbawiając przyszłych pokoleń możliwości zaspokajania ich potrzeb.

 

 

 

Równowaga pomiędzy trzema aspektami:

1.Ekonomicznymi

2.Etycznymi

3.Ekologicznymi.

 

CRS - czym jest, a czym nie jest?

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility) jest jedną z najnowocześniejszych strategii biznesowych oraz istotnym wkładem świata biznesu na rzecz zrównoważonego rozwoju.

 

Motto: „Gdzie czasu mało, a chęć zysku duża, nie ma miejsca na CSR”

Ewa Bielicka-Piesyk (PKN Orlen)

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu to:

 

Strategia zarządzania, która pozwala minimalizować ryzyko i maksymalizować szansę na powodzenie firmy w długim okresie.

Umiejętność prowadzenia przedsiębiorstwa w taki sposób, aby zwiększyć jego pozytywny wkład w społeczeństwo i jednocześnie minimalizować negatywne skutki działalności.

Sposób, w jaki firma na co dzień traktuje uczestników procesu rynkowego (czyli swoich interesariuszy): klientów i partnerów biznesowych, pracowników, społeczność lokalną.

 

 

Standard ISO 26000 definiuje społeczną odpowiedzialność jako odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, włączając w to zdrowie i dobrobyt społeczeństwa

uwzględnia oczekiwania interesariuszy,

jest zgodne z mającym zastosowanie prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania,

jest wprowadzone w całej organizacji i praktykowane w jej działaniach w obrębie jej strefy wpływów.

 

Koncepcje CCI.

 

Zaangażowanie społeczne firmy (ang. CCI - corporate commmunity involvment) – dobrowolne działania przedsiębiorstw nakierowane na budowanie pozytywnych relacji ze społeczeństwem:

Wsparcie finansowe

Wsparcie rzeczowe

Wolontariat pracowniczy .

 

 

Trzy poziomy CCI.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin