Socjologia - Style komunikacji członków zespołu.pdf

(74 KB) Pobierz
Style komunikacji członków zespołu
communication styles in workgroup
Style komunikacji członków zespołu
– zespół cech osoby, wynikających z jej specyficznego
charakteru, osobowości i potrzeb, a mający wpływ na skuteczność działania zespołu projektowego.
Style komunikacji wg J. Luft i H. Ingram - Metoda okna
Johari
Metoda ta wyróżnia cztery typy osobowości: otwarty, ukryty, nieznany i ślepy. W zarządzaniu
projektami, opierając się na tych typach, wyróżnia się style komunikacji:
q
q
q
q
otwarty
- opisuje członków zespołu , którzy łatwo ujawniają informacje o sobie i swojej pracy;
aktywnie poszukują nowych wiadomości
zamknięty
- określa osoby, niechętne do poszukiwania, ale też ujawniania nowych informacji
ukryty
- określa kogoś, kto raczej rzadko ujawnia informacje które posiada, a których nieustannie
poszukuje (jest doskonałym powiernikiem tajemnic)
ślepy
- opisuje członków zespołu, od których można się wiele dowiedzieć, ale którzy sami nie
poszukują informacji, gdyż wydaje im się, że je znają.
"Otwarci" i "ukryci" dążą do tego aby zdobyć jak najwięcej, jak najbardziej szczegółowych informacji,
co ma im pomagać w podejmowaniu decyzji. "Zamknięci" i "ślepi" nie zabiegają o informacje,
wystarcza im tylko te niezbędne, "podane na tacy". "Otwarci" i "ślepi" swobodnie dzielą się wiedzą,
dlatego mogą ujawnić i rozpowszechnić rzeczy, których nie powinni. "Zamknięci" i "ukryci" nie
posiadają potrzeby dzielenia się wiadomościami, nie satysfakcjonuje ich ujawnianie informacji.
Niektóre sytuacje i cechy uczestników procesu komunikacji mogą go osłabiać. Są to:
q
q
q
q
cechy nadawcy: niespójność lub sprzeczność komunikatów, niechęć do komunikowania się i brak
wiarygodności
cechy odbiorcy: brak nawyku słuchania i uprzedzenia
różnice w percepcji nadawcy i odbiorcy
czynniki otoczenia: szumy i przeciążenie
Zasady skutecznej komunikacji
q
q
q
formułowanie komunikatu w sposób zrozumiały dla odbiorców o różnych poglądach i
doświadczeniach
opanowywanie reakcji emocjonalnych
minimalizowanie niezgodności między komunikatami werbalnymi i niewerbalnymi (gesty, ubiór i
postawa zgodne z treścia słów)
q
q
q
zwiększanie wzajemnego zaufania
efektywne wykorzystywanie spotkań członków projektu(integracja)
stosowanie formy ustnej i pisemnej komunikacji
Zobacz też
q
Okno Johari
Bibliografia
q
q
q
Style komunikacji członków zespołu na Encyklopedii Zarządzania
N. Mingus:
Zarzadzanie projektami,
2002 r.
M. Trocki:
Zarządzanie projektami,
2003 r.
Governica.com/Style_komunikacji_członków_zespołu
Fundacja Governica 2016
Zgłoś jeśli naruszono regulamin