Przewodnik metodyczny, cz. 5.pdf

(1655 KB) Pobierz
Szkoła tuż-tuż
Część 5
maj – czerwiec
MAJ, TYDZIEŃ I
TREŚCI
PROGRAMOWE
1
TEMAT
DZIEŃ
TYGODNIA TYGODNIA
2
3
1.
TEMAT
DNIA
4
Jak to było
z żabką?
AKTYWNOŚĆ
I DZIAŁALNOŚĆ
DZIECKA
5
• Słuchanie opowia-
dania J. Jaskóls-
kiej
Srebrna żab-
ka.
• Ćwiczenia zwin-
ności i zręczności
inspirowane wier-
szem T. Fiutow-
skiej
Ogłoszenie.
2.
Gąsienica – ta- • Zapoznanie z cy-
jemnica
klem rozwojowym
motyla na pod-
stawie historyjki
obrazkowej.
Nasze gąsienice
– wykonanie bibu-
łowych gąsienic.
3.
W krainie
motyli
• Słuchanie opowia-
dania K. Jaszczyń-
skiej
Zwójka zie-
loneczka i jej kło-
poty w przedszko-
lu.
• Zabawy przy pio-
sence
Motylek.
4.
Barwa ochron- • Rozmowa na temat
na
barwy ochronnej
zwierząt na pod-
stawie opowiada-
nia W. Badalskiej
Cztery motylki.
Poznajemy przyrodę
Wiosna na
Wiosna, lato
łące
– poznawanie wybra-
nych owadów, np.:
pszczół, mrówek,
ich pożyteczności
dla przyrody i ludzi
• określanie znacze-
nia
barwy ochronnej
w życiu zwierząt
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój ak-
tywności dzieci, Gru-
pa Edukacyjna S.A.
2009, s. 44, 45).
(Numery obszarów
z podstawy progra-
mowej: 1.1., 1.2.,
1.3., 2.1., 2.2., 2.3.,
2.4., 2.5., 3.1., 3.2.,
3.3., 4.1., 4.3., 5.3.,
5.4., 8.1., 8.2., 8.4.,
9.2., 10.1., 12.1.,
12.2., 13.1., 14.2.,
14.3., 14.5., 14.6.).
2
MAJ, TYDZIEŃ I
CELE
OGÓLNE
6
– zapoznanie z cy-
klem rozwojo-
wym żab
– zachęcanie do
poruszania się
CELE
OPERACYJNE
7
Dziecko:
– wymienia etapy
rozwojowe żaby
nr 22, 23
KARTY PRACY,
CZ. 4,
WYCINANKI
8
ZAJĘCIA
RUCHOWE
9
• Ćwiczenia poranne –
zestaw XXX (ułożone
przez autora).
• Zabawy orientacyjno-
-porządkowe:
Żabki
i bocian, Żabie zaba-
wy, Spotkania na łące,
Motyle i kwiaty
(uło-
żone przez autora).
• Zabawa bieżna
Spryt-
ne gąsienice
(ułożona
przez autora).
• Zabawa ruchowa z ele-
mentem czworakowa-
nia
Pracowite mrówki
(ułożona przez autora).
• Ćwiczenia gimna-
styczne – zestaw IX
(ułożone przez autora).
– wykonuje propono-
wane ćwiczenia
– zapoznanie z cy-
klem rozwojo-
wym motyla
– omawia cykl roz-
wojowy motyla
nr 24, 25
w nr 16
– rozwijanie umie- – współpracuje w ze-
jętności współ-
spole
pracy
– kształtowanie
prawidłowych
relacji w grupie
przedszkolnej
– kulturalnie odnosi
się do kolegów
nr 26, 27
– rozwijanie poczu- – rytmicznie porusza
cia rytmu
się przy muzyce
– zwracanie uwagi – wyjaśnia znaczenie w nr 17
na przystosowa-
barwy ochronnej
nie się zwierząt
dla zwierząt
do życia w da-
nym środowisku
3
Motylkowe witra-
że
– wykonywanie
prostych witraży
z wykorzystaniem
kolorowego karto-
nu i bibuły niekar-
bowanej.
5.
W owadziej
rodzinie
• Rozmowa na te-
mat życia pszczół
i mrówek.
Mowa i zabawa –
twórcze zabawy
tekstem.
MAJ, TYDZIEŃ II
Dbamy o nasze zdrowie
Nasze zmy-
– Dbanie o narządy
sły
zmysłów poprzez:
• dobre oświetlenie
miejsc zabaw, pracy,
• unikanie hałasu,
samemu też nie bę-
dąc jego źródłem
• wietrzenie pomie-
szczeń
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój ak-
tywności dzieci,
Grupa Edukacyjna
S.A. 2009, s. 51).
Nasze zmysły
Poznawanie świata
poprzez zmysły
– rozpoznawanie
przedmiotów, roślin,
zwierząt za pomocą
zmysłów: dotyku,
smaku, węchu,
wzroku, słuchu
– wyjaśnianie roli
zmysłów w życiu
człowieka
1.
Części ciała
• Zabawa dydakty-
czna
Czy znam
swoje ciało?
• Rozwiązywanie
zagadek o częś-
ciach ciała.
2.
Słyszę, widzę, • Słuchanie opo-
czuję, próbuję
wiadania A. Sójki
Czarodziejska ka-
sza.
Dzwonki wietrzne
– wykonanie za-
bawki wydającej
dźwięki.
3.
Dźwięki wokół • Zabawa matema-
nas
tyczna
Grające
guziki.
• Zabawy przy pio-
sence
Majowy
wieczór.
4
– poszerzanie do-
świadczeń pla-
stycznych
– wykonuje prosty
witraż
– poznawanie życia – wyjaśnia znaczenie nr 28
pszczół i mrówek pszczół i mrówek
dla przyrody
– rozwijanie mowy – dzieli słowa na sy-
laby i głoski
MAJ, TYDZIEŃ II
Dziecko:
nr 29
– rozpoznawanie
– nazywa części swo-
i nazywanie częś-
jego ciała
ci ciała
– rozwijanie my-
ślenia i spostrze-
gawczości
– rozwiązuje zagadki
• Ćwiczenia poranne –
zestaw XXXI (ułożone
przez autora).
• Zabawa orientacyjno-
-porządkowa
Części
mojego ciała
(ułożona
przez autora).
• Zabawa muzyczno-
-ruchowa
Obserwuj
bębenek
(ułożona przez
autora).
• Ćwiczenia gimna-
styczne – zestaw IX
(ułożone przez autora).
– uświadomienie
– nazywa poszcze-
istnienia różnych
gólne zmysły
narządów zmy-
słów
– rozwijanie umie- – tworzy jedną ca-
jętności łączenia
łość z elementów
w pracy plastycz-
nej różnorodnych
materiałów
nr 30, 31
– rozwijanie umie- – dodaje i odejmuje nr 32
jętności liczenia
w zakresie dziesię-
w zakresie dzie-
ciu
sięciu
– nauka piosenki
– śpiewa piosenkę
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin