Przewodnik metodyczny, cz. 1.pdf

(1499 KB) Pobierz
wrzesień – październik
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ I
TREŚCI
PROGRAMOWE
1
TEMAT
DZIEŃ
TYGODNIA TYGODNIA
2
3
1.
TEMAT
DNIA
4
Poznajemy
przedszkole
AKTYWNOŚĆ
I DZIAŁALNOŚĆ
DZIECKA
5
• Zwiedzanie
przedszkola
(szkoły).
Nasza grupa
Witajcie
Współtworzenie
w przedszko-
przyjaznej atmosfery
lu!
w grupie
– poznawanie imion
i nazwisk dzieci
z grupy
– przestrzeganie
wspólnie ustalonych
umów i zasad regu-
lujących współżycie
w grupie
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa Edukacyjna
S.A. 2009, s. 17).
Przygotowujemy się
do nauki czytania
– rozwijanie spostrze-
gania wzrokowego
poprzez:
• poznawanie zapisu
swojego imienia i za-
pisu imion kolegów
i koleżanek z grupy,
rozpoznawanie ich,
układanie według
wzoru
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój ak-
tywności dzieci, Grupa
Edukacyjna S.A. 2009,
s. 27–28).
• Nauka rozpozna-
wania własnego
znaczka rozpo-
znawczego na
podstawie róż-
nych ćwiczeń.
2.
Nasze imiona • Zabawy imiona-
mi.
• Wykonanie pod-
stawki na wizy-
tówkę.
3.
Ja i moi ko-
ledzy
• Zabawa dydak-
tyczno-ruchowa
Poznaję swoich
kolegów.
• Słuchanie wier-
sza I. Laris
W przedszkolu.
4.
Jestem już
w przed-
szkolu
• Ustalenie kodek-
su grupowego
obowiązującego
w przedszkolu na
podstawie opo-
wiadania
Zabawa
Tygryska.
2
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ I
CELE
OGÓLNE
6
CELE
OPERACYJNE
7
KARTY
PRACY, CZ. 1,
WYCINANKI
8
ZAJĘCIA
RUCHOWE
9
• Ćwiczenia poranne
– zestaw I (ułożone
przez autora).
• Zabawy ruchowe:
Po-
ciąg imion, Tworzymy
pary, Skaczące pi-
łeczki
(ułożone przez
autora).
Dziecko:
– zapoznanie z pomiesz- – nazywa pomieszcze-
czeniami znajdującymi nia znajdujące się
się w przedszkolu
w przedszkolu (szko-
(szkole)
le) i wie, do czego
one służą
– rozwijanie percepcji – rozpoznaje swój zna-
wzrokowej
czek
– zachęcanie do po-
znawania kolegów
i koleżanek z grupy
– przygotowanie do
nauki czytania
– wymienia imiona
kolegów i koleżanek
z grupy
– rozpoznaje zapis swo-
jego imienia
nr 3
– zapoznanie ze zwy-
czajami panującymi
w przedszkolu
– wymienia zwyczaje
panujące w przed-
szkolu
nr 4, 5
– zachęcanie do bliż- – dostrzega podo-
szego poznania swo- bieństwa i różnice
ich rówieśników
w wyglądzie kolegów
(koleżanek), potrafi je
określić
– opracowanie kodeksu – wymienia zasady
grupowego zawie-
obowiązujące
rającego zbiór zasad
w przedszkolu, stara
obowiązujących
się ich przestrzegać
w przedszkolu
nr 6
3
(Numery obszarów
z podstawy progra-
mowej: 1.1., 1.2.,
1.5., 2.1., 2.2., 2.3.,
3.2., 5.3., 5.4., 8.1.,
9.2., 10.1., 13.1.).
• Zabawy przy pio-
sence
Zbójnicy
w przedszkolu.
5.
Bawimy się
sylabami
• Ćwiczenia słu-
chowo-wzro-
kowe
Zabawy
sylabami.
• Układanie kom-
pozycji z podar-
tych kartek na
czarnym karto-
nie.
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ II
Nasz kontakt z tech-
Droga do
niką
przedszkola
Środki transportu
– poznawanie różnych
środków transportu
lądowego, wodnego,
powietrznego
• poznawanie znaczenia
pasów, sygnalizacji
świetlnej, znaków
drogowych
• zaznajamianie z zasa-
dami ruchu drogowe-
go z wykorzystaniem
zabaw tematycznych,
literatury, wycieczek
• poznawanie wybra-
nych pojazdów, w tym
specjalistycznych, np.:
straży pożarnej, karet-
ki pogotowia, policji
• podawanie numerów
telefonów do danych
ośrodków ratownictwa
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój ak-
tywności dzieci, Grupa
1.
Obserwujemy • Wycieczka na
ruch drogo-
pobliskie skrzy-
wy
żowanie.
• Rozmowa kie-
rowana na temat
wycieczki.
2.
Poznajemy
przepisy ru-
chu drogo-
wego
• Nauka fragmentu
wiersza W. Cho-
tomskiej
Gdy za-
mierzasz przejść
przez ulicę.
• Zabawy przy pio-
sence
Samocho-
dy.
3.
Czy znamy te • Zabawa dydak-
pojazdy?
tyczna
Czym
pojedziemy na
wycieczkę?
• Wykonanie swo-
ich wymarzonych
samochodów
z zastosowaniem
różnorodnych
4
– umuzykalnienie dzie- – wyraża muzykę ru-
ci
chem
– rozwijanie wrażliwo- – dzieli słowa na sylaby nr 7
ści słuchowej i wzro-
kowej
– rozpoznawanie papie- – rozpoznaje i nazywa
ru o różnych faktu-
różne rodzaje papieru,
rach
tworzy kompozycje
plastyczne
WRZESIEŃ, TYDZIEŃ II
– rozwijanie umiejęt-
ności poruszania się
w pobliżu jezdni
Dziecko:
– rozpoznaje zachowa-
nia prawidłowe i nie-
prawidłowe na ulicy
nr 8
• Ćwiczenia poranne
– zestaw II (ułożone
przez autora).
• Zabawa orientacyjno-
-porządkowa
Piesi
i samochody
(ułożona
przez autora).
• Ćwiczenia gimna-
styczne – zestaw I
(metodą W. Sherbor-
ne).
– rozwijanie zaintereso- – przechodzi prawidło-
wań ruchem drogo-
wo przez jezdnię
wym, zachęcanie do
jego obserwacji
– zapoznanie z podsta- – rozpoznaje pasy
wowymi zasadami
i znak przejścia dla
pieszego i kołowego
pieszych
ruchu drogowego
nr 9
– umuzykalnianie dzie- – powtarza usłyszany
ci
rytm, ilustruje piosen-
kę ruchem
– zapoznanie z różnymi – rozpoznaje i nazywa
środkami komunika-
różne pojazdy
cji lądowej, powietrz-
nej i wodnej
– rozwijanie sprawno- – projektuje swój wy-
ści manualnej
marzony samochód,
wykorzystując róż-
norodne materiały
plastyczne
nr 10
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin