Projekt Ekonomika Transportu.docx

(1129 KB) Pobierz

 


logo_w~1
WYŻSZA SZKOŁA

INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

z siedzibą w Rzeszowie

 

 

 

WYDZIAŁ  EKONOMICZNY

 

 

 

 

 

Kierunek: Logistyka, I stopnia - inżynierskie, niestacjonarne

 

 

 

 

Mateusz Borla

Nr albumu studenta 9579

 

 

 

 

Temat projektu:

 

Analiza wyboru środków transportu do przewozu dwóch rodzajów ładunku na trasie Rzeszów-Dublin:

·         jednostkowego (paczka lub 1 osoba);

·         o wadze 22 ton

pod względem następujących kryteriów:

·         minimalizacji kosztów przewozu;

·         szybkości przewozu.

 

 

 

 

Dr Grzegorz Wróbel

 

 

Rzeszów 2013


Spis treści

 

 

Wstęp              3

Rozdział I              3

Minimalizacja kosztów transportu jednego człowieka              3

Rozdział II              6

Szybkość przewozu jednej osoby              6

Rozdział III              7

Minimalizacja kosztów transportu 22t ładunku,              7

Szybkość przewozu ładunku o wadze 22t              7

Bibliografia              11


Wstęp

 

              Ideą projektu jest dobór środka transportu dla konkretnego rodzaju ładunku. Rozpatrywany przypadek dotyczy transportu na trasie Rzeszów - Dublin człowieka oraz 22 ton saletry wapniowej stanowiącej nawóz używany w rolnictwie i sadownictwie.

Saletra wapniowa pakowana jest w worki polietylenowe po 25 kg każdy. Worki te standardowo umieszcza się na paletach o wymiarach 1000x1200 mm.  Zakładamy, że każda paleta waży 1000 kg. Zgodnie z zapisami Dz.U.2009.27.162 - załącznik A, Tom II, dział 3.3, poz. 208. saletra wapniowa nie podlega przepisom dotyczącym transportu towarów niebezpiecznych RID i ADR.

              Analizie poddano cztery porównania, po dwa dla każdego ładunku.

Celem analizy jest przedstawienie najkorzystniejszej opcji zarówno pod względem czasowym jaki i ekonomicznym transportu konkretnego ładunku (człowieka / saletry wapniowej) na trasie Rzeszów-Dublin.

 

Rozdział I

Minimalizacja kosztów transportu jednego człowieka

 

Do porównania wybrano cztery środki transportu:

·         samolot,

·         autostop,

·         autobus,

·         samochód osobowy.

W poniższej tabeli zestawiono koszty transportu oraz orientacyjny czas przejazdu dla 1 człowieka na trasie Rzeszów - Dublin.

 

RODZAJ  TRANSPORTU

SAMOLOT

AUTOSTOP

AUTOBUS

SAMOCHÓD OSOBOWY

CZAS

[h]

3,5 h

40 -72 h

37 h

28

KOSZT

[PLN]

brutto

 

191,3 zł[1]

 

289,80 zł[2]

 

660,00[3]

 

2005,80[4]

1.1              Tabela kosztów/czasu transportu dla 1 osoby na trasie Rzeszów - Dublin

 

W niniejszym rozdziale zajmiemy się minimalizacją kosztów transportu człowieka na trasie Rzeszów - Dublin.

Jak wynika z tabeli 1.1 niekwestionowanym liderem w przewoźnictwie jest branża lotnicza.  Ponadto jest to branża wciąż bardzo prężnie rozwijająca się na rynku, a dzięki powstaniu Tanich Linii Lotniczych dostępna jest również dla znacznie szerszego grona użytkowników.

Koszt przelotu na wybranej trasie (Rzeszów - Dublin) jest zmienny i głównie zależny od okresu w jakim podróżujemy np. w okresie świąt, wakacji czy ferii przelot na tej samej trasie może kosztować wielokrotnie więcej niż w tzw. „martwym” sezonie. Ceny te mogą się wahać od 50,00 zł do 1000,00 zł i więcej w zależności od przewoźnika (Ryanair).

W porównaniu w cenie biletu lotniczego uwzględniono koszt transferu z dworca PKP w Rzeszowie na lotnisko w Jasionce w wysokości 8,00 zł.

 

Poniżej przedstawiono zestawienie obrazujące stawki dla poszczególnych przewoźników.

 

LOT

RYANAIR

LUFTHANSA

SWISS

BRITSH AIRLINES

ILOŚĆ PRZESIADEK NA TRASIE

 

2

 

0

 

2

 

2

 

2

KOSZT [PLN] brutto

2029,00

183,30

2096,00

2951,00

4461,00

CZAS [h]

10

2:30

8:40

21:05

9:50

1.2 Tabela porównania czasu i kosztów różnych przewoźników linii lotniczych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin