LABORATORIUM WIBROAKUSTYKI MASZYN
Zakład Wibroakustyki i Bio-Dynamiki Systemów
Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania
Instytut Mechaniki Stosowanej
Grupa: KMU 1.1
Imię i Nazwisko:
Ćwiczenie nr 5 : Widma tercjowe i oktawowe poziomu ciśnienia dźwięku
Data wykonania ćwiczenia:
10.11.2015
Data oddania sprawozdania:
17.11.2015
Ocena:
1. Cel ćwiczenia.
-Poznanie przedstawienia poziomu ciśnienia dźwięku w dziedzinie częstotliwości w postaci analiz widmowych o stałej względnej szerokości pasma i zastosowaniem filtra korekcyjnego A.
-Przeprowadzenie pomiarów i przeliczeń tercjowych i oktawowych widm hałasu w wybranym punkcie laboratorium.
2. Schemat stanowiska
3. Przebieg ćwiczenia
-Kalibracja sonometru wraz z ustawieniem parametrów pomiaru.
-Następnie wykonanie pomiarów pomieszczenia wraz z odległościami między stanowiskami emitującymi hałas.
-Wykonanie pomiarów poziomu dźwięku dla tła akustycznego, a następnie kolejno dla włączonej szlifierki oraz wyrzynarki.
4. Wyniki pomiarów
5. Obliczenia na podstawie widm tercjowych
Poziom dźwięku w pasmach:
- tercjowych
Lkj, k=1,...,9, j=1,...,3
- oktawowych
Lk, k=1,...,3
Poziom linowy dźwięku na podstawie widma tercjowego:
Poziom liniowy dźwięku na podstawie widma tercjowego dla tła akustycznego:
Poziom dźwięku A na podstawie widma tercjowego dla tła akustycznego:
6. Zestawienie widm tercjowych poziomu dźwięku oraz poziomu dźwięku A
Zestawienie liniowych poziomów dźwięku dla wszystkich źródeł hałasu
Zestawienie poziomów dźwięków A dla wszystkich źródeł hałasu
7. Obliczenia widm oktawowych poziomu dźwięku oraz poziomu dźwięku A
Poziom liniowy dźwięku na podstawie widma oktawowego:
8. Zestawienie widm oktawowych poziomu dźwięku oraz poziomu dźwięku A
9. Wnioski, podsumowanie
-Analizując otrzymane widma dla poziomów dźwięku oraz poziomów dźwięku A można łatwo zauważyć, że dla tła oraz źródła nr 1 są małe różnice w poziomach dźwięku dla niskich częstotliwości.
-Natomiast dla wyższych częstotliwości różnica ta zwiększa się.
-W przypadku źródła nr 2 już od niskich częstotliwości można zauważyć znaczną różnice pomiędzy poziomami dźwięku dla tego źródła oraz tła.
-Różnica w poziomach całkowitych L pomiędzy pomiarami poziomu liniowymi dźwięku,
a pomiarami poziomu dźwięku skorygowanego A wynika z nieliniowego odbioru wrażeń słuchowych przez człowieka, dlatego stosuje się charakterystykę korekcyjną A
-Organizm człowieka chroni się przed nadmiernym hałasem, dlatego w przypadku wyższych poziomów dźwięku ta różnica jest wyższa
Poliwer93