19_pranie.pdf

(4339 KB) Pobierz
Katarzyna Sadło
Ustawa o przeciwdzia³aniu
praniu pieniêdzy
i finansowaniu terroryzmu
– obowi¹zki organizacji pozarz¹dowych
Stan prawny na wrzesień 2011
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu
terroryzmu – obowiązki organizacji pozarządowych
Copyright © 2011 by Fundacja Rozwoju Spo³eczeñstwa Obywatelskiego
Wszelkie prawa zastrze¿one. Ka¿da reprodukcja lub adaptacja
ca³oœci b¹dŸ czêœci niniejszej publikacji, niezale¿nie od
zastosowanej techniki, wymaga pisemnej zgody wydawcy.
Redakcja i korekta:
Dorota Matejczyk
Opracowanie graficzne:
DD Studio Dariusz Piekut
Wydawca:
Fundacja Rozwoju Spo³eczeñstwa Obywatelskiego
ul. Kłopotowskiego 6, m. 59/60, 03-717 Warszawa
tel./faks 22 616 33 16
www.frso.pl, e-mail: frso@frso.pl
ISBN 978-83-61411-15-4
Fundator wydania:
Polsko-Amerykañska Fundacja Wolnoœci
Spis treści
Od autorki ............................................................................... 5
1. Pranie pieniędzy ..................................................................... 7
O praniu pieniędzy ....................................................................... 7
1. Faza wstępna ............................................................................... 7
2. Umiejscowienie/lokowanie (placement) .................................. 8
3. Maskowanie (layering) ............................................................. 8
4. Integracja/legitymizacja (integration) ..................................... 8
2. Stowarzyszenia .................................................................. 13
3. Fundacje .............................................................................. 19
3.1 Obowiązki fundacji .............................................................. 20
3.2 Obowiązek wprowadzenia wewnętrznej procedury .......... 21
3.3 Obowiązek wyznaczenia osoby odpowiedzialnej ........... 22
3.4 Obowiązek przeszkolenia pracowników .......................... 24
3.5 Obowiązek rejestracji transakcji ......................................... 25
3.6 Obowiązek przekazywania danych
Generalnemu Inspektorowi ................................................ 29
4. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów .............................. 31
5. Słownik pojęć .................................................................... 53
6. Akty prawne ....................................................................... 63
7. Ekspertyza prawna .............................................................. 97
3
...
Od autorki
Ustawa z 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finanso-
waniu terroryzmu (znowelizowana w 2009 roku, wcześniej funkcjonująca pod
nazwą ustawa o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości
majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych
źródeł)
to jed-
na z mniej znanych organizacjom pozarządowym i – siłą rzeczy – w znikomym
stopniu przez nie przestrzeganych – ustaw regulujących działalność organizacji
pozarządowych. Choć sama ustawa w praktyce znajduje ograniczone zastoso-
wanie w codziennej działalności znakomitej większości fundacji i stowarzyszeń,
z uwagi na bardzo wysokie sankcje, jakimi zagrożone jest nieprzestrzeganie
jej zapisów, warto, aby organizacje pozarządowe – a zwłaszcza fundacje – zapo-
znały się z nią i wdrożyły nałożone przez nią obowiązki, zanim będzie za późno,
bo choć kontrole przestrzegania ustawy nie są częste, to praktycznie w każdym
przypadku wiążą się dla organizacji (zwłaszcza dla fundacji) z ogromnym ryzy-
kiem, niewiele organizacji jest bowiem przystosowanych do jej zapisów.
Oddajemy w Państwa ręce broszurę w skrócie przedstawiającą najważniejsze
aspekty ustawy i wyjaśniającą, jak organizacje pozarządowe mogą sobie z nią
poradzić. Jakie mają obowiązki i jakie procedury muszą wdrożyć, aby nie bać
się ewentualnej kontroli. Publikujemy także ekspertyzę prawną dotyczącą usta-
wy, korespondencję związaną z konkretnymi zapisami, prowadzoną z Minister-
stwem Finansów, a także podręczny słowniczek terminów, który znacznie ułatwi
uporanie się z kursem e-learningowym. Nie jest to książka do czytania, a infor-
macje w niej zawarte nie mają większego znaczenia w codziennej działalności
większości organizacji, proszę się więc przygotować na nielekką lekturę, mam
jednak nadzieję,
że
ułatwi ona poruszanie się po tej niełatwej ustawie, a przede
wszystkim – dopełnienie wszystkich niezbędnych procedur. Nie jest moją ambicją
wytłumaczyć na kilku stronach, o co chodzi w ustawie, jeśli ktoś chce się w nią
wgryzać i wszystko zrozumieć (chociaż, podkreślam, jest to całkowicie zbędne
w przypadku większości organizacji), raczej nie będzie usatysfakcjonowany,
jest to bowiem pozycja raczej dla tych, którzy chcą szybko sprawdzić, czy pod-
legają ustawie, jakie mają obowiązki i jak w miarę sprawnie się z nimi uwinąć,
niekoniecznie stając się po drodze ekspertem od bezpieczeństwa finansowego.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin