6_rodzinna behawiorlna.pdf

(360 KB) Pobierz
Behawioralna terapia
rodzinna
Skład członków rodziny w terapii
Żona –maż
Rodzice-dzieci
Członkowie rodzin –ludzie starzy lub chorzy fizycznie
Teoria uczenia się wyjaśnia powstawanie i modyfikowanie
niedostosowanego zachowania zasadami uczenia się
Zachowanie niedostosowane ma charakter:
(1) nawyku, który ukształtował się w procesie uczenia się; np. lęk w
sytuacjach doświadczeń seksualnych
albo
(2) braku pożądanych nawyków; np. brak umiejętności wymiany wzmocnień
pozytywnych, komunikacji lub rozwiązywania problemów, lub
umiejętności wychowawczych
Modyfikacja zachowania niedostosowanego polega na:
(1) oduczeniu nawyku niepożądanego
albo
(2) nauczeniu pożądanego.
Uczenie się zachowania przez warunkowanie sprawcze
Zachowanie powstaje i utrzymuje się w wyniku pozytywnych
konsekwencji z nim związanych.
Gdy brak jest wzmocnień, zachowanie wygasa.
Wzmocnienie o charakterze dodatnim oznacza wystąpienie
zdarzenia, które ma funkcję nagrody;
Wzmocnienie o charakterze ujemnym - zapobieżenie
wystąpieniu zdarzenia, które ma funkcję kary
Uczenie się zachowania przez naśladowanie
Obserwowanie zachowania drugiej osoby i
powtarzanie go.
np. zachowania agresywne u dziecka, które
obserwuje je u rodzica.
Obserwator podlega „zastępczemu wzmocnieniu”.
Przyswojony zakres naśladowanego zachowania
zależy od tego, czy obserwator postrzega
wzmacniające następstwa zachowania modela.
Uczenie się zachowania przez warunkowanie klasyczne
Skojarzenie obojętnego bodźca warunkowego (zewnętrznego lub wewnętrznego), który
działa równocześnie z bezwarunkowym bodźcem awersyjnym wywołującym obronę
Np. doświdaczenie seksualne (bodziec warunkowy) partnerka wyraża niezadowolenie =
mężczyzna czuje się poniżony (bodziec bezwarunkowy
Uwarunkowany lęk (przed doznaniem poniżenia) na doświadczenia seksualne aktywuje i
wzmacnia reakcje ucieczki i unikania.
Powstaje schemat reagowania: uwarunkowana reakcja emocjonalna (lęku , po której
następuje reakcja unikania i zredukowanie lęku.
Tak powstały nawyk lękowy nie znika samoistnie, ponieważ z powodu unikania nie mogą
pojawić się żadne uczucia współzawodniczące z lękiem.
Modyfikacja
zachowania niepożądanego (lęku towarzyszącego doświadczeniu
seksualnemu) polega na stopniowym wystawianiu osoby na działanie bodźców
wywołujących lęk (doświadczenia seksualne) podczas gdy znajduje się on w stanie
emocjonalnego wyciszenia. W ten sposób jest stworzona sytuacja współzawodniczenia
uczuć.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin