VII.rtf

(11822 KB) Pobierz

Zasady, metody i narzedzia inzynierii jakosci

 

1. Zasady inzynierii jakosci

a) Cykl(kolo) Deminga

b) Zasada ciaglego doskonalenia Kaizen

c) Zasada "zero defektow" (CROSBY):

              - dazymy do calkowitego wyeliminowania defektow poprzez prace bez usterek

d) Zasada pracy zespolowej:

              - koniecznosc wlaczenia szerszej grupy pracownikow do realizacji celow organizacji

              - stosowanie takich metod jak "burza mozgow" i "kola jakosci"

 

2. Metody zarzadzania jakoscia

a) "Burza mozgow" (BM):

              - sklada sie z dwoch faz (tworzenia i wyjasniania)

              - etapy BM:

                            * wyznaczenie prowadzacego

                            * jasne okreslenie celu sesji BM

                            * kolejno kazdy czlonek zespolu wypowiada pojedyncza mysl

                            * na tym etapie pomysly nie moga byc krytykowane

                            * pomysly zapisane sa tak, aby wszyscy czlonkowie zespolu mogli je widziec

                            * proces

                            *

              - ocena pomyslow:

                            * zgodne z problemem

                            * nonsensowne

                            * powtarzajace sie

                            * implikujace sie

                            * do dalszego rozwazania

              - czas trwania sesji BM: okolo 30 minut

              - liczba uczestnikow: 5-15 osob

b) Dzialania "kola jakosci":

              - grupy pracownikow oparte na podstawowych jednostkach firmy

              - spotkania po godzinach pracy(1-2 razy w miesiacu)

              - zadania: propozycje usprawnien, modyfikacji i poprawy jakosci

c) Zespoly zadaniowe:

              - to zespoly specjalistow powolane przez zwierzchnikow

              - zwykle 5-9 osob

              - cel: rozwiazanie konretnego problemu

              - okres pracy zespolu jest okreslony z gory

d) Metoda QFD (tzn "DOM JAKOSCI")

              - szczegolnie przydatna na etapie projektowania wyrobow

              - metoda stosowana od roku 1972

              - struktura QFD jest

                            I- Specyfikacja

                            II- Nadanie rangi poszczegolnym wymaganiom (skala od 1-5)

                            III- Cechy techniczne wyrobu

                            IV- Zaleznosc pomiedzy wymaganiami a cechami technicznymi:

                                          *(kolko)- zaleznosc silna(9pkt)

                                          *(kwadrat)- zaleznosc srednia(3pkt)

                                          *(trojkat)- slaba(1pkt)

                            V- Waznosc parametrow technicznych: Tj=suma Wi*Zij

                            VI- Zaleznosc miedzy parametrami technicznymi:

                                          (+) - silnie pozytywna

                                          (*) - slabo pozytywna

                                          (-) - slabo negatywna

                                          (=) - silnie negatywna

                            VII- Porownanie produktu wlasnego z konkurencja

                                          * skala 3-stopniowa ( (-)- produkt gorszy, (0)- podobny, (+)- lepszy)

                                          [koleczko puste- nasz wyrob, koleczko zakreskowane i trojkacik                                                         pusty- wyrob konkurencji

                            VIII- Docelowa wartosc cech produktu

                            IX- Skala od 1-5 (1 -latwa.......5- trudna)

e) Analiza przyczyn, skutkow i krytycznosci wad (FMEA):

              - cel to analiza produktu dla unikniecia potencjalnych wad

              - sa 2 warianty, jeden dla produktu (niezawodnosc) drugi dla procesow               (doskonalenie wytwarzania)

              - Schemat procesu analizy FMEA:

                            DEFINICJA CELU

                            * Powolanie grup roboczych

                            * Przygotowanie badan

                            * Analiza jakosciowa wad

                            * Analiza ilosciowa wad

                            * Wyzsze od przecietnego poziomu (1)

                            [(N)Podejmowanie dzilan zaradczych jest zbedne]

                            KONIEC BADANIA FMEA

                            (1)

                            * Plan dzialan zaradczych

                            * Analiza ilosciowa wad dla planu dzialan zaradczych

                            * Mniejsze od przecietnego poziomu [N-(1)]

                            * Wdrozenie dzialan zaradczych

                            * Nadzror wdrozenia, wyniki

                            * Wyniki zgodne z zalozeniami [N-(1)]

                            * Zatwierdzenie procedury

                            KONIEC BADANIA FMEA

f) Statystyczne sterowanie procesem (SPC):

              - to strategia systematycznej i etapowej optymalizacji procesu produkcji

              - tworca jest A. Shewhart, ktory zaproponowal stosowanie tzn kart kontrolnych

              - Trzy filary SPC:

                            1. sporzadzenie dokladnego diagramu procesow produkcji

                            2. pobieranie losowych probek i dokonywanie pomiarow na tych probkach

                            3. wykorzystanie zaobserwowanych nieprawidlowosci do usuniecia przyczyn                             ich powstania

              - podstawowy cel metod SPC to "wylowienie" tych probek danego wyrobu, ktore               roznia sie od normy i ustalenie przyczyn tych roznic

              - metody statystyczne

Zgłoś jeśli naruszono regulamin