Definicja szkoły promującej zdrowie:
Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska
Nasza szkoła stara się o uzyskanie certyfikatu wojewódzkiego, w tym celu jesteśmy zobowiązani do realizacji działań w zakresie 5 standardów:
I. Szkoła Promująca Zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie;
II. zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej (w tym rodziców) i społeczności lokalnej, skuteczności i długofalowości działań;
III. prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności;
IV. tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników; zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników; uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej;
V. tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.
Do programu przystąpiliśmy w maju 2014r.
Został powołany szkolny zespół promocji zdrowia w składzie:
Szkolny koordynator do spraw promocji zdrowia – Dorota Staniszewska
Członkowie:
- Danuta Leśniak – pedagog szkolny
- B. Piętoń/ Idalia Wąsowicz - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
- Dorota Wilk – n-ciel j. polskiego i plastyki
- Beata Piętoń – nauczyciel wych. fiz.
- Maria Dudziak – pielęgniarka szkolna
- przedstawiciel Rady Rodziców – Alicja Bokowy
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego - Aleksandra Jeleńczyk
W roku szkolnym 2013/2014 realizacja podjętych działań w ramach programu szkoły promującej zdrowie opierała się na zadaniach ujętych w Programie Wychowawczym Szkoły i Szkolnym Programie Profilaktyki.
Nasze działania:
1. zapoznanie nauczycieli, rodziców i uczniów ze standardami SzPZ,
2. Promowanie zdrowego stylu życia poprzez zwiększenie aktywności fizycznej uczniów i wyrabianie nawyku czynnego wypoczynku poprzez:
- spotkanie z podróżnikiem
- spędzanie w pogodne dni przerw międzylekcyjnych na świeżym powietrzu,
- organizowanie wycieczek krajoznawczo – turystycznych: do Kopalni soli w Wieliczce i Ojcowskiego PN, skansenu i Miasteczka Galicyjskiego w Nowym Sączu;
- organizowanie zajęć wychowania fizycznego na hali sportowej, na kompleksie boisk wielofunkcyjnych: „Orlik”
- udział w zawodach sportowych, imprezach rekreacyjnych: czynny udział w wojewódzkiej inauguracji XX Sportowego Turnieju Miast i Gmin 2014 w Tymbarku i VI Europejskiego Tygodnia Sportu.
- udział uczniów w I Tymbarskim Biegu Konstytucji 3 maja 2014 oraz II Gminnym Biegu Ulicznym,
- zdobycie tytułu Najsprawniejszej Szkoły w Gminie Tymbark,
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych – koło sportowe;
- organizowanie wyjazdów do teatru i kina wg. ustalonego harmonogramu wycieczek;
- zorganizowanie Dnia Dziecka.
3. Promowanie zdrowego stylu życia – zagrożenia cywilizacyjne:
Zagrożenia cywilizacyjne: popularyzowanie prozdrowotnego stylu życia, zgodnie z zaleceniami Europejskiego kodeksu walki z rakiem, jako sposobu na zapobieganie chorobom nowotworowym;/gazetka tematyczna/;
Zagrożenia cywilizacyjne: - profilaktyka chorób płuc oraz popularyzowanie szczepień ochronnych jako sposobu na zapobieganie niektórym chorobom- spotkanie z pielęgniarką.
- Szkodliwość dymu tytoniowego na organizm człowieka /gazetka tematyczna dla rodziców i uczniów/
4. Promowanie zdrowego stylu życia - utrwalenie nawyków higienicznych
- systematyczna fluoryzacja,
- pogadanki dla dziewcząt i chłopców z klasy IV dotyczące higieny okresu dojrzewania prowadzone przez pielęgniarkę,
5. Akcje i programy realizowane w szkole związane ze zdrowym odżywianiem:
- udział w ogólnopolskim programie: „Owoce w szkole”, „Szklanka mleka”;
Propagowanie zdrowego odżywiania poprzez:
-gazetki tematyczne: „Szklanka mleka”, „Owoce w Szkole”,
- wycieczka edukacyjna do sadu i ogrodu warzywnego,
- spotkanie z pracownikiem Zakładu Przetwórstwa Owocowo – Warzywnego w Tymbarku na temat produkcji soków.
- Prezentacja: „Rola witamin w życiu człowieka”.
- spotkanie z pielęgniarką /Skutki niewłaściwego odżywiania się - pogadanka/.
- udział uczniów w przedstawieniu profilaktycznym: „Przygoda zająca Poziomki, czyli ABC zdrowia na wesoło”.
- Uczniowie kl. I-III brali udział w spotkaniach nt.„Planowania jadłospisu na cały dzień” oraz „Dzień zdrowej żywności”. Zostały przeprowadzone pogadanki z uczniami i projekcja filmu dotyczącego zdrowego odżywiania się i stylu życia; w ramach zajęć uczniowie wykonywali sałatki owocowe, kolorowe kanapki z warzywami;
- spotkanie z grzyboznawcą
6. Uświadamianie zagrożeń ze strony uzależnień:
Dostarczono informacji o mechanizmie uzależnień:
- spotkanie uczniów z pielęgniarką, - spotkanie specjalisty z rodzicami nt. „Podobieństwo uzależnień jest bliźniacze. Różny pozostaje jedynie rodzaj trucizny”
- uświadamianie uczniom zagrożeń zdrowotnych wynikających ze stosowania używek: papierosów, leków, dopalaczy - pogadanka z pedagogiem.
- realizacja programu profilaktycznego w kl 1-3 „Nie pal przy mnie proszę”: zajęcia z pedagogiem, konkurs plastyczny.
7. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
Przestrzeganie przepisów BHP
- tematyka dotycząca bezpieczeństwa realizowana w ramach zajęć z wychowawcą oraz na poszczególnych przedmiotach
- pogadanki,
- spotkanie z policjantem.
- zapoznanie z regulaminami obowiązującymi na terenie szkoły,
- pełnienie dyżurów,
- opracowanie regulaminu „Bezpieczna przerwa”
- rozmowy i ćwiczenia praktyczne ewakuacji na wypadek pożaru czy innych wypadków losowych.
- rozpoznawanie znaków drogowych znajdujących się w okolicy szkoły,
- dwukrotne spotkanie z policjantem - nauka poruszania się po drodze- ćwiczenia praktyczne,
- wymaganie noszenia kamizelek lub innych elementów odblaskowych przez uczniów,
- przygotowanie i przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową;
- ćwiczenia praktyczne realizowane podczas kursu udzielania pierwszej pomocy,
- projekcja filmu „Doktor Kręciołek”.
8. Zagrożenia cywilizacyjne w kontekście zdrowia psychicznego ucznia:
- „To co jest ważne w życiu” – kształtowanie właściwego systemu wartości duchowych i chrześcijańskich – pogadanka
- Jak się komunikować, żeby nie sprawiać innym przykrości? - budzenie i rozwijanie empatii – realizacja na zajęciach z wychowawcą;
- Komunikacja interpersonalna, motywowanie uczniów do nauki-warsztaty dla uczniów klas: 0-VI przeprowadzone przez psychologa;
- Strategie uczenia się – czyli kilka wskazówek jak zmotywować się do systematycznej pracy i poprawić nawyki uczenia się / pogadanka pedagoga /
- Jesteśmy zespołem klasowym i wspólnie dążymy do osiągnięcia sukcesów szkolnych - uświadomienie potrzeby niesienia pomocy koleżeńskiej i dzielenia się własnym zdolnościami i umiejętnościami – w ramach zajęć z wychowawcą
- Koleżeństwo i zasady współżycia w grupie rówieśniczej - spotkanie z pedagogiem
W roku szkolnym 2014/2015 kontynuowaliśmy nasze działania ale obejmowały one dwa standardy.
W ramach standardu III:
Promowanie zdrowego stylu życia i edukacji zdrowotnej wśród uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników.
- przygotowanie i przeprowadzenie przez uczniów klas IV-VI ćwiczeń i zabaw ruchowych w ramach „Aktywnej przerwy”;
- udział uczniów w programie „WF z klasą”;
- organizowanie wycieczek krajoznawczo – turystycznych i zajęć terenowych:
„Szlakiem cmentarzy wojskowych z okresu I wojny światowej”, organizowanie zajęć w terenie w ramach lekcji przyrody i zajęć edukacji przyrodniczej – zajęcia na terenie lasu prowadzone przez leśnika; wycieczka do Ogrodu Botanicznego i ZOO w Krakowie;
- organizowanie zajęć wychowania fizycznego na hali sportowej, na kompleksie boisk wielofunkcyjnych: „Orlik”;
- udział w zawodach sportowych, imprezach rekreacyjnych: czynny udział w Sportowym Turnieju Miast i Gmin 2015; udział uczniów w II Tymbarskim Biegu Konstytucji 2 maja 2015; wyjazdy uczniów na basen i lodowisko w ramach lekcji wf.
- Dzień Dziecka - zorganizowanie Lokalnej Akcji Sportowej w ramach realizacji programu WF z Klasą z udziałem zaprzyjaźnionej Szkoły Podstawowej w Podłopieniu.
W ramach promowanie zdrowego odżywiania się wśród uczniów i ich rodzin:
- Układanie rymowanek promujących spożywanie owoców i warzyw – konkurs;
- zorganizowanie Szkolnego Dnia Promocji Zdrowia – „Kolorowe klasy” (prezentowanie przez uczniów warzyw i owoców według kolorowych grup);
- projekcja filmu o zdrowym odżywianiu
- „Andrzejkowe witaminowe przekąski” – wykonanie przez uczniów przekąsek i ich degustacja podczas zabawy andrzejkowej oraz wykonanie w ramach zajęć technicznych kanapek i sałatek;
Przystąpiliśmy również do Konkursu: Szkoła Promująca Zalecenia Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem
Zapoznanie z zaleceniami Europejskiego kodeksu walki z rakiem poprzez:
- wykonanie gazetki tematycznej dla dzieci i rodziców;
- pogadanki w ramach zajęć z wychowawcą nt.: Co to jest Europejski kodeks walki z rakiem;
- przeprowadzenie zajęć dotyczących zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem przez wychowawców według przygotowanych scenariuszy;
- Wykonanie przez uczniów plakatów promujących aktywność fizyczną, zdrowy styl życia i zdrowe odżywianie;
- Wykonanie gazetki tematycznej na temat ochrony przed szkodliwymi promieniami słonecznymi;
- spotkania ze specjalistami:
· z pielęgniarką – pogadanka nt. zdrowego stylu życia oraz szkodliwości stosowania używek;
· z pracownikami Referatu Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Gminy w Tymbarku dotyczące sposobów ochrony przed narażeniem na znane substancje rakotwórcze.
· z psychologiem na temat zapobiegania nadwadze i otyłości oraz chorób wynikających z niewłaściwego odżywiania, takich jak bulimia, czy anoreksja.
· z kosmetologiem na temat pozytywnego działania słońca na organizm człowieka oraz negatywnych skutków nadmiernej ekspozycji na słońce.
W ramach działań skierowanych do środowiska lokalnego odbyło się ponadto:
- spotkanie z pielęgniarką i położną, które przedstawiły programy szczepień ochronnych przede wszystkim przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu B oraz zachęciły do udziału w badaniach przesiewowych w kierunku: raka piersi, raka szyjki macicy i raka jelita grubego;
- popularyzowanie Kodeksu Walki z Rakiem -wręczenie kodeksu w środowisku lokalnym (pracownikom Urzędu Gminy oraz społeczności szkolnej w Podłopieniu);
- przedstawienie montażu słowno -muzycznego promującego zdrowy styl życia uczniom ze Szkoły Podstawowej w Podłopieniu, babciom i dziadkom, rodzicom oraz społeczności lokalnej gminy Tymbark podczas Przeglądu Teatrzyków Szkolnych.
Realizacja programu profilaktycznego – „Znajdź właściwe rozwiązanie”
W ramach Standardu IV przeprowadzono badania diagnozujące klimat społeczny w szkole i w klasie wśród uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców.
- Wykonanie przez uczniów klasy III prac plastycznych na temat: Co lubię w mojej klasie, a czego nie lubię, w mojej klasie?
- „Narysuj i napisz”
- Redagowanie prac pisemnych uczniów klasy V nt. „Jak mi się żyje w mojej klasie”
- Analiza prac pisemnych
Przeprowadzenie i analiza ankiety:
- dla uczniów klasy VI nt.„Klimat w mojej szkole”
- dla nauczycieli – „Klimat społeczny w mojej szkole”
- dla pracowników nie będących nauczycielami: „Klimat społeczny w mojej szkole”
- dla rodziców uczniów – „Klimat społeczny w szkole mojego dziecka”.
Została już przeprowadzona diagnoza dotycząca klimatu społecznego w szkole i klasie wśród uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców oraz zostały zaplanowane działania zwiększające motywowanie uczniów do osiągania sukcesów w nauce i zachowaniu oraz zwiększania aktywności w życiu szkoły
- został przedstawiony i wdrożony systemu wzmocnień pozytywnych -„Drzewo Dobrych Wiadomości”
System wzmocnień pozytywnych „Drzewo Dobrych Wiadomości” spełniło oczekiwania uczniów, przyczyniło się do większego zaangażowania w życie klasy i szkoły oraz lepszej motywacji i systematycznej pracy.
Klasa, która zdobyła największą ilość punktów otrzymała nagrodę w formie wyjazdu na basen.
Motywowanie do osiągania sukcesów w nauce i zachowaniu, zwiększenia aktywności uczniów w życiu szkoły, kształtowanie prawidłowych relacji koleżeńskich poprzez opracowanie i wdrożenie systemu wzmocnień pozytywnych „Drzewo dobrych wiadomości”
- opracowanie regulaminu systemu wzmocnień pozytywnych „Drzewo Dobrych Wiadomości”;
- przedstawienie i wdrożenie systemu wzmocnień pozytywnych uczniom przez wychowawców klas;
- bieżące uzupełnianie „Drzewa Dobrych Wiadomości” osiągniętymi sukcesami w nauce, zachowaniu i aktywności przez indywidualnych uczniów lub klasę;
- podsumowanie wyników klas w I i II półroczu;
- nagrodzenie klasy, która zdobyła największą ilość punktów - wycieczka na basen
doroshia