Plan pracy Szkoły Promującej Zdrowie
na rok szkolny 2015/2016
Szkolny zespół promocji zdrowia:
Szkolny koordynator do spraw promocji zdrowia - Dorota Staniszewska n-ciel przyrody
Członkowie:
- Danuta Leśniak – pedagog szkolny
- Idalia Wąsowicz - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
- Dorota Wilk – n-ciel j. polskiego i plastyki
- Beata Piętoń - nauczyciel wych. fiz.
- Maria Dudziak - pielęgniarka szkolna
- przedstawiciel Rady Rodziców – Alicja Bokowy
- przedstawiciel samorządu szkolnego: Aleksandra Jeleńczyk
Cel ogólny:
Stworzenie coraz lepszych warunków dla zachowania zdrowia oraz wzmacnianie jego potencjału w środowisku szkolnym.
Standard I
Szkoła Promująca Zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie.
Cele:
nabywanie (podnoszenie):
- świadomości rozumienia pojęcia zdrowia (w holistycznym ujęciu),
- wiedzy na temat koncepcji i zasad tworzenia szkoły promującej zdrowie oraz zrozumienia korzyści wypływających z tworzenia takiej szkoły dla siebie i innych ludzi,
- świadomości na temat własnej odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych ludzi, tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Lp.
ZADANIA GŁÓWNE
FORMA REALIZACJI
TERMINY
ODPOWIEDZIALNI
1.
Upowszechnianie wiedzy o koncepcji i zasadach tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie
Przekazanie nowym członkom społeczności szkolnej wiedzy na temat koncepcji SzPZ poprzez:
- wykonanie gazetki tematycznej dla dzieci i rodziców,
- przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej dla rodziców dotyczącej ewaluacji podjętych działań w zakresie promocji zdrowia prowadzonych w szkole w ubiegłym roku szkolnym oraz zaplanowanych działań na rok bieżący.
wrzesień
D. Staniszewska
D.Wilk
pedagog
2.
Poszerzenie wiedzy na temat edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.
- wzbogacenie zbiorów bibliotecznych o nowe publikacje nt. promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej,
- przygotowanie w bibliotece kącika czytelniczego z publikacjami na temat promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dla uczniów i rodziców,
- głośne czytanie opowiadań promujących zdrowie przez uczniów klas V – VI oraz zaproszonych gości w bibliotece.
- udział w szkoleniach związanych z promocją zdrowia w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- pogadanki/warsztaty dla uczniów i rodziców dotyczące edukacji zdrowotnej.
cały rok
dyrektor
bibliotekarz
koordynator
nauczyciele
- Szkolne logo Szkoły Promującej Zdrowie – konkurs plastyczny
II półrocze
D. Wilk
3.
Ewaluacja podjętych działań
1.Analiza wyników ankiet Upowszechnianie koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie i znajomość tej koncepcji w społeczności szkolnej i lokalnej
2.Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań w odniesieniu do przyjętych celów dokonana na podstawie opinii zebranych od uczniów, nauczycieli, rodziców. Określenie mocnych
i słabych stron.
3. Podstawowe metody ewaluacji: ankieta, obserwacja, analiza dokumentów.
listopad
szkolny zespół promocji zdrowia
Standard II
Szkoła Promująca Zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej (w tym rodziców) i społeczności lokalnej, skuteczności i długofalowości działań.
- upowszechnienie wiedzy wśród nowych członków społeczności szkolnej nt. składu szkolnego zespołu promocji zdrowia,
- kontynuowanie współpracy w zakresie promocji zdrowia z różnymi organizacjami i instytucjami w społeczności lokalnej oraz ze Szkołą Podstawową w Podłopieniu,
- diagnozowanie potrzeb społeczności szkolnej w zakresie promocji zdrowia z wykorzystaniem różnorodnych metod i narzędzi diagnozy,
- wykorzystanie wyników diagnozy dotyczącej potrzeb w zakresie promocji zdrowia w planowaniu wewnętrznego doskonalenia nauczycieli oraz w planowaniu działań w zakresie promocji zdrowia na kolejny rok szkolny.
Kontynuowanie działalności szkolnego zespołu promocji zdrowia
- powołanie nowych członków szkolnego zespołu promocji zdrowia,
- przypomnienie zasad współpracy koordynatora ze szkolnym zespołem,
- opracowanie harmonogramu spotkań zespołu,
- przygotowanie narzędzi do bieżącej diagnozy społeczności szkolnej w zakresie promocji zdrowia,
- przeprowadzenie bieżącej diagnozy potrzeb społeczności szkolnej wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników w zakresie promocji zdrowia (ankieta, skrzynka inicjatyw uczniowskich oraz poprzez metodę „Mówiącej ściany”),
- wykorzystanie wyników diagnozy dotyczące potrzeb w zakresie promocji zdrowia w społeczności szkolnej do zaplanowania działań na bieżący rok szkolny,
- dokonywanie bieżącego monitorowania przebiegu realizacji działań (w tym projektów) w zakresie promocji zdrowia.
koordynator,
Kontynuowanie współpracy w zakresie promocji zdrowia z różnymi organizacjami i instytucjami w społeczności lokalnej oraz ze Szkołą Podstawową w Podłopieniu,
Współpraca z:
- Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii przy Urzędzie Gminy Tymbark – w zakresie organizowania warsztatów profilaktycznych dla rodziców, nauczycieli i uczniów, pozyskiwania funduszy na zakup nagród dla uczniów,
- KP w Tymbarku oraz KPP w Limanowej – w zakresie organizowania działań profilaktycznych dotyczących bezpieczeństwa, przeciwdziałanie uzależnieniom ze szczególnym uwzględnieniem dopalaczy oraz zagrożeniom związanym z cyberprzemocą,
-Parafią Rzymsko – Katolicką – współpraca w zakresie organizowania działań charytatywnych,
- OSP w Piekiełku – współpraca w organizowaniu zbiórki żywności oraz przyborów szkolnych dla dzieci z Ukrainy,
- OSP w Tymbarku - współpraca w zakresie organizowania warsztatów dotyczących udzielania pierwszej pomocy,
- Nadleśnictwem w Limanowej oraz Powiatowym Centrum Ekologicznym – Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Limanowej – w zakresie działań na rzecz ochrony środowiska (sprzątanie świata, zbiórka baterii),
- Stowarzyszeniem Razem dla Regionu,
- Szkołą Podstawową w Podłopieniu – w zakresie promowania zdrowia poprzez aktywność fizyczną (wspólna wycieczka, rozgrywki sportowe).
Promowanie zdrowia przez udział w ogólnopolskich programach i kampaniach profilaktycznych
- „Nie pal przy mnie, proszę” – kl. II,
- „Znajdź właściwe rozwiązanie” – kl. IV,
- propagowanie Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem poprzez realizację zaplanowanych działań ujętych w planie pracy szkoły na rok szkolny 2015/2016,
- przystąpienie do kolejnej edycji programu „WF z Klasą”,
- przystąpienie do programu „Mały mistrz” – kl. I,
- udział w programach: „Szklanka mleka”, „Owoce i warzywa w szkole”.
wychowawcy
n-ciel wf
4.
doroshia