Zadanie 2-1.docx

(60 KB) Pobierz

http://bi.gazeta.pl/im/04/22/10/z16918276Q,Zadanie-2-1-.jpg

Zadanie 2.1.
Wymagania ogólne i szczegółowe

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:
1.1) odczytuje sens całego tekstu [...]

1. 4) wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu, rozpoznaje zastosowane w nim środki językowe i ich funkcje w tekście 3.4) rozpoznaje i nazywa funkcje tekstu [...].

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
4.2) omawia na podstawie poznanych dzieł literackich podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość (gimnazjum)

III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń:
1.1) tworzy dłuższy tekst [...] mówiony [...] zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej

1.3) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie)

1.4) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu). 

Pojęcia i terminy

- funkcja ekspresywna

- środki językowe (leksykalne, fonetyczne, fleksyjne, składniowe)

Komentarz do zadania

W wypowiedzi należy zwrócić uwagę na środki językowe zastosowane przez Tuwima w celu wyrażenia emocji i uczuć podmiotu mówiącego: charakterystyczne słowa, wyrażenia i zwroty (słownictwo i frazeologia), konstrukcję wypowiedzeń (składnia), formy wyrazów (fleksja), nagromadzenie elementów głoskowych (fonetyka). Uczeń może także mówić o funkcji ekspresywnej znaków interpunkcyjnych.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zadanie 2.1.
Przykładowa realizacja (1)

Zobacz film: http://cke.edu.pl/index.php/egzamin-maturalny-left/dla-lo-od-2015-roku/23-egzamin-maturalny/347-materialy

Opis realizacji

Uczennica rozpoczyna wypowiedź od postawienia pytania: Co stanowi o tym, że dzieło literackie

wzbudza pozytywny odbiór? Udzielając na nie odpowiedzi, wskazuje trzy elementy wpływające na

pozytywny odbiór tekstu: treść, formę i emocje. Uznaje, że sztuka bez emocji nie byłaby sztuką.

Kompozycja wypowiedzi jest zgodna z intencją zawartą w poleceniu.

W pierwszej części rozwinięcia uczennica dokonuje analizy utworu Juliana Tuwima, wskazując

środki językowe wyrażające uczucia i emocje podmiotu mówiącego (tytuł, anafory, epifory,

metafory, inwersje i wykrzyknienia) oraz omawia ich funkcje w tekście.

Jako inny tekst kultury uczennica przywołuje wiersz Mirona Białoszewskiego Ach gdyby nawet piec

zabrali. Moja niewyczerpana oda do radości, w którym analizuje środki językowe wskazujące na

emocje osoby mówiącej.

W ostatniej części następuje odwołanie do własnych doświadczeń komunikacyjnych. Uczennica

wybiera ironię jako przykład środka językowego wyrażającego uczucia i omawia jej funkcje

w komunikacji międzyludzkiej.

W podsumowaniu uczennica formułuje wniosek wskazujący...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin