Zadanie 2.1.Wymagania ogólne i szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń: 1.1) odczytuje sens całego tekstu [...]
1. 4) wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu, rozpoznaje zastosowane w nim środki językowe i ich funkcje w tekście 3.4) rozpoznaje i nazywa funkcje tekstu [...].
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń: 4.2) omawia na podstawie poznanych dzieł literackich podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość (gimnazjum)
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń: 1.1) tworzy dłuższy tekst [...] mówiony [...] zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej
1.3) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie)
1.4) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu). Pojęcia i terminy
- funkcja ekspresywna
- środki językowe (leksykalne, fonetyczne, fleksyjne, składniowe)
Komentarz do zadania
W wypowiedzi należy zwrócić uwagę na środki językowe zastosowane przez Tuwima w celu wyrażenia emocji i uczuć podmiotu mówiącego: charakterystyczne słowa, wyrażenia i zwroty (słownictwo i frazeologia), konstrukcję wypowiedzeń (składnia), formy wyrazów (fleksja), nagromadzenie elementów głoskowych (fonetyka). Uczeń może także mówić o funkcji ekspresywnej znaków interpunkcyjnych.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zadanie 2.1.Przykładowa realizacja (1)
Zobacz film: http://cke.edu.pl/index.php/egzamin-maturalny-left/dla-lo-od-2015-roku/23-egzamin-maturalny/347-materialy
Opis realizacji
Uczennica rozpoczyna wypowiedź od postawienia pytania: Co stanowi o tym, że dzieło literackie
wzbudza pozytywny odbiór? Udzielając na nie odpowiedzi, wskazuje trzy elementy wpływające na
pozytywny odbiór tekstu: treść, formę i emocje. Uznaje, że sztuka bez emocji nie byłaby sztuką.
Kompozycja wypowiedzi jest zgodna z intencją zawartą w poleceniu.
W pierwszej części rozwinięcia uczennica dokonuje analizy utworu Juliana Tuwima, wskazując
środki językowe wyrażające uczucia i emocje podmiotu mówiącego (tytuł, anafory, epifory,
metafory, inwersje i wykrzyknienia) oraz omawia ich funkcje w tekście.
Jako inny tekst kultury uczennica przywołuje wiersz Mirona Białoszewskiego Ach gdyby nawet piec
zabrali. Moja niewyczerpana oda do radości, w którym analizuje środki językowe wskazujące na
emocje osoby mówiącej.
W ostatniej części następuje odwołanie do własnych doświadczeń komunikacyjnych. Uczennica
wybiera ironię jako przykład środka językowego wyrażającego uczucia i omawia jej funkcje
w komunikacji międzyludzkiej.
W podsumowaniu uczennica formułuje wniosek wskazujący...
nikas97