PRZYKŁADY OBLICZEŃ KRZYWYCH PRZEJŚCIOWYCH
Oznaczenia
§ k – dopuszczalny przyrost przyspieszenia dośrodkowego [m/s3]
k [m/s3]
Vp [km/h]
0,3
100 - 120
0,5
80
0,6
70
0,7
60
0,8
50
0,9
≤40
§ RH – promień łuku poziomego [m]
§ b – szerokość jezdni , pasy ruchu na łącznicy + opaski wewnętrzna i zewnętrzna [m]
§ i0 – pochylenie poprzeczne jezdni na odcinku prostym [%]
§ s – pochylenie poprzeczne jezdni dla przekroju jednostronnego na łuku - przechyłka[%] (odczytujemy z dz.u. 43 dla zadanej prędkości Vp i promienia łuku w planie RH)
§ id – dopuszczalny dodatkowy przyrost pochylenia podłużnego zewnętrznej krawędzi jezdni [%]
idmax [%]
100-120
1,0
80-70
1,6
70-60
2,0
≤50
§ Hmin – minimalna wartość odsunięcia łuku koła od głównej stycznej po wprowadzeniu krzywej przejściowej Hmin = 0,5 [m]
§ Hmax – maksymalna wartość odsunięcia łuku koła od głównej stycznej po wprowadzeniu krzywej przejściowej Hmax = 2,5 [m]
§ γ – kąt zwrotu trasy [˚]
§ L – długość krzywej przejściowej [m]
§ To – styczna do początku krzywej przejściowej [m]
§ TŁ – styczna łuku kołowego [m]
§ a – kąt rozwarcia łuku [˚]
§ TŁ – długość łuku kołowego
§ WS – odległość wierzchołkowa [m]
§ d – poszerzenie jezdni na łuku [m]
Przykład 1. Obliczyć parametry krzywej przejściowej oraz łuku w planie dla osi oraz krawędzi wewnętrznej i zewnętrznej łącznicy bezpośredniej węzła WA, typu trąbka. Dla łącznicy tej przyjęto przekrój poprzeczny typu P2.
§ k = 0,6
§ γ = 88˚
§ RH = 250,00 m
§ b = 8,00 m
§ s = 4,0 %
§ io = 2,0 %
§ Δi = 4,0 – 2,0 = 2,0 %
§ idmax = 1,6 %
§ idmin = 0,1*8,00/2=0,4
§ amin = 90
§ D = 7,00 m
1.1. Wyznaczenie parametru ‘a’ dla krzywej przejściowej osi łącznicy.
Parametr a krzywej przejściowej określamy na podstawie następujących warunków:
- warunek dynamiki ruchu
- warunek wygody jazdy
- warunek estetyki
- warunek wygody jazdy przy uwzględnieniu odsunięcia koła krzywizny od stycznejw początku łuku kołowego
- warunek geometryczny
- Warunek uwzględniający poszerzenie jezdni na łuku pominięto, ponieważ promień RH = 250,00 m > RH = 150,00 m, dla RH < 150,00 m oblicza się poszerzenie jezdni na łuku.
- WARUNEK OSTATECZNY
przyjęto wartość a = 150,00 m
Dla wartości promieni RH = 250, 00 m i parametru a = 150,00 m z tab. VI odczytano parametry:
Tablica 1
L
τ
X
Y
Xs
H
TD
TK
[m]
[g]
90,00
10˚18’48’’
89,709
5,388
44,951
1,348
60,102
30,093
następnie wyznaczono:
1.2. Wyznaczenie parametrów łuku kołowego osi łącznicy.
W celu wyznaczenie parametrów krzywych przejściowych i łuków wewnętrznej i zewnętrznej krawędzi jezdni łącznicy należy wyznaczyć jednostkowe parametry μw oraz μz. Dla tych parametrów z tablicy I [1] odczytujemy wartości parametrów klotoidy jednostkowej. W przypadku, gdy w tablicy nie podano wartości dla obliczonego μ, wówczas należy te wartości interpolować tak jak w punkcie 2.1
2.1. Krawędź wewnętrzna
Dla parametru μw = 0,005480 w tablicach nie podano bezpośrednio wartości pozostałych parametrów. Najbliższą wartością μ, dla której podano w tablicach parametry klotoidy jednostkowej jest wartość μ = 0,005466. Dla tej wartości odczytano wartości jednostkowe pozostałych parametrów oraz odpowiadające im przyrosty D. W celu wyznaczenia wartości parametrów krzywej dla obliczonego μ, należy wartości odczytane z tablic interpolować. Zastosowano następujący schemat interpolacji (tablica 2):
- wyznaczono różnicę pomiędzy wartością μ...
IKPN