KOMUNIKOWANIE INTERPERSONALNE W OPIECE NAD CHORYM.doc

(64 KB) Pobierz
KOMUNIKOWANIE INTERPERSONALNE W OPIECE NAD CHORYM

KOMUNIKOWANIE INTERPERSONALNE W OPIECE NAD CHORYM

 

Komunikacja interpersonalna, porozumiewanie się- to proces wzajemnej wymiany informacji pomiędzy ludźmi biorącymi udział w tym procesie.

Komunikowanie tworzy wspólny system społeczny, a także pozwala na rozwiązywanie zadań, problemów, odbiór i przetwarzanie informacji.

 

Język jako narzędzie komunikatu

Język jest najczęstszym i najprostszym, a jednocześnie najbardziej złożonym sposobem komunikacji między dwoma podmiotami na linii nadawca odbiorca

 

Nadawca (KTO?)

Podstawowe rady i wskazówki dotyczące skutecznej komunikacji

Ważne jest nie tylko co mówimy, ale też jak wyglądamy prezentując nasze poglądy. Niezgodność kanału werbalnego i wizualnego podważa naszą wiarygodność w oczach odbiorcy,

Przekaz (CO?)

                    Motywacja odbiorcy

                    Argumenty logiczne i emocjonalne

                    Kolejność przekazywania

Kanał (JAK?)

                   Ustnie, na piśmie, telefonicznie czy e-mailem?

                   Język


Język jako narzędzie komunikatu

Relacja zwrotna:

                     Nadanie komunikatu nie jest równoznaczne z jego zrozumieniem przez odbiorcę

                     Odbiorca komunikuje zrozumienie bądź niezrozumienie komunikatu nadawcy własnym komunikatem (niekoniecznie słownym)

                     Nadawca odbiera komunikat odbiorcy (przy relacji zwrotnej)

 

Skuteczność komunikacji

Komunikacja efektywna ma miejsce wtedy, gdy:

                     odbiorca rozumie informację zgodnie ze znaczeniem nadanym przez nadawcę,

                     informacja przekazywana przez nadawcę dokładnie oddaje jego intencje,

                     interpretacja odbiorcy zbiega się z intencjami nadawcy.

Niemal każdy człowiek pozostaje w kontaktach interpersonalnych z innymi ludźmi. Mogą one być źródłem różnorodnych emocji zależnych od wielu czynników, m.in. potrzeb człowieka, sytuacji i zdarzeń w których uczestniczy.

W grupie społecznej czy społeczności kontakty interpersonalne powodują powstanie więzi, które mogą mieć różne cele materialne jak i niematerialne, takie jak służba ludziom, pomoc w trudnościach, rozwiązywanie problemów.

Najważniejsze w relacjach międzyludzkich są umiejętności nawiązania i podtrzymywania tych relacji.

Pan Bóg dał człowiekowi jedne usta i dwoje uszu, aby więcej słuchał niż mówił.

Co przeszkadza w słuchaniu?

                    Stan ducha (brak nastawienia na słuchanie)

                    Zakłócenia zewnętrzne (hałas, niewygoda)

                    Uprzedzenia

                    Szybkie osądzanie

                    Zmęczenie, znudzenie

 

FORMY KOMUNIKACJI MIĘDZYLUDZKIEJ

Ze względu na rodzaj komunikatu użytego do przekazania informacji wyróżnia się dwie podstawowe formy komunikacji:

                    Werbalną (słowną)

                    Niewerbalną (bezsłowną, pozawerbalną)

Kanały przekazu komunikacyjnego

                     komunikacja werbalna

              działa przede wszystkim na umysł świadomy - przekazuje informacje

                     komunikacja niewerbalna

              działa przede wszystkim na umysł nieświadomy (podświadomość) - przekazuje emocje

KOMUNIKACJA WERBALNA

Verbum= wyraz mówiony, czyli słowo, stąd komunikacja werbalna to inaczej słowne (głosowe) porozumiewanie się.

MOWA- jest specyficznym, ludzkim sposobem porozumiewania się. Za jej pomocą można wyrazić myśli i uczucia, wymienić informacje. Mowa ludzka jest używana na wiele sposobów, a rozbudowana przez komunikację niewerbalną.

Język jako narzędzie komunikatu

 

Sposoby komunikowania (język komunikatu)

 

                     Język potoczny

                     Język oficjalny (zebraniowy)

                     Język „medialny - publicystyczny”

 

Skuteczność przekazu

Podstawowe rady i wskazówki dotyczące skutecznej komunikacji

Dobra komunikacja zachodzi wówczas, gdy intencja komunikowania nadawcy jest taka sama jak znaczenie nadane informacjom przez słuchacza, dzięki czemu obie strony mogą trafnie przewidywać swoje zachowania.

 

                                                                                    INTENCJA= INTERPRETACJA

Techniki wypowiedzi

5 najczęściej używanych figur retorycznych:

 

                     Porównanie – ilustracja trudnych pojęć i danych liczbowych.

                     Powtórzenie – pozwala na podkreślenie tego, co dla nadawcy jest najważniejsze, zwraca uwagę odbiorców.

                     Hiperbola – zamierzona, widoczna przesada w wypowiedzi.

                     Pytanie retoryczne – pytanie nie wymagające odpowiedzi.

                     Aluzja – niejawny, zawoalowany, ale jasny dla odbiorców przekaz. Stosujemy, gdy chcemy zasygnalizować pewien fakt, bez szczegółowego wyjaśniania.

 

Z uwagi na cel wypowiedzi w komunikacji werbalnej Szewczyk wyróżnia rodzaje komunikatów:

                    Informacje

                    Polecenia

                    Nakazy, zakazy

                    Stwierdzenia

                    Pytania

Carl Rogers wymienia kategorie wypowiedzi

                    Oceniające- najczęściej

                    Interpretujące- na drugim miejscu

                    Wspierające- na trzecim miejscu

                    Badające- jako czwarte

                    Rozumiejące- najrzadsze

Elementy pozawerbalne komunikacji

                     Ton głosu

                     Rytm mowy

                     Akcentowanie

                     Melodyka głosu

                     Tembr głosu

                     Wady wymowy

                     Wtrącenia

                     Typ używanego języka (np. urzędowy, gwarowy)

 

Komunikat analizowany pod kątem tych czynników może być wyrażony w sposób nakazujący, zakazujący, rozkazujący lub ironiczny.

 

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA

To bezsłowne przekazywanie informacji. Bywa też określana jako komunikacja ukryta, symboliczna, język (mowa) ciała.

Kanał niewerbalny przekazuje „obraz duszy” czyli nastroje, postawy, uczucia i emocje.

Do niewerbalnych komunikatów zalicza się:

                     Gestykulację

                     Mimikę twarzy

                     Postawę ciała

                     Dystans fizyczny

                     Wygląd fizyczny

                     Kontakt wzrokowy

                     Zachowania dotykowe takie jak sposób podania ręki, dążenie do dotykania bądź unikanie go (Foster, 1998).

 

Teoria stref

Dystans to odległość pomiędzy partnerami interakcji, informuje nas o stosunkach wzajemnych między nimi. Skracanie dystansu, zbliżanie się do siebie jest znakiem zbliżania psychicznego, oddalanie się stanowi oznakę utraty kontaktu.

RÓWNANIE MEHRABIANA

100%         =      7%    + 38%      +55%

Ogólne          słowa        głos      mimika

wrażenie

Pierwsze wrażenie

Decyduje o nim......

                    pierwszych 20 kroków

                    pierwszych 20 gestów

                    pierwszych 20 cm twarzy

                    pierwszych 20 słów

 

NIGDY NIE MASZ DRUGIEJ SZANSY NA PIERWSZE WRAŻENIE

Komunikacja niewerbalna- rady

Oczy

                    patrz na ludzi

                    śmiej się oczami

                    nie uciekaj wzrokiem

                    nie wpatruj się w: sufit, ściany, podłogę,

   komputer, ekran, prezesa, przyjaciela...

 

Reszta twarzy

                     uśmiechaj się

                     mów wyraźnie

                     rób miny (kiedy trzeba):

                     ciesz się, frasuj, złość, dziw, zamyślaj, ...

                     nie krzyw się

                     nie okazuj znudzenia lub zniecierpliwienia

 

Okolice brwi

                     całkowicie podniesione wyrażają niedowierzanie,

                     podniesione do połowy - zdziwienie,

                     stan normalny - bez komentarza,

                     do połowy obniżone - zakłopotanie,

                     całkowicie obniżone - złość.

 

Komunikacja niewerbalna - wymowne ręce

Mowa rąk:

                     zdradzają życzenia

                     ukazują uczucia             

                     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin