opisy_przedmiotow.pdf

(353 KB) Pobierz
PRACA SOCJALNA
S
TUDIA
I-
GO STOPNIA
ROK AKADEMICKI
2011/2011
I
NFORMACJE O PRZEDMIOTACH
KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
,
PODSTAWOWYCH I KIERUNKOWYCH
STUDIA STACJONARNE I NIESTACJONARNE
psoc01. Języki obce
(Foreign languages)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 1 i 2
Wymiar: po 30 h ćwiczeń
ECTS: 1+1 pkt.
Prowadzący: pracownicy MSJO
Forma zaliczenia: zo
Wymagania wstępne:
Semestr I-II: zakres wiadomości na poziomie matury: podstawowy i średnio-
zaawansowany; Semestr III-IV: zakres wiadomości na poziomie matury: poziom
rozszerzony.
Metody nauczania:
Metoda bezpośrednia, metoda gramatyczno – tłumaczeniowa, metoda audiolingwalna,
metoda kognitywna, metoda naturalna, sugestiopedia
Metody oceny:
prace pisemne; projekty i ćwiczenia praktyczne; kolokwium; ciągłe ocenianie
Zalecane lektury:
W zależności od rodzaju lektoratu – szczegóły na stronie internetowej Międzywydziałowego
Studium Języków Obcych (MSJO): http://upjp2.krakow.pl/msjo.php?id=msjo//)
psoc02. Bezpieczeństwo i higiena pracy
(Occupational health and safety)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 1
Wymiar: 5 h wykładów + 5 h ćwiczeń
ECTS: 2 pkt.
Prowadzący: Renata Winkler, dr
Forma zaliczenia: zo
Wymagania wstępne:
Bez wymagań wstępnych
Metody nauczania:
Wykład; Dyskusja kontrolowana; Studia przypadków; Praca indywidualna
Metody oceny:
Kolokwium zaliczeniowe na ocenę
Zalecane lektury:
Z. Pawłowska (red.),
Podstawy prewencji wypadkowej,
Centralny Instytut Ochrony
Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2008.
Słomka A.,
Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy,
Ośrodek Szkolenia
Państwowej Inspekcji Pracy im. Jana Rosnera, Wrocław 2005.
W. M. Zawieski (red.),
Ocena ryzyka zawodowego. Podstawy metodyczne,
Centralny
Instytut Ochrony Pracy, Warszawa 2004.
Karczewski J.,
System zarządzania bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie,
Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2000.
D. Koradeckiej (red.),
Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia,
Centralny Instytut Ochrony Pracy Warszawa 2000.
psoc06. Ochrona własności intelektualnej
(Protection of intellectual property)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 2
Wymiar: (studia
niestacjonarne):
10 h wykładów
ECTS: 2 pkt.
Prowadzący: dr Elżbieta Czarny-Drożdżejko
Forma zaliczenia: zo
Wymagania wstępne:
bez wymagań wstępnych
Metody nauczania:
Metody podające
Metody oceny:
Kolokwium zaliczeniowe na ocenę
Zalecane lektury:
J. Barta, R. Markiewicz,
Prawo autorskie i prawa pokrewne,
Kraków 2005.
psoc07. Pierwsza pomoc przedmedyczna
(First aid)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 2
Wymiar: 5 h wykładów + 10 h ćwiczeń
ECTS: 2 pkt.
Prowadzący: (wykład): Ireneusz Kowalewski, dr n. med.
(ćwiczenia): Katarzyna Kutek-Sładek, mgr
Forma zaliczenia: zo
Wymagania wstępne:
bez wymagań wstępnych
Metody nauczania:
Metody podające i interaktywne; Prezentacja i metody praktyczne z wykorzystaniem
sprzętu treningowego (fantomy, defibrylator ćwiczebny, inne)
Metody oceny:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach; Egzamin praktyczny
Zalecane lektury:
J. A
NDRES
,
Specjalistyczne zabiegi resuscytacyjne,
Kraków 2006.
J. J
AKUBASZKO
,
Medycyna Ratunkowa,
Wrocław 2003.
D. B
ASS
, R. B
AKER
,
Pierwsza pomoc i opieka domowa,
Warszawa 2005.
J. J
AKUBASZKO
,
ABC postępowania w urazach,
Wrocław 2003.
J. W
ARDROPE
, J.A.R. S
MITH
,
Leczenie ran i oparzeń,
Warszawa 1995.
psoc08. Podstawy filozofii
(The essentials of philosophy)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 1
Wymiar: (studia
stacjonarne):
30 h wykładów
(studia
niestacjonarne):
20 h wykładów
ECTS: 2 pkt.
Prowadzący: Joanna Mysona-Byrska, dr
Forma zaliczenia: zo
Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza o świecie wyniesiona ze szkoły ponadgimnazjalnej
Metody nauczania:
Metody podające
Metody oceny:
Zaliczenie pisemne na ocenę
Zalecane lektury:
Arno Anzenbacher,
Wprowadzenie do filozofii,
różne wydania.
G. Colli,
Narodziny filozofii,
przeł. S. Kasprzysiak, Warszawa – Kraków 1991.
F. Copleston,
Historia filozofii,
t. I-IX, Warszawa, różne wydania.
J. Galarowicz,
Na ścieżkach prawdy,
Kraków 1992.
E. Gilson,
Historia filozofii chrześcijańskiej w średniowieczu,
przeł. J. Kiełbasa,
Kraków 1996.
G. S. Kirk, J. E. Raven, M. Schofield, przeł. J. Lang,
Filozofia przedsokratejska,
Warszawa – Poznań 1999.
A. Miś,
Filozofia współczesna. Główne nurty,
Warszawa 1998.
M. Sempoliński,
Filozofia współczesna 1,
Warszawa 1989 (racjonalność, wiedza).
A. Stępień,
Wstęp do filozofii,
Lublin 1989.
W. Tatarkiewicz,
Historia filozofii,
t. I-III, różne wydania.
psoc09. Podstawy pedagogiki
(The essentials of pedagogy)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 1
Wymiar: (studia
stacjonarne):
20 h wykładów + 10 h ćwiczeń
(studia
niestacjonarne):
12 h wykładów + 8 h ćwiczeń
ECTS: 3 pkt.
Prowadzący: Łukasz Ryszka, dr
Forma zaliczenia: zo
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Metody nauczania:
Metody podające; dyskusja; praca własna
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie znajomości treści oraz zagadnień
prezentowanych na zajęciach.
Zalecane lektury:
J. Draus, R. Terlecki,
Historia wychowania,
cz. II:
Wiek XIX i XX,
Kraków 2006.
S. Mauersberg (red.),
Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej,
Warszawa 1990.
T. Pilch (red.),
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku,
Warszawa 2006.
T. Hejnicka-Bezwińska,
Zarys historii wychowania,
cz. IV:
1944-1989. Oświata
i pedagogika między dwoma kryzysami,
Kielce 1996.
H. Kopiec,
Rozumiejący wgląd w wychowanie,
Katowice 1998.
M. Krajewski,
Historia wychowania i myśli pedagogicznej. Zarys wykładu,
Płock
2006.
Cz. Kupisiewicz,
Myśliciele o wychowaniu,
Warszawa 2000.
Z. Kwieciński, B. Śliwerski,
Pedagogika,
cz. II, Warszawa 2004.
S. Litak,
Historia wychowania,
cz. I:
Do rewolucji francuskiej,
Kraków 2002.
W. Okoń,
Nowy słownik pedagogiczny,
Warszawa 2004.
K. Sośnicki,
Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku,
Warszawa
1967.
S. Wołoszyn,
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej,
cz. I, II, III,
Kielce 1995.
psoc10. Podstawy organizacji i zarządzania
(The essentials of organization and
management)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 2
Wymiar: (studia
stacjonarne):
20 h wykładów + 10 h ćwiczeń
(studia
niestacjonarne):
12 h wykładów + 8 h ćwiczeń
ECTS: 2 pkt.
Prowadzący: Wojciech Pająk, dr
Forma zaliczenia: zo
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Metody nauczania:
Wykład; dyskusja kontrolowana; studia przypadków; praca indywidualna
Metody oceny:
Zaliczenie na podstawie kolokwiów
Zalecane lektury:
R.W. Griffin,
Podstawy zarządzania organizacjami,
Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2005.
M. Bielski,
Podstawy teorii organizacji i zarządzania,
Wydawnictwo C.H. Beck,
Warszawa 2003.
A.K. Koźmiński, P
IOTROWSKI
W.,
Zarządzanie. Teoria i praktyka,
Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 2007.
J.A.F. Stoner, R.E. Freeman, D.R. Gilbert,
Kierowanie,
Polskie Wydawnictwo
Ekonomiczne, Warszawa 2001.
psoc11. Podstawy pracy naukowej
(The essentials of academic research)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 1
Wymiar: (studia
stacjonarne):
15 h wykładów
(studia
niestacjonarne):
10 h wykładów
ECTS: 2 pkt.
Prowadzący: Małgorzata Duda, dr
Forma zaliczenia: zo
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Metody nauczania:
Metody podające, dyskusja, praca własna
Metody oceny:
Krótka praca pisemna (artykuł naukowy) z uwzględnieniem podstawowych zasad
edytorskich
Zalecane lektury:
Wszelkie podręczniki mówiące o sposobie studiowania na uczelniach wyższych
i pisaniu prac okresowych oraz dyplomowych, np.:
J. Bielecki,
Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii,
Kraków 1993.
J. Sztumski,
Wstęp do metod i technik badań społecznych,
Katowice 1999.
M. Węglińska,
Jak pisać pracę magisterską?,
Kraków 2002.
psoc12. Podstawy prawa
(The essentials of law)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 1
Wymiar: (studia
stacjonarne):
30 h wykładów
(studia
niestacjonarne):
20 h wykładów
ECTS: 3 pkt.
Prowadzący: Magdalena Butrymowicz, dr
Forma zaliczenia: e
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Metody nauczania:
Wykład problemowy, dyskusja
Metody oceny:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Egzamin pisemny
Zalecane lektury:
S. Korycki, J. Kuciński, (red.),
Zarys prawa,
Warszawa 2006.
H. Izdebski,
Doktryny polityczno – prawne. Fundamenty współczesnych państw,
Warszawa
2010.
M. Zieliński,
Wykładnia prawa. Zasady, reguły, wskazówki,
Warszawa 2006.
M. Droba,
Podstawy prawa, Prawoznawstwo. Prawo konstytucyjne. Prawo administracyjne,
Warszawa 2008.
psoc14. Technologia informacyjna
(Information technology)
Przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów 1, semestr 1
Wymiar: 6 h wykładów + 24 h ćwiczeń (w tym 10 h bez udziału nauczyciela)
ECTS: 3 pkt.
Prowadzący: Marcin Proszkiewicz, mgr
Forma zaliczenia: zo
Wymagania wstępne:
Obsługa komputera w podstawowym zakresie
Metody nauczania:
Metody podające i interaktywne; praca własna
Zgłoś jeśli naruszono regulamin