Diagnoza.docx

(13 KB) Pobierz
Diagnoza.docx

Diagnoza i ewaluacja w pracy socjalnej

Diagnoza ma odpowiedzieć na 4 pytania:

1) jak jest?

2) dlaczego tak właśnie jest?

3) dlaczego będzie tak a nie inaczej?

4) co zrobić aby uzyskać pożądany stan?

Wyznaczają 4 funckję diagnozy:

1) realizuje funckje deskryptywno - ewaluacyjną (opisująco - oceniającą)

2) realizuje f. eksplanacyjną (wyjaśniającą)

3) wyznacza zakres f. predykacyjnej (przewidująca)

4) realizuje f. koreakcyjną (naprawczą)

Rodzaje diagnozy:

I typ - rozwinięta - składa się z 5 diagnoz cząstkowych:

a) definicyjna (inaczej identyfikacyjna, klasyfikacyjna lub typologiczna) - wstępne określenie badanego stanu rzecz, diagnosta zbiera dane i na ich podstawie określa stan rzeczy, szuka odpowiedzi na pytanie do jakiego znanego (z literatury fachowej lub doświadczenia praktycznego) typu należy badany stan rzeczy

b) kauzalna (genetyczna) - określenie przyczyn danego stanu rzeczy, diagnosta szuka autologii (przyczyn) na podstawie wiedzy o ogólnych prawidłowościach zjawiska

c) celowościowa (znaczeniowa) - diagnosta zastanawia się jakie ma znaczenie dany składnik badanego stanu rzeczy dla całości stanu

d) fazy - w jakiej fazie przebiegu znajduje się badany stan rzeczy

e) rozwojowa (prognostyczna) jak dalej będzie rozwijał się badany stan rzeczy

II typ - skrócona

a) definicyjna

b) kauzalna

Typologia diagnoz:

1) medyczna - cel: charaktyrazacja prawidłowości wad i zaburzeń rozwoju fizycznego

2) psychologiczna - rozwój umysłowy dziecka, osobowości, umiejętności społecznych

3) pedagogiczna - ukazuje funkcjonowanie dziecka w szkole

4) socjalna - odnosi się do sytuacji i warunków życia w rodzinie, więzi, stosunków, relacji

III główne błędy diagnostyczne

1) techniczne - błędy w kwestonariuszu w ankiety w pytaniach, niejasne odpowiedzi, błędy ortograficzne, stylistyczne, językowe, tworzy się złe nastawienie badanych do przeprowadzającyh badania, przy pytaniach otwartych - brak odpowiedniej ilości miejsca, sugerowanie odpowiedzi prze pytania, zbyt mała czcionka, przy wywiadach - stereotypy, zła atmosfera, zbyt osobiste pytania, za mały dystans, brak długopisu, dyktafonu, baterii, kartkit

2) obserwacyjne - nie wszyscy widzą to samo, to zależy od charakteru, sytuacji życiowej, doświadczeń, pozycji, nastroju

*czynniki tkwiące w obserwatorze (wiek, nastrój itd)

* czynniki tkwiące w obiekcie

Czynniki wpływające

- kolejność - pierwsze spostrzeżenie traktujemy jako prawdziwe

- częstotliwość  - im częściej pojawia się jakaś cecha tym większa szansa na dostrzeżenie tego

- wyrazistość

Kontekst sytuacyjny

- okoliczności

- hałas, liczba obiektów

3) rozumowania:

- błąd eliminacji - pojawia się wtedy, gdy z pośród autentycznychprzesłanek pominięto jedną lub kilka i różnicowanie oparto na niedostatecznej liczbie przesłanek, właściwa hipoteza diagnostyczna może być wtedy pominięta

- błąd fałszywej przyczyny - powsataje wtedy, gdy na podstawie następstwa zdarzeń, zdarzenie wcześniejsze uznaje się za przyczynę póznieszją (czy to przyczyna czy skutek?) np. stracił dom, bo pił, czy pił bo stracił dom

- błąd atrybucji - przypisywanie jednostce lub cech, których nie posiada albo odmawia jej

*błąd: stereotypy i zbytnia schematyczność diagnozy (pułapka schematów pseudowyjaśniających)

Błędy etyczne

- nie zachowanie tajemnicy zawodowej (wyjątek: informacja o przestępstwie takich jak przemoc, agresja)

- wywoływanie stanów stresowych i zmęczenia wśród badanych przez zbieranie nadmiaru danych (często niepotrzebnych), tzw. grad pytań

- żądanie informacji w sytuacjach, w których badany ma poczucie zagrożenia

- stosowanie wywiadu ukrytego - nasz odbiorca nie ma świadomości, że jest to wywiad środowiskowy a my jesteśmy pracownikami socjalnymi

- stosowanie pozornej anonimości badań ankiety

- stosowanie sposobów zbierania danych, które wywołują uboczne szkodliwe skutki moralnelub zdrowotne

- uleganie sugestiom ocen z przeszłości i etykietowania

Walory dobrej diagnozy (umiejętności ułatwiające poznawanie)

- empatia

- umiejętność słuchania

- otwartość

- cierpliwość

- obiektywność

- autoewaluacja

- umiejętność wzbudzania zaufania

- dostrzeganie dobrych stron drugiego człowieka

- rozwiązywanie konfliktów

- umożliwienie przepływu informacji

- intracertypwność

*nie ocenianie

*wiedza (w tym psychologicznej)

* chęć dobra drugiej osob - dobre nastawienie do tej osoby

** technika zdań niedokończonych - formułowanie bodźća, który powoduje jakiś bodziec

Reguły metodologiczne

I Zasada holizmu metodologicznego - rodzinę należy rozpatrywać jako całośc

II Zasada relatywności warunków środowiskowych i doświadczeń wychowawczych - koncentrowanie się na cechach indywidualnych, jaką jest specyfika oddziaływań w rodzinie i jak go identyfikuje ten wpływ

III Zasada uwzględnienia kontekstu społecznego - obraz i funcjonowanie rodziny zależą od warunków społeczno - kulturowych w jakich rodzina funkcjonuje

4 główne formy krzywdzenia dziecka w rodzinie

1) przemoc fizyczna - obejmuje wszelkie nieprzypadkowe użycie siły fizycznej w stosunku do dziecka w wyniku czego doznaje bólu i urazów

2) przemoc psychiczna - dotyczy wszelkich zachowań, które niszczą godność dziecka, które zaburzają konstruktywny obraz jego własnej osoby

3) wykorzystywanie seksualne - wciąganie dziecka przez osobę dojrzałą w jakąkolwiek aktywność mającą na celu seksualne pobudzenie drugiego człowieka

4) zaniedbywanie - polega na niezaspokojaniu podstawowych potrzeb niezbędnych dla prawidłoweg rozwoju dziecka lub narażenie dziecka na jakiekolwiek niebezpieczeństwo

Źródła pozyskiwania informacji na temat krzywdzenia dziecka w rodzinie

- dokumentacja na temat rodziny i dziekca (służba zdrowia, policja, MOPS)

- dziecka ofiara

- osoby trzecie

- rodzice

*rodzaje przemocy

*czas trwania

*charakter przemocy

*dowody za występowaniem przemocy

*dowody przeciwko

*role i zachowania pozostałych czł. rodziny

*obraz związków emocjonalnych z najbliższą rodziną

*obraz rodziny (zarobki, dokumenty, warunki mieszkaniowe)

Czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka w rodzinie

1. Izolacja społeczna - społeczna zamknięcie się rodziny na formalne (szkoła, badania okresowe)  i nieformalne kontakty społeczne (nie spotykanie się ze znajomymi i sąsiadami)

2. Funkjonowanie w warunkach długotrwałego stresu społeczno ekonomicznego: bezrobocie, ubóstwo, zadłużenie, nieodpowiednie warunki mieszkaniowe

3. Zaburzone relacje małżeńskie i rodzinne, liczne konflikty - rozwód, separacj

4. Doświadczanie przemocy w dzieciństwie

5. Niedojrzałość emocjonalna, np. młody wiek rodziców

6. Znacząco lub całkowita zmiana funkcjonowania np. śmierć, rozwód, choroba czy utrata pracy - sytuacja traumatyczna

7. Niewłaściwe interakcje z dzieckiem, dziecko i jego zachowanie postrzegane jest jako stresujące, trudne

8. Niska akceptacja roli rodzicielskiej oraz niski poziom kompetencji rodz. (rodzi frustracje)

9. Nierealne postrzeganie dziecka i nierealne oczekiwania wobec dziecka i jego umiejętności

10. Pewne cechy dziecka oraz historia jego rozwoju, np. dziecko niechciane, trudności w ciąż, przedwczesne urodzenie dziecka, rozczarowanie co do płci dziecka, upośledzenie, przewlekłe choroby

11. Pewne cechy osobowościowe i problemy psychologiczne rodziców, niski poziom tolerancki na frustracje, stany depresyjne, ograniczenie fizyczne

12. Zaburzenia wczesnych kontaktów emocjonalnych z dzieckiem, np. poprzez separacje, depresja poporodowa

13. Zaburzenia komunikacji interpersonalnych - brak umiejętności rozpoznawania potrzeb

14. Problemy uzależnieniowe

15. Czynności strukturalne - np. wielodzietność,

Proces komunikowania się

 

- aktywne niesłuchanie - pokazujemy rozmówcy, że go nie słuchamy, kręcimy się, odwracamy, tracimy kontakt wzrokowy

- aktywne słuchanie (inaczej parafrazowanie) - potakujemy, mruczymy empatycznie, stosujemy otwieracze zdania, rozumiemy to co słyszymy

- słuchanie bierne - słuchamy, pokazujemy to za pomocą ciała- kontakt wzrokowy, przechylamy się w stronę rozmówcy, partner wie, że jest słuchany ale nie ma pewność, że jest rozumiany

Człowiek ma 4 uszy, 4 kanały ?

1. J - informacji - treści, nie spekuluje, odbiera prosto informacje

2. A - autoprezentacji - to co mówi nam o sobie samy ----->

3. R - relacji - zawsze słyszy, co druga chce nam powiedzieć o nas, ←-

4. A - aspektu - każde informacje interpretuje jako polecanie do działania

zasady  postępowania w sytuacji. krzywdzenia dziecka:

1. Zaufanie i wiara w to co mówi dziecko

2. Zachowanie spokoju

3. Uwzględnić rytm w jakim dziecko się otwiera, nie przymuszać, nie ponaglać.

4. W przypadki wykorzystania seksualnego nalezy ustalić wspólne nazewnictow dotyczące osób, częsci ciałą, okreslonych czynnośći.

5. Dziecku nie nalezy obiecywać ze nikt się o tym nie dowie.

6. Nalezy upewnic dziecko ze dobrze robi ujawniajac prawde

7. Przyjmowanie tego co mówi dziecko bez osądzania, kryminalizowania, demonizowania sytuacji

8. Nie nalezy udawać ze wszystko jest w porządku.

9. W trakcie zadawania pytan należy pamiętać ze nawet rodzic krzywdzący dziecka jest dla niego osobą ważna, że dziecko dalej go kocha, nie nalezy wypowiadać negatywnych słów o agresorze, nalezy negować tylko czyny.

10. Nie wolno obiecywać dziecku czegoś czego nie mozna zapewnic.

11. Nie jest wskazane aby w trakcie rozmowy byli rodzice

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin