Sztuka bycia szczęśliwym.pdf

(3109 KB) Pobierz
Posyłamy Wam kolejną ksiąŜkę z duchowej literatury.
śyczymy
miłej
lektury. Serdecznie wszystkich pozdrawiamy, Om Sai Ram.
Władimir Antonow
OD WYDAWCY
Praca niniejsza stanowi podręcznik wprowadzający w sztukę autoregulacji
psychicznej.
Proponowany system został opracowany na początku lat osiemdziesiątych w
Leningradzie przez doktora biologii W. W. Antonowa.
Metoda ta zawiera zarówno zaadaptowane zmodyfikowane sposoby, wy-
pracowane w szkołach duchowych Indii, Chin, Bułgarii, Meksyku, Rosji jak i szereg
elementów powstałych po raz pierwszy.
Obecnie istnieje wielu zwolenników tej oryginalnej metody nie tylko w ZSRR,
lecz i w innych krajach
świata.
RównieŜ w Polsce powstało Centrum Autoregulacji Psychicznej,
Oddajemy Czytelnikowi pracę, obejmującą I kurs systemu. Jesteśmy przekonani,
ze będzie ona pomocna dla tych, którzy są gotowi iść drogą samodoskonalenia w
poszukiwaniu wewnętrznego spokoju, harmonii i radości
Ŝycia.
Przygotowujący pierwsze wydanie niniejszej pracy składa tą drogą serdeczne
podziękowania wszystkim, którzy w ten czy inny sposób przyczynili się do jego
powstania.
IRINA LEWANDOWSKA
WSTĘP
“Człowiek człowiekowi przyjacielem, współwędrowcem i bratem”.
CóŜ moŜe być ponad tę zasadę?
JednakŜe społeczeństwo, mimo deklaracji nawet najszczytniejszych ideałów,
samo przez się nie stanie się idealne. Wymaga to odpowiedniej nauki i pracy.
-2-
Harmonijne stosunki w społeczeństwie zaleŜą od umiejętności kaŜdego jego
członka “gaszenia” w sobie emocji negatywnych, ustępowania w tych sytuacjach
konfliktowych, gdy “zagroŜone” są jego prywatne interesy, jak równieŜ zdolności
stałego podtrzymywania w sobie i szczodrego darowania innym harmonii i radości
śycia
i Miłości.
Aby osiągnąć ten cel, trzeba dysponować skutecznymi metodami samodos-
konalenia. Nikt nie moŜe się stać doskonałym bez własnego wysiłku i wytrwałej pracy
nad sobą.
Na przykład sport, bez wątpienia, daje ludziom bardzo wiele dla rozwoju siły
fizycznej, zdrowia i urody. Sprzyja on równieŜ rozwojowi siły woli i poczucia
wspólnoty. Są takŜe dyscypliny sportowe, rozwijające zdolności intelektualne.
Turystyka z kolei ma uczyć miłości do przyrody. To jednak za mało. Ani jedna
dyscyplina sportowa nie jest specjalnie ukierunkowana na wykształcenie umiejętności
harmonijnego współistnienia z innymi ludźmi. Tę funkcję spełniają róŜne systemy
autoregulacji psychicznej, w szczególności zaś systemy treningu autogennego.
Systemy, o których mowa, mają między innymi tę ogromną przewagę nad
farmakologicznymi i psychoterapeutycznymi metodami oddziaływania na psychikę,
Ŝe
moŜliwość ich zastosowania istnieje praktycznie zawsze. Nie trzeba w tym celu iść do
apteki lub po poradę do lekarza. Ponadto jedynie i właśnie samowychowanie, a nie
okresowa ingerencja z zewnątrz jest zdolne ostatecznie ukształtować rzeczywiście
harmonijną osobowość.
Systemy autoregulacji psychicznej stwarzają moŜliwość nauczenia się sa-
modzielnego niwelowania napięcia psychicznego, aktywnego wpływu na swój nastrój,
prowadząc do wytworzenia i podtrzymywania tych lub innych emocji pozytywnych. Z
drugiej strony w trakcie nauki dokonuje się znaczny rozwój intelektualny uczestników
zajęć, który pozwala znacznie lepiej poznać zarówno siebie, jak i innych ludzi.
Opanowanie tych metod daje moŜliwość realnego niesienia określonych rodzajów
pomocy psychologicznej innym ludziom.
Z praktyki wynika,
Ŝe
racjonalne jest, aby w zajęciach według proponowanego
programu uczestniczyły osoby, które ukończyły 13 rok
Ŝycia.
Grupa uczestników moŜe
liczyć od 20 do 100 i więcej osób.
W naszej dotychczasowej działalności doskonale sprawdziła się metoda pro-
wadzenia zajęć grupowych na sali gimnastycznej w przeciwieństwie do sali typu
koncertowego. Sala gimnastyczna stwarza lepsze warunki dla psychicznego zbliŜenia
ludzi, a takŜe pozwala na wprowadzenie do programu zajęć dynamicznych
ćwiczeń
gimnastycznych koniecznych do pokonania skrępowania ruchowego. Ponadto zajęcia w
sali gimnastycznej umoŜliwiają urozmaicenie pozycji, w których realizowane są
ćwiczenia
koncentrujące i medytacyjne, dzięki czemu proces uczenia się jest dla
uczestników zajęć bardziej zajmujący.
Wypada takŜe wspomnieć,
Ŝe ćwiczenia
gimnastyczne: przeprowadzane na
początku kaŜdych zajęć, przynoszą efekty sportowo-zdrowotne oraz sprzyjają pozbyciu
się niepoŜądanych natrętnych myśli. Przy takiej formie zajęć konieczne jest, aby
-3-
uczestnicy byli ubrani na sportowo oraz posiadali indywidualne koce, na których moŜna
siedzieć i leŜeć. Jeszcze lepiej, jeśli sala będzie wyłoŜona dywanem lub ciągłą warstwą
mat.
Członkowie grupy powinni być uprzedzeni,
Ŝe
nie wolno uczestniczyć w za-
jęciach w ubraniu z tkanin syntetycznych. Syntetyki wytwarzają wokół siebie pole
elektryczne, które przenikając w ciało zakłóca procesy elektrochemiczne zachodzące w
komórkach oraz wzajemnie skoordynowana pracę komórek.
Sala moŜe być oświetlona
światłem
naturalnym lub
Ŝarówkami.
Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu.
Czas trwania kaŜdego spotkania około 4-5 godzin.
ZAJĘCIA l
Rozmowa wstępna. Na początku pierwszych zajęć prowadzący moŜe poin-
formować grupę o celach pracy, zwracając szczególną uwagę na ogólne zadanie:
KaŜdy powinien nauczyć się harmonijnie uczestniczyć w
Ŝyciu
społeczności.
Drogą do osiągnięcia tego celu jest opanowanie wielkiej cechy - zdolności do Miłości.
Miłość matki do dziecka, miłość dziecka do matki, miłość małŜonków, miłość do
krewnych i przyjaciół, miłość do współtowarzyszy wspólnej sprawy, miłość do
ojczyzny, miłość do wszystkich ludzi na Ziemi, miłość do pracy, którą słuŜysz ludziom,
miłość do zwierząt i roślin, miłość do wszystkiego co
Ŝywe
i nieoŜywione, miłość do
całej planety, na której
Ŝyjemy,
miłość do całego Wszechświata, miłość jako czułość,
jako oddanie, jako poświęcenie, wyrzeczenie się własnych interesów dla dobra innych
aŜ do ofiarowania własnego
Ŝycia
... - to jeszcze nie wszystkie aspekty tego wielkiego
pojęcia, które zwie się Miłość.
Dla wszystkich wymienionych aspektów Miłości istnieje jedno prawo:
w Miłości nie ma egoizmu.
Lecz jak się tego nauczyć? Jak odnaleźć harmonię ze wszystkimi ludźmi i z
kaŜdym człowiekiem? PrzecieŜ z tym się człowiek nie rodzi.
Stąd teŜ, aby nauczyć się naprawdę kochać, trzeba głębiej poznać zarówno siebie,
jak i obiekt swojej miłości.
Proponowany cykl zajęć stwarza takie moŜliwości.
Następnie wskazane jest zaznajomienie grupy z historią powstania systemów
autoregulacji psychicznej. Między innymi naleŜy wspomnieć,
Ŝe
systemy te sięgają
swoimi korzeniami staroŜytnych Indii. Jednak proponowany system róŜni się od
indyjskiej radŜa-jogi brakiem interpretacji religijnych oraz nie udowodnionych
twierdzeń-
Zainteresowanie kulturą indyjską, której nieodłączną część stanowi joga, jest
znaczne równieŜ w naszym kraju. Podkreślić jednak naleŜy,
Ŝe
częste są przypadki
pasjonowania się jogą na podstawie fragmentarycznej i zniekształconej wiedzy, co
prowadzi do opłakanych skutków, negatywnie odbijając się na zdrowiu lub wykluczając
niektórych ludzi z
Ŝycia
w społeczności. Dlatego bardzo waŜne jest odpowiednie
-4-
ukierunkowanie zainteresowania jogą, opierając je na zdrowych zasadach współŜycia
społecznego oraz poglądach etycznych czołowych przedstawicieli kultury Indii.
Na końcu obecnych zajęć rozpoczniemy krótki przegląd głównych zasad
etycznych jogi.
Teraz zaś siadamy na piętach z wyprostowanymi plecami i przeprowadzamy
następującą medytację:
Zamykamy oczy.
Odwracamy uwagę od wszystkich trosk dnia.
Witamy w myślach cały
świat.
Witamy w myślach współuczestników zajęć.
Czujemy sympatię do wszystkich obecnych. Rozprzestrzeniamy to uczucie na
wszystkich ludzi, zamieszkujących Ziemię.
Łączymy się z nimi w myślach w jedną całość,
Ŝycząc
im szczerze szczęścia,
harmonii, pokoju ...
Następne zajęcia równieŜ rozpoczniemy od tego
ćwiczenia.
Stanowi ono waŜny
element w naszej pracy.
Rozgrzewka.
Ćwiczenia
będziemy wykonywać nie ruszając się z miejsca. Główną
uwagę w
ćwiczeniach
naleŜy zwrócić na rozwinięcie zdolności swobodnego
rozluźniania mięśni, jak równieŜ zwiększenie elastyczności mięśni i wiązadeł oraz
giętkości kręgosłupa. To ostatnie jest
szczególnie istotne jako przygotowanie do
ćwiczeń
przewidzianych w drugiej części
kursu.
Ćwiczenia
rozgrzewkowe nie powinny
być fizycznie męczące. KaŜde
ćwiczenie
naleŜy wykonywać tak długo, aby dobrze
wejść w jego rytm, a takŜe odczuć radość z
jego wykonywania. Konieczne jest,
aby
ćwiczenia
sprawiały wszystkim
uczestnikom przyjemność, naleŜy je
więc wykonywać z pozytywnym na-
stawieniem emocjonalnym. Jasny, emocjonalnie pozytywny stan kaŜdego uczestnika
stanowi rękojmię postępów w zajęciach całej grupy. Tak, więc kaŜdy uczestnik zajęć
powinien mieć
świadomość, Ŝe
przez swój zły nastrój działa na szkodę całej grupy, gdyŜ
wszystkich uczestników zajęć łączy wspólne biopole. Stąd teŜ pozostawanie w zespole
w złym nastroju stanowi przejaw egoizmu, gdyŜ obowiązkiem kaŜdego członka zespołu
jest stworzenie dla innych korzystnego
środowiska
bioenergetycznego.
Ujmujemy od góry nadgarstek prawej ręki lewą ręką. Podnosimy ją nad głową.
Prawa ręka jest zupełnie rozluźniona. Zwalniamy uchwyt palców lewej ręki. Prawa ręka
powinna opaść zupełnie swobodnie, bez oporu jej mięśni. Stanowi to kryterium
-5-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin