NDN Rozwój dziecka 2 Wiek przedszkolny.pdf

(1775 KB) Pobierz
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela
Redakcja: prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska
Seria I
Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania
TOM 2
Joanna Matejczuk
Rozwój dziecka
Wiek przedszkolny
wiek: 2/3–5/6 lat
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela
Redakcja: prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska
Seria I
Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania
TOM 2
Joanna Matejczuk
Rozwój dziecka
Wiek przedszkolny
wiek: 2/3–5/6 lat
1
Redakcja serii Niezbędnik Dobrego Nauczyciela:
prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie
Autor Tomu 2 serii I pt.:
Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny
dr Joanna Matejczuk, Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Recenzent:
prof. dr hab. Barbara Bokus, Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Wydanie I Tom 2
Wydawca:
Instytut Badań Edukacyjnych
ul. Górczewska 8
01-180 Warszawa
Tel. +48 22 241 71 00; www.ibe.edu.pl
©Copyright by Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014
ISBN – 978-83-61693-51-2
Korekta, skład, łamanie, druk:
Business Point Sp. z o.o.
ul. Erazma Ciołka 11A/302
01-402 Warszawa
Tel. +48 22 188 18 72
biuro@businesspoint.pl
www.businesspoint.pl
Projekt okładki oraz koncepcja graficzna serii:
Beata Czapska, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego:
Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja
zaplecza badawczego,
współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych
Wzór pasów łowickich wykorzystanych w publikacji zainspirowany ilustracją z książki:
Świątkowska, J. (1953).
Strój łowicki,
seria „Atlas Polskich Strojów Ludowych”, t. 7, cz. IV Mazowsze i Sieradzkie, z. 2,
Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
Publikacja została wydrukowana na papierze ekologicznym
Egzemplarz bezpłatny
2
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Najważniejsze kierunki rozwoju w okresie przedszkolnym
1.1. Wprowadzenie, czyli o wychodzeniu poza środowisko domowe
1.2. Kamienie milowe w rozwoju w wieku przedszkolnym
1.3. Samoświadomość i struktura Ja
1.4. Gotowość do samodzielności
Najważniejsze...
Rozdział 2. Zmiany form aktywności dziecka i podejmowanych działań
2.1. Wprowadzenie, czyli o gotowości dziecka do odkrywania świata
2.2. Od nauki poruszania się do precyzyjnego używania przedmiotów
2.3. Od zabawy „na serio” przez zabawę „na niby” do gry z regułami
2.4. Zabawa „na serio”
2.5. Zabawa „na niby”
2.6. Gra z regułami
2.7. Od działania spontanicznego do działania reaktywnego
Najważniejsze...
Rozdział 3. Zmiany funkcjonowania emocjonalnego i społecznego
3.1. Wprowadzenie, czyli o zwracaniu się dziecka ku światu społecznemu
3.2. Od rozpoznawania emocji do świadomości emocji swoich i innych ludzi
3.3. Od relacji z rodziną do współpracy w przedszkolu i poza nim
3.4. Uspołecznienie myślenia i działania
3.5. Od pierwszych reguł moralnych do intencji i elastyczności zasad
Najważniejsze...
Rozdział 4. Zmiany funkcjonowania poznawczego i komunikacji z otoczeniem
4.1. Wprowadzenie, czyli o pierwszych próbach wyjaśniania i nazywania rzeczywistości
4.2. Od poznania sensomotorycznego do umysłowego reprezentowania zdarzeń
4.3. Od zapamiętywania spontanicznego do prestrategii zapamiętywania
4.4. Od pierwszych słów do złożonych wypowiedzi (słownictwo i gramatyka)
4.5. Zgodnie z regułami języka
4.6. Zgodnie z intencją i regułami społecznymi
Najważniejsze...
Zakończenie
Warto przeczytać...
Korzystano z...
5
7
7
8
11
13
16
17
17
17
20
20
22
23
26
28
29
29
29
31
36
37
40
41
41
41
46
46
48
49
52
53
56
57
3
Michał Matejczuk, 5 lat
Maciej Matejczuk, 6 lat
Michał Matejczuk 3 lata
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin