M-Zdziechowski-wobec-modernizmu-katolickiego.pdf

(125 KB) Pobierz
ROCZNIKI TEOLOGICZNE
Tom LIII-LIV, zeszyt 7 – 2006-2007
MAGDALENA GAWLIK
*
MARIAN ZDZIECHOWSKI (1861-1938)
WOBEC MODERNIZMU KATOLICKIEGO
Potrzeba reformy w Kościele przełomu wieków XIX i XX stała się wy-
zwaniem dla zachowawczych i postępowych
środowisk
chrześcijańskich.
Spór o redefinicję prawd wiary oraz granice wolności sumienia, wyznania,
nauczania i dysputy teologicznej z dzisiejszej perspektywy uznać można za
etap formowania się kręgów dialogu Kościoła
1
. W stulecie wydania encykli-
ki Piusa X
2
Pascendi Dominici gregis
(1907), która odegrała istotną rolę
w ocenie modernizmu
3
, warto prześledzić jej wątki oraz implikacje ekume-
niczne w konfrontacji z napisanym dwa lata wcześniej, pionierskim w litera-
turze polskiej, omówieniem nurtów katolickich Mariana Zdziechowskiego
4
.
Mgr lic. M
AGDALENA
G
AWLIK
– doktorantka (prom. dr Leonard Górka SVD, prof. KUL) Insty-
tutu Ekumenicznego KUL; adres do korespondencji: Lubań 60, 83-422 Nowy Barkoczyn; e-mail:
szancek@poczta.onet.pl
Przypisy i bibliografię do zasad bibliograficznych „Roczników Teologicznych” dostosował
ks. Stanisław Józef Koza.
1
Por. P a w e ł VI. Encyklika
Ecclesiam suam.
AAS 56 (1964).
2
Pontyfikat Piusa X (1903-1914) cechowała troska o formację chrześcijańską (Katechizm
Piusa X,
1905), liturgiczne
życie
Kościoła, reformę Kurii rzymskiej i walka z modernizmem. Za
jego pontyfikatu przygotowano
Codex iuris canonici
(1917). Zaangażowanie
świeckich
widział
nie tyle na polu społeczno-politycznym, co charytatywnym i katechetycznym.
3
J. Kracik zauważa,
że
po raz pierwszy terminu „modernizm” użył fryburski dogmatyk Carl
Braig we wstępie do tłumaczonej przez siebie
Apologii chrystianizmu
(w 1885 r.). Por. J. K r a -
c i k.
Antymodernistyczna kampania.
„Znak” 44:2002 nr 7 s. 30-44 [
http://www.znak.com.pl/
znak/kracik566.html]
.
4
Marian Zdziechowski (1861-1938) – filozof religii i kultury, moralista, literaturoznawca,
słowianofil. Wykładał na Uniwersytecie Jagiellońskim i Wileńskim. Swoją twórczość poświęcił
możliwości odrodzenia kultury europejskiej na gruncie wartości chrześcijańskich. Autor m.in.:
Mesjaniści i słowianofile
(Kraków 1888),
Byron i jego wiek
(Kraków 1894-1897),
Wizja Krasiń-
skiego
(Kraków 1912),
U opoki mesjanizmu
(Lwów 1912),
Pesymizm, romantyzm a podstawy
chrześcijaństwa
(Kraków 1914-1915),
Wpływy rosyjskie na duszę polską
(Kraków 1920),
Euro-
166
MAGDALENA GAWLIK
Mimo różnej rangi wypowiedzi obaj autorzy zadali sobie podstawowe py-
tanie o modernizm jako wartość lub zagrożenie dla istoty Kościoła oraz
przynależność do niej dialogu ze
światem
współczesnym. Odpowiedź nega-
tywna, broniąca nienaruszalności depozytu wiary, powoływała się na zasadę
„Nihil innovetur, nisi quod traditum est” („Nie należy wprowadzać nic no-
wego poza tym, co zostało przekazane”), choć w tym, co zmienne, dopusz-
czano regułę „Non nova, sed noviter” („Wprawdzie to nie nowe, lecz w no-
wą przyodziane postać”)
5
. Poza taką postać scholastyki, ku nowym punktom
odniesienia, chcieli wyjść zwolennicy odnowy
życia
chrześcijańskiego, któ-
rzy jednak w większości nie odnosili do siebie miana „modernistów”, zwła-
szcza w takim kształcie, jaki przedstawiały, potępiające liberalny, a potem
modernistyczny ruch, ówczesne encykliki papieskie
6
.
I. PAPIEŻE WOBEC POSTULATÓW MODERNISTYCZNYCH
Modernizm katolicki był wielopostaciowym ruchem w nurcie filozofii
kantowskiej, opisującej religię jako czyn moralny, często podważający nad-
przyrodzony charakter Objawienia. Obawy wobec tego rodzaju
aggiorna-
mento
wynikały z poszerzenia dotychczasowych ram teologii o próby wpro-
wadzenia do neoscholastyki elementów kultury współczesnej oraz nadanie
jej metodzie wymiaru krytyki historyczno-krytycznej. Lamennais’owskie
7
postulaty wolności jako warunku reformy Kościoła i uznania liberalizmu za
pa, Rosja, Azja. Szkice polityczno-literackie
(Wilno 1923),
Renesans a rewolucja
(Wilno 1925),
W obliczu końca
(Wilno 1937).
5
Por. B e n e d y k t XV. Encyklika
Ad beatissimi Apostolorum Principis cathedram
(1914).
6
W tym charakterze wymienia się encykliki:
Mirari vos
Grzegorza XVI (1832) o kierunku li-
beralnym jako skutku indyferentyzmu religijnego,
Qui pluribus
(1846) i
Quanta cura
Piusa IX
(1864), która ukazała się wraz z
Syllabusem,
czy
Humani Generis
Piusa XII (1951). Warto w tym
miejscu zacytować następującą opinię: „Postawa zamknięcia i totalnego potępienia wszystkich
teorii innowacyjnych, z tego tylko powodu uważanych za niebezpieczne, mająca trwać także
w nadchodzących dziesięcioleciach, prowadziła czasem do powoływania się na prymat Piotrowy
również w kwestiach, które nie należały do jego kompetencji, czego rezultatem było to,
że
przez
dużą część stulecia wyznaczona była sztywna linia demarkacyjna między katolikami a niekatoli-
kami” (A. M. P i a z z o n i.
Historia wyboru papieży.
Kraków 2004 s. 311).
7
Ks. Hugues-Félicité-Robert de Lamennais (1782-1854) – zwolennik katolickiego liberali-
zmu i otwarcia się Kościoła, autor m.in. ostrej w tonie książki
Affaires de Rome
(1836). Był zało-
życielem
i redaktorem dziennika katolicko-liberalnego „Avenir” 1830-31), którego hasło brzmia-
ło „Bóg i wolność”. Został potępiony przez Grzegorza XVI w encyklikach
Mirari vos
i imiennie
w
Singulari nos
(1834).
MARIAN ZDZIECHOWSKI (1861-1938) WOBEC MODERNIZMU KATOLICKIEGO
167
opatrznościowy znak czasów, na tym etapie historii zbawienia, spotkały się
ze zdecydowanym sprzeciwem papieży. Zagrożenie dla zasad wiary i moral-
ności katolickiej nie mogło być odczytane jako wola Boża.
Ton encyklik i krytyki – w stylu
Syllabusa
– wobec wrogów doktryny
Kościoła uległ zmianie dzięki wprowadzonemu przez Leona XIII zróżnico-
waniu negowanych zjawisk oraz propozycji reinterpretacji i
źródłowego
opracowania pism
św.
Tomasza. Płynne granice postaw modernistycznych i
atmosfera podejrzliwości sprawiły,
że
przypisywano je nie tylko jej jawnym
zwolennikom w łonie Kościoła, takim jak Alfred Loisy, George Tyrell, Mau-
rice Blondel czy Ernesto Buonaiuti
8
, ale w pewnym okresie również Giaco-
mo della Chiesa czy Angelo Roncallemu – przyszłym papieżom Benedykto-
wi XV i Janowi XXIII.
Wraz z Piusem X Kościół rzymskokatolicki zaczął się wycofywać na wy-
łącznie obronne pozycje. W programowej encyklice
Ex supremi Apostolatus
Cathedra
(1903) papież uczulił biskupów na sympatie modernistyczne wśród
księży. W latach 1903-1907 na oficjalnym indeksie znalazły się 32 książki
m.in. Loisy’ego, Houtina, Laberthonnière’a i Le Roya oraz powieść
Il Santo
Antonio Fogazzaro
9
o moralnym odrodzeniu Kościoła. Reakcja Piusa X była
na tyle wyrazista (by przytoczyć tylko dekret Kongregacji
Świętego
Oficjum
Ks. Alfred Loisy (1857-1940) – religioznawca i modernista francuski, wykładowca egzege-
zy Starego Testamentu w Instytucie Katolickim w Paryżu. W 1903 r. opublikował
L’Evangile et
l’Église,
która dostała się na indeks, on sam zaś został ekskomunikowany.
George Tyrrel (1861-1909) – angielski jezuita i filozof, wcześniej anglikanin, interpretował
doktrynę katolicką w
świetle
współczesnej wiedzy, za co został ekskomunikowany w 1905 r.; au-
tor m.in.:
Religion as a Factor of Life, Lex orandi
i
Lex Credendi.
Maurice Blondel (1861-1949) – filozof czynu i religii, wykładał na Uniwersytecie w Lille
i Aix; strona katolicka oskarżała go często o racjonalizowanie chrześcijaństwa, a
środowisko
uni-
wersyteckie o ureligijnienie autonomicznej filozofii; przez ponad 30 lat współpracował z Laber-
thonnièrem; opublikował m.in.:
L’Action, La Pensée, Lettre sur les exigences, Histoire et dogme
czy
La philosophie et l’Esprit Chrétien;
nie podzielał wszystkich założeń modernizmu, zwłaszcza
po ekskomunice przez Piusa X w 1907 r.
Ernesto Buonaiuti (1881-1946) – historyk Kościoła i doktryny chrześcijańskiej, przy współ-
pracy innych teologów opublikował pod pseudonimem
Il programma dei modernisti,
w którym
uskarżał się na wypaczenie jego poglądów co do odnowy i wymogów współczesnej myśli religij-
nej oraz ideału powszechnego braterstwa, na które nie odpowiadała
Summa
św.
Tomasza; po eks-
komunice wydał jeszcze radykalniejszą apologię modernizmu pt.
Lettere di un prete modernista.
9
Antonio Fogazzaro (1842–1911) – prawnik, pisarz i poeta. Bohaterowie jego powieści czę-
sto angażowali się w reformę Kościoła (Piccolo
mondo antico, Il Santo);
innym tematem była
próba pogodzenia w
światopoglądzie
katolickim ewolucjonizmu Darwina z nauką
św.
Augustyna;
jego program odnowy chrześcijańskiej skłaniał go do popierania postaw modernistów.
8
168
MAGDALENA GAWLIK
Lamentabili sane exitu
10
czy encyklikę
Pascendi Dominici gregis
11
),
że
dla
modernistów istniały dwie możliwości: albo ulec, albo odejść z Kościoła.
Papież uznawał zasadę autorytetu nauczania Kościoła we wszystkich dzie-
dzinach, stosowaną, aby bronić wartości chrześcijańskich. Poparł
środowiska
katolików integrystów i inicjatywy wydawnicze tych, którzy brali czynny
udział w misji antymodernistycznej.
II. OMNIA INSTAURARE IN CHRISTO
Życie
Mariana Zdziechowskiego przypadło na okres pięciu pontyfika-
tów
12
i nauczanie Soboru Watykańskiego I. Dość szybko wkroczył na drogę
poszukiwań interdyscyplinarnych, służących również pogłębionej refleksji
religijnej. Wobec wyznań chrześcijańskich przyjmował otwartą na wzajem-
ność, wolną od uprzedzeń i lęków postawę intelektualisty wiernego swemu
Kościołowi. Był realistą i nie wierzył w szybkie osiągnięcie pełnej, instytu-
cjonalnej jedności, ale za konieczne uważał przygotowanie jej gruntu przez
realizację Chrystusowego przykazania miłości. Otwarcie papieży na teologię
i liturgię Wschodu podzielał, choć inspirował się głównie współczesnymi
rosyjskimi myślicielami religijnymi: Sołowjowem, Trubeckim, Mereżkow-
skim czy Bierdiajewem. Nawiązał liczne kontakty i promował idee odnowy
religijnej wspominanych już przedstawicieli myśli zachodniej. Dostrzegał
różnice w
źródłach
dążenia do odnowy chrześcijaństwa w polskim mistycy-
zmie, rosyjskim słowianofilstwie czy na Zachodzie, a zarazem rolę, jaką
w zbliżeniu Kościołów mogło odegrać wzajemne poznanie i komplementar-
ność dorobku myśli teologicznej. Dzieła modernistów czytał w oryginale
bądź w tłumaczeniach na języki zachodnie
13
. W literaturze szukał tych
Dotyczyły one autorytetu Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, natchnienia Pisma
Świętego,
istoty Objawienia, dogmatów, wiary, pochodzenia i ewolucji doktryny oraz ustanowienia Kościoła.
11
Przy powstaniu części doktrynalnej encykliki współpracował o. Giuseppe Lemius (1860-
1923), misjonarz Oblatów Maryi Niepokalanej, oraz inni teologowie (głównie jezuici), natomiast
przy części moralnej – kard. José Vives y Tuto (1854-1913), hiszpański kapucyn.
12
Piusa IX (1846-1878), Leona XIII (1878-1903), Piusa X (1903-1914), Benedykta XV
(1914-1922) i Piusa XI (1922-1939).
13
Polskie tłumaczenia publikacji zachodnich modernistów ukazywały się od ok. 1915 r. Por.
T. L e w a n d o w s k i.
Młodopolski modernizm katolicki.
W:
Problematyka religijna w literaturze
Pozytywizmu i Młodej Polski.
Świadectwa
poszukiwań.
Red. S. Fita. Lublin 1993 s. 206-207.
10
MARIAN ZDZIECHOWSKI (1861-1938) WOBEC MODERNIZMU KATOLICKIEGO
169
chrześcijańskich intuicji, które wyrastały z imperatywu sumienia, osobistego
doświadczenia Boga i służyły pogłębieniu wiary
14
.
Początek wieku był okresem jego wzmożonej pracy intelektualnej i pisar-
skiej
15
. U ponad czterdziestoletniego naukowca nadzieje związane z osobą
nowego papieża wzbudziła – jak sam przyznaje – lektura jego programowej
encykliki
Ex supremi Apostolatus Cathedra.
Już w pierwszym zdaniu Pius X
jawi się jako człowiek, który swoje uczucia dotyczące objęcia steru Kościoła
przyrównuje do lamentu
św.
Anzelma wzbraniającego się przed przyjęciem
godności arcybiskupiej w Canterbury. Te „łzy początku” dotyczyły również
opłakanego stanu człowieka i społeczeństwa nękanego chorobą odrzucenia
Boga. Celem pontyfikatu miało być przeciwstawienie się temu stanowi, postu-
lat i obietnica „Instaurare omnia in Christo”, nawrócenia do Boga
żywego
i Sędziego. Drogą zaś do Jego Syna, Jezusa Chrystusa, jest założony przez
Niego Kościół, uposażony we wszystkie łaski i nauki potrzebne do zbawienia.
Piusowy program odnowy Kościoła skłonił Zdziechowskiego do odbycia
prywatnej audiencji w 1904 r.
16
, by zapoznać się ze stanowiskiem papieża
i podzielić własnymi przemyśleniami, m.in. o ziarnach prawdy i apologe-
tycznej wartości w dziełach myślicieli nieortodoksyjnych. Już wówczas mu-
siała dojrzewać w nim myśl napisania publikacji na temat modernizmu, którą
wydał rok później
17
. W tytule przewrotnie nawiązał do określenia
pestis per-
„Jawi się zatem modernizm jako forma wewnętrznej «od-środkowej» krytyki tych cech
i znamion kultury chrześcijańskiej, które zagrażają jej w postaci tzw. «czynników rozkłado-
wych», takich jak: klerykalizm, «babska pobożność», upadek kultu eucharystycznego i liturgicz-
nego. Poza tym opis zagrożeń «zewnętrznych», takich jak przede wszystkim socjalizm […], roz-
bicie hierarchii wartości, symulację Królestwa Bożego na ziemi, każe spojrzeć na modernizm
w kontekście współczesnych (nowoczesnych) definicji i typologii. Można wówczas określić mia-
nem «modernistycznych» zagrożeń atmosferę i klimat dekadencji, poczucie schyłku cywilizacji,
która nie proponuje współczesnemu człowiekowi
żadnych
odpowiedzi na tzw. fundamentalne py-
tania”. Zob. też: A.
Ż
y w i o ł e k.
Chrześcijaństwo wobec modernistycznych zagrożeń. Wokół my-
śli
Mariana Zdziechowskiego.
W:
Drogi i rozdroża kultury chrześcijańskiej Europy.
Red.
U. Cierniak, J. Grabowski. Częstochowa 2003 s. 587.
15
Założył i przewodniczył w Krakowie Klubowi Słowiańskiemu, w latach 1901-1912 był
członkiem korespondentem, a od 1907 r. członkiem zwyczajnym Polskiej Akademii Umiejętności.
W tym też roku nawiązał kontakt z Lwem Tołstojem. W 1905 r. wygłosił referat na VI Zjeździe
Dziennikarzy w Abbacji, a w 1909 r. wziął udział w drugim Kongresie Welehradzkim. W 1905 r.
zaczął wydawać miesięcznik „Świat Słowiański”. Na temat Kongresów Welehradzkich zob.
L. G ó r k a.
Dziedzictwo Ojców. Ekumeniczny charakter tradycji welehradzkiej.
Warszawa 1995.
16
Szerzej na ten temat zob. Z. O p a c k i.
Między uniwersalizmem a partykularyzmem. Myśl
i działalność społeczno-polityczna Mariana Zdziechowskiego 1914-1938.
Gdańsk 2006 s. 29-36.
17
M. Z d z i e c h o w s k i.
Pestis perniciosissima. Rzecz o współczesnych kierunkach myśli
katolickiej.
Warszawa 1905. Ukazało się również tłumaczenie na język niemiecki:
Pestis perni-
14
Zgłoś jeśli naruszono regulamin