Short termism rozdział 8 ZWP.docx

(17 KB) Pobierz

Short termism

Short termism- koncentracja na działaniach i celach krótkoterminowych w celu osiągnięcia szybkich korzyści kosztem celów długoterminowych. Nie można mylić z dbałością o cele krótkoterminowe, która jest zjawiskiem pozytywnym!

Przyczyny:

Ø      Presja, jakiej podlegają menagerowie
 

o       zachowania menagerów są zależne m.in. od: oczekiwań inwestorów, systemu motywacyjnego, sytuacji gospodarczej, specyfiki branży, sytuacji politycznej

o       zarządy zorientowane krótkoterminowo (głównie w perspektywie swojej kadencji), przyciągają inwestorów o takim samym profilu
 

Ø      Struktura akcjonariatu:

Ø      Odmienne dążenia różnych grup akcjonariuszy (część skupia się na wynikach długofalowych, część staje się posiadaczami akcji zaledwie na chwilę, dokonując częstych transakcji na rynku wtórnym) → akcjonariat kieruje różne bodźce w kierunku managementu, który tak musi prowadzić swoje działania, by realizować funkcje określone przez właścicieli
 

Ø      Inwestorzy długoterminowi- ich przewaga w akcjonariacie powinna prowadzić do lepszego kształtowania strategii długoterminowych, jednak może prowadzić do zmniejszenia płynności obrotu akcjami- skutki: zmniejszenie zainteresowania spółką wśród uczestników obrotu giełdowego- utrudnione pozyskiwanie kapitału z giełdy przy sporych kosztach i obowiązkach; inwestorzy długoterminowi słabo monitorują działanie spółki;
najwyższą wartość uzyskują spółki, które posiadają długoterminowych udziałowców indywidualnych (skutecznie monitorują działania spółki)
 

Ø      Inwestorzy średnioterminowi- przywiązują wagę do wyników średnioterminowych- głównie kwartalnych wyników finansowych. Problem: nowe inwestycje obniżają wynik finansowy- inwestor oczekuje dobrych wyników średnioterminowych- menagerowie odkładają znaczące inwestycje na później, ograniczają myślenie strategiczne, a koncentrują się na tym, by wyniki krótkoterminowe były jak najlepsze= short termism
Ważne! Inwestorzy zainteresowani szybkimi zyskami, wywierają stały, długotrwały nacisk na spółki, który skłania menagerów do zachowań maksymalizujących wyniki w krótkim terminie i redukuje wartość firmy w długim terminie
 

Ø      Inwestorzy krótkoterminowi- mniej zwracają uwagę na sztywne wyniki finansowe, bazują na bieżących informacjach ekonomicznych, przesłankach psychologicznych i historycznych- nie wpływają znacząco na zachowanie menagerów
 

Ø      Wnioski: struktura akcjonariatu powinna być zrównoważona, by z jednej strony zapewnić stabilną większość gwarantującą możliwość rozwoju przedsiębiorstwa, a z drugiej strony umiarkowaną presję na efektywność krótkoterminową i zdolność do szybkiego i skutecznego reagowania.

 

Ø                   Short termism a zasady raportowania spółek

 

o       „więcej informacji nie zawsze oznacza lepiej” – idea odejścia od kwartalnych i krótkoterminowych raportów finansowych (prezentacja dobrych wyników za trzy kolejne miesiące staje się ważniejsza niż to, dokąd spółka zmierza)

- korzyści: zmniejszenie kosztów raportowania dla małych przedsiębiorstw, ograniczenie presji na wyniki kwartalne i zachęcenie do planowania i działania długoterminowego- Kompromis między oczekiwaniami inwestorów a oczekiwaniami spółek i ich stabilnych długoterminowych właścicieli;
warto dodać- sprawozdania kwartalne są bez udziału audytora, co ma wpływ na sposób prezentacji wyników

-skutki negatywne: inwestorzy chcą monitorować sytuację spółki i boją się nierównego dostępu do informacji

 

Ø      Short termism a kwestia wynagrodzeń oraz stabilność zarządzania:

o       Stabilność na stanowiskach kierowniczych ma pozytywny wpływ na wartość spółki i jej rentowność w długim okresie

o       Menager powinien być zmotywowany do osiągania jak najlepszych wyników w okresie zatrudnienia, ale mając na uwadze skutki swoich działań w długim terminie

o       Dobry sposób motywacji menagerów- udział w własności zarządzanego przedsiębiorstwa (zawsze dbamy o swoją własność)

o       Cechy systemu motywacyjnego, które powinny być spełnione:

o       Synchronizacja systemu motywacyjnego z strategią spółki

o       Brak zachęt do nadmiernego ryzykowania w nadziei na poprawę wyników krótkoterminowych

o       Podział wynagrodzenia na część stałą i zmienną

o       Rynkowy poziom wynagrodzenia stałego

o       Świadczenia rzeczowe i socjalne w stałej części wynagrodzenia

o       Część zmienna podzielona na: premię roczną, premię odroczoną w średnim horyzoncie czasowym, premię odroczona w okresie dłuższym niż 3 lata

o       Stosowanie banku premii

o       Stabilność systemu motywacyjnego

 

 

Ø      Pozytywne aspekty myślenia krótkoterminowego:

o       Niestabilne otoczenie wymaga krótszej perspektywy planowania

o       Należy unikać mało elastycznych strategii w zmiennym środowisku

o       Konieczność szybkiego reagowania

Zgłoś jeśli naruszono regulamin