Kolejówka-całość szeregowi.pdf

(579 KB) Pobierz
1
Pojazdy w transporcie szynowym
Pociągiem
nazywamy skład (zestaw wagonów) sprzęgniętych
pojazdem trakcyjnym.
Pojazdem trakcyjnym
(lokomotywą) nazywamy pojazd z własnym
źródłem napędu, przystosowany dojazdy po szynach i ciągnięcia
wagonów.
Wagon kolejowy
to pojazd bez własnego źródła napędu, służący do
przewozu osób lub ładunków i przystosowany do poruszania się
po
szynach. W eksploatacji są jeszcze wagony z silnikami spalinowymi i autobusy
szynowe.•Pociągi
ze względu na przeznaczenie dzielimy na:
·
pasażerskie;
·
towarowe;
·
mieszane;
·
służbowe.
Pociągi pasażerskie możemy podzielić na
-nadzwyczajne specjalnego przeznaczenia,
-ekspresowe,
-pośpieszne,
-osobowe dalekobieżne
,-osobowe podmiejskie
Pociągi towarowe dzielimy na :
-towarowe ekspresowe,
-towarowe dalekobieżne dla przewozów niemasowych,
-towarowe dalekobieżne do przewozów masowych,
-odcinkowe bezpośrednie,
-zbiorowe,
-zdawcze
-kopalniane i bocznicowe.
Pociągi służbowe można podzielić na :
-
ratunkowe,
-
gospodarcze,
-
sieciowe
-
robocze,
-
doświadczalne.
Budowa wagonów
Niezależnie od przeznaczenia wagon składa się z dwóch zasadniczych części:
• podwozia,
• nadwozia.
W skład podwozia wchodzą następujące układy:
-
biegowy
-
hamulcowy
2
-
-
cięgłowo
zderznyostoja wagonu
Układ biegowy składa się z:
-
zestawu kołowego
-
łożyska
-
usprężynowania
Rozróżnia się dwa rodzaje układów biegowych:
• wagony na wózkach – zestawy kołowe prowadzone w specjalnych 2-3 lub
wieloosiowych wózkach,
• wagony bezwózkowe - wagony na 2 lub 3 osiach prowadzonych bezpośrednio
w ostoi wagonu.
Urządzenia cięgłowo – zderzne
– służą dołączenia ze sobą kolejnych wagonów
oraz łagodzenia uderzeń powstających w procesie hamowania pociągów i prac
manewrowych/ zestawienie pociągów.
Układ hamulcowy
– jest układem pneumatycznym uruchamianym jest
centralnie z lokomotywy. Oprócz tego każdy wagon osobowy i w większości
towarowe posiadają niezależnie działający hamulec ręczny, uruchamiany przez
pokręcenie odpowiednią korbą lub kołem. Jeżeli podczas jazdy pociągu hamulec
zespolony nie jest uruchomiony, to ciśnienie powietrza w przewodzie głównym
wynosi ok. 0,5MPa . Obniżenie ciśnienia w tym przewodzie powoduje
hamowanie, powtórne podniesienie ciśnienia powoduje odhamowanie.
Ostoja wagonu
/rama/ - łączy układ biegowy z nadwoziem.
Wagony towarowe
Wagony towarowe w zależności od rodzaju przewożonego ładunku możemy
podzielić na:
• kryte,
• węglarki,
• platformy,
• cysterny,
• specjalne.
Wagony kryte
– mają stalową konstrukcję przyspawaną do ostoi krytą deskami,
sklejką lub blachą . Służą do przewozu ładunków sypkich niewrażliwych na
wpływy atmosferyczne.
Wagony węglarki
– składają się ze słupków stanowiących konstrukcję nośną
poszycia blaszanego / w starych wagonach- drewnianego/ . Służą do przewozu
ładunków sypkich niewrażliwych na wpływy atmosferyczne.
Węglarka samowyładowcza
Wagony platformy
– składają się z niskich odkładanych lub zdejmowanych /
na zawiasach/ burt bocznych i czołowych oraz odchylanych kłonic lub
3
zdejmowanych. Stosuje się je do przewozu długich przedmiotów, materiałów
przestrzennych, kontenerów, pojazdów.
Wagon platforma z kłonicami
Wagon platforma z kontenerami
Cysterny
– są to zbiorniki ciśnieniowe lub bezciśnieniowe mające kształt
typowych walczaków. Mogą też być wagony z kilkoma zbiornikami np. do
przewozu cementu. Służą do przewozu materiałów płynnych, sypkich i
gazowych.
Wagony specjalne
– są to wagony o zróżnicowanej konstrukcji nadwozia,
dostosowanej do przewożonego ładunku np. chłodnie, platformy
niskopodwoziowe itp.
Wagon chłodnia
Platforma oparta na wózkach specjalnej konstrukcji
Wagony osobowe
W wagonach osobowych
nadwozie ma kształt zamkniętego pudła.
Rozplanowanie - konstrukcja wnętrza nadwozia wagonu osobowego zależy od
rodzaju ruchu, do którego wagon jest przeznaczony.
Każdy wagon osobowy posiada:
-
okna i drzwi
-
fotele
-
półki bagażowe, stoliki i wieszaki na odzież
-
oświetlenie
-
ogrzewanie
-
wentylację
-
urządzenia sanitarne
Konstrukcja wagonów do ruchu podmiejskiego i lokalnego
powinna
umożliwiać łatwe zajmowanie miejsc i opuszczanie wagonu:
-
Układ bezprzedziałowy – przestrzeń dla pasażerów jest podzielona
najwyżej na 2 lub 3 obszerne pomieszczenia
-
Przedsionki o dużej powierzchni
-
większa ilość drzwi
-
szerokie drzwi wejściowe
W ruchu podmiejskim i lokalnym stosowane są także wagony piętrowe, w
których miejsca dla pasażerów są rozmieszczone na dwóch poziomach
W wagonach ruchu dalekobieżnego
konstrukcja wagonu ma stworzyć
możliwie wygodna warunki podróżowania:
-
Konstrukcja z przedziałami kilkuosobowymi
-
Dodatkowe miejsce na bagaż
4
Sieć trakcyjna
Sieć trakcyjna jest linią energetyczną przeznaczoną do zasilania pojazdów
trakcyjnych w energię elektryczną.
- Wysokość zawieszenia przewodów sieci trakcyjnej to 5,25 m od główki
szyny. Pod kładkami, wiaduktami może być zmniejszona do 4,9m.
- System zasilania - prąd stały o napięciu 3000V.
- Podstacje trakcyjne przetwarzające napięcie zmienne na stale budowane są
co 20-35 km w zależności od natężenia ruchu.
Do podstawowych elementów sieci trakcyjnej należą :
1. Przewody zasilające
doprowadzające prąd od podstacji trakcyjnych do punktów
zasilających na sieci jezdnej
2. Sieć jezdna,
złożona z przewodów zawieszonych nad torami i doprowadzających prąd
do poszczególnych pojazdów trakcyjnych ( słupy trakcyjne , bramki do podwieszania sieci ,
linia nośna , wieszak , przewód jezdny )
3. Sieć szynowa
( uszynienie , szyny , łącznik szynowy i międzytokowy)
4. Przewody powrotne
odprowadzające prąd od punktów powrotnych na sieci
szynowej do podstacji trakcyjnej
Układ zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego:
1-linia prądu przemiennego, 5-zespół trakcyjny
2-podstacja,
6-tor
3-zasilacz,
7-przewód powrotny
4-sieć jezdna
5
Sieć trakcyjna:
l - konstrukcja wsporcza, 2 - wysięgnik, 8 - linia nośna, 4 - wieszak, 6 - przewód
jezdny, 6 - uszynienie, 7 - szyny, 8 - łącznik szynowy, 9 - łącznik międzytokowy
Do podstawowych przyczyn katastrof kolejowych zaliczamy:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Uszkodzenie torów, rozjazdów.
Niesprawne urządzenia sygnalizacyjne.
Uszkodzenia lokomotyw lub wagonów.
Zderzenie z innymi pojazdami na przejazdach kolejowych.
Błąd człowieka.
Warunki atmosferyczne.
Pożary.
Skutki katastrof (wykolejeń) uzależnione są głównie od:
• przyczyny katastrofy (wykolejenia);
• prędkości poruszającego się składu (składów) pociągu;
• rodzaju przewożonego ładunku;
• miejsca powstania katastrofy (wykolejenia);
• możliwości szybkiej interwencji służb ratowniczych
Ze względu na miejsce katastrofy wykolejenia mogą powstać:
a) na szlakach kolejowych :
- ze względu na rozwijalną dużą prędkość, pociągają za sobą większą
ilość wykolejonych i uszkodzonych wagonów. Wykolejeniu i przewróceniu
ulega pierwszych 2-6 wagonów, pozostałe wypadają z szyn, lecz nie wywracają
się.
b) w wykopie (wąwozie):
- ze względu na ograniczoną powierzchnię, może nastąpić wiele innych
niekorzystnych zjawisk na miejscu katastrofy np.: nasilenie pożaru, kałuże
Zgłoś jeśli naruszono regulamin