Test-egzamin gimnazjalmy.pdf

(215 KB) Pobierz
owner id: 303565
owner id: 303565
WPISUJE UCZEŃ
KOD UCZNIA
PESEL
PRÓBNY EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA
dysleksja
MATEMATYKA
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw zadań zawiera 12 stron (zadania 1–23). Ewen-
tualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie, karcie odpowiedzi oraz na stronach 5. i 7. wpisz
swój kod i numer PESEL.
3. Ze środka zestawu wyjmij strony od 5. do 8. przeznaczone na
rozwiązanie zadań od 21. do 23. i brudnopis.
4. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
5. Rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem z czarnym tu-
szem/atramentem. Nie używaj korektora.
6. W arkuszu znajdują się różne typy zadań. Rozwiązania zadań od
1. do 20. zaznaczaj na karcie odpowiedzi w następujący sposób:
wybierz jedną z podanych odpowiedzi i zamaluj kratkę z od-
powiadającą jej literą, np. gdy wybierzesz odpowiedź A:
A
B
C
D
ROK SZKOLNY 2014/2015
wybierz właściwą odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiednimi
literami, np. gdy wybierzesz odpowiedź TN lub FF:
TT
TN
NT
NN
lub
PP
PF
FP
FF
do informacji oznaczonych właściwą literą dobierz informa-
cje oznaczone liczbą lub literą i zamaluj odpowiednią kratkę,
np. gdy wybierzesz literę B i liczbę 1 lub litery NC:
A1
A2
B1
B2
lub
TA
TB
TC
NA
NB
NC
7. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale
jeśli się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź, np.
Czas pracy:
90 minut
A
B
C
D
Liczba punktów
do zdobycia: 29
8. Rozwiązania zadań od 21. do 23. zapisz czytelnie i starannie w wy-
znaczonych miejscach na stronach 5., 6. i 7. Pomyłki przekreślaj.
Pamiętaj, aby Twoje zapisy nie wychodziły poza ramkę
9. Rozwiązując zadania, możesz wykorzystać miejsce opatrzone na-
pisem
Brudnopis
(strona 8). Zapisy w brudnopisie nie będą spraw-
dzane ani oceniane.
303565
10. Po zakończeniu pracy z zestawem włóż strony z rozwiązaniami
zadań do środka zestawu.
Powodzenia!
Strona 1 z 12
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
owner id: 303565
owner id: 303565
Zadanie 1. (0–1)
Z czterech różnych zestawów klocków dzieci zbudowały modele graniastosłupów. Każde
dziecko miało w swoim zestawie sześć jednakowych elementów.
Korzystając z informacji podanych na rysunkach, ustal, czyj model jest zbudowany
z sześcianów. Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A.
model Asi
B.
model Wojtka
C.
model Kasi
D.
model Jurka
Zadanie 2. (0–1)
Dokończ zdanie tak, aby otrzymać zdanie prawdziwe.
Wartość wyrażenia 4
·
1
− 0,75 jest równa
2
A.
1,1
B.
−2,8
C.
1
D.
−1
Zadanie 3. (0–1)
Na poniższej osi liczbowej zaznaczono liczby
A
i
W
.
O ile większa jest liczba W od liczby A? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A.
o 50
B.
o 75
C.
o 105
D.
o 120
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Strona 2 z 12
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
303565
owner id: 303565
owner id: 303565
Zadanie 4. (0–1)
Pole powierzchni całkowitej graniastosłupa prawidłowego pięciokątnego jest równe 200 cm
2
.
Jedna jego podstawa stanowi 10% pola powierzchni całkowitej.
Jaki procent pola powierzchni całkowitej tej bryły stanowi pole jednej ściany bocznej?
Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A.
15%
B.
16%
C.
18%
D.
20%
Zadanie 5. (0–1)
Jaką liczbę należy dodać do kwadratu liczby 5, aby otrzymać sześcian liczby 5? Wybierz
odpowiedź spośród podanych.
A.
5
B.
25
C.
50
D.
100
Zadanie 6. (0–1)
Z czterech jednakowych sześcianów o krawędzi długości 1 zbudowano graniastosłup (patrz
rysunek).
C
B
D
A
Jaką długość ma przekątna prostokąta
ABCD?
Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A.
2
B.
5
C.
3
D.
4
Zadanie 7. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych zdań, wiedząc, że liczba
π
jest większa od 3, ale mniejsza
od 10. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Pole koła o promieniu
π
cm jest większe niż 27 cm
2
.
Długość okręgu o promieniu
π
cm jest mniejsza od 20 cm.
P
P
F
F
Zadanie 8. (0–1)
O liczbach
X, Y
,
Z
wiadomo, że
X
= (−1)
20
,
Y
3
= 0,
Z
= 7
0
.
Ile jest równa wartość wyrażenia X + Y + Z? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A.
0
B.
1
C.
2
D.
3
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Strona 3 z 12
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
303565
owner id: 303565
owner id: 303565
Zadanie 9. (0–1)
Które z poniższych wyrażeń przyjmuje najmniejszą wartość dla
x
= −2? Wybierz odpo-
wiedź spośród podanych.
A.
2x + 3
B.
x
2
− 1
C.
−2 −
x
D.
1
x
− 2
2
Zadanie 10. (0–1)
Które z poniższych zdań jest fałszywe? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A.
Skoszenie trawnika o powierzchni 1 ara kosztuje 8 zł, więc za skoszenie trawy na łące
o powierzchni 1 hektara trzeba zapłacić 800 zł.
B.
Pole o powierzchni 1,5 hektara można podzielić na dwie działki po 75 arów każda.
C.
Ogród w kształcie kwadratu o boku długości 10 m ma powierzchnię 0,01 hektara.
D.
Sad zajmuje prostokątną działkę o wymiarach 20 m
×
30 m, więc jego powierzchnia
wynosi 60 arów.
Zadanie 11. (0–1)
Na kratkach narysowano trójkąt i podzielono go na cztery części: A, B, C i D (patrz rysunek).
A
B
D
C
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli
jest fałszywe.
Pola części A i C są równe.
Część D ma większe pole niż część B.
P
P
F
F
Zadanie 12. (0–1)
Poniżej zapisano układy równań. Rozwiązaniem którego z nich jest para liczb
x
= 1 i
y
= −2? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A.
4x −
y
= 6
4x +
y
= 0
B.
x
+ 2y = −3
2x +
y
= 4
C.
3x +
y
= 1
x
y
=3
D.
3x = 0
2x +
y
= 2
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Strona 4 z 12
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
303565
owner id: 303565
owner id: 303565
PESEL
dysleksja
MIEJSCE NA ROZWIĄZANIA ZADAŃ OD 21. DO 23.
Rozwiązanie zadania 21.
Zapisy na marginesie poza ramką nie będą oceniane
Zapisy na marginesie poza ramką nie będą oceniane
Zapisy na marginesie poza ramką nie będą oceniane
Zapisy na marginesie poza ramką nie będą oceniane
Zapisy na marginesie poza ramką nie będą oceniane
Zapisy na marginesie poza ramką nie będą oceniane
Zapisy na marginesie poza ramką nie będą oceniane
Zapisy na marginesie poza ramką nie będą oceniane
KOD UCZNIA
Strona 5 z 12
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
303565
Zgłoś jeśli naruszono regulamin