X_J_B_Delert_Teologia_dla_uzytku_wiernych_Tom_1_Teologia_dogmatyczna_Poznan_1863 1xb.pdf
(
12035 KB
)
Pobierz
TEOLOGIA
D LA
UŻYTKU WIERNYCH
PRAGNĄCYCH
GRUNTOWNIEJSZÉJ NAUKI W RZECZACH ZBAWIENIA
PJUEKZ
X. J. B. Delerta,
Penitoncyarza i K azuodzieR Archikatedry Posuiańakl«*).
TOM L
TEOLOGIA DOGMATYCZNA.
POZNAŃ.
NAKŁADEM KS1ĘGAKN1 JANA KONSTANTEGO ¿OPAW SKIEGO.
1MPRIMATTJR.
Posnaniae, die 15. Februarii 1862.
Consistorium Generale Archiepiscopale.
X. Połczyński.
(L. S.)
2 8
D/ .
2
Brzeski.
Uczennicom swoim
z Pensy i Pani Poplińskiój
Wykład ten,
którego z pobożną pilnością słuchały,
poiwięcn
przy opuszczeniu Poznania
X. J. B. TJ.
PRZEDMOWA.
-Niniejsze dzieło jest już poniekąd znane; z części bowiem
dogmatycznej wydrukowałem w roku 1860. broszurę pod tytu
łem: „Małżeństwo według nauki Kościoła św. katolickiego*;
tudzież w Tygodniku kościelnym (Nr. 6. r. 1861.) wychodzą
cym w Grodzisku ogłoszoną była wiadomość o Gallikanizmie,
czyli o tak zwanych wolnościach Kościoła we Francy i. Z czę
ści moralnćj zamieszczony był w Przeglądzie Poznańskim ar
tykuł o modlitwie ustnćj, o rozmyślaniu i o rekollekcyach,
odciśnięty zarazem osobno ze stosowną przedmową, a dru
kowany powtórnie w roku *1862. Nareszcie z części liturgi
cznej wyjęte jest Kazanie o Różańcu, wydrukowane w r. 1858.
Dzieło, które teraz w całości do druku podaję, powstało
w podobny sposób, jak moja Historya Kościoła świętego ka
tolickiego, którśj w roku zeszłym (1861.) było drugie pomuo-
żone wydanie. Udzielając lekcye religii w kilku zacnych ro
dzinach bawiących tu dla edukacyi dzieci, jako tćż na pensyi
Panien będącćj pod dyrekcyą Dra. Marcellego Mottego, a zna
nej powszechnie pod nazwiskiem pensyi Pani Poplińskiśj (da-
wnićj ś. p. Pani Herwig), pisałem sobie przysposobienia się
na godziny i takowe kilkakrotnie według doświadczenia roz
szerzałem, lub tćż przerabiałem. Obecnie zaś poczyniłem dla
wyjaśnienia dodatki i przypiski, o ile wymagała tego konie
czna potrzeba.
Dzieło to podzielone jest na trzy części: na Teologią do
gmatyczną, na Teologią moralną i na Liturgikę. Nasamprzód
przecież są w krótkości wyłożone ogólne zasady Teologii, czyli
r
rzecz o potrzebie i o rzeczywistym udzieleniu nam objawienia
Bożego; o dowodach tegoż objawienia; o Piśmie świętćm i o
tradycyi, czyli podaniu ustnćm; tudzież o Kościele, przez
który Bóg wszelkie pokolenia prawd objawionych naucza i do
zbawienia prowadzi. Wstępną tę część nazywano zwykle Teo
logią powszechną (Theologia generalis), dopóki od niedawnego
czasu nie spodobało się Niemcom nazwać ją „Apologetyką“,
wyrazem, który nie określa wcale właściwój istoty przedmiotu,
i oznacza tylko pewien kierunek odporny nie samćj zresztą
Teologii, lecz i każdćj innćj nauki, a nawet i wszelkiego za
jęcia.
Po ogólnych zasadach Teologii następuje Dogmatyka szcze
gółowa w pięciu rozdziałach, które są: 1. Bóg co do Istoty
Swojćj uważany, 2. Bóg Stworzyciel i Rządca, 3. Bóg Odku
piciel świata, 4. Bóg Poświęciciel, 5. Bóg Dokonawca powo
łania człowieka.
Dogmatyka zajmuje Tom pierwszy niniejszego dzieła, a Teo
logia moralna i Liturgika stanowią Tom drugi.
W Teologii moralnćj zachowany jest system scholastyczny,
mający jako główną podstawę przykazania boskie, po których
następuje wykład o miłości Boga i bliźniego, o radach ewan-
gielicznych, o zasadach ogólnych moralności, o sumieniu, cno
cie i grzechu, o źródłach i powodach złego, o środkach uni
kania grzechu i o ćwiczeniu się w cnotach, nareszcie o mo
dlitwie i rozmyślaniu pobożnćm, który to przedmiot ze względu
na potrzebę obszernićj jest wyłożony.
Ale czemuż Teologia moralna nie jest według systematu
nowego? — Oto z tćj prostćj przyczyny, że owa nowość nie
dawno urodziła się w Niemczech, a więc tćż jako bardzo młoda
nie ma jeszcze powagi; że co gorsza, powstawszy pod wido
cznym wpływem protestantyzmu i niewiary, odrzuciła prawie
całkićin zwykłą pozytywność i treściwość teologiczną, zanie
chała ascezy i stała się tylko wodnistą etyką; słowem, że
jest jałową, i takie tćż tylko, jak stwierdza niestety doświad
czenie, wydaje owoce. Głównym przecież powodem, dlaczego
nie poszedłem za niemiecką nowością jest to, że Kościół św.
zawsze tylko był za wykładem scholastycznym; że mianowi
cie począwszy od Benedykta XIV., wszyscy Papieże Teologią
t
Plik z chomika:
KosciolKatolicki
Inne pliki z tego folderu:
Jozafata dolina czyli sad ostateczny 1867.pdf
(41142 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 b1x.pdf
(31674 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924.djvu
(148289 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 b1x r.pdf
(30975 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 2x.pdf
(29335 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 21.01.2024
! Elementarz Katolika
! TAJEMNICA NOWENNY POMPEJANSKIEJ
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin