LUKSUS PO POLSKU - SZCZEGÓŁY 2012.doc

(245 KB) Pobierz
http://www

 

http://www.ekonomia24.pl/artykul/706165,859844-Luksus-bardziej-kobiecy.html

Handel

Kobiety znają się na luksusie

Piotr Mazurkiewicz 13-04-2012, ostatnia aktualizacja 14-04-2012 13:42

 

źródło: Rzeczpospolita

Opublikowane 3 kwietnia w „Rz" wyniki badań ARC Rynek i Opinia wywołały spore zainteresowanie. Okazało się, że Polacy za marki luksusowe uważają Adidasa, Nike czy Black Red White, podczas gdy przedstawicieli tego segmentu, jak: Chanel, Diora czy Pradę, zna niewielka grupa ankietowanych.

 Polscy konsumenci mają ograniczony kontakt z naprawdę luksusowymi markami, co wynika z ich małej obecności marketingowej na naszym rynku. Dlatego też respondenci pytani o marki luksusowe, często wymieniają marki popularne, i to niezależnie od miejsca zamieszkania – również mieszkańcy największych miast wydają się mieć ograniczoną wiedzę na ten temat – mówi Łukasz Mazurkiewicz z ARC Rynek i Opinia.

 Ich brak lub niewielka obecność w Polsce wynika z kolei z faktu, że Polaków często na takie dobra nie stać, a najzamożniejsi, którzy w większym stopniu są świadomi, które marki rzeczywiście są luksusowe, często dokonują zakupów za granicą, gdzie mają w tym zakresie większy wybór – dodaje.

Analizując szczegółowe wyniki sondażu, okazuje się, że w poszczególnych grupach różnice odnośnie do postrzegania firm jako luksusowe są bardzo duże. Największe widać pomiędzy mieszkańcami dużych miast i wsi. Powoduje je znacznie mniejsza wśród tych drugich dostępność luksusowych sklepów. Z racji specyfiki naszego rynku w większości ulokowane są one w Warszawie.

Adidasa jako markę luksusową wymienia 22 proc. mężczyzn i 15 proc. kobiet. Z kolei Chanel wskazało aż 19 proc. kobiet, a tylko 6 proc. mężczyzn. Marka biżuterii Swarovski miała taką samą liczbę wskazań. Natomiast niewielkie różnice zależnie od płci czy miejsca zamieszkania widać także w przypadku marek samochodów, sprzętu elektronicznego czy alkoholi.

 Postrzeganie luksusu zmienia się stopniowo. Zmiany w pozycji różnych marek można zwykle zauważyć dopiero po mniej więcej pięciu latach prowadzenia badań wśród konsumentów – mówi Tomasz Sikora ze Szkoły Głównej Handlowej, który także prowadzi badania dotyczące marek luksusowych.

 Dla marek, jeżeli już zostaną określone przez respondentów jako luksusowe, to oznacza, że mają bardzo silne wizerunki. Nie znikną więc ze świata luksusu (istniejącego w umyśle respondentów) z roku na rok ani nie pojawią się tam nagle bez solidnej kampanii promocyjnej – dodaje.

Z kolei w sondzie na stronie ekonomia24.pl z dziesięciu marek najwięcej, bo 23,7 proc., wskazało Pradę, a 15,4 proc.

– Armaniego. Adidas miał 4,5 proc. wskazań, a H&M – 6,7 proc.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Zgłoś jeśli naruszono regulamin