Organizacja i zarzadzanie - sciaga (2).doc

(139 KB) Pobierz

1 . Model org. wg Leavitta

Zadania                            Ludzie

                                                          

                                                     Otoczenie

 

 

Struktura                Technologia

                           

Org. jest uporządkowanym w pewien sposób systemem (całością) złozonym z czterech podstaw. elementów (podsystemów)

Ludzie – uczestnicy organizacji wraz z ich kwalifikacjami, hierarchią wartości, oraz motywacjami do działania (podsystem społecznej organizacji).

Zadania – rozumiane jako zbiór zamierzeń przewidzianych do realizacji, w określonym przedziale czasu.

Technologia – obejmująca zbiór sposobów osiągnięcia celów, spełnienia funkcji, realizacji zadań cząstkowych (metody, techniki, podsystem techniczny).

Struktura – to ogól realizacji obejmujący przede wszystkim stosunki i oddziaływania poszczególnych elementów.

 

2. Model zarzadzanania 7S

3. Szkoła klasyczna

    Naukowa  organizacja pracy

Teoria stworzona przez F.Taylora, który oparł swą filozofię na czterech zasadach:

- zarządzania, celem ustalenia najlepszej  
  metody wykonywania każdego zadania

- naukowego doboru robotników, przydzielając im pracę, do której się najbardziej nadają

- naukowego wyszkolenia i doskonalenia robotników

- dobrej współpracy między kierownictwem a robotnikami

Metody te doprowadziły do okresowego wzrostu wydajności pracy i zwiększenia płac,

   Klasyczna teoria organizacji

Powstała w wyniku poszukiwania zasad zarządzania złożonymi organizacjami,

Uważany za założyciela H. Fayol próbował określić zasady i umiejętności skutecznego zarządzania. Zajmował się całością organizacji, skupiał uwagę na zarządzaniu, które jego zdaniem stanowiło najbardziej zaniedbana funkcją przedsiębiorstwa,

Twierdził, że kierowanie to umiejętność jak każda inna-można się jej nauczyć.

M. Weber opracował teorię biurokracji w zarządzaniu. Za idealna organizację uważał biurokrację tj. organ o określonej formalnie strukturze hierarchicznej, rządzącej się wyraźnie sformułowanymi przepisami i liniami podporządkowania, Zmierzał do usprawnienia  organizacji przez doprowadzenie do przewidywalności i sprawności ich operacji,

 

4. Szkoła behawioralna – szkoła zachowań ludzkich-humanistyczna

Zapoczątkowana przez Ruch Stosunków Współdziałania. W wyniku doświadczeń

E, Mayo określił typ „człowieka społecznego” motywowanego potrzebami społecznymi, pragnącego takich stosunków w pracy, które dają zadowolenie, co poprawia wydajność.

A. Maslow i D. McGregor już jako behawioryści wnieśli dwa nowe wymiary do nauk o zarządzaniu. Po pierwsze przedstawili bardziej wyrafinowane poglądy na człowieka i jego motywacje, Po drugie zastosowali metody badań naukowych do analiz sposobów zachowania się ludzi w organizacji jako całości.  Wg Maslowa dążenie do zaspokajania potrzeb jest hierarchiczne. U podstawy znajdują się potrzeby fizjologiczne oraz bezpieczeństwa, u góry potrzeby ego i samorealizacji.

McGregor opracował teorię X – mówi, że praca jest nieprzyjemna dla pracowników i dlatego należy ich motywować siłą, pieniędzmi i pochwałami, i teorię Y – założenie, że ludzie z natury są motywowani do pracy i dobrego wykonywania zadań

 

5. Kierunek systemowy – organizacja to żywy organizm i ma na nią wpływ otoczenie. Organizacja jest jednolitym ukierunkowanym systemem składającym się z wzajemnie powiązanych części. Działalność dowolnego segmentu systemu wpływa ma działalność każdego innego segmentu. Kierownicy uwzględniają w swojej działalności znaczenie wzajemnych stosunków z ludźmi, komórkami i jednostkami organizacyjnymi.

6.

7. FUNKCJE ZARZĄDZANIA

Planowanie

Organizowanie

Kierowanie Ludźmi

Kontrola

Celów

Struktur

Przewodzenie

Określanie celów

i kryteriów

Zasobów

Zespołów

Motywowanie

Określanie standardów

Wyników

Działań

Komunikowanie

Ustalanie norm

Działań

Współpracy

Reprezentowanie

Wnioski i działania korygujące

 

 

8.Role kierownicze wg MINTZBERGA

KATEGORIA        ROLA          PRZYKŁAD

1.Interpersonalna   Reprezentanta  otwarcie  nowego zakładu (charakter symboliczny)

Przywódca        zachęcanie  pracowników do zwiększenia wydajności                     
Łącznik  koordynacja    dwóch grup

2.Informacyjna     Obserwator        śledzi sprawozdania branżowe, zbiera informacje           

na   temat organizacji

Propagator  wychodzi z inicjatywami

Rzecznik  przedstawia org. omawia plany strategiczne  na zewnątrz

3. Decyzyjna      Przedsiębiorcy   występuje z nowymi pomysłami     Przeciwdziałajcy rozwiązuje  pewne konflikty zakłóceniom 
Dysponent  zasobów      Negocjator

 

9. Cechy firm „doskonale zarządzanych”

wg T. Petersa i R. Watermana

1.         Akcent na działanie

-           robienie czegoś nie tylko mówienie o tym

-           dokładanie starań w dązeniu do rowz. Problemu

-           unikanie skomplikowanych i długoterm. Biznes planów

2.         Bliskość klienta

-           aby osiągnąć sukces należy poznać potrzeby klienta i próbować je zaspakajać.

3.         Autonomia  i przedsiębiorczość

-           wspierać wśród pracow. Ducha przedsiębior.

-           Decentralizacja i autonomia sprzyjają rozwojowi innowacji

4.         Wydajność ludzi pracy

-           ważna motywacja i zaangażowanie

-           praca zespołowa

5.         Motywacja przez wartości

-           ludzie chcą przeżywać nie tylko uczestniczyć

-           uświadamianie potrzeb

6.         Trzymanie się swojej specjalności

-           robić to co się robi najlepiej

-           rozwój umiejętności

7.         Prosta struktura, mały zarząd

-           unikanie rozbudowanych struktur

-           obnizanie kosztów zarządu

8.         Jednoczesna dyscyplina i swoboda

lączenie dyscypliny i swobody

 

10.  Synergia – definicja i znazcenie

Synergia – sytuacja w której całość jest większa od sumy jej poszczeg. elem.

w kateg. organizacyjnych oznacza, że wydziały współpracujące ze sobą są efektywniejsze niż gdyby funkcjonow. odzielnie.

Elementy te podleg. zorganizow. po to aby podnieść efekt ich współdziałania (wzrost wydajności, poprawa jakości, niezawodność)

 

12. Metody usprawniania str.org. 
     diagnostyczna – za punkt wyjścia pzryjmuje się analizę stanu faktycznego. Proces uspraw.org. rozpoczyna się od rejestracji stanu rzeczywistego. Na podst.analizy tego stanu i wykrycia wszystkich niesprawności ustala się sposoby ich usunięcia i doprowadza się str. do nowej doskonal.postaci.

Etapy metody diagnostycznej:

1.ujęcie stanu faktycznego

2.analiza – całokształt czynn. związ. z poszukiw. i odkrywaniem mozliwości uspraw.org.

3.stan pożądany –realizacja projektu

 

13. Metody usprawniania str.org.

     prognostyczna- za punkt wyjścia pzryjmuje się pewien wzór który ma charak.czysto teoret.i budowany jest w procesie syntezy, inform. o mozliw.najleoszych rozwiązań z uwzględ.najnowszych wyników badań.

Wzór ten stanowi pewien przyszłościowy kształt struk.do którego należy dążyć, a od któr.wychodząc przy stopniowym uwzględ. warunków ograniczaj. osiąga się kształt str. możliwy do praktycznego wykozyst. czyli strukt.realną.

Etapy metody prognostycznej:

1.ustalenie celów

2.okresl.zadań

3.budowa wzorca

4.zbier.inform. i tworzenie praktycznych rozwiązań

5.wybór optymalnego rozw.

6.realizacja w praktyce i kontrola skutecz.działania

 

14. Koncepcja „systemu idealnego” wg. 
      G.Nadlera

 

15. Struktura organizacyjna jako narzędzie zarzadzania – pewna cecha przysług. przedsięb. odzwierciedlaj. jego ustrój, jest rezultatem pojmowanej czynnościowo

f-cji org. będącej jedna z f-cji zarządzan.

(wyróż.4 podst.f-cje zarz. Planowanie, Organizowanie, Kontrolowanie

Przewodzenie)

Punktem wyjścia do pows. str. org. jest podział pracy, w chwili zaistnienia podziału pracy niezależnie od tego czego on dotyczy występ.powiązania między osobami, które wykon.poszcz. f-cje.

 

Menedżerowie muszą brać także pod uwagę, co aktualnie dzieje się w otoczeniu organizacji, a także to co może dziać się w przyszłości. Muszą oni podejmować decyzje tak, aby dopasować plany strategiczne i zdolność firmy do realizacji funkcjonowania w jej otoczeniu.

Proces ten jest procesem projektowania organizacji.

Ponieważ jednak strategie i warunki otoczenia różnych organizacji są różne to istnieje wiele możliwych struktur organizacyjnych.

Podejmowanie decyzji o strukturze organizacyjnej jest procesem przy tworzeniu nowej organizacji lub przy poprawianiu organizacji już istniejącej, albo przy wprowadzaniu bardziej radykalnych zmian do występującego układu stosunków menedżerowie muszą wykonać 4 podstawowe kroki :

1)         Podział pracy, czyli podzielić pracę na zadania : logiczne i dogodnie wykonywane przez poszczególne osoby i grupy

2)         Departamentalizacja – grupowanie pracowników i zadań, menedżerowie muszą podzielić zadania w sposób logiczny i sprawny

3)         Utworzenie hierarchii organizacyjnej – określenie kto komu podlega w danej organizacji

4)         Proces koordynowania – wprowadzenie przez menedżerów mechanizmów integrujących działalność poszczególnych działów, by skutecznie funkcjonowały i sprawdzanie skuteczności organizacji.

 

16. Struktura liniowa to taka w której sprężenia funkcjonalne pokrywają się ze sprężeniami funkcyjnymi.

Zalety:

-           jedność kierownictwa

-           szybkość podejmowania decyzji

-           łatwość przekazywania dyspozycji

-           wyraźny podział władzy, kompetencji i odpowiedzialności

Wady:

-           rozbudowana hierarchia zarządzania

-           tendencja do centralizacji

 

17. Struktura funkcjonalna

polega na podporządkowaniu wykonawców kierownikom funkcjonalnym. Ta funkcjonalność polega na specjalizacji, realizacji określonych funkcji w związku z tym, podwładni podlegają nie tylko przełożonemu służbowemu ale także kierownikom funkcjonalnym wydającym dyspozycje dotyczące sposobów wykonywania funkcji.

Zalety:

-           specjalizacja funkcji kierowniczych

-           możliwość uzyskania kompetentnej rady,

-           bezpośredni kompetentny nadzór,

Wady:

-           dezorientacja wykonawców spowodowana występowaniem sprzeczności decyzyjnych,

-           trudności w rozliczeniu kompetencji i odpowiedzialności

-           trudności koordynacji czynności kierowniczych.

 

18. Struktura sztabowa

charakteryzuje się jednoczes.wykozyst.obu zasad: jednoosobow.kierow. i specjalistycz. wsparcia dla zarządzania.

Stanow. i kom.sztabowe powołuje się do wspomagania kierow.liniow. w zakresie zagadnień szczegół. związ.z zarzadzan.

Kierow.liniow. zachowuje uprawnienia odpowiedz. za podleg. mu jedn. Podejmuje decyzje i wydaje polecenia.

Pomoc kom.sztabowych polega na opiniow.,doradzaniu, progzozow, opracowaniu wariantów decyzji.

Zalety:

-           zachowanie zbieżności hierarchii i zasady jednoosobowego kierownictwa

-           wykorzystanie zasady rady kompetencyjnej,

-           jednoznaczny podział kompetencji i odpowiedzialności

Wady

-           tendencje do formalizacji i biurokratyzacji oraz możliwość występowania sporów kompetencyjnych między kierownikami sztabowymi a funkcjonalnymi.

 

 

19. Struktura dywizjonalna

wyodrębnia somodzielne jedn. w oparciu o kryterium przedmiotowe, geograf.., grupę odbiorców, pojawia się gdy wystepuje znaczne zróż.produkt. i rynków, duże rozm.org.,silna potrzeba władzy u kierow.jednostek-dywizji.

Zalety:

-możl.podejmow.szybioch i trafnych dec

-odciązenie kier.naczel.

-szybkie dost.produk. do potrzeb rynku

Wady:

-mała mozliwość dostosow.się do nastep. zmian

-mozliwość rywaluizacji miedzy dywizj.

-rozbudowana struktura

 

20. Struktura macierzowa –określana jest jako system podwójnego podporządkowania.

Istnieją w niej 2 typy struktur:

1.o charakterze funkcjonalnym lub zakładowym -kolumny

2.stanowi swoistą nakładkę (tu następuje łączenie ludzi z różnych działów, pionów) – powstają profesjonalne zespoły wykonujące określone zadania lub czynności - wiersze

Zalety :

-daje możliwość zwartego skupienia zespołów zadaniowych w realizacji strategicznych celów organizacji. Nie wymaga ona takiej koordynacji, jakiej wymagają poprzednie struktury, czyli problem koordynacji ulega złagodzeniu. Głównym elementem jest tu zespół skoordynowany wewnętrznie4 (nie wymagający kontroli z zewnątrz ).

Jest to struktura elastyczna, która może być dostosowana do zmieniających się potrzeb organizacji

-uspraw.przepł.inform.

Wady :

-           nie każdy człowiek potrafi się do niej dostosować, funkcjonować, ludzie w niej pracujący muszą mieć zdolności interpersonalne, potrafić pracować w zespole

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin