Niezbędne wypisy z Warunków Technicznych i podstawowe wzory.pdf

(51 KB) Pobierz
Niezbędne wypisy z Warunków Technicznych (Rozporządzenie D.U. 43) i podstawowe wzory
MINIMALNY PROMIEŃ ŁUKU PIONOWEGO
§ 24. 1. Niweleta jezdni moŜe składać się z odcinków o stałym pochyleniu, krzywych wypukłych lub krzywych
wklęsłych.
2. Pochylenie niwelety jezdni nie powinno być większe niŜ określone w tabeli:
Prędkość projektowa, [km/h]
Pochylenie niwelety jezdni, [%]
120
4
100
5
80
6
70
7
60
8
50
9
40
10
30
12
3. W wypadku przebudowy albo remontu drogi o prędkości projektowej 100 km/h i mniejszej dopuszcza się
zwiększenie pochylenia, o którym mowa w ust. 2, nie więcej niŜ o 1%.
4. Pochylenie ukośne jezdni nie powinno być mniejsze niŜ 0,7% i nie większe niŜ 12%. W wypadku trudnego
ukształtowania terenu dopuszcza się na drogach klasy L i D pochylenie ukośne większe niŜ 12%.
5. Pochylenie niwelety jezdni powinno wynosić nie mniej niŜ 0,3%, z zastrzeŜeniem § 17 ust. 3 pkt 1.
6. Dopuszcza się mniejsze pochylenie niwelety jezdni niŜ określone w ust. 5, gdy droga:
1) znajduje się na terenie zabudowy,
2) przebiega po terenie bagiennym, zalesionym, płaskim lub o duŜej przepuszczalności gruntu, pod
warunkiem naleŜytego odwodnienia jezdni i korpusu drogi.
7. Promienie krzywych wypukłych i wklęsłych niwelety jezdni, z zachowaniem warunków, o których mowa w §
168, nie powinny być mniejsze niŜ określone w tabeli:
Prędkość projektowa, [km/h]
Promień krzywej wypukłej, [m]
Promień krzywej wklęsłej, [m]
*)
120
droga dwujezdniowa
droga jednojezdniowa
100
80
70
60
50
-
40
-
30
-
12000 7000
*)
3500 2500 2000
-
4500
8000
3000
4500 3000 2500 1500 600 300
2000 1800 1500 1000 600 300
Dopuszcza się 6 000 m przy przebudowie albo remoncie drogi.
§ 26. 1. JeŜeli na to pozwalają warunki miejscowe, powinna być zapewniona kompozycja przestrzenna
elementów geometrycznych drogi w planie i w przekroju podłuŜnym, spełniająca w szczególności następujące
wymagania:
1)
zapewniona jest ciągłość pola widzenia jezdni oraz płynność i brak wzrokowych złudzeń deformacji jej
krawędzi
na odległość nie mniejszą niŜ 300 m przy prędkości projektowej 120 km/h oraz nie mniejszą niŜ
250 m i 200 m przy prędkości projektowej odpowiednio 100 km/h i 80 km/h,
2) nie stosuje się długich prostych w planie oraz elementów krzywoliniowych wymagających pochylenia
poprzecznego jezdni większego niŜ 4% w wypadku drogi na terenie zabudowy i większego niŜ 5% poza nim.
2. Zapewnienie wymagań związanych z kompozycją przestrzenną drogi nie powinno ograniczać jej właściwości
uŜytkowych.
Długość łuku pionowego
Ł
oblicza się z klasycznego wzoru, uwzględniając małe
wartości kątów:
Ł
=
R
(
i
1
+
i
2
)
[m]
gdzie:
i
1
i
i
2
– pochylenia podłuŜne, podawane w ułamku dziesiętnym, znak „+” – stosuje się dla
pochyleń odwrotnych, a znak „–” – dla pochyleń jednakowego kierunku, tj. obydwa
pochylenia,
R
– promień łuku pionowego, [m].
Dla wypukłych łuków pionowych rozróŜnić naleŜy dwa przypadki:
L
z
<
Ł
L
z
>
Ł
2
2
L
z
2
h
1
+
h
2
2
L
z
R
min
=
R
min
=
2
2
h
1
+
h
2
i
1
±
i
2
(
i
1
±
i
2
)
2
Dla wklęsłych łuków pionowych rozróŜnić naleŜy takŜe dwa przypadki:
L
z
<
Ł
L
z
>
Ł
2
L
z
h
+
L
z
tan
ϕ
2
L
z
R
min
=
R
min
=
i
1
±
i
2
i
1
±
i
2
2
(
h
+
L
z
tan
ϕ
)
(
)
(
)
Wypisy i wzory zestawiła dr inŜ. A. Sołowczuk
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin