Niweleta na dojazdach do mostów i wiaduktów.pdf

(114 KB) Pobierz
Zasady kształtowania profilu podłuŜnego. Niweleta na dojazdach do mostów lub wiaduktów.
Niweleta na dojazdach do mostów i wiaduktów
Niweletę dojazdów do mostów i wiaduktów drogowych projektuje się z zachowaniem
warunku jej dostatecznego podniesienia ponad poziom wielkiej wody (mosty) lub terenu
(wiadukty).
Według WPD na długości obiektu inŜynierskiego pochylenie podłuŜne drogi powinno
być nie mniejsze niŜ 0,5 % i nie większe niŜ 4 %, a na wysokich nasypach, stanowiących do-
jazdy do tych obiektów pochylenie podłuŜne nie powinno być większe niŜ 4%.
Rys. 1. Przykłady róŜnych dojazdów do mostów
Rzędną niwelety drogi na moście ustala się z równania:
H
=
H
1
+
h
+
c
[m n.p.m.]
gdzie:
H
– rzędna niwelety drogi na moście, [m n.p.m.],
c
– grubość konstrukcji mostu wraz z nawierzchnią, [m],
h
– wysokość skrajni
Ŝeglugi
lub spływu, [m],
H
1
– rzędna najwyŜszego poziomu wody spławnej lub
Ŝeglownej,
[m n.p.m.].
H
c
h
H
1
Rys. 2. Rzędna niwelety drogi
H
na moście
Wysokość skrajni
Ŝeglugi
lub spływu
h,
ustala się w zaleŜności od rodzaju rzeki i kla-
sy drogi wodnej wg Zarządzenia nr 173 byłego MśiGW z 1937 r.:
dla rzek
Ŝeglownych
wynosi ona 4,0 – 5,50 m.
dla rzek spławnych 2,50 m,
dla innych rzek minimum 0,50 m.
Rzędną niwelety na wiadukcie ustala się z równania:
H
=
H
1
+
h
+
c
[m n.p.m.]
gdzie:
H
– rzędna niwelety drogi na wiadukcie, [m n.p.m.],
c
– grubość konstrukcji wiaduktu wraz z nawierzchnią, [m],
h
– wysokość skrajni drogi lub skrajni kolejowej, [m],
H
1
– rzędna osi drogi lub główki szyny linii kolejowej, [m n.p.m.].
Projektowanie trasy i niwelety dojazdów do mostów i wiaduktów wymaga stosowania
łagodnych podejść, zapewniających ciągłość trasy i dobrą widoczność w planie i profilu po-
dłuŜnym.
Opracowała dr inŜ. A. Sołowczuk
Zgłoś jeśli naruszono regulamin