Powierzchnie wyłączone z ruchu.pdf

(494 KB) Pobierz
Znak P-21 Powierzchnie wyłączone z ruchu
Powierzchnie wyłączone z ruchu pojazdów
Powierzchnie wyłączone z ruchu pojazdów są to powierzchnie wyznaczone są przez zbiór
równoległych linii, ukośnych do toru jazdy pojazdów i ograniczonych linią krawędziową ciągłą
szeroką P-7b. Powierzchnie takie stosuje się w celu (rys. 1):
– dokładnego wskazania toru jazdy pojazdu,
– skorygowania przebiegu krawęŜnika,
– oddalenia toru jazdy pojazdów od przeszkód w jezdni,
– uzupełnienia wysepek wyodrębnionych z jezdni, wyjątkowo ich zastąpienia.
Rys. 1. Przykłady powierzchni wyłączonych z ruchu
Linie wewnątrz powierzchni ograniczonej linią ciągłą wyznacza się ukośnie do linii obwodowej
w sposób stwarzający wraŜenie „ześlizgiwania się” pojazdów, stosując skos 1:3. Na
powierzchniach stanowiących wysepki kanalizujące ruch, skos ten powinien wynosić 1:1.
Szerokość linii wewnętrznych oraz odstęp między nimi zaleŜą od dopuszczalnej prędkości na
drodze i wynoszą odpowiednio:
– 0,24 m z odstępem 0,39 m – przy
v
dop
70 km/h (liniowanie wąskie) - znak P-21a,
– 0,60 m z odstępem 0,98 m – przy
v
dop
>70 km/h (liniowanie szerokie) - znak P-21b.
W przypadku zastosowania do powierzchni wyłączonych z ruchu oznakowania
grubowarstwowego, dopuszcza się pozostawienie przerwy technologicznej o szerokości do 20 cm
Opracowała na podstawie załącznika 2 do D.U. 220 dr inŜ. A. Sołowczuk
Znak P-21 Powierzchnie wyłączone z ruchu
pomiędzy linią ciągłą ograniczającą powierzchnię a liniami wewnętrznymi. Liniowanie wąskie
moŜe być stosowane na drogach
v
dop
>70 km/h, jeŜeli miejsca przeznaczone do wyłączenia z
ruchu mają małą szerokość lub powierzchnię, a liniowanie szerokie mogłoby spowodować
niedostateczną wyrazistość oznakowania. W zaleŜności od układu kierunków jazdy na zewnątrz
powierzchni wyłączonej z ruchu linie wewnętrzne mogą być proste lub łamane.
Rodzaj
liniowania
a
b
c
d
wąskie
P21a
0,24
0,39
0,76
1,24
szerokie
P21b
0,60
0,98
1,90
3,10
Rys. 2. Znak P-21a (P-21b) i podstawowe wymiary
Powierzchnie wyłączone z ruchu o liniowaniu prostym (rys. 2) umieszcza się na jezdni, gdy ruch
pojazdów odbywa się po obu stronach powierzchni w przeciwnych kierunkach lub w jednym
kierunku tylko z jednej strony tej powierzchni. Powierzchnie o liniowaniu prostym wyznacza się
na jezdniach dwukierunkowych przed przeszkodami zlokalizowanymi w okolicy osi jezdni,
rozdzielającymi pasy ruchu o kierunkach przeciwnych.
Nachylenie w stosunku do osi jezdni linii ograniczających powierzchnię wyłączoną z ruchu,
rozszerzających się przed przeszkodą, zaleŜy od dopuszczalnej prędkości i powinno być nie
większe niŜ (rys. 3):
– 1:10 na drogach z
v
dop
70 km/h,
– 1:20 na drogach z
v
dop
>70 km/h.
Rys. 3. Oznakowanie zwęŜenia jezdni bez zmiany liczby pasów ruchu
Linie ograniczające naleŜy wyznaczać na przedłuŜeniu krawędzi jezdni (krawęŜników lub linii
krawędziowych) albo w odległości do 0,10 m na zewnątrz od krawęŜników (rys.4).
JeŜeli linia ograniczająca powierzchnię wyłączoną z ruchu nie jest prosta, wówczas w
odniesieniu do linii wewnętrznych stosuje się skos 1:3 (1:1) do stycznej w punkcie przecięcia
linii wewnętrznej z linią ograniczającą.
Opracowała na podstawie załącznika 2 do D.U. 220 dr inŜ. A. Sołowczuk
Znak P-21 Powierzchnie wyłączone z ruchu
Rys. 4. Linie ograniczające zastosowane na przedłuŜeniu krawędzi jezdni
Przykłady zastosowania znaku P-21a (P-21b) na jezdni dwukierunkowej przed przeszkodą
pokazano na rys. 5.
Rys. 5. Umieszczenie znaku P-21a (P-21b) na łuku poziomym
Znak P-21a (P-21b) wyznacza się ponadto przed zwęŜeniem jezdni, przed występującą
przeszkodą oraz na wlotach dróg dwukierunkowych jako wysepki kanalizujące ruch dla
pojazdów skręcających w prawo lub w lewo, jak pokazano na rysunkach 6 – 11.
Rys. 6. Umieszczenie znaku P-21a (P-21b) przed przeszkodą
Opracowała na podstawie załącznika 2 do D.U. 220 dr inŜ. A. Sołowczuk
Znak P-21 Powierzchnie wyłączone z ruchu
Rys. 7. Znak P21a przed przeszkodą
Rys. 8. Zastosowanie znaku P21a jako wysepki: a) wklęsłej i b) wypukłej
Rys. 9. Liniowanie łamane
Rys. 10. Jezdnia
jednokierunkowa
Rys. 11. P21a jako duŜa wyspa kanalizująca
Powierzchnie wyłączone z ruchu o liniowaniu łamanym (rys. 9) umieszcza się na jezdni, na której ruch
pojazdów odbywa się po obu stronach tej powierzchni w tym samym kierunku.
Linie wewnętrzne są łamane, tzn.
Ŝe
kaŜda z tych linii utworzona jest z dwóch odcinków o skosie 1:3
odpowiednio w stosunku do kaŜdej linii krawędziowej P-7b. Odcinki te łączą się ze sobą na osi symetrii
tej powierzchni, jak pokazano na rysunkach 9 – 11.
Opracowała na podstawie załącznika 2 do D.U. 220 dr inŜ. A. Sołowczuk
Zgłoś jeśli naruszono regulamin