Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Celem głównym Programu Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 był rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa. Cel ten został osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych: zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw, wzrost konkurencyjności polskiej nauki, zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym, zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym, tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy, wzrost wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce. Był to program skierowany do przedsiębiorców, instytucji otoczenia biznesu, jednostek badawczych i naukowych oraz instytucji administracji publicznej. W ramach Programu wspierane były działania z zakresu innowacyjności produktowej, procesowej, marketingowej i organizacyjnej. Program wspierał projekty, które były innowacyjne co najmniej w skali kraju lub na poziomie międzynarodowym.
Fundusze w ramach Programu zostały podzielone na tzw. osie priorytetowe, czyli priorytety, które pozwoliły osiągnąć cel główny oraz cele szczegółowe Programu. W ramach Programu określono dziewięć priorytetów, w tym osiem merytorycznych oraz priorytet Pomocy Technicznej. Każda oś priorytetowa dzieli się na konkretne działania, w ramach których odbywał się wybór projektów do dofinansowania w ramach trybów: indywidualny, konkursowy, systemowy, pomocy technicznej. POIG został zmieniony na PO Inteligentny Rozwój w perspektywie na lata 2014-2020. Zredukowano ilość osi priorytetowych w POIR. Obecnie jest ich pięć, cztery osie merytoryczne i priorytet Pomocy Technicznej.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Celem głównym Programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej, a do osiągnięcia tego celu przyczynia się realizacja sześciu celów strategicznych do których należą:
· Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo,
· Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego,
· Poprawa zdolności przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce,
· Upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich powiązaniu z potrzebami gospodarki
· Zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości,
· Wzrost spójności terytorialnej.
Program jest realizowany w dwóch podstawowych trybach: systemowym, gdzie projekty realizowane są przez z góry ustalone podmioty, takie jak organy administracji rządowej oraz konkursowym, w ramach którego o dofinansowanie mogą ubiegać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych m.in. instytucje rynku pracy, instytucje szkoleniowe, jednostki administracji rządowej i samorządowej, przedsiębiorcy, instytucje otoczenia biznesu, organizacje pozarządowe, instytucje systemu oświaty i szkolnictwa wyższego.
W ramach POKL realizowanych jest 10 priorytetów - 9 o charakterze "tematycznym" na poziomie centralnym (5) jak i regionalnym (4) oraz 1 dodatkowy priorytet "Pomoc techniczna", który ma na celu pomoc instytucjom zaangażowanym w realizację Programu w jego sprawnym zarządzaniu i wdrażaniu. POKL został zastąpiony przez POWER, i zawiera sześć osi priorytetowych w tym 5 merytorycznych i pomoc techniczną.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Celem programu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów. Program przeznaczony jest na realizację dużych inwestycji infrastrukturalnych w zakresie ochrony środowiska, transportu, energetyki, kultury i dziedzictwa narodowego, ochrony zdrowia oraz szkolnictwa wyższego. Główni potencjalni beneficjenci programu to m.in. jednostki samorządu terytorialnego, administracja rządowa, przedsiębiorcy, inspekcje w zakresie ochrony środowiska, jednostki naukowe, szkoły wyższe, instytucje kultury, zakłady opieki zdrowotnej.
W ramach POIiŚ realizowanych jest 15 priorytetów - 14 o charakterze "tematycznym" oraz 1 dodatkowy priorytet "Pomoc techniczna”. Każda oś priorytetowa dzieli się na konkretne działania. W nowej perspektywie na lata 2014-2020 realizowanych jest 10 priorytetów, 9 o charakterze tematycznym oraz priorytet Pomocy Technicznej. W realizacji programu 2014-2020 zdecydowany nacisk zostanie położony na gospodarkę, która skutecznie wykorzystuje dostępne zasoby, co wiąże się z korzyściami dla środowiska i konkurencji ekonomicznej.
2. Vouchery badawcze – istota problemu.
Voucher badawczy jest to forma bezzwrotnego dofinansowania dzięki której przedsiębiorstwo które je otrzymała mogła wykupić w jednostce naukowej usługi badawcze które są niezbędne do wprowadzania innowacji w przedsiębiorstwie. (jest to przykład pomocy de minimis)
Przedsiębiorstwo ubiegające się o tę formę dofinansowania musiało spełniać dwa kryteria:
® być mikro-, małym lub średnim przedsiębiorstwem,
® siedziba firmy (lub oddziału) musiała mieścić się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Na pozytywne rozpatrzenie wniosku przez realizatorów vouchera miały wpływ poniższe kryteria:
® ilość innowacji,
® współpraca z jednostką naukową z województwa,
® trwała współpraca z jednostką badawczą,
Pieniądze przyznane w ramach vouchera można był przeznaczyć na cele takie jak:
® prace rozwojowe,
® badania przemysłowe,
® badania nowych produktów, zgodnych z obowiązującymi przepisami (normami).
Wykonawcą vouchera może być instytucja naukowa, zarejestrowana w Polsce oraz prowadząca systematycznie prace rozwojowe lub badania naukowe.
Voucher badawczy dzieli się na dwa rodzaje, voucher pierwszego i drugiego typu.
Typ pierwszy – voucher badawczy na pierwszy kontakt z jednostka naukową:
- otrzymać go mogą jedynie przedsiębiorstwa które nigdy nie korzystały ze współpracy z jednostkami badawczymi.
- maksymalna wartość wsparcia to 40 000zł (początkowo było 25 000zł – zmieniono ponieważ niektóre projekty potrzebowały większych pieniędzy)
- wielkość wsparcia może wynosić do 100% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem (oznacza to że nie trzeba mieć wkładu własnego)
- przedsiębiorstwo może tylko raz skorzystać z tego typu vouchera (ale potem można skorzystać z typu drugiego).
Typ drugi – voucher badawczy na rozwój współpracy badawczo-rozwojowej:
- mogą się o niego ubiegać firmy, które wcześniej prowadziły już współpracę z jednostkami badawczymi w zakresie usług badawczo-rozwojowych,
- maksymalna wartość wsparcia to 80 000 zł, (początkowo było 50 000zł – zmieniono ponieważ niektóre projekty potrzebowały większych pieniędzy)
- wielkość wsparcia może wynosić do 80% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem (oznacza to że firma musiała mieć wkład własny w wysokości 20% dotacji)
- przedsiębiorstwo mogło tylko jednokrotnie skorzystać z tej formy dofinansowania.
Voucher kooperacyjne – przeznaczony na realizację przedsięwzięcia badawczego we współpracy z kilkoma innymi przedsiębiorstwami. Ubiegać się mogą o niego co najmniej trzej niezależni przedsiębiorcy prowadzący współpracę (np. w ramach klastra), którzy chcieliby zlecić wspólnie badania przemysłowe lub prace rozwojowe. Wartość tego typu vouchera to maksymalnie 400.000 zł i może on pokryć do 90% kosztów badań (czyli 10% wkładu własnego).
3. Vouchery badawcze- przykładowe projekty w regionie Kujawsko- Pomorskim
Lista beneficjentów „Programu pilotażowego w województwie kujawsko-pomorskim Voucher badawczy” realizowanego przez Kujawsko- Pomorski Związek Pracodawców i Przedsiębiorców
Lp.
Wnioskodawca
Miejscowość
Wykonawca
Tytuł Przedsięwzięcia Badawczego
1.
Firma Laweko-Plast
Bydgoszcz
UTP, Wydział Budownictwa i
Inżynierii Środowiska
Badanie charakterystyk przepływowych wyciągu laboratoryjnego
2.
PPHU GREKA sp. z o.o.
Badanie i rozwój innowacyjnego i energooszczędnego elementu wentylacyjnego spełniającego wymogi doprowadzenia powietrza
3.
METALKO Sp. z o.o.
UTP, Wydział Technologii i
Inżynierii Chemicznej
Opracowanie technologii oczyszczania ścieków przemysłowych zawierających nadmierne ilości metali ciężkich
4.
Przedsiębiorstwo Budowlane
Budico
badanie możliwości wykorzystania włokien polimerowo-bazaltowych w produkcji belek nadrożowych i płyt drogowych
5.
Wytwórnia Materiałów
Budowlanych Tele-Strop-
System Grzegorz Radzikowski
Barcin/żniński
...
justynkalp